L'Església Vella
CAPILLAS
ALTARS DE L'ESGLÉSIA VELLA
ALTAR
DE LA MARE DE DEU DEL ROSER
1574- Primera notícia de la seua existncia, pero possiblement
era anterior.
1727- Es crea la Confraria de la Mare de Deu del Roser, la qual
encomana un nou retaule, que fou consagrat l'any 1737.
1760- Es daurá este retaule.
1936- Desaparegut.
1981- En les obres de restauració de Ca Xulles es trobaren a la
quadra, fragments d'este retaule, els quals s'expossen ara ací.
SANT ANTONI
ABAD
1712- Es construeix este retaule d'estil Barroc. Ignorant-se
l'autor.
1936- Desaparegut.
SANT ROC
1647/1651- Estos infortunats anys de peste es construeix esta
Capella de Sant Roc i el seu retaule corresponent.
1936- Desaparegut.
EL DOLÇ
NOM DE JESUS
1647/1690- Es construeix este altar pagat per Pere i Bernat
Calduch, i, el Notari de Xert, Joan San. Quan va desapareixer la
Família Calduch-San a les darreries del segle XVII, el Patronat
de dit altar passá a la Família Feliu. El primer d'ells fou en
Francesc Feliu i Berga, originari de Castell, qui es casa amb
Eugnia Calduch i San. Este Patronat es conserva a la Família
Feliu, establida a Xert, fins les darreries del segle XIX, en que
la darrera descendent d'esta Família, Concepció Miquel i Feliu,
per matrimoni passá el Patronat als Comtes de Pestagua.
1936- Desaparegué este retaule. L'Altar es dedicá desprès de
la Guerra Civil a Sant Vicent Ferrer.
ALTAR DE
SANT MIQUEL i SANTA TERESA DE JESUS
1760- Es construeix l'altar de Sant Miquel, d'estil Barroc.
Posteriorment es dedicá a Santa Teresa de Jesús, col.locant la
talla de Sant Miquel al capdamunt.
1936- Desaparegué.
CAPELLA DE
LA COMUNIO
Segle XVIII- S'ignora exactament l'any de la seua construcció.
En un principi estava dedicada al Sopar Sant. A principis d'este
segle, es dedicá al Sagrat Cor de Jesús. La imatge va ser
donada per la Comtessa de Pestagua: Concepció Miquel i Feliu.
1936- Desaparegué.
ALTAR DE LA
MARE DE DU DE L"ASSUMPCIO
1416- El 23 d'octubre d'aquell any, la Confraria de la Mare de
Deu de l'Assumpció, o també anomenada de la Mare de Deu del Peu
de l'Altar, contractá a Bernat Santalnea, escultor i a Pere
Lembri, pintor, per a la construcció d'un retaule i imatge de
Santa Maria per a la Parroquia de Xert, pel preu de 50 florins.
Este altar subsistí fins el segle XVIII. Una volta desaparegut,
fou trobada la imatge l'any 1927 a un racó de l'Església Vella
i es col.locá a la Sagristia. Media 1'30 metres en actitud
sedent i conservava encara la policromia original en roig i blau.
La imatge portava a Jesús a la ma esquerra i la Palma a la
dreta.
Segle XVIII- Es construeix un nou Altar Major, d'estil Barroc,
que desaparegué a l'incendi del 7 de gener de 1856.
1858- Es construeix un nou altar, esta volta d'algeps, de gran
volum, pero d'escas valor artístic.
1936- Desaparegué. El cap de la imatge, pero, va ser trobat a
les criptes centrals d'esta Església en els treballs de
restauració de l'any 1985.