CD Review: Jewel - 0304 
Praat hier over 0304!

In 2003 kwam Jewel met een nieuw liedje op te proppen, en ook met een nieuwe cd! Op haar recentste cd "0304" staan 14 liedjes die ik allemaal beluisterd en beoordeeld heb. Hier onder de beoordeling per lied;
Geen behoefte aan zo'n uitgebreid verslag? Skip dan gelijk door naar het eindoordeel.

Stand: 8/10
Jewel opent meteen met een lekker nummer waarin ze de omgekeerde wereld beschrijft. Het lied heeft een lekker muziekje en vooral de eerste tonen dwarrelen steeds door mijn hoofd. Maar, dat vind ik niet onaangenaam, "Stand" is één van de betere liedjes op dit album.

Run 2 U: 7/10
Mijn allereerste gedachte: "Waarom een ik-mag-niet-te-veel-tekens-gebruiken titel? Waarom een 2 in plaats van to?" Het antwoord, daar zal ik op moeten wachten, en ik weet niet of ik er ooit een antwoord op zal krijgen. Jewel wilde verschillende stijlen bijeenbrengen op dit album, misschien is dit een van die stijlen.. "Run 2 U" is een lekker nummer, hoewel het niet tipt aan "Stand". Op sommige momenten in dit lied is haar stem niet erg prettig om naar te luisteren; het lied heeft ook geen bijster goede tekst.

Intuition: 8/10
Dit lied klinkt iedereen wel bekend in de oren, na de spraakmakende clip. De eerste "la la la la" schalt bij mij door de boxen. Dit is een leuk liedje, beetje Britney-gehalte, maar daardoor niet minder leuk om naar te luisteren.

Leave The Lights On: 6/10
Saai wil ik dit lied niet noemen, maar het verveelt na 2 keer luisteren wel. Waarom haalt ze zo raar uit met haar stem?! De melodie van dit lied is wel aardig. "Leave The Lights On" is een typisch nummer die je voorbij spoelt als het aan de beurt is.

2 Find U: 7/10
Alweer zo'n Sms-Titel. Maar, het nummer begint al leuk, niet snel of gehaast, maar relaxt. Het refrein is wat sneller, in tegenstelling tot een paar andere liedjes op 0304, heeft deze tekst (in ieder geval een beetje) inhoud.

Fragile Heart: 8/10
Zoetsappig was het eerste woord dat bij mij opkwam. Zoetsappige muziek, zoetsappige stem, zoetsappige tekst. Maar daar raakt een mens aan gewend (en dat ligt niet alleen aan Jewel!) Dit is een langzamer nummer, met niet zoveel instrumenten, dat maakt het lied leuk.

Doin' Fine: 7/10
Zodra ik de titel zag, kwamen er spontaan Beelden van Rappers naar boven drijven. Vol ongeduld en nieuwsgierigheid klopte mijn hart toen ik de play-knop indrukte. Geen gerap. Geen Jewel met "bling blings" en grote auto's. Godzijdank.
(Voor de goede orde: rap kan leuk zijn maar niet door Jewel, red.)
Dit is een vrolijk, zomers lied, een echte "feel good-song"

2 Become 1: 7/10
Flashbacks naar de Spice Girls die op een brug staan te zingen? Is het een Cover? Is het een Mix? Nee: het is een nieuw lied met dezelfde titel! Ook dit lied gaat over de liefde. Met Symbolische teksten, zoals: "I want to breathe you in". Dit is ook een relaxt nummer, niet geschikt om op te dansen, maar wel om te draaien op een (regenachtige) kamer-opruim dag.

Haunted: 8/10
Dit lied is anders dan alle andere liedjes op 0304. Ik moest even checken of het echt Jewel was. Ik wist het alleen aan haar stem. Dit is in geen geval een Jessica Simpson lied, that's for sure! Mijn nichtje bestempelde dit liedje als eng! Ik noem dit lied liever donker en verassend. Een van de betere, duister sfeertje inbegrepen.

Sweet Temptation: 8/10
Dit is een leuk lied. Niets meer, niets minder. Het is geen móói lied, het is geen goed lied, maar leuk. Een echte meezinger, de tekst is redelijk, aan de articulatie kon wel wat gedaan worden. Het is namelijk niet altijd te horen wat ze zingt.

Yes U Can: 9/10
Dit is wel een swingnummer, het refrein dan. Waarschijnlijk is dit het snelste nummer op de hele cd. Vooral het "geklap" in het refrein zorgt voor het "vrolijkheidsgehalte". Samen met Stand is dit mijn favoriet.

U & Me = Love: 8/10
Op het begin praat ze meer dan dat ze zingt, maar dat is juist het leuke. Het refrein is echt anders dan de coupletten, iets wat Jewel al haar hele cd heeft. Weer een meezinger zonder iets heel bijzonders.

America: 7/10
Ik vroeg mij af: "Wordt dit een ode aan Amerika?" Hmm..nou, zo ongeveer. Het is meer een beknopte beschijvin van. Duidelijk is dit bedoeld voor een bepaalde doelgroep: de Yankees. Nutteloos Feitje: Jewel gebruikt het F-woord in dit lied ;-)

Becoming: 7/10
Het laatste lied op de cd, krijg ik een knaller of een ballad? Geen van beide, eerlijk gezegd. Becoming is een lied met een typische Jewel-stem, iets wat ik totaal niet erg vind. Iemand anders had dit lied niet kunnen zingen, dan was het aparte eraf geweest. Dit lied hebben ze terecht op het einde geplaatst, daar is het voor geschikt.

En dan nu.. Het eindoordeel!

Jewel krijgt met 0304 een 7½* van mij, oftewel °°° (3 van de 5 blokjes). Ze heeft een leuk album, het is niet supergoed, het is ook niet slecht. Ik vind het hoger dan een 7, maar geen 8 waard.

Hoe komt het cijfer tot stand?:
Ik beoordeel ieder nummer met een cijfer van 1 tot en met 10. Daarna tel ik alles bij elkaar op en deel ik het door 14 (ik bereken het gemiddelde dus ;-)) Naast de titel van het nummer zie je het cijfer dat ik dat lied gegeven heb.

Hosted by www.Geocities.ws

1