Tijd voor de Installatie!
| Tijd voor de installation Gefeliciteerd! |
Please note that wherever 'YaBB.pl' is referred to, you may have the 'YaBB.cgi' file instead. They are the same file with a different name, depending on which package you have downloaded.
Allereerst open je met
kladblok of een andere teksteditor 'YaBB.pl', welke zich bevindt in de 'cgi-bin/YaBB'
folder van het pakket dat je hebt gedownload en uitgepakt. Dit bestand bevat onder andere
de lokatie van Perl op je eigen server of die van je internet provider. Over het algemeen
is de standaard instelling de juiste, maar Perl kan ook op andere lokaties geïnstalleerd
staan. Raadpleeg desnoods je provider. Op een Windows of Windows NT/XP machine, zal je
Perl pad vermoedelijk het volgende zijn #!C:/Perl/Bin. Controleer je server, of vraag het
na bij je hosting provider en pas de instellingen vervolgens aan.
Vervolgens open je 'Settings.pl' op dezelfde manier en je stelt de variabelen hierin als
volgt in:
Benodigde instellingen -->
$mbname |
De naam van je forum (bijv. Mijn postzegel Forum) |
$boardurl |
Het URL van je forum hoofddirectory (zonder '/' erachter) - dus waar YaBB.pl staat (bijv. http://www.mijnsite.nl/cgi-bin/yabb) |
$cookieusername |
Naam voor de gebruikersnaam cookie (hoeft niet gewijzigd te worden) |
$cookiepassword |
Naam voor het wachtwoord cookie (hoeft niet gewijzigd te worden) |
$mailprog |
Locatie van het sendmail programma indien je board op een Unix/Linux server draait (normaal is "/usr/sbin/sendmail" oif iets dergelijks) |
$webmaster_email |
Je e-mailadres, bijv. qq~webmaster@mijnsite.nl~ (qq~ en ~niet weghalen) |
$boarddir |
Absolute pad naar je forum's directory (kan meestal '.' blijven) |
$datadir |
Directory voor berichtbestanden (de standaard instelling is goed tenzij je deze directory elders wilt plaatsen, wat niet aan te raden is) |
$memberdir |
Directory met ledenbestanden (de standaard instelling is goed tenzij je deze directory elders wilt plaatsen, wat niet aan te raden is) |
$boardsdir |
Directory met forum databestanden (de standaard instelling is goed tenzij je deze directory elders wilt plaatsen, wat niet aan te raden is) |
$sourcedir |
Directory met YaBB bronbestanden (de standaard instelling is goed tenzij je deze directory elders wilt plaatsen, wat niet aan te raden is) |
$vardir |
Directory met variabelenbestanden (de standaard instelling is goed tenzij je deze directory elders wilt plaatsen, wat niet aan te raden is) |
$facesurl |
URL naar je avatars directory (zonder '/' erachter) |
$facesdir |
Absolute pad naar je directory (dit MOET kloppen om de profiel pagina goed te laten zien) |
$imagesdir |
URL naar je images directory (zonder '/' erachter) |
$helpfile |
URL naar je help index bestand (http://www.mijnsite.nl/yabbhelp/index.html) |
De overige instellingen in Settings.pl zijn niet verplicht, en zijn alleen layout en optie variabelen. Het is aan te raden deze niet te wijzigen totdat je YaBB werkend hebt! Daarna, veel plezier ermee....
Open 'template.html' and pas de layout naar eigen smaal aan (om het forum in de stijl van de rest van je site te zetten). Opmerking: alle labels welke beginnen met "<yabb " MOETEN in het template.html bestand blijven staan. Je mag ze naar eigen smaak verplaatsen, maar laat ze ergens in het bestand staan, daar er anders bepaalde zaken niet meer zichtbaar zijn in je forum. Het label "<yabbnews>" is er in deze versie uitgehaald, en vervangen door de NieuwsFader. Je kunt dit label terugplaatsen om oude stijl nieuws op je forum te zetten of indien de java nieuwsfader problemen geeft. (Zorg er dan wel voor dat de $ShowNewsFader variabele in Settings.pl op '0' staat voordat je de <yabbnews> label terugzet ander heb je twee keer nieuws op je forum.) Het is overigens aan te raden niet eerder met de template.html te gaan spelen voordat het forum helemaal draait!
Alhowel wij het fantastisch vinden dat er mensen allerlei modificaties schrijven om YaBB te verbeteren, ook wel mods genaamd, MAG JE NOOIT mods installeren voordat je een nieuw YaBB board draaiend hebt. Zorg altijd eerst dat je forum draait, installeer vervolgens de mods en her upload de gewijzigde bestanden. YaBB geeft geen support op board waarin mods zijn aangebracht - Je doet dit dus op EIGEN RISICO en je enige steun is in dit geval de mod schrijver en/of de gebruikers ervan.
| Stap 2 - Maak de Directories aan |
In je 'cgi-bin', maak je een directory genaamd "yabb" (of elke andere naam die je wilt gebruiken). als je geen cgi-bin directory hebt, maak dan eerst de directory genaamd 'cgi-bin' aan en maak vervolgens in deze directory de directory 'yabb' aan. De voorbeeld directory boom structuur is zoals deze is aangeleverd in het pakket wat je hebt gedownload.
Je moet een directory structuur hebben die er ongeveer als volgt uit moet zien:
cgi-bin/yabb/ cgi-bin/yabb/Boards cgi-bin/yabb/Members cgi-bin/yabb/Messages cgi-bin/yabb/Sources cgi-bin/yabb/Variables
Vervolgens, in een normaal deel van je webruimte (buiten cgi-bin, over het algemeen in een 'public_html' directory, en zoals voorgesteld in het gedownloade pakket), maak je een directory aan genaamd 'yabbimages' of iets dergelijks:
/yabbimages/
Vervolgens maak je nog een directory genaamd 'yabbhelp' of iets dergelijks, maar ook in de normale webruimte:
/yabbhelp/
| Stap 3 - Upload de Bestanden |
Upload alle bestanden zoals
deze in de ZIP zitten in de directories zoals hieronder aangegeven en zorg ervoor dat ze
eveneens "ge-chmod" worden als hieronder is aangegeven. Zorg ervoor dat je ALLE
.pl/.cgi bestanden upload in ASCII mode. Chmod wordt niet ondersteund op Windows servers,
dus is het niet nodig deze stap uit te voeren na het uploaden (of uitpakken) van de
bestanden. Op een Windows/NT/W2K of XP server, dien je de data directories (welke op een
Unix/Linux server worden aangegeven als chmod 777) volledige lees/schrijfrechten toe te
kennen.
------- NIET cgi-bin sectie (Je www root map) ---------
/ubbc.js /fader.js /yabbhelp/ *.* (Upload in Ascii) /yabbhelp/images *.* (Upload in Binary!) /yabbimages/ *.gif alle bestanden (Upload in Binary!) /yabbimages/avatars *.* alle bestanden (Upload in Binary!)
------- CGI-BIN sectie (alle bestanden in ASCII) ---------
/yabb/ drwxrwxrwx (chmod 777 of 755) /yabb/YaBB.pl -rwxr-xr-x (chmod 755) /yabb/Settings.pl drwxrwxrwx (chmod 777) /yabb/template.html drwxrwxrwx (chmod 777) /yabb/dutch.lng -rw-r--r-- (zo laten staan) # of elk ander taalbestand /yabb/Boards drwxrwxrwx (chmod 766 of 777) /yabb/Boards/.htaccess -rw-r--r-- (zo laten staan) /yabb/Boards/general_cat.cat -rw-rw-rw- (chmod 666) !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE /yabb/Boards/news.dat -rw-rw-rw- (chmod 666) !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE /yabb/Boards/news.txt -rw-rw-rw- (chmod 666) !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE /yabb/Boards/sticky.stk -rw-rw-rw- (chmod 666) !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE /yabb/Members drwxrwxrwx (chmod 766 of 777) /yabb/Members/.htaccess -rw-r--r-- (lzo laten staan) /yabb/Members/admin.dat -rw-rw-rw- (chmod 666) !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE /yabb/Members/memberlist.txt -rw-rw-rw- (chmod 666) !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE /yabb/Messages drwxrwxrwx (chmod 766 of 777) /yabb/Messages/.htaccess -rw-r--r-- (zo laten staan) /yabb/Sources drwxrwxrwx (chmod 766 of 777) /yabb/Sources/Admin.pl -rw-r--r-- (zo laten staan) /yabb/Sources/AdminEdit.pl -rw-r--r-- (zo laten staan) /yabb/Sources/BoardIndex.pl -rw-r--r-- (zo laten staan) /yabb/Sources/Display.pl -rw-r--r-- (zo laten staan) /yabb/Sources/ICQPager.pl -rwxr-xr-x (chmod 755) /yabb/Sources/InstantMessage.pl -rw-r--r-- (zo laten staan) /yabb/Sources/Load.pl -rw-r--r-- (zo laten staan) /yabb/Sources/LockThread.pl -rw-r--r-- (zo laten staan) /yabb/Sources/LogInOut.pl -rw-r--r-- (zo laten staan) /yabb/Sources/Maintenance.pl -rw-r--r-- (zo laten staan) /yabb/Sources/ManageBoards.pl -rw-r--r-- (zo laten staan) /yabb/Sources/ManageCats.pl -rw-r--r-- (zo laten staan) /yabb/Sources/Memberlist.pl -rw-r--r-- (zo laten staan) /yabb/Sources/MessageIndex.pl -rw-r--r-- (zo laten staan) /yabb/Sources/ModifyMessage.pl -rw-r--r-- (zo laten staan) /yabb/Sources/MoveThread.pl -rw-r--r-- (zo laten staan) /yabb/Sources/Notify.pl -rw-r--r-- (zo laten staan) /yabb/Sources/Post.pl -rw-r--r-- (zo laten staan) /yabb/Sources/Profile.pl -rw-r--r-- (zo laten staan) /yabb/Sources/Recent.pl -rwxr-xr-x (chmod 755) /yabb/Sources/Register.pl -rw-r--r-- (zo laten staan) /yabb/Sources/RemoveOldThreads.pl -rw-r--r-- (zo laten staan) /yabb/Sources/RemoveThread.pl -rw-r--r-- (zo laten staan) /yabb/Sources/Search.pl -rw-r--r-- (zo laten staan) /yabb/Sources/Security.pl -rw-r--r-- (zo laten staan) /yabb/Sources/Subs.pl -rw-r--r-- (zo laten staan) /yabb/Sources/YaBBC.pl -rw-r--r-- (zo laten staan) /yabb/Variables drwxr-xr-x (chmod 766 of 777) /yabb/Variables/.htaccess -rw-r--r-- (zo laten staan) !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE /yabb/Variables/agreement.txt -rw-rw-rw- (chmod 666) !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE /yabb/Variables/ban.txt -rw-rw-rw- (chmod 666) !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE /yabb/Variables/ban_email.txt -rw-rw-rw- (chmod 666) !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE /yabb/Variables/ban_log.txt -rw-rw-rw- (chmod 666) !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE /yabb/Variables/ban_memname.txt -rw-rw-rw- (chmod 666) !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE /yabb/Variables/cat.txt -rw-rw-rw- (chmod 666) !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE /yabb/Variables/censor.txt -rw-rw-rw- (chmod 666) !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE /yabb/Variables/clicklog.txt -rw-rw-rw- (chmod 666) !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE /yabb/Variables/flood.txt -rw-rw-rw- (chmod 666) !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE /yabb/Variables/log.txt -rw-rw-rw- (chmod 666) !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE /yabb/Variables/membergroups.txt -rw-rw-rw- (chmod 666) !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE /yabb/Variables/news.txt -rw-rw-rw- (chmod 666) !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE /yabb/Variables/oldestmes.txt -rw-rw-rw- (chmod 666) !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE /yabb/Variables/reserve.txt -rw-rw-rw- (chmod 666) !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE /yabb/Variables/reservecfg.txt -rw-rw-rw- (chmod 666) !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE Er is een ksh (UN*X) script beschikbaar om de rechten goed te zetten, haal het hier. (opmerking: dit script wordt niet gepromoot of gesupport door YaBB.)
| Stap 4 - Opstarten, Inloggen en Testen |
Probeer je YaBB forum nu te openen! In je web browser, ga je naar het URL wat je in $boardurl in Settings.pl gezet hebt met /YaBB.pl (of /YaBB.cgi voor de cgi versie) op het einde (bijv: http://www.mijnsite.nl/cgi-bin/yabb/YaBB.pl). Onhoudt dat de meeste Unix/Linux server hoofd- en kleine letter gevoelig zijn.
als het forum niet draait, herhaal dan de bovengenoemde 3 stappen en raadpleeg de probleemoplosing sectie van deze handleiding. Nadat je je YaBB forum succesvol vanaf het web hebt opgeroepen, kan je proberen om in te loggen. De standaard gebruikersnaam is "admin" met het standaard wachtwoord "admin". Deze gebruiker is altijd aanwezig bij een nieuwe YaBB forum installatie. Log in als beheerder en je zult het "Admin" ikoon in het menu van je YaBB forum zien. Door hierop te klikken kom je in het "Administratie Centrum" waar je allerei leuke zaken zult vinden die je kunt instellen.
Test alle functies van je
forum (waarvan je weet dat ze bestaan), zoals een bericht posten, een nieuw lid aanmaken,
een bericht modificeren.. etc. Als dat allemaal goed werkt, ga je nogmaals je
administratie centrum in en kan je de nodige forum categorieën en onderwerpen aanmaken.
Gefeliciteerd, je hebt zojuist een geweldig open-source YaBB forum voor jezelf geïnstalleerd!
