Lohne 400

Plus heen en terug

19 en 20 mei 2006

 

 

Dit weekend was er een van de weinige brevetten waar ik aan mee kon doen. De Lohne 400.

In totaal 10 deelnemers, waarvan 3 Nederlanders.

 

Met de fiets er naar toe en terug vanaf Zwolle, maakt dat het samen zo'n 600 km is. Eigenlijk een 400 en 600 brevet tegelijk.

 

Op vrijdag om 17 uur vertrok ik met een stevige rugwind. De start is om 21 uur, dus ruim de tijd. 100 km relaxt fietsen en een keer verkeerd rijden zorgen er voor dat ik nog een half uur heb bij Gasthof Schnieders in Lohne.

 

De groep vertrekt klokslag 21 uur en na een paar km met een tempootje van 26-27 besluit ik om alleen (wat sneller) verder te gaan.

In Recke staat er een foutje in de beschrijving en het kost mij een kilometer of 7 extra om de route weer op te pakken. Even verder aan het begin van het Teutoburgerwoud is er weer een twijfelpunt: moet ik optisch rechtdoor of moet ik de weg volgen. Ik kan me herinneren dat dat vorig jaar ook een punt van twijfel was en ik ben vergeten wat we toen gedaan hebben. Ik volgde toen gewoon de ter plekke bekende mensen (de Duitsers).

 

Ik volg de weg (de pijl geeft aan rechtdoor) en kom even later aan in Lengerich in plaats van Hagen. Toch verkeerd dus. Dan maar via de alternatieve route naar Bad Iburg. Inmiddels ben ik een aantal malen in deze omgeving geweest en weet ongeveer hoe de paatsen ten opzichte van elkaar liggen.

In Lienen komt de welbekende kasseistrook en ik weet dat de juiste route niet lang meer op zich laat wachten. Toch weer 8 km extra gemaakt.

 

Ik vraag me af of de groep me inmiddels al voor is. Als ik na 136 km in Oelde arriveer, blijk ik toch nog de eerste te zijn.

Ik neem een koffiestop en vertrek weer. Achteraf blijkt de groep een paar minuten later ook in Oelde te zijn gearriveerd.

 

Het voorspelde slechte weer beperkt zich voorlopig tot wat sputters, maar verder zal het de hele nacht goed weer blijven met weinig bewolking.

Ik kom nu in het glooiende landschap met veel vals plat omhoog. Het stijgt van circa 80 naar 250 meter boven zeeniveau in 30 kilometer. Na de eerste stijgende meters volgt een mooie afdaling na Sünninghausen. De maan schijnt, de weg is leeg, breed en van goed asfalt voorzien en ik scoor in de afdaling 87,0 per uur. En dat in het donker.

Het zal een van de laatste hoogtepunten blijken te zijn.

 

Een paar kilometer verder, bij binnenkomst van Liesborn weet ik dat een overweg volgt met hobbelige rails. Vorig jaar klapte de ketting van de tandwielen. Nu er rustig over, maar toch panne: een veer van een geleiderol schiet los. Het kost mij, in het donker, een minuut of 10 en een paar zwarte handen.

 

Verder door de eindeloze velden en uitgestorven dorpen. Als het echte klimmen begint schakel ik te fanatiek naar het kleinste voorblad en de ketting komt klem tussen de trappers. Na veel gepruts waarbij ook de ketting op de achterste pion en langs de geleiderollen weer goed gelegd moet worden, kan ik een half uurtje later weer op pad.

Een steile afdaling volgt naar de Möhnesee en ik neem de alternatieve route naar Arnsberg. Een lange klim volgt nog naar Breitenbruch, 380 meter boven NAP. De Quest is zwaar en het tempo zakt tot onder de 10 km per uur. Als dit zo doorgaat zal de groep mij snel inhalen. Ik verwacht dat ze al dicht achter mij zijn. De afdaling naar Arnsberg is mij bekend  Arnsberg ligt op 200 meter hoogte en de weg er naar toe is (buiten de bebouwde kom van Arnsberg) breed en recht. Ik zet flink aan en kom net boven de 100 (100,5 km/uur).  

 

Als ik een minuut of 10 op de controle ben, komt Klaas Wijnsma al aangereden en even later ook de rest van de groep.

We blijven een half uurtje en ik vertrek samen met Klaas voor de terugreis. Er volgt nu een lange klim (en dito afdaling) naar Warstein. Het hoogste punt is op 480 meter hoogte. Al snel moet ik in de klim Klaas laten gaan. Het tempo stabiliseert zich rond de 7 kilometer per uur en de rest van groep passeert mij ook in een vroeg stadium van de klim. Ik weet dat ik in de afdaling sneller ben en dan iedereen wel weer zal achterhalen, maar het duurt toch vrij lang voor ik ze bij Alten Geseke in het vizier krijg.

We zijn dan alweer in het vals plat (nu naar beneden) gedeelte en binnen de kortste keren is het er op en er over. De snelheid ligt kilometers lang boven de 50 of 60 en pas de laatste 20 km voor Oelde ga ik over op een normaal tempo rond de 30.

 

Ik arriveer rond een uur of half 7 bij de Wetstalen Tankstell in Oelde en de groep komt enkele kleine 10 minuten later ook binnen. We nemen weer een half uur pauze en vertrekken gezamenlijk voor de laatste 2 etappes.

In Oelde begint het te regenen en dat blijft een hele tijd zo. Ik hang (als ligfietser) samen met Klaas achter de groep en volg. Het tempo is goed te doen, maar het is eentonig en ik soes regelmatig wat weg.

Bij Bad Iburg volgt een fikse klim en ik verwacht daar de groep weer te moeten laten gaan en inderdaad: na de eerste stijgende meters raak ik het contact kwijt. Aan de voet van de echte stijging schakel ik weer eens te fanatiek en weer ligt de ketting er af. De Quest maar weer op z’n kant en het klusje klaren. Gelukkig gaat het vlotjes en binnen 5 minuten ben ik weer op pad. Op weg naar Hagen, waar we zelf een stempelpost moeten zoeken.

In de afdaling gaat het hard regenen en dit doet zeer in de ogen. Het belemmert mij meteen om snel af te dalen en zo de groep te achterhalen. Ik stempel bij een tuincentrum (5 minuten voor ze dichtgaan) en ga verder.

Bij Freren is een rondweg om de stad gelegd en de routebeschrijving is er niet op aangepast. Hierdoor ga ik rechtsaf in plaats van links en kom wat te dwalen in de stad. Achter mij blijft kilometers lang een auto rijden met jongelui die mijn fiets kennelijk wel interessant vinden. Ik rij helemaal weer terug naar het begin van de rondweg en neem daar een korte pauze om wat te eten en drinken. Als ik na 5 minuten weer verder wil merk ik dat de linker voorband lek is. Ik heb er Maraton-slicks op zitten en die zijn met dit natte weer eerder lek dan gewone Maratons. Wisselen dus.

Een kwartiertje later weer op pad, opnieuw de hele rondweg rijden en nu maar gewoon de borden volgen naar Lingen.

 

Na 5 minuten hoor ik echter gerommel in de lucht en het wordt erg grijs. Een paar minuten later barst boven mijn hoofd een stevig onweer los. Ik schuil onder een paar struiken en wacht af tot het bliksemen over is en de ergste regen minder wordt. Al met al ben je zo weer een dik kwartier verder.

 

De laatste kilometers naar Lohne terug kennen weinig memorabele feiten en ik ben om half 6 terug bij de start. De andere deelnemers zijn al weer weg of douchen nog. Ik blijf een uurtje in het gasthof napraten, neem een soepje en een grote cola en vang de terugreis aan.

 

In Tubbergen ga ik nog even naar mijn schoonzus en scoor een koffie met appelgebak (zij viert haar verjaardag) en ga daarna verder naar huis. In Hellendoorn krijg ik bij het Avonturenpark weer een enorme hoosbui over me heen.

Net voor het weer donker wordt, ben ik om 22 uur weer thuis.

Het 400-brevet (totaal 455 km) ging in 19 ½ uur, het 600-brevet (totaal 670 km) ging in 29 uur.

 

Hosted by www.Geocities.ws

1