::Cumhuriyet ve Siyasetci::

 

 

Yuzyillar boyu imparatorlugun kan ve can deposu olarak gorev yapan Turk unsuru kirilmis , adam kalmamis , ve butun egitilmis kadrolarinizi , doktorlari , muhendisleri , hukukculari cesitli savaslarda sehit vermissiniz. Sadece canakkale de 250 bin sehit !

Cumhuriyet ve Siyasetci

 

Yarin cumhuriyet bayrami , cumhuriyetin 78. yilini kutlayacagiz. Soyle geriye bir baktigimizda 1923 yilindan bu yana bazi gercekleri daha net , daha tarafsiz bir bicimde goruyoruz. Simdi bazi konularda daha dogru teshis koymak mumkun oluyor.

 

Cumhuriyet kuruldugunda , Turkiye gercekten perisan durumda , hic bir seyi olmayan bir ulke.

 

Yol yok , hastane yok , okul yok , egitim yok , sanayi yok , ticaret yok , sermaye yok , hatta insan gucu yok.

 

Imparatorluk pek cok savastan cikmis , perisan olmus. Topraklar elden gitmis , ordular yenilmis.

 

Balkan harbi , Birinci dunya savasi bizi mahvetmis.

 

Balkan harbinde , rumeli elden cikmis , bulgar ordusu catalca onlerine gelmis , baskent istanbulu ele gecirmesi an meselesi.

 

Birinci dunya savasinda , Irak , suriye , filistin , dogu anadolu gitmis. Erzurum ve nice kentlerimiz rus isgali altinda.

 

Siz boyle bir ortamda yeniden savasiyorsunuz ve bu kez İzmir’i isgal eden , polatli’ya kadar ulasan yunan ordusuyla bogusuyorsunuz. Baskent istanbul bile artik isgal edilmis durumda.

 

Askere alacak kimse kalmamis.

 

Yuzyillar boyu imparatorlugun kan ve can deposu olarak gorev yapan Turk unsuru kirilmis , adam kalmamis , ve butun egitilmis kadrolarinizi , doktorlari , muhendisleri , hukukculari cesitli savaslarda sehit vermissiniz. Sadece canakkale de 250 bin sehit !

 

Onuncu yil marsinda “ On yilda onbes milyon genc yarattik her yastan” sozu iste bunu anlatir. Cumhuriyetin 10. yilinda nufus 15 milyon.

 

Gelelim gunumuze. Krizler icinde , yonetilemeyen bir ulke ( kasitli olarak ) . Rusvet , hirsizlik , yolsuzluk , avanta , hortum duzeni ayyuka cikmis.

 

Devlet neredeyse iflas asamasina gelmis.

 

Her yerde yozlasma , her yerde curume.

 

Peki kim bunlarin sorumlusu ? bu dag gibi sorunlar karsimiza bir gunde cikmadi. Bunlar uzun yillarin birikimi.

 

Zaman zaman sorunlar patladi , krizler yasadik. Ama boylesine hic tanik olmadik.

 

Cunku devlet islemiyor. Sistem calismiyor. Adina demokrasi dedigimiz olay , siyasetcinin oyuncagi olmus ( kasitli olarak ) .

 

Turkiyenin yozlastigini ve hic bir alanda ileri gitmedigini soylerken , bunun ilk baslangicinin siyaset ve siyasetci oldugunu asla unutmayalim.

 

Gecmiste de boyle simdi de.

 

Turkiyeyi , siyasetci yedi bitirdi. Bunu hepimiz biliyoruz da , karsi cozum uretemiyoruz.

 

Siyasetci turkiyeye ihanet etti.

 

İhanet ille de silahla , isyanla , casuslukla olmuyor. Siyasetci turk toplumunu ve turkiyeyi fare gibi kemirdi , altini oydu. ( ve bu beceriksizlik degil kasitli yapilabilir ancak )

 

Siyasetci devletin parasini , babasinin mali olarak gordu.

 

Siyasetci sadece gununu kurtardi ve yarinlari hic dusunmedi , gununu sadece kendisinin ve yakin cevresinin kisisel cikarlari icin kullandi.

 

Bazisi hirsizlik yapti , bazisi din somurusyle oy pesinde kostu.

 

Meclis bunlarin sigindigi yer oldu , her seyi nalinci keseri gibi kendilerine yonttular. Kendi cikarlari neredeyse oraya yoneldiler. Bunlari yaparken asla parti ayrimi gozetmediler.

 

İste bunlar , Turkiyeyi yonetti. Yazik .

 

Aralarinda elbette iyi niyetli , duzgun insanlar vardi. Ama cark oyle kurulmustu ki , onlarin sozu hicbir sekilde gecmiyordu.

 

Tekrar ediyorum , Turkiye bu duruma bir gunde , bir hukumet döneminde dusmedi. Yillarin birikmis pisligi , siyasetci-isbirlikci burokrat-isadami uclusu sayesinde patladi ve olan oldu. Ama sadece sayin ecevitin basli basina %60-70 oraninda katkisi oldugunu soylemek yanlis olmaz.

 

İsin bir aci tarafi daha var ;

Sadece pkk terorunde binlerce vatan evladini sehit verdik.

Sairin dizeleri cok dogruydu ;

“ Neler yapmadik bu vatan icin/kimimiz olduk kimimiz nutuk soyledik. “

 

ulkemizin su basina gelenler padisahlik doneminde degil , cumhuriyet doneminde oldu.

 

Taaaa 1940 ‘ lı yillarin baslarinda siyaset yozlasmaya basladi. Bu pisligi , bu yozlasmayi yasamaya devam ediyoruz.

 

Siyaset , icindeki adamlar icin arpalik olmaya devam ediyor.

 

Farkli olan az sayida siyasetciyi tenzih ederim de , bu yuzden duzgun , nitelikli yetenekli , durust kimseleri iclerine almazlar , meclise sokmazlar.

 

Evet , cumhuriyet kuruldugunda perisan , hic bir seyi olmayan bir ulkeydik. 78 yilda da bu durumlara getirdik ulkeyi. Ama yetmedigi goruluyor.

 

Turkiyede farkli boyutta , devleti kendi cikari icin kullanmayan bir siyasetci kadrosu olsaydi , turkiye bu krizleri yasamadigi gibi , herseyle cok daha buyuk , guclu , saglam ve saygin bir ulke olurdu.

 

İcimiz buruk ama cumhuriyet bayrami yine de kutlu olsun. Cunku kabahat cumhuriyette degil onu bu duruma getiren sorumsuzlarda. ( Veya soyle diyelim , cumhuriyeti bu duruma getiren zihniyetlerin asil cumhuriyet bayrami kutlu olsun , en cok onlar mutlu cunku ... )

 

Emin Colasan – 28 Ekim 2001

 

Geri::

Ana Sayfa::

 

 

 

 

Ó2001

Hosted by www.Geocities.ws

1