| De Internationale Flyballbox |
| U bent op vakantie en u wil naar een giganties mooi aquapark, maar u buurman is daar al geweest en zegt dat dit park zwaar tegen valt. Wat doet u dan blijft u bij de tent of gaat u er heen om zelf te beoordelen. Dit gevoel heb ik als ik te horen krijgt dat die internationalen box niet deugt. Een oordeel kan je pas geven als je er mee gewerkt hebt en niet van horen of zien. Toen ik begon met Flyball ben ik op de Nederlandse box begonnen. Ik heb toen een aantal wedstrijden mee gelopen op de internationalen box, maar niet veel. inmiddels loop ik met een andere hond (rottweiler) op de internationalen box. Maar net als mijn vorige hond ben ik ook met haar begonnen op de Nederlandse box. Zij was pas 9 weken oud en heb haar toen geconfronteerd met de geluiden die uit z'n box komen, ik wist toen al dat ik met haar wou gaan flyballen, maar of dit zover zou komen dat weet je nooit. Ik ben langzaam aan begonnen met haar omdat een rottweiler ruim 3 jaar nodig heeft om uit te groeien. Dus haar eerste wedstrijd liep zij pas met 2 1/2 jaar. Tja waarom ben ik niet door gegaan op de Nederlandse box, nu omdat de club waar ik lid was internationaal wilden gaan lopen en dat kon alleen met de internationalen box. Dus ben ik over gestapt, het begin was moeilijk maar met goede training en begeleiding is alles goed gekomen. Inmiddels werken wij aan de draai van de hond op de box, want dit is heel belangrijk. Dit doen wij door middel van een plankje en pion voor de box en een schot schuin naast de box. Op de internationalen box worden snellere tijden neer gezet dan met de nederlandse box. Wij lopen ook hele goede tijden en zijn een van de weinige teams die nog met gemengde hondenteams lopen. Of er meer schade aan gebracht wordt aan de honden dat weet ik niet maar als de hond goed getraint word en begeleid zal dit reuze mee vallen, ik ken nog geen gevallen dat er honden bij zijn die iets hebben op gelopen van Flyball. Ook word er gezecht dat de honden niet veel hoeven te doen vergeleken met de Nederlandse box dit is niet waar. |
| Zowel op de internationalen box als de Nederlandse box moet de hond met zijn poot de box activeren om de bal te krijgen. het enige verschil is dat op de internationale box de hond mits hij goed draai met vier poten op de box terecht kan komen om dan met vier poten af te kunnen zetten. Op de Nederlandse box moet de hond afremmen dan met de poot de plank activeren en zich dan om moet draaien. Bijna door geheel Europa, Amerika, Australie word gebruik gemaakt van de Internationalen box. Toch blijven de meningen verschillen, maar als je een aantal wedstrijden heb mee gemaakt zelfs helemaal naar oostenrijk gaat met een team dan kom je wel de wild vreemste boxen tegen en zeg nu eens zelf welke box u het geschikst vind voor u hond, bekijk de foto maar eens die ik voor u heb op gezocht. De box waar u de hond op leer om te Flyballen blijft toch het vertrouwst of niet...? |