Controle
van het 400 km brevet
13 en
14 april 2007
De eerste nachtrit van het
jaar.
Het plan is om de route van het
400km brevet te gaan controleren. Dat wil ik doen op de tijden die ook voor het
brevet gepland zijn. Dat betekent op vrijdagavond om 21.00 uur vertrekken.
Alleen heb ik eerst in de avond nog een uur stijldansen en kan pas daarna
vertrekken. Het wordt dus bijna 22.00 uur voor ik aan de route kan beginnen bij
De Vrolijkheid.
Eerst langs de A28 naar het
noorden. Het verkeer staat muurvast en enkele kilometers later zie ik blauwe
zwaailichten. Er is een aanrijding geweest en een aanhangwagen heeft daarbij
lading verloren. Een fikse file is dan het logische gevolg. Wat ik minder
prettig vind is dat veel verkeer nu via “mijn” ventweg probeert de file te
omzeilen. Regelmatig denderen mij dan ook vrachtwagens en andere auto’s
langszij. Gelukkig is mijn verlichting goed, maar echt prettig voel ik me er
niet bij.
Bij de Lichtmis wordt het snel minder druk en als ik op de lokale wegen kom, wordt
het stil. Ik kom bij Havelte langs de Drentse Hoofdvaart te rijden en volg die
zo’n 30 kilometer.
Het is voor april een zwoele
avond en morgen belooft een warme dag te worden met ruim 25 graden. De route
gaat vrijwel continu over wegen met straatverlichting, zodat het fietsen niet
al te moeilijk is. Ik hou een aardig tempo aan van net boven de 30 en stop af
en toe even om wat te noteren. Tegen 2 uur kom ik aan in Groningen bij het
tankstation dat als controlepost gaat dienen.
Het is er druk met
taxichauffeurs, politiemensen en jongelui die zijn wezen stappen. Ik neem
koffie met wat koeken en een klein half uur later ga ik verder door de
Groningse binnenstad. Het wordt nu echt stil op de weg en ik passeer plaatsen
als De Poffert, Enumatil en Leek.
Na Zevenhuizen is de weg naar
Haulerwijk aan vervanging toe en ik doe het rustig aan over deze afgeschaafde
weg met dwarsrichels. Opletten dat ik niet lek stoot.
Na Haulerwijk volgt een
sanitaire stop en als ik weer weg fiets, bekruipt mij het gevoel dat de
verlichting minder is geworden. Buiten de plaats blijkt dit inderdaad zo te
zijn en ik besluit om het restant van de stroom die er nog in zit te gebruiken
voor de claxon en richtingaanwijzers en een stop in te lassen.
Dat wordt dan wel en lange van
2˝ uur, want het is nog maar kwart voor 4 en ik weet van de woon-werkritten dat
het rond kwart over 6 pas voldoende licht is om zonder verlichting te rijden.
Ik probeer wat te slapen, maar
word koud en zit te vol met adrenaline om echt te slapen. Ik dommel alleen af
en toe wat weg, maar de af en toe passerende auto’s maken me steeds weer
wakker.
Om kwart over 6 fiets ik wat
stijfjes weer weg. Ik kom nu op bekend terrein en ga via Appelscha en Vledder
richting Steenwijk. Om kwart voor 9 ben ik terug in Zwolle bij het tankstation
Haerst langs de A28. Dit is de volgende controlepost en ik neem weer een pauze.
Na de controle weer langs de
A28, maar nu over de westelijke ventweg. Daarna de binnenlanden van Drente in.
Het wordt nu snel warmer en de slaap krijgt een beetje vat op mij. Bij de brug
over de Hoogeveense vaart neem ik daarom nog maar een korte pauze.
In de buurt van Beilen volgt
een stukje Drentse kasseien en ik zoek in Wersterbork naar een controlepost.
Deze vind ik bij “Abdij de Westerborgh” en we kunnen er op 19 mei al om half 8
in de ochtend terecht. Vermoedelijk kunnen de deelnemers er dan zelfs een
ontbijt nuttigen.
Het wordt nu echt warm als ik
aan de laatste 100 km begin. Volgens het KNMI is het zelfs de vroegste zomerse
dag ooit, met in het binnenland temperaturen van ruim 27 graden. Ik mopper niet
want voor hetzelfde geld was het maar 5 graden boven nul met regen (of nog
erger).
Probleemdoorkomsten in
Coevorden en Hardenberg blijken fors mee te vallen en in Ommen neem ik nog een
laatste pauze. Hier komt nog een controlepost. Daarna ga ik vrijwel
rechtstreeks terug naar Zwolle. Met de wind in de rug komt het tempo nog dik
boven de 30.
Om klokslag 16 uur ben ik weer
terug thuis (brevettijd is 18 uur). 402 kilometer verder.