Brevet 300 km

5 mei 2007

 

Het tweede brevet om te kwalificeren voor PBP.

 

Drie dagen voor de start wordt ik gebeld door de start-locatie. Ze komen er achter dat het zaterdag 5 mei is en dus een Nationale Feestdag. Naar mijn idee is dit echter maar eens in de 5 jaar zo en in 2007 niet, maar goed ze hebben het standpunt dat ze dicht zijn en we kunnen er niet terecht.

Dat is balen, want wat moet je nu?

 

Ineke denkt aan het Van der Valk restaurant en we proberen het. Ze zijn erg vriendelijk maar op om half 7 al open te gaan is te veel gevraagd. Zeker op een zo korte termijn. Ze denken echter wel mee en kunnen regelen dat er om half 7 koffie in kannen buiten staat en voor de meeste Randonneurs is dat voldoende.

 

Ik maak een mail en stuur die aan iedereen die zich vooraangemeld heeft. Ook nog aan een paar mailinggroepen en ik bel een paar mensen op.

Het restaurant van Van der Valk ligt aan dezelfde straat, maar ruim een kilometer verder. Dus de route is geen probleem.

 

We staan op om 5 uur en om 6 uur staan we aan de start. De eerste fietsers arriveren ook meteen en uiteindelijk komen 33 deelnemers aan de start, 4 meer dan bij de 200. Ook zijn er nog een aantal ligfietsers van Plat Zwolsch aanwezig om ons een stuk te begeleiden. Om 7:05 valt het startschot.

Een indrukwekkende stoet met onder andere 13 Velomobielen, waarvan 8 voor het brevet.

 

Bij de start geeft Hans Wessel aan om het brevet in 9 uur te doen. Erg snel dus, maar hij is zich aan het voorbereiden op een heel snelle PBP (40 uur of zo).

Hij gaat na de start er dan ook als een speer vandoor, op de voet gevolgd door Ymte Sijbrandij. Ook Bert Bom is in goeden doen en gaat mee. Voor mij gaat het te hard en je moet nog 300 km. Kort achter mij volgen Peter de Rond (Quest) en Tom Hospes (Versatile).

Na 15 kilometer zie ik ver voor me dat Bert zich laat terug zakken en Hans en Ymte laat gaan.

 

Peter laat het lopen als we bij Rechteren zijn en doet het met Tom kalmer aan en ik loop geleidelijk in op Bert Bom. Hans en Ymte verlies ik uit zicht.

Na Ommen ben ik bij Bert, maar een plaspauze van mij doet hem weer uitlopen. Als hij na Gramsbergen ook een plaspauze ingelast heeft, gaan we samen verder.

 

Achter Hardenberg gaan we door een stuk Duitsland over vals plat en als het weer omlaag gaat zien we plots Hans en Ymte weer voor ons. Ze waren even verkeerd gereden.

We hobbelen gezamenlijk over een stuk ongelijke klinkers richting Vasse voor de eerste stop bij “Tante Sien”. Hans en Ymte gaan dan meteen door en ook Bert vertrekt zonder koffie. Ik neem het bakje dat ik voor Bert besteld heb nu zelf maar en vertrek weer na een minuut of 20. Van de rest van de deelnemers is nog geen spoor.

Het eerste deel dat overigens redelijk vlak was ging erg snel en ik heb een gemiddelde staan van 36,4.

 

Na de controle gaat het meteen omhoog richting Ootmarsum, maar daarna is het licht golvend tot we weer in Duitsland zijn. Bij Gildehaus is er weer een klimmetje en ook in Bad Bentheim, bekend om het slot dat je al van grote afstand ziet, moet er geklommen worden. Vervolgens weer vele glooiende akkers “de essen”, tot we bij de tweede controle komen in Horstmar. Net te voren ben ik weer bij Bert in het wiel gekomen en op de controle aangekomen vertrekken daar net Hans en Ymte.

 

Bert en ik nemen een korte pauze en vertrekken na goed 5 minuten weer.

De “zwaarste” beklimming van de dag volgt nu: de Schöppinger berg met z’n 156 meter hoogte het dak van het brevet.

Het is een goed lopende klim met wat steilere (7%) afdaling. Ik klim rustig en daal snel (90 km/uur als max). Onderaan moet je vol in de remmen omdat het kruispunt gerenoveerd wordt en er verkeerslichten staan. Er volgt nu een vals plat stuk omlaag naar Eggenrode en licht golvend terrein tot Asbeck. Daarna weer het bekende parcours tot Hengelo.

Bert blijft achter als hij een sanitaire stop gaat maken en komt me weer voorbij als ik problemen heb met de Ciclomaster-teller. De teller geeft het meteen daarna weer op en ik geloof het wel. De Cateye doet het nog wel en thuis zal ik een en ander wel herberekenen.

 

Tussen Buurse en Haaksbergen rijden we nog op de hoofdrijbaan als daar politie met een lasergun het verkeer staat te controleren. Ze gebaren ons dat we op het fietspad verder moeten en ik schiet meteen van de hoofdweg af. Bert denkt dat hij moet stoppen en komt bij de agenten tot stilstand. Deze manen hem alsnog naar het fietspad, maar ik ben dan al een heel stuk verder.

 

Haaksbergen door is wat lastig, maar als je de borden naar Hengelo volgt is het goed te doen. In Hengelo volgt meteen de controle bij het Texaco tankstation en Hans en Ymte zijn er nog als ik arriveer. Even later komt ook Bert aangefietst. Ymte kijkt ook nog even naar het tellertje, maar deze blijft op nul staan

We stoppen weer kort en vertrekken gezamenlijk voor de laatste etappe.

 

Kort voor Azelo begint de teller weer spontaan te werken om daarna geen kuren meer te vertonen. Landelijke wegen volgen via Bornerbroek en Enter. We gaan de Rijsserberg over (weer 15 hoogtemeters er bij) en nemen in Holten een pauze van 10 minuten. Hans en Ymte zijn betere klimmers en gaan op de Holterberg vlotter omhoog. Op de Holterberg is het erg druk met mensen die in afwachting zijn van wielrenners die mee doen aan de ronde van Overijssel. Ook wij krijgen er mee te maken als we (Bert en ik) vlak bij het einde van de Holterberg zijn. We worden aan de kant gesommeerd en moeten wachten tot de kopgroep en het peloton voorbij zijn. Weer 10 minuten van inactiviteit.

 

Na de Holterberg keert de rust weer en gaan we de laatste heuvels over. Na Luttenberg nog een keer een sanitaire stop en dan terug naar Zwolle, waar we even na 5 uur terug zijn bij de start. Een brevettijd van 10 uur en 5 minuten. Hans en Ymte zijn 10 minuten voor ons gearriveerd.

Het lange wachten op de overige deelnemers kan nu beginnen. Peter en Tom zijn de volgende twee die terug komen, gevolgd door de grote groep met racefietsers die na 11,5 uur terug is. Daarna druppelt het door en als het net donker is, arriveert ook de laatste deelnemer na 14,5 uur.

Net als ik terug wil fietsen naar huis belt Ineke met de vraag hoe lang het nog duurt. Ze komt meteen met de auto om alle spullen weer mee naar huis te nemen, zodat ik niet met een volle Quest hoef te fietsen.

 

Na 328 km ben ik weer thuis. De gemiddelde snelheid is wel wat gezakt, maar nog steeds boven de 35. Toch erg snel.

 

 

Hosted by www.Geocities.ws

1