::Narsizm::
|
Kişi erişkin yaşa geldikten
sonra hayatının bu dönemine geri dönüş yaşarsa bu,
narsistlik durumu yaratıyor.
Kişi, ileri yaşlarda, yani erişkinlik yaşında
sadece kendi bedenine hayransa, kendi bedeniyle ilgileniyorsa, kendi
zekâsının, aklının, kültürünün başkalarından
üstün olduğu kanısındaysa, kendinden başka hiçbir
şeye sevgi gösteremiyorsa, psikiyatride bu hastalık durumuna
`narsistik yapı' adı veriliyor. |
Narsizm Herkes onlara onlar kendilerine hayranTanrım ne kadar mükemmelim! Ünlü bir manken, oyuncu, devlet adamı ya da ev kadını
olmaları önemli değil. Onlar herkesin kendilerine hayran olduğuna inanıyor. Daha farklı bir inanca da tahammül
edemiyorlar. Kıskanç kişilik yapısına sahip binlerce insan,
beraberinde getirdiği sorunlarla baş etmeye çabalıyor. Temel sorunları kıskanç olmaları. Başta kıskançlığı
yaşıyorlar, sonra beraberinde gelen sorunları. Kendilerini yetersiz hissetmeseler, sorun
belki de büyümeyecek; ama kıskanç insanların çoğu kendilerini
gerçekte pek sevmiyorlar ve kıskançlık gerçek bir nedene
bağlı olmaksızın yaşanıyor. Neden gerçek olmayınca, onunla gelen
sorunları kucaklamak da mümkün olmuyor ve
kıskançlığın patolojisi yaşanmaya
başlanıyor. Adları: Othello Sendromu, erotomania, narsizm olsa da bu, sonucu
değiştirmiyor. Temel olarak
kıskançlık durumunda karşımıza karmaşık
tablolar çıkıyor. Bu
insanların gerçek yaşamda ne kadar başarılı
oldukları da fark etmiyor. Ünlü
bir manken, oyuncu, sanatçı, işadamı, devlet adamı
olmaları onların narsist ya da erotomanik olmalarını
engellemiyor. Ayna ayna söyle bana Psikiyatrist Özcan Köknel, kıskançlık
adı altında irdelenebilecek problemlerden birinin de narsizm
olduğuna dikkat çekiyor. "Narsizm
bir insanın kendi bedensel ve ruhsal yapısına hayran
olması, kendini her haliyle beğenmesi, bunun
dışındaki kişilerle, nesnelerle ve diğer çevreyle
sağlıklı bir bağ kuramaması durumudur" diyen
Köknel e göre gerçekte bu duygu, insanın yaşamının bir döneminde
tabii ki olmalı; ama 3-4 yaşındayken olmalı. Çocuk, henüz 3-4 yaşındayken,
kendini tanıması, kendi benliğini, ruhsal
yapısını fark etmesi için ilgi ve sevgisi kendi bedeni
üzerinde olmalı. Fakat çocuk
oyun yaşına gelince, kendi dışındaki çocuklarla,
kişi ve nesnelerle, çevreyle ilgi kurması, onlarla birlikte
yaşamaya alışması lazım. Kişi erişkin yaşa geldikten sonra hayatının
bu dönemine geri dönüş yaşarsa bu, narsistlik durumu
yaratıyor. Kişi, ileri
yaşlarda, yani erişkinlik yaşında sadece kendi bedenine
hayransa, kendi bedeniyle ilgileniyorsa, kendi zekâsının,
aklının, kültürünün başkalarından üstün olduğu
kanısındaysa, kendinden başka hiçbir şeye sevgi
gösteremiyorsa, psikiyatride bu hastalık durumuna `narsistik yapı'
adı veriliyor. Ne yazık ki,
bu yapıdaki kişilerin başkalarıyla
sağlıklı ilişki kurmaları da olanaksız. Bunlar herkesin kendisine âşık
olduğunu sanıyorlar.
Bedenen o kadar güzel, akıllı, zeki, kültürlü
olduklarını düşünüyorlar ki, "Güzelim, herkes bana hayran
olmalı. Bana hayran olmayanlar,
beni eleştirenler başarımı görmeyenlerdir''
diyebiliyorlar. Buna kesinlikle
inanıyorlar. Bu inançta
olanların somut örnekleri, belki de ünlü oldukları için medyatik
isimler. Köknel, "Örneğin
birçok artist bir süre sonra herkesi böyle görmeye başlıyor. Narsistik kişi gerçekle çok rahat
bağlantı kuramadığı için, özeleştiri de
yapamadığından, her şeyi kendi aklına uygun
gösteriyor. Kendinin olumsuz
davranışlarını projekte ediyor ve bunun sonucunda
`Karşı taraf beni çekemiyor' diyor. Bu rahatsızlığın devamı bir süre sonra
erotik hezeyana giriyor. Özellikle bu
rahatsızlık ünlü kişilerin kendine âşık olması,
herkesin ona hayran olması gerektiği düşüncesi şeklinde
çıkıyor ortaya. Bu
kişiler bunun doğru olduğuna inanıyor'' diyor. Füsun Saka |
Geri:: |
Ó2001