::Ingiltere’de Trafik Nicin Solda::

 

 

 

 

Ingiltere

hicbir

zaman

Napolyon tarafindan

zapt edilemediginden Ingilizler

yolun solundan gitme aliskanliklarindan vazgecmediler.

 

Hic dusundunuz mu ?

Ingiltere'de trafik nicin soldan akar?

 

Bir zamanlar herkes İngilizler gibi yolun solunda gidiyordu.Bunun icin de Cok gecerli bir sebep vardi.Yuzyillarca once yolun karsisindan gelenin dost mu, yoksa dusman mi oldugunu kestirmek mumkun degildi.  İnsanlarin cogu sag ellerini kullandiklari icin, yolun solundan, duvar dibinden ( yaya veya atla ) giderek sol taraflarini emniyete alir, sag ellerini kiliclarini hemen cekecek sekilde hazir bekletirlerdi.

 

Yolun solundan seyahat, ilk defa 1300 yillarinda, papanin Roma'ya gelecek hacilarin yolda karmasaya sebep vermemeleri icin, yolun solundan gitmelerini soylemesiyle resmilesmisti ve yuzyillar boyu devam etti.

 

18.  yuzyilin sonlarinda ABD'de bircok atin cektigi posta arabalarinda, surucu koltugu yoktu ve surucu en arkada ve soldaki atin ustunde oturuyordu.

Bu da yolun solundan gidildiginde karsidan geleni ve yolun kontrolunu zorlastiriyordu.  Cok gecmeden ABD'de trafik sagdan islemeye basladi.  Fransiz ihtilali sirasinda, ihtilalin liderlerinden Maximilien Robespierre (dogru mu yazdim ?), buyuk bir olasilikla Katolik kiliseye meydan okuyanlara bir jest olsun diye, Parislilerden yollarin sagindan gitmelerini istedi.Bir sure sonra aslinda kendisi de solak olan Napolyon,ordularindaki ikmal arabalarinin yollarin sagindan gitmeleri emrini verdi ve zaptettigi her ulkede de bu uygulamayi hayata gecirdi.

 

Ingiltere hicbir zaman Napolyon tarafindan zapt edilemediginden Ingilizler yolun solundan gitme aliskanliklarindan vazgecmediler.

Avusturalya, Hindistan gibi tum eski somurgelerinde de bu usulu devam ettirdiler.  Zaten Ingilizler'de Amerikalilardan farkli olarak surucu arabasinin ustunde ve saginda oturuyordu.

 

Modern araba teknolojisinin gelismesi ile bu gelisimin dunyada oncusu olan ABD'de surucu koltugu ve direksiyon sagdan gidise uygun olarak sola konuldu ve dunyanin bircok bolgesinde bu sekilde yayginlasti.

 

Ingiltere'de ve eski somurgelerinde, trafik akisini sag seride almanin faturasi o kadar yukludur ki, artik isteseler de kolay kolay bunu yapamazlar.

 

Hangi ulkede olursaniz olun, trafigin yonu ister sagdan olsun ister soldan, karsidan karsiya gecmeden once, siz yine de her iki yone bakmayi ihmal etmeyin

 

 

 

Geri::

Ana Sayfa::

 

 

 

 

Ó2002

Hosted by www.Geocities.ws

1