::Ingiltere’de
Trafik Nicin Solda::
Ingilterehicbir
zaman
Napolyon
tarafindan zapt
edilemediginden Ingilizler yolun
solundan gitme aliskanliklarindan vazgecmediler. |
Hic
dusundunuz mu ? Ingiltere'de
trafik nicin soldan akar? Bir zamanlar herkes İngilizler gibi yolun solunda
gidiyordu.Bunun icin de Cok gecerli bir sebep vardi.Yuzyillarca once yolun
karsisindan gelenin dost mu, yoksa dusman mi oldugunu kestirmek mumkun degildi. İnsanlarin cogu sag ellerini
kullandiklari icin, yolun solundan, duvar dibinden ( yaya veya atla ) giderek
sol taraflarini emniyete alir, sag ellerini kiliclarini hemen cekecek sekilde
hazir bekletirlerdi. Yolun solundan seyahat, ilk defa 1300 yillarinda, papanin Roma'ya
gelecek hacilarin yolda karmasaya sebep vermemeleri icin, yolun solundan
gitmelerini soylemesiyle resmilesmisti ve yuzyillar boyu devam etti. 18. yuzyilin sonlarinda
ABD'de bircok atin cektigi posta arabalarinda, surucu koltugu yoktu ve surucu
en arkada ve soldaki atin ustunde oturuyordu. Bu da yolun solundan gidildiginde karsidan geleni ve yolun kontrolunu
zorlastiriyordu. Cok gecmeden ABD'de
trafik sagdan islemeye basladi.
Fransiz ihtilali sirasinda, ihtilalin liderlerinden Maximilien
Robespierre (dogru mu yazdim ?), buyuk bir olasilikla Katolik kiliseye meydan
okuyanlara bir jest olsun diye, Parislilerden yollarin sagindan gitmelerini
istedi.Bir sure sonra aslinda kendisi de solak olan Napolyon,ordularindaki
ikmal arabalarinin yollarin sagindan gitmeleri emrini verdi ve zaptettigi her
ulkede de bu uygulamayi hayata gecirdi. Ingiltere hicbir zaman Napolyon tarafindan zapt edilemediginden
Ingilizler yolun solundan gitme aliskanliklarindan vazgecmediler. Avusturalya, Hindistan gibi tum eski somurgelerinde de bu usulu devam
ettirdiler. Zaten Ingilizler'de
Amerikalilardan farkli olarak surucu arabasinin ustunde ve saginda
oturuyordu. Modern araba teknolojisinin gelismesi ile bu gelisimin dunyada oncusu
olan ABD'de surucu koltugu ve direksiyon sagdan gidise uygun olarak sola
konuldu ve dunyanin bircok bolgesinde bu sekilde yayginlasti. Ingiltere'de ve eski somurgelerinde, trafik akisini sag seride
almanin faturasi o kadar yukludur ki, artik isteseler de kolay kolay bunu
yapamazlar. Hangi ulkede olursaniz olun, trafigin yonu ister sagdan olsun ister
soldan, karsidan karsiya gecmeden once, siz yine de her iki yone bakmayi
ihmal etmeyin |
Geri:: |
Ó2002