7 juli
2007 Rondje IJsselmeer
Een rondje IJsselmeer met
Een afspraak van anderhalf jaar
geleden wordt eindelijk ingelost. Pater de Rond en ik spraken toen al af om
samen een rondje IJsselmeer te doen. Door diverse oorzaken kwam het er vorig
jaar niet van, maar nu is het dan toch zo ver.
Later is bekend dat ook
Swolland een rondje IJsselmeer wil houden op 07-07-07, maar dat zal een klein
rondje (280 km) worden via de dijk Lelystad-Enkhuizen en wij willen de grote
ronde doen, dus via de Veluwerand, Het Gooi en Amsterdam.
Wij trekken zo ons eigen plan en
misschien zien we de Swollanders nog, hoewel de kans daarop gering is. Wij doen
pakweg 70 km extra en vertrekken ook nog een paar uur later.
Om 8 uur ben ik ook in Kampen en
staat
We vertrekken en doorkruisen
Kampen en gaan via Elburg richting Nunspeet. Hier verlaten we de Veluwerand
even voor een doorsteek naar Ermelo. Dat levert meteen wat hoogtemeters op. Het
rijdt wel prettig, want er staat een behoorlijke tegenwind (volgens het KNMI
west tot zuidwest, kracht 5). Het gaat prima met een kruissnelheid van ongeveer
34.
Bij Nijkerk buigen we af naar
het westen en nemen een korte plaspauze. We komen in een stuk open terrein rond
Bunschoten en voelen dat de wind fors blaast. Het is maar even, want bij Baarn
komen we in de bossen (en steden) va Het Gooi terecht.
In Hilversum staat mijn teller
op bijna 100 km en die van
Intussen wordt de koffie en de
carré (waar je je bijna aan verbrand) gebracht.
Een half uurtje later vertrekken
we weer en merken meteen dat er in Hilversum nog hoogteverschillen te
overwinnen zijn. We maken een rondje bij de rotonde voor het nieuwe
Media-museum en gaan richting Amsterdam.
Een flink stuk langs een
trekvaart we zien het Muiderslot in de zon liggen.
Als we bij het
Amsterdam-Rijnkanaal zijn, gaan we deze volgen tot we bij het IJ zijn. Je
verbaast je er over hoeveel mensen langs zo’n kanaal
op een doordeweekse zaterdag wandelen, joggen, vissen en fietsen.
Amsterdam doorkruisen is nu erg
simpel. Je volgt gewoon de borden voor fietsers in de richting van Purmerend.
Dit gaat goed, tot we bijna Amsterdam uit zijn en op een wegopbreking stuiten.
Geen omleidingborden te zien, dus het betere gokwerk om de route te vervolgen.
We duiken een woonwijk in, gaan door kleine steegjes en stuiten weer op de
opbreking, maar zien het eind ervan 10 meter verderop. Even klunen en we zijn
weer op weg.
We blijken aan de oostkant van
het Noord-Hollands kanaal uit te komen. Het is de redelijk drukke N235 en niet
de geplande westkant, waar een rustiger weg ligt. Maar goed, het rijdt wel
lekker vlot.
In Purmerend is het wat draaien
en keren langs het centrum, maar consequent de borden naar Leeuwarden (de eerste
maal is Leeuwarden 100 km) of Doorgaand Verkeer volgend leidt ons vanzelf langs
een rustige kanaaldijk naar Hoorn. Even is het nog tricky als we bij een
rotonde een schaarhek tegenkomen. De Questen kunnen er net tussen door. We
pauzeren kort en zien boven op een dijk een beter fietspad liggen. We vermoeden
dat dat de doorgaande route is en zeulen de Questen er naar toe. De indruk
blijkt juist en spoedig zijn we in Hoorn.
Na Hoorn krijgen we nog 5
kilometer kasseistrook te nemen rondom het overigens pittoreske Twisk.
In Medemblik willen we een
volgende koffiestop nemen, maar na het passeren van het bord “bebouwde kom” hoort
In de Wieringermeer blaast de
wind met een volle kracht 5 tegen de zijkant van de Questen en na 20 kilometer
vrijwel bochtloze weg komen we in den Oever. Net als we de Afsluitdijk op
willen gaan horen we een kreet. We stoppen en zien 3 racefietsers stoppen. Het
blijken 3 PBP-gangers te zijn die in Zwolle de brevetten hebben gereden. Frank
Simons, Gerard van Heel en Carel ten Have hebben elkaar onderweg ontmoet en
zijn samen aan een rondje IJsselmeer begonnen. Het zwaarste stuk tegen de wind
in hebben ze inmiddels achter de rug. Na een paar minuten gaan we weer door.
Bij de sluis is het smal en
druk, maar op de dijk zelf rustig. De wind is vol achter en het gas gaat er op.
Uiteindelijk komen we bij Zurich weer op het Friese vasteland en hebben een
gemiddelde van 44 gereden over de dijk.
In Friesland weet
Vlak voor Bolsward is het nog
even zoeken naar de weg zelf. Deze blijkt verstopt te zijn onder een laag
gemaaid gras.
In Sneek fietsen we nog langs de
welbekende Waterpoort en na Sneek is het nog maar een paar kilometer naar
Jutrijp. Hier zetten we zetten nog voor 5 uur de Questen in Peter’s tuin en ik
maak kennis met een deel van
Ik vervolg de weg over een
klinkerstrook van circa 3 kilometer. Vlak voor Lemmer heb ik de wind nog een
stukje tegen, maar verder hoofdzakelijk opzij of licht achter. Ik verlaat
Friesland en duik de Noordoostpolder in. Hier zijn lange rechte wegen en via
Bant kom ik in Emmeloord.
Misschien is het de saaiheid van
de polder, maar bij Emmeloord is ineens de energie er uit. Ik kan geen tempo
meer maken en dan blijkt ook nog dat de geplande route aangepast is en tot
doodlopende weg is gebombardeerd. Dit kost me in totaal een kilometer of 5
extra (en een stuk extra tegen de wind in. Ik neem maar een korte pauze, eet
wat en ga na 5 minuten weer verder.
Ik fiets rustig door naar Ens,
ga bij Ramspol de polder uit en verder over de dijk naar IJsselmuiden. Hier
staat een enorme file op de hoofdrijbaan en ik zie diverse koetsen met paarden
er voor op de weg rijden. Wetende dat paarden vaak schrikken van een Quest en meer
dan 1 paard de kans nog groter maakt, besluit ik maar om om te rijden via
Mastenbroek en zo geen paniek te veroorzaken. Dit kost weer 5 kilometer extra,
maar de dip is, met de finish in zicht, grotendeels verdwenen. De Swollanders
heb ik vandaag niet gezien.
Om half 9 ben ik weer thuis na
13 uur onderweg geweest te zijn. Fietstijd een kleine 11 uur. In totaal 349
kilometer.
Gerrit Schotman