| VAGABUNDOS |
| Home > Archief avonturen > Granada & Leon 8 juni -11 juni 2003 Geef ons maar Granada Aan de overkant in die rode gebouwen naast de kathedraal kan de regering zetelen. Verderop heb je die andere gekleurde koloniale panden, daar kan het parlement wel in. Kunnen ze elke middag op het plein hier voor ons, onder de bomen, met gegrilde varkenshuid in de hand fractie-overleg houden. Of met het volk delibereren. Daar is het een prima plein voor. Mooier dan Het Plein in Den Haag. Hier hebben ze tenminste Iced Coffee en Bagels. Wat mist is een sushi-bar hier op de hoek, zegt die Amerikaanse makelaar, die met de week rijker wordt van alle koloniale pandjes die hij aan vnl. gringo's verkoopt. Foute stedenbanden. Is daar ooit een lijstje van gemaakt? Zoals Amsterdam een band heeft met Managua. Onbegrijpelijk. Managua is een lelijke stad op een aardbreuk, door vele rampen getroffen. Het was een indianengehucht tot het in 1852 tot hoofdstad werd bestempeld, alleen maar om de 2 mooiste maar rivaliserende steden, Leon en Granada, te pacificeren. Leon was tot die tijd de hoofdstad. Daar huisden de liberalen en in Granada de conservatieven. Dat kun je nog steeds zien, in Leon wordt gewerkt in hier in Granada geluierd op het plein. Beide steden zijn in 1524 gesticht door Hernandez de Cordoba. Het zijn Spaanse museumstukken, met pleintjes, kathedralen en een zee van gekleurde huizen met groene binnenplaatjes. Wil het ooit wat worden met Nicaragua, dan moeten ze die fout uit 1852 snel herstellen. De pracht van beide steden kan 's lands trots worden. En het speerpunt van toerisme-ontwikkelaars. Aangezien de huidige machthebbers voorlopig niet van plan zijn om hun machtsbasis in Managua op te geven, is het misschien aan Cohen om de historische fout recht te zetten. Amsterdam, parel van Hollands welvaren en decadentie, mag zich niet afficheren met het anonieme en armzalige Managua. We zouden zelf opteren voor een jumelage met Granada, al houden we niet van die gegrilde varkenshuid. |
![]() |