PRINCE OF PERSIA 3D (BRODERBUND)

 

BRODERBUND firması, 90 yılında nerelere geleceğini belirlemişti bile. Diğer firmalar hala saçma sapan ve basit oyunlar yaparken, 90 yılında BRODERBUND firmasının PRINCE OF PERSIA adlı oyunu piyasaya bomba gibi düştü. Bu derece kaliteli bir oyun piyasada yoktu. Güzel VGA grafikleri ile herkesi ekranlarının başına bağlamıştı.
Bu oyunun yaratıcısı (bazıları bilmez ama gerçekten önemli bir kişi) JORDAN MECHNER. JORDAN, oyunu yaparken tabi ki bu kadar tutulacağını tahmin etmiyordu. BRODERBUND firması tarafından yapılıp piyasaya sürülünce iki milyonun üzerinde sattı (bu satışın içine Türkiye gibi yerlerdeki kopya satışlar dahil değil). Bu rakam, o zamanlar için (disket oyunları zamanı) mükemmel ötesi bir başarıydı.

Tabi böyle bir beğeni karşısında oyunun ikincisi kaçınılmaz oldu. İkincisi de tam bir klasik oldu. BRODERBUND, PRINCE OF PERSIA başarısını başka oyunlarla da pekiştirmeye devam etti. Bu oyunların en önemlisi (benim için türünün en iyisi) MSYT serisi. PRINCE OF PERSIA 2’den de uzun bir zaman geçti. Çoğu PRINCE OF PERSIA fanatiği, serinin devamını istiyordu. Bunun üzerinde yeni bir bölüm hazırlanmaya başlandı ve şu anda da PRINCE OF PERSIA 3D bilgisayarcıların raflarında.

KONU
Prensimizin prensese olan aşkı yüzünden başına gelmeyen kalmamıştı. JAFFAR’ı öldürdükten sonra son oyunda nasıl bir konu olduğunu çoğu kişi merak ediyordur. PRINCE OF PERSIA 3D’deki konu bence ilk iki oyuna göre biraz daha farklı. Bu sefer prensimize hainlik yapan kardeşi; ASSAN. ASSAN, prensi tuzağa düşürüp prensesten ayırmaya çalışıyor. Amacı prensesi kendi oğlu olan RUGNOR ile evlendirip, oğlunun yönetime geçmesini sağlamak (RUGNOR, tam bir insan değil, yarı insan yarı kaplan olan bir yaratık).

   
PRINCE OF PERSIA GEÇMİŞİ
Sanırım PRINCE OF PERSIA dışındaki hiçbir yazı için biraz sonra yazacaklarımı yazmam. Senesini tam olarak hatırlamıyorum ama 89 olabilir. 89’un sonları olması gerekiyor. Artık C64 gibi atari devirlerini bitirip gerçek bir bilgisayar alma zamanı geldi deyip bir bilgisayar almıştık (bilgisayar sayılırsa; 8088, 640 KB RAM, 20MB HDD, bilgisayarın maksimum hızı 9MHZ idi). Bilgisayarı alınca ilk oyunum DIGGER ve DOH olmuştu. Birkaç ay geçtikten sonra PRINCE OF PERSIA diye bir oyun çıktı. Oyunun inanılmazdı. MOTION CAPTURE teknolojisi olmamasına rağmen karakterlerin hareketleri çok gerçekçiydi ve bir çok hareket yapabiliyordu. Oyunda atlamak zıplamak dışında kılıç kullanmak benim en çok beğendiğim şeydi. Oyunu yüzlerce defa bitirdiğimi hatırlıyorum. Hatta oyunu tek disketle 10 bilgisayarda aynı anda oynadığımı bile hatırlıyorum. Bu aralarda bazen HDD’em bozulunca disketi takıyorum ve biraz PRINCE OF PERSIA oynuyorum. PRINCE OF PERSIA’yı bilenler 60 dakikada bitirilmesi gerekildiğini bililer. Artık insanlar oyunda profesyonel olmuşlar ve birbirleriyle rekabet edip en kısa zamanda bitirmeye çalışıyorlardı.

PRINCE OF PERSIA üzerinde aylar geçti ve sıra geldi PRINCE OF PERSSIA 2‘ye. Oyun ilkine göre çok daha iyi hazırlanmıştı. Grafiklerdeki kalite farkı gözle görülür artmıştı. Daha uzun animasyonların oyuna eklenmesi, oyunu daha da çekici hale getirmişti. Bence oyunu ilkinden ayıran en büyük özellik oyuna getirilen zorlu bulmacalar olmuştu. PRINCE OF PERSI 2’in üzerinde oldukça uzun bir zaman geçti. Şimdi sırada oyunun son versiyonu bulunuyor; PRINCE OF PERSIA 3(D)

PRINCE OF PERSIA 3D
Oyunun 3D oluşu sizi şaşırtmış olabilir. Ama orijinal PRINCE OF PERSIA’larla hiç farkı yok. Yana doğru ilerlediğiniz PLATFORM/ACTION türünü 3D formatına geçirmişler. İlk iki oyundaki tüm tuzaklar ve hareketler POP 3D’de de bulunuyor. Yani ilk oyunda sizi korkutan öğeleri, yerdeki mızrakları POP 3D’de de göreceksiniz. Prensinizle oyuna kapalı bir yerde başlıyorsunuz. İlk olarak elinizde bir kılıç var. Karakterin kıyafetleri bu sefer daha da karizmatik olmuş (ilkinde beyaz, çarşaf gibi bir giysi olduğunu düşünürsek). Köprü gibi bir yerin üzerinde ilerlerken karşınıza bir muhafız çıkacak. Bu ilk karakteri çok kolay bir şekilde geçebilirsiniz. Ayrıca oyundaki dövüş sahnelerindeki bazı özelliklerinden bahsetmek istiyorum. Prensinizin kılıcını kullanırken yön tuşlarını kullanarak değişik vuruş hareketleri yapabiliyorsunuz. Bunun dışında, doğru zamanda doğru hareketi yaparak (can alıcı noktayı bularak) düşmanınızı tek harekette öldürebiliyorsunuz. Ama unutmayın düşmanınızın hem doğru yerini bulmalı, hem de o defansta değilken yapmalısınız. Çünkü savunma yaparken yaparsanız kılıcınızla sizin atağınızı önlüyor. Karakteriniz kılıç dışında ok, ikili bıçak gibi değişik aletler de kullanıyor. Oyundaki COMBAT sahnelerinin bazıları uzun ve zorlu geçecek. Sizin değişik silahlarınızın karşısında, düşmanlarınızın da değişik ve çok güçlü silahları bulunuyor.

POP 3D’de ilk iki seride olmayan değişik ACTION hareketleri de var Bunlardan biri yüzmek. Diğer ACTION veya 3D SHOOTER oyunlarında olduğu gibi presinizle yüzüyor ve dalıyorsunuz. Beni en çok memnun eden şeylerden biri, ilk iki oyunda olan atlamalar zıplamalar. İlk iki oyunda olan uzun atlamalar, yerdeki gizli basamaklara basmak gibi şeyler POP 3D’de de mevcut. Canınız azaldığında, ilk iki seride olduğu gibi küçük, değişik renklerde iksirler bulunuyor. POP 3D’de ACTION olarak ilerliyor ve ayrıca bulmacalar çözüyorsunuz. Oyunda çözmeniz gereken yüzlerce değişik bulmaca var. Karşınıza çıkacak karakterlerde de oldukça fazla. Yaklaşık olarak 30 tane değişik düşmanınız var. POP 3D’in bazı yerlerine, biraz FRP özelliği eklendiğini fark edeceksiniz. Bence FRP’in oyunda hissettirilmesi iyi olmuş. Çünkü her zaman için büyü ve büyülü şeyler iyidir.

Sanırım oyunun konusundan ne yapmanız gerektiğini anlamışsınızdır. İlk iki seride olduğu gibi uzun bir yolculuk yapıyor, atlıyor, zıplıyor, yüzüyor, güçlü düşmanlarla karşı karşıya kalıyorsunuz. En sonunda yine prensesi kurtarıp yaşamaya devam ediyor (artık tam olarak evlenseler de kurtulsak diyebilirsiniz).

 

TEKNOLOJİ FARKI
PRINCE OF PERSIA 3D, çok mükemmel bir ENGINE’a sahip. Grafikleri gördüğünüzde siz de bana katılacaksınız. Oyun yapılırken iki değişik grafik teknolojisi kullanılmış. Bu teknolojiler daha yeni ve kimse tarafından bilinmiyor (yapılırken adı bile konmamış). Karakter animasyonları için MOTION FACTORY’den yararlanılmış. Böyle bir yerden yararlanınca oyuna değişik ve çok kaliteli hareketlerin eklenmesi kolay olmuş. Oyunu biraz oynadığınızda prensin ve diğer karakterlerin hareketlerindeki yumuşaklığı fark edeceksiniz. Ayrıca oyundaki karakterlerin hareketlerini daha kaliteli hale getirmek için yapımcılar çok sayıda değişik animasyon yapmışlar. Bunların içinden JORDAN seçmeler yapmış ve en iyi olanı oyunda kullanılmış. Gerçekliği sadece karakter hareketleriyle sınırlamamışlar. Ayrıca karakterlerin oyunda olaylara karşı tepkileri de eklenmiş. Bunlardan biri; prensin yürürken ayakların zemine göre uydurması ve ayaklarının biçimi. Oyundaki 3D grafiklerin dışında, animasyonlarda mükemmel. Benim bir oyunda gördüğümün en iyisi. Bu kadar mükemmel grafikleri oynatabilmek için QUICK TIME 4’ü istiyor. Eğer bilgisayarınızda QUICK TIME 4 kurulu değilse, animasyonları izleyemiyorsunuz. Bence oyunu bir yerden bulup baştaki demoyu izleyin. Ya da bizim derginin EKİM sayısını alıp CD’deki oyunun demosuna bakın (Demodaki INTRO, tam değil ama olsun, siz ne kadar kaliteli olduğunu anlayabilirsiniz). Baştaki demoda, güzel prensesimiz dans ediyor (dansözlük yapıyor). Bence bu animasyonu çok iyi yapmışlar. Prensesin hareketleri çok iyi ve gerçekçi.

SON SÖZLER
Bu oyunu oynarken gerçektenden de kendi kendime; “Hey gidi günler hey” dedim. Yani bunu gerçekten dedim. İnsan geçmişine baktığında bir hoş oluyor. O zaman neymiş bu zaman ney. Biz PRINCE OF PERSIA 1’in olduğu zamanlarda, eğer bir platform oyununda (ACTION’da olabilir) arka ekran hareket ediyorsa (3 boyut gibi bir şey) mükemmel derdik. Artık o oyunları takan bile yok. Hatırladığım kadarıyla en son böyle bir oyun RAYMAN vardı. RAYMAN’inde son versiyonu 3D çıktı. Buradan şunu demek istiyorum; PRINCE OF PERSIA’nın son versiyonu 3D oldu diye üzülmeyin (yok kalıplarının dışına çıktı, yok PRINCE OF PERSIA böyle olurmuymuş demeyin). Bence firma yapabileceğinin en iyisini yapmış. Bu zamanda yapılacak tek şey 3D. ADVENTURE oyunlarına bile bu kadar fazla 3D girmişken, PRINCE OF PERSIA’nın 99 versiyonunda 3D’yi düşünmemek zaten imkansız.

Oyunun diğer özelliklerine gelirsek, bence onlar da mükemmel. Prens, daha da kuvvetlendirilip geliştirilmiş ve değişik aletlerin kullanımı öğretilmiş. Anlayacağınız mükemmel. Alınması zorunlu oyunlardan biri. Bence PRINCE OF PERSIA 3D alınıp, ilk iki disket versiyonunun yanında saklanması gereken bir oyun.

.

Raşit Akyol

[email protected]
Hosted by www.Geocities.ws

Hosted by www.Geocities.ws

1