|
![]() |
|||||||||||
|
|||||||||||
Fotbollsvägen in i samhället Bollen är rund - villkoren olika Det tar inte stopp om jag inte låter det ta stopp Skola för arbete Mario da Trindade - drivkraft bakom folkhögskoleidé på Madeira Rättvis handel med rullande eldsjäl Krönika: Tankens frihet vid diskbaljans tristess
|
|
Insändare. Skicka dina synpunkter, klicka här! DYRA LEKSTUGOR Den vård som många av våra behandlingshem sysslar med är fullständigt värdelös. Behandlingshemmen lockar sina kunder, kommunerna, med att dom har en mängd olika aktiviteter för sina inskrivna. Man har dykning, bungyjump, klättring, simning, ridning, boxning, brottning, innebandy, fotboll och mycket mer. Sanningen är att dom flesta hemmen har sina aktiviteter som den enda "behandling" den inskrivne får. Det man gör är att under hela behandlingstiden matar klienten med en massa aktiviteter som han/hon inte har en möjlighet att kunna fortsätta med efter tiden på behandlingshemmet. Om man under ca ett år fyller tillvaron med en mängd roliga saker så blir den verklighet man efter behandlingen kommer ut till väldigt tuff. Väldigt få, för att säga ingen, av dom som skrivs ut har egentligen lagt en adekvat grund för framtiden! Behandlingshemmen måste sluta upp med att vara lekstugor, aktivitetshus för ungdomar med olika sociala behov. Skapa istället behandlingshem som satsar på att upprätta skolkunskaperna, arbetsträning och lägg mer kraft på träning i attityder, etik och moral. Det finns alldeles för få riktiga institutioner som idag verkligen ger rätt förutsättningar för ett nytt och bättre liv för den inskrivne. Ungdomsvården/missbruksvården kostar ohyggliga summor varje år, vården av unga kriminella måste bli tuffare och mer avskräckande än vad den är idag. Det skall inte vara häftigt att komma till ett behandlingshem, det skall vara jobbigt och obekvämt för den som inte följer reglerna och dom premisser som gäller. Har man vägrat gå i skolan och betett sig respektlöst mot lärare och föräldrar så ska man, om man blir placerad på ett familjehem/behandlingshem utan tvekan fullfölja skolgången. När man har gått igenom en behandling så skall man inte komma ut till sina kompisar och berätta om allt häftigt man fått gjort "på hemmet", man skall i stället fått respekt för ordet behandlingshem. Lars Wennman, Nätverket Lugna Stan
Nyttigt se konsekvenser av våld och kriminalitet "Om du misshandlar någon reser han sig inte upp och borstar av kläderna som på film. Istället blir det iltransport till sjukhus, operation i 16 timmar och livslånga ärr, både i kropp och själ. Flera kommuner satsar på projekt som lär unga förstå konsekvenserna av sitt kriminella liv. Resultatet är framgångsrikt och metoden billig, jämfört med annan behandling." Bra artikel! Fast jag tänkte på en sak som man inte talar om så mycket nu för tiden: Nämligen samvetet!
Många år senare, sedan man lärt sig hur livet fungerar, kan det vi kallar samvetet slå till som en klubba i nacken. Bilder av gamla synder som endast den vuxne kan framkalla mot bakgrund av sin större livserfarenhet kan förlama ens livssituation.
Jag bifogar ett dokument, visserligen några år gammalt, som får visa en annan konsekvens av livets tidigare handlingar.
Hälsning Max Hobstig ENKÄT-svar till KRIS (Kriminellas Revansch i Samhället) Sammanfattning: Det är inte så lätt att svara på frågorna.
Jag har ju aldrig sysslat riktigt med tjyvnadsbrott.
De första åren var det mest snatterier, inbrott i bilar och försäljning och
förmedling av knark. Långt senare blev det personbrott.
Att räkna på offers lidande går naturligtvis inte.
Däremot kan man räkna på de skador offren vållats av gärningsmannen (sjukhusvistelser, sjukskrivning, ersättning från försäkringsbolag etc.)
Min bakgrund är den traditionella: Fosterhem, barnhem,
ungdomsvårdskola, ungdomsfängelse och fängelse. På Lövsta
var jag cirka tre år och fick en gedigen utbildning i kriminellt tänkande.
Ungdomsfängelse varade i ungefär ett och ett halvt år
(Uppsala, Roxtuna och Malmökåken). Mina fängelsevistelser varade cirka fyra
år; 6 månader + 1,5 år + 2,5 år, (Långholmen, Norrtälje och Österåker.
Vad gäller den totala häktningstiden har jag svårt att erinra mig längden.
Inför sista voltan tror jag det var 3 eller 4 månader. Banan: Min första volta avtjänade jag på Uppsala ungdomsfängelse 1965. Jag muckade sista gången från Österåker 1977. Brotten jag sist uträttat och straffats för var grovt rån, försök till grovt rån samt nån jävla sammansvärjning Jag minns inte rubriceringen Jag återföll samma dag jag muckade i kriminalitet. Jag hade metadon i 14 år och avslutade behandlingen på egen begäran 1990. Nertrappningen varade till sommaren 1992. Det är ju inte speciellt upplyftande att behöva minnas den här tiden. Jag har aldrig talat om den med någon tidigare mer än med min hustru (sedan 20 år). Jag skäms och har dåligt samvete och blev kristen på kuppen. Jag har gått igenom helvetet för att orka se mig själv i spegeln. Jag har gjort en deal med Gud Fader själv. Han krävde hösten 1975 rättning i ledet annars skulle han kasta mig till Hin Håle själv. Det är mitt avtal med Gud jag fortfarande håller högst. Jag har nämligen en skuld att betala tillbaka. Där har ni svaret på varför jag kämpar så hårt för att hitta olika plattformar att verka ifrån. Ena året är det Frälsningsarmen, Nästa år är det skinnskallar och året därpå invandrarvärstingar. Just nu prövar jag den politiska plattformen. Det är alltid de svaga jag ställer upp för, vare sig de är skinnskallar, invandrare, uteliggare, missbrukare eller psykiskt funktionshindrade.Karriär: I min nybörjarkarriär var det mest småstölder. Fina täckjackor (Bogner & Heller) i märkesbutiker och radioapparater ur bilar (Schaublorenz och liknande). Så småningom blev det försäljning av Preludin och Ritalina. Därefter blev det extraarbete med cannabisförsäljning i Kungsan. Omkring 1969 gick jag över till försäljning av morfinbas, tabbar (små morfintabletter) och heroin eftersom det liksom var coolare. Efter några år blev heroinintaget större och dyrare. Det blev schabbel med redovisningar, både de jag gav och de jag tog. Pengarna ville inte riktigt räcka till. I desperation började jag råna folk, personrån alltså. Kumpanen och jag rökte finfint brass i Kungsan och fick förfrågningar av en del förbipasserande om vi hade något att sälja. "Minst hekton" svarade vi. Ett par tre om dan blåste eller rånade vi. Ibland ville inte offret bli vare sig blåst eller rånad. Samtliga som trilskades rände vi kniven i. Inga rån misslyckades (bortsett från att ett par på slutet identifierade mig, inte kumpanen, på Krim). Parallellt med rånen dealade jag när ekonomin var god. Ibland fick jag betalt i varor och pengar för att skydda någon pusher (gör nu inte misstaget att tro att en liten man som jag med så små muskler inte kunde skrämma skiten ut en mycket större buse; knivar är alla rädda för, åtminstone om man inser att dåren som håller i den verkligen tänker använda den). Naturligtvis gick det åt helvete. Ett par höll vi på att fulständigt ha ihjäl. Advokaten räknade med tre fyra års internering. Jag fick 2,5 år när jag stod inför skranket sista gången. Nu långt senare, inser jag att Gud Fader redan då hade en uppgift för mig. När han en natt år 1975 slog in väggen i cellen på Norrtäljekåken och stod där i damm och grus, väldig och i full harnesk, som Oden själv, och krävde rättning i ledet inser jag att han redan vid rättegången såg till att jag fick en nådevolta. När jag nu sitter här och minns alla dessa ogärningar och nidingsdåd jag gjort mig skyldig till, faller tårarna från min kind. Hur skall jag någonsin kunna betala tillbaka den skuld jag bär på? När kommer jag att veta att jag är förlåten? Ni har fått era svar; räkna ni och analysera. Det är jag som ensam får bära smärtan av mina gärningar. MH
Klassmorfar? Nej tack! Som förälder ser jag helst pedagogiskt eller socialpsykologiskt
(lärare, kuratorer, psykologer, skolsköterskor, fritidsledare) utbildad
personal i skolan. Skolan ska inte vara en "cirkusplats" för
nödlösningar. Satsa mer pengar på skolan och ge skolan råd att anställa mer
utbildad personal. Mindre klasser. Klassmorfar - vettig vuxen som visar vägen? Som förälder föredrar jag att mina barn tas om hand av
utbildad och kvalificerad arbetskraft under den obligatoriska
skoltiden. Ska skolan vara obligatorisk så måste staten se till att det finns
resurser i skolan inte släppa in välmenande "kreti och pleti". Visst behövs det fler vuxna i skolan men det ska vara utbildad personal som tar
hand om våra barn och ungdomar.Jag vill inte gå till en
läkare/tandläkare utan utbildning. Varför ska jag behöva skicka mina barn
till en skola som inte sköts av utbildad personal? En klassmorfar från
t.ex. turkisk landsbygd - vilka värderingar sprider han t.ex när det gäller
kvinnosyn m.m? Bra att få positivt flöde i EU! Vi pratar ofta att det gränslösa EU bara är en huvudorsak till den negativa
utvecklingen vad gäller droger ocg organiserad kriminallitet.
Det kan nog stämma ganska bra, utan gränser blir både landet och den
enskilde individen sårbar. Att skapa och sätta gränser är ju ett viktigt
inslag i arbetet med unga människor.
Det är då väldigt positivt om öppenheten inom EU också gör att det POSITIVA
arbetet i ungdomsvärlden kan börja flöda mellan länderna.
Lugna Stan har under ett antal år lekt med tanken att exportera det koncept
som är grunden för organisationen, ett ideal som tagits från Lugna Gatan.
Ekonomiska medel och bristen på arbetskraft har dock varit två anledningar
till att idéen stannat av.
Det glädjer oss då väldigt mycket över att Fryshuset kliver ut i världen och
planterar det som dom är så bra på, att ge varje individ en likvärdig chans
till samhällsarbete.
Att Olle Rockström, Tollare, också håller i trådarna är ju enastående,
bara han inte blir draftad av någon organisation ute i Europa och lockas
att lämna oss. Men det är ju klart, Sverige kanske skulle börja exportera
samhällsarbetare skolade på Tollare och arbetstränade på Lugna Gatan?
|
|
Skatteverket talar klarspråk Kvinnor underrepresenterade i media Jämställdhetspris till Kajsa Wahlström Ny lag mot diskriminering och mobbning Systemet vill minska drickandet Ungdomar spolar knarket Streetlife på Fryshuset Fryshuset och Staffan Hildebrand mot ungdomsvåld Jämställdhetspengar till förskolan Projekt mot människohandel och prostitution Barnombudsmannens årsrapport Behov av särskild primärvård för unga vuxna Dopning problem bland tonårspojkar Skärpta straff för illegal alkoholhantering Kvinnoperspektiv i vården Kvinnors arbetslöshet ökar kraftigt Idrottsstipendium värt 50 000 Missbrukande kvinnor utsätts ofta för våld |