Lowlands1000

Resterende Noord-lus

8 en 9 juli 2005

 

 

Eind juni was er Lowlands1000. De bedoeling was om deze 1000 km binnen 75 uur te rijden. Dit is niet gelukt. Na 22 uur kreeg ik een dermate grote inzinking dat ik na 545 km niet meer aan het tweede deel ben begonnen.

Dit zat me niet lekker en ook Klaas Wijnsma moest met een onbevredigend gevoel de rit na ruim 600 km staken.

Klaas was, na aanvankelijk gestopt te zijn, toch nog aan het 2e deel begonnen, maar hij kreeg pech na Coevorden.

 

Op 8 juli, om kwart voor 9 in de avond, 3 kwartier later dan we oorspronkelijk wilden, rijden we gezamenlijk weg voor een rondje van 480 kilometer. Klaas rijdt op een M5-ligfiets en ik ga met de Quest.

De eerste tientallen kilometers is het nog licht, maar het miezert ook af en toe. Als we een eerste (plas-)pauze houden na Hardenberg (50 km) wordt het tijd om de verlichting aan te doen. Het tempo daalt daarna een beetje van net boven, naar net onder de 30. Even later komen we na Coevorden langs het Stieltjeskanaal te rijden. Hier kreeg Klaas 2 weken eerder pech. Zijn voorwiel-as begaf het en daardoor schuurde de voorband langs het frame. Nu gaat het gelukkig goed, maar merk ik dat bij mij de stuurinrichting meer speling heeft dan normaal. Maar eens kijken hoe dit zich ontwikkelt. Zo het nu is, valt er mee te fietsen, maar hoge snelheden geven een onrustig weggedrag van de Quest. Ook maakt de vering van het achterwiel meer lawaai dan normaal.

 

Het Stieltjeskanaal blijven we lang volgen. Onderweg moeten we nog een keer van kanaalkant wisselen via een houten brug. Fietsen hierop is onmogelijk vanwege de haakse bochten.

 

Tegen middernacht passeren we Emmen, de eerste controleplaats. We stempelen niet want het is een gewone rit geworden.

Na Emmen gaat het over de Hondsrug door de bossen en we bereiken om half een de wereldstad Ees, waar we in een restaurant de eerste rust inlassen.

 

Bij vertrek uit Ees is de bewolking tijdelijk verdwenen en is er wat mist. Ook de mist blijkt tijdelijk te zijn, want later wordt het weer bewolkt en valt er af en toe nog een sputter.

Na Gasselternijeveen rij ik een afslag voorbij en Klaas probeert al roepend me dit mee te delen. Ik hoor hem door het lawaai in de klankkast van de Quest echter niet (we zitten op een klinkerweg) en we zoeken daarna maar een alternatieve route. Dit gaat via de Drents/Groningse veenkoloniën en zo komen we onder andere in Stadskanaal, Wildervank en Hoogezand (met een hek op het fietspad waar de Quest met veel gemanoeuvreer net doorgetild kan worden) voor we Groningen bereiken.

In Groningen is bij binnenkomst aan de Europalaan een benzinestation open waar we dankbaar gebruik van maken. Het zal vermoedelijk de laatste mogelijkheid zijn tot de volgende ochtend.

 

Groningen is eenvoudig om te doorkruisen. We moeten er van oost naar west doorheen en komen makkelijk bij het Hoendiep uit. Via dit kanaal en het Van Starkenborghkanaal doorkruisen we in de kleine uurtjes de stille gebieden van Groningen en Friesland richting Leeuwarden. Voor we in Leeuwarden zijn wordt het al weer licht, maar in Leeuwarden zelf is nog niets te beleven. Klaas rijdt hier meest voorop en vertrouwt op de GPS. Ik volg en heb wat moeite om niet te diep in gedachten te verzinken. Ik vergeet dan regelmatig om de pedalen rond te trappen, waarna ik weer moet versnellen om bij Klaas in het wiel te komen.

 

We gaan door via Franeker naar de volgende controleplaats Harlingen. Ook hier is alles nog in ruste. We nemen wel een korte pauze en Klaas geeft aan dat het hem net wat te snel gaat. Iets rustiger dus.

Nog 10 km en we zijn op de Afsluitdijk. Hier is Klaas kennelijk al weer hersteld, want hij zet de turbo er op. Pas na de Afsluitdijk houdt hij wat in om meteen triomfantelijk te melden de Afsluitdijk met gemiddeld 33 te is genomen.

 

Het is nu niet ver meer naar Den Helder. Dit is het verste punt, maar toch zit dan er al twee-derde van de rit op. Met 315 km op de teller vinden we een restaurant tegenover het station, waar we een ontbijt nemen. Het is een uur of 9 en het oorspronkelijke idee dat we rond een uur of 4 in de middag weer terug in Zwolle zouden zijn komt weer in beeld.

Op het stuk richting Den Helder ondervonden we het al, en nu we er weer uit rijden eveneens: het wegdek van de fietsroute door Den Helder is bar en boos.

Na Julianadorp zoeken we de N9 op en tussen ’t Zand en Schagerbrug pakken we de N248 naar Middenmeer. Na Middenmeer via een erg ingewikkelde constructie de weg zoeken naar Medemblik, maar het scheelt dat ik begin mei deze route verkend heb.

Tussen Medemblik en Enkhuizen gaan we over (onderlangs) de oude Zuiderzeedijk en bij binnenkomst van Enkhuizen zijn we wel weer toe aan een ravitaillering. Het voor mij bekende BP-benzinestation voorziet in de behoefte en we kunnen er weer tegen. Dat moet ook wel want de dijk Enkhuizen-Lelystad wacht.

 

De dijk begint erg mooi met goed wegdek en een forse afdaling waar ik de top van de dag met 63.8 km/uur bereik, maar al snel wordt het saai. De wind is schuin tegen en het wegdek wordt erg slecht. Een uur later zijn we toch bij Lelystad. Ik had de noordkant van Lelystad op een klein akkefietje na goed in de routebeschrijving staan en via talloze fietspaden langs de rand van Lelystad komen we probleemloos op de doorgaande weg naar Swifterbant.

Meteen komt dan ook de eerste echte panne: een doorgedrongen steentje zorgt voor een lekke achterband van de Quest. 10 minuten later is de speling met het 4-uur-terug-schema opgebruikt, maar we rijden weer.

 

Swifterbant en Dronten volgen en net als we de polder uit willen rijden, gaat de brug bij Roggebotsluis omhoog. Vijf minuten extra pauze is het gevolg. We doorkruisen Kampen en beklimmen de Zuidelijke brug over de IJssel aldaar. Het tempo blijft op goed niveau en even later komen de contouren van Stadshagen, Zwolle’s nieuwste wijk in de Mastenbroekerpolder in zicht.

Het is 20 seconden over 4 als we terug zijn op het punt van vertrek.

 

De afgelegde afstand is 470 km geworden en met in totaal ruim 19 uur is dat bijna 25 gemiddeld.

Het fietsgemiddelde ligt op 29 per uur.

We zijn onderweg erg weinig verkeerd gereden en mede dank zij de GPS van Klaas was het vrij eenvoudig om de route te volgen.

 

We feliciteren elkaar met het bereiken van het doel.

 

 

Hosted by www.Geocities.ws

1