::An-Kisi-Is::
|
''
Sizin için en önemli anin , içinde bulundugunuz an
oldugunu hiç
bir zaman unutmayin. Çünkü yalnizca o
an elimizde bir
sey gelebilir. Sizin
için en önemli kisi ise
, o an birlikte
oldugunuz
kisidir.Çünkü hiç kimseyle , bir baska kisiyle bir daha görüsüp görüseme-yecegini
bilemez . Ve sizin için en önemli is
ise iyilik yapmaktir .Çünkü kisinin bu dünyaya gelmesinin tek nedeni budur.'' |
En
önemli an, En önemli kisi, En önemli is... Bir zamanlar bir kralin aklina
söyle bir düsünce geldi:''Eger bir ise ne zaman baslayacagimi , kimi
dinleyecegimi ve yapmam gereken en önemli seyin ne olugunu bilseydim ,
giristigim her isi basarirdim.'' Kralligin dört bir yanina , kim kendisine
her is için en uygun ani,bu is için en gerekli kisinin kim oldugunu ve
yapilmasi gereken en önemli seyin ne oldugunu ögretirse ona büyük bir ödül
verecegini duyurdu. Bilgeler kralin
huzurunda toplandi , fakat sorulara verdigi yanitlar birbirinden tümüyle
farkli oldu.Kral hala dogru yanitlari aradigi için, yakinlar da ki bir
bilgeye danismaya kara verdi.Bilge kisi ,hiç ayrilmadigi bir agaç kovugunda
yasiyor ,yanina halk disinda kimseyi kabul etmiyordu .Bu nedenle kiral halk
tan biri gibi giyindi ve yola düstü.Bilge kisinin yasadigi kovuga
yaklastiklarinda kral atindan indi ve korumalarini orada birakip , yola tek
basina koyuldu.Bilgenin oldugu yere vardiginda onu, yasadigi kovugun önüne
çiçek tarhlari kazarken gördü.''Ey bilge kisi size birkaç önemli konuda
danismaya geldim'' dedi.''Dogru seyi dogru zamanda yapmayi nasil
ögrenebilirim? En fazla gereksinim
duydugum , dolayisiyla ötekilerden daha fazla ilgi göstermem gereken kisiler
kimdir?En önemli ve hersey den önce gelen en önemli sorum ise su:Kendimi
vermem gereken isler nelerdir?'' Bilge, büyük bir dikkatle krali dinledi,
fakat bir yanit vermedi Döndü yapmakta oldugu isini sürdürdü. ''Yoruldunuz'' dedi kral.''Küregi bana
verin de siz biraz dinlenin .''Bilge kisi ''Sagolun'' dedi ve küregi krala
verdi , yere oturup dinlenmeye basladi .
Kral iki tarh kazdiktan sonra sorulari yineledi.Bilge kisi ona yanit
vermek yerine ayaga kalkti , elini kürege uzatti ve '' Siz biraz dinlenin ,
bir parçada ben çalisayim''dedi.Fakat kral küregi ona vermedi, tarh kazmayi
sürdürdü .Saatler birbirini kovaliyor , günes yavas yavas agaçlarin ardindan
batmaya basliyordu .Sonunda kazmayi topraga saplayip, bilge döndü:'' Ey bilge
kisi , senin yanina sorularima bir yanit bulmak için geldim ''dedi.''Eger
yanit vermeyeceksen , söyle de evime döneyim.'' Bilge kisi gözlerini uzaklara
dikti .''Bak bir adam kosarak buraya geliyor'' dedi .''Bakalim kimmis ne
istiyormus...'' Kral arkasini döndügünde .bir adamin kosarak kendilerine
dogru geldigini gördü.Adamin karnina bastirdigi ellerinin altinda kan
siziyordu.Kralin yanina ulasinca , kendinden geçercesine inledi , sonrada
bayilip yere düstü. Kral ve bilge
kisi hemen adamin üstündeki elbiseler çikardilar.Karninda büyük bir yara
vardi .Kral yarayi elinden geldigince yikadi , mendiliyle ve bilge kisinin
havlusuyla sardi ,kani durdurdu. Adam
bir süre sonra kendisine içecek bir sey istedi . Kral dereden taze su getirdi ,verdi . Bu arada aksam olmus hava sogumustu.Kral , bilge kisinin
yardimiyla yarali adami kovuga tasiyarak yatirdi.Yataga uzanan adam gözlerini
kapatip derin bir uykuya daldi.Kral kosusturmadan ve yapmis oldugu islerden
öylesine yorulmustu ki esigin dibine çöktü ve orada uyuya kaldi ; kisa yaz
gecesi boyunca deliksiz bir uyku çekti .Sabah uyaninca ,yatakta uyanmis canli
gözlerle dikkatle kendine bakan yabancinin kim oldugunu animsamaya
çalisti. Kralin uyandigini gören
adam, zayif bir sesle ''Beni affedin ''dedi krala. Kral ''Sizi tanimiyorum , üstelik affedilecek bir sey
yapmadiniz ki''dedi ama adam konusmasini kesmedi:''Siz beni tanimiyorsunuz,
ama ben sizi taniyorum ''dedi .''Ben kardesimi astirdiginiz ve mallarini
elinden aldiginiz için sizden öç almaya yemin etmis bir düsmaninizim.Tek
basina bilge kisiyi görmeye gittiginizi ögrendim ve dönerken yolda sizi
öldürmeye karar verdim .Ama aksam oldugu halde dönmediniz .Ben de pusuya
yattigim yerden çikip, sizi aramaya koyuldugumda . korumalariniza yakalandim .Onlar beni tanidilar ve öldürmek
istediler .Ellerinden kurtuldum ama ,yaraliydim;yaram dam kan akiyordu .Siz
dün aksam yarami sarmasaydiniz kan kaybindan ölürdüm. Ben sizi öldürmek istedim , fakat siz
benim yasamimi kurtardiniz .Eger yasarsam , simdiden sonra en sadik köleniz
olarak size hizmet edecegim ve ogullari mada ayni seyi yapmalarini
emredecegim. Kral düsmaniyla bu denli
kolay baristigi ve onun dostlugunu kazandigi için çok mutlu oldu .Onu
yalnizca affetmekle kalmadi , usaklarini ve kendi doktorunu gönderip onun
tedavisini de yaptiracagini söyledi .Ayrica el konulan tüm mallarinin geri
verilecegini de bildirdi.Yarali adamla vedalasan kral, kapinin önüne çikti ve
orada yine çiçek tarhi kazan bilgeden, sorularina yanit vermesini bir kez
daha istedi. ''Siz , beklediginiz
yaniti çoktan aldiniz ''dedi bilge ve söyle sürdürdü sözlerini ''Dün eger
benim güçsüzlügüme acimayip su tarhlari kazmasaydiniz , buradan
ayrilacaktiniz ve geri dönerken su adamin saldirisina ugrayacaktiniz. Yani dün sizin sizin için en önemli an ,
tarhlari kazdigin andi .Sizin için en önemli kisi bendim ve sizin için en
önemli is bana iyilik yapmakti .Daha sonra yarali adam kosarak geldi yanimiza
.Sizin için en önemli an, onunla ilgilendiginiz andi .Çünkü eger onun
yaralarini sarmasaydiniz o adam sizinle barismadan ölecekti .Dolayisiyla o
zaman sizin için en önemli kisi oydu .Ve yine o zaman en önemli isiniz de ,
onun için yaptiklarinizdi .''Bilge bunlari söyledikten sonra krala bir ögüt
verdi: '' Sizin için en önemli anin , içinde bulundugunuz an oldugunu hiç bir
zaman unutmayin. Çünkü yalnizca o an
elimizde bir sey gelebilir. Sizin
için en önemli kisi ise , o an birlikte oldugunuz kisidir.Çünkü hiç kimseyle
, bir baska kisiyle bir daha görüsüp görüsemeyecegini bilemez . Ve sizin için en önemli is ise iyilik
yapmaktir .Çünkü kisinin bu dünyaya gelmesinin tek nedeni budur.'' |
Geri:: |
Ó2001