::Cumhuriyet
ve Siyasetci::
|
Yuzyillar boyu imparatorlugun kan ve can deposu olarak gorev
yapan Turk unsuru kirilmis , adam kalmamis , ve butun egitilmis kadrolarinizi
, doktorlari , muhendisleri , hukukculari cesitli savaslarda sehit
vermissiniz. Sadece canakkale de 250 bin sehit ! |
Cumhuriyet ve Siyasetci
Yarin cumhuriyet bayrami , cumhuriyetin 78. yilini kutlayacagiz. Soyle geriye bir baktigimizda 1923 yilindan bu yana bazi gercekleri daha net , daha tarafsiz bir bicimde goruyoruz. Simdi bazi konularda daha dogru teshis koymak mumkun oluyor. Cumhuriyet kuruldugunda , Turkiye gercekten perisan durumda , hic bir seyi olmayan bir ulke. Yol yok , hastane yok , okul yok , egitim yok , sanayi yok , ticaret yok , sermaye yok , hatta insan gucu yok. Imparatorluk pek cok savastan cikmis , perisan olmus. Topraklar elden gitmis , ordular yenilmis. Balkan harbi , Birinci dunya savasi bizi mahvetmis. Balkan harbinde , rumeli elden cikmis , bulgar ordusu catalca onlerine gelmis , baskent istanbulu ele gecirmesi an meselesi. Birinci dunya savasinda , Irak , suriye , filistin , dogu anadolu gitmis. Erzurum ve nice kentlerimiz rus isgali altinda. Siz boyle bir ortamda yeniden savasiyorsunuz ve bu kez İzmir’i isgal eden , polatli’ya kadar ulasan yunan ordusuyla bogusuyorsunuz. Baskent istanbul bile artik isgal edilmis durumda. Askere alacak kimse kalmamis. Yuzyillar boyu imparatorlugun kan ve can deposu olarak gorev yapan Turk unsuru kirilmis , adam kalmamis , ve butun egitilmis kadrolarinizi , doktorlari , muhendisleri , hukukculari cesitli savaslarda sehit vermissiniz. Sadece canakkale de 250 bin sehit ! Onuncu yil marsinda “ On yilda onbes milyon genc yarattik her yastan” sozu iste bunu anlatir. Cumhuriyetin 10. yilinda nufus 15 milyon. Gelelim gunumuze. Krizler icinde , yonetilemeyen bir ulke ( kasitli olarak ) . Rusvet , hirsizlik , yolsuzluk , avanta , hortum duzeni ayyuka cikmis. Devlet neredeyse iflas asamasina gelmis. Her yerde yozlasma , her yerde curume. Peki kim bunlarin sorumlusu ? bu dag gibi sorunlar karsimiza bir gunde cikmadi. Bunlar uzun yillarin birikimi. Zaman zaman sorunlar patladi , krizler yasadik. Ama boylesine hic tanik olmadik. Cunku devlet islemiyor. Sistem calismiyor. Adina demokrasi dedigimiz olay , siyasetcinin oyuncagi olmus ( kasitli olarak ) . Turkiyenin yozlastigini ve hic bir alanda ileri gitmedigini soylerken , bunun ilk baslangicinin siyaset ve siyasetci oldugunu asla unutmayalim. Gecmiste de boyle simdi de. Turkiyeyi , siyasetci yedi bitirdi. Bunu hepimiz biliyoruz da , karsi cozum uretemiyoruz. Siyasetci turkiyeye ihanet etti. İhanet ille de silahla , isyanla , casuslukla olmuyor. Siyasetci turk toplumunu ve turkiyeyi fare gibi kemirdi , altini oydu. ( ve bu beceriksizlik degil kasitli yapilabilir ancak ) Siyasetci devletin parasini , babasinin mali olarak gordu. Siyasetci sadece gununu kurtardi ve yarinlari hic dusunmedi , gununu sadece kendisinin ve yakin cevresinin kisisel cikarlari icin kullandi. Bazisi hirsizlik yapti , bazisi din somurusyle oy pesinde kostu. Meclis bunlarin sigindigi yer oldu , her seyi nalinci keseri gibi kendilerine yonttular. Kendi cikarlari neredeyse oraya yoneldiler. Bunlari yaparken asla parti ayrimi gozetmediler. İste bunlar , Turkiyeyi yonetti. Yazik . Aralarinda elbette iyi niyetli , duzgun insanlar vardi. Ama cark oyle kurulmustu ki , onlarin sozu hicbir sekilde gecmiyordu. Tekrar ediyorum , Turkiye bu duruma bir gunde , bir hukumet döneminde dusmedi. Yillarin birikmis pisligi , siyasetci-isbirlikci burokrat-isadami uclusu sayesinde patladi ve olan oldu. Ama sadece sayin ecevitin basli basina %60-70 oraninda katkisi oldugunu soylemek yanlis olmaz. İsin bir aci tarafi daha var ; Sadece pkk terorunde binlerce vatan evladini sehit verdik. Sairin dizeleri cok dogruydu ; “ Neler yapmadik bu vatan icin/kimimiz olduk kimimiz nutuk soyledik. “ ulkemizin su basina gelenler padisahlik doneminde degil , cumhuriyet doneminde oldu. Taaaa 1940 ‘ lı yillarin baslarinda siyaset yozlasmaya basladi. Bu pisligi , bu yozlasmayi yasamaya devam ediyoruz. Siyaset , icindeki adamlar icin arpalik olmaya devam ediyor. Farkli olan az sayida siyasetciyi tenzih ederim de , bu yuzden duzgun , nitelikli yetenekli , durust kimseleri iclerine almazlar , meclise sokmazlar. Evet , cumhuriyet kuruldugunda perisan , hic bir seyi olmayan bir ulkeydik. 78 yilda da bu durumlara getirdik ulkeyi. Ama yetmedigi goruluyor. Turkiyede farkli boyutta , devleti kendi cikari icin kullanmayan bir siyasetci kadrosu olsaydi , turkiye bu krizleri yasamadigi gibi , herseyle cok daha buyuk , guclu , saglam ve saygin bir ulke olurdu. İcimiz buruk ama cumhuriyet bayrami yine de kutlu olsun. Cunku kabahat cumhuriyette degil onu bu duruma getiren sorumsuzlarda. ( Veya soyle diyelim , cumhuriyeti bu duruma getiren zihniyetlerin asil cumhuriyet bayrami kutlu olsun , en cok onlar mutlu cunku ... ) Emin Colasan – 28 Ekim 2001 |
Geri:: |
Ó2001