Visit YaBB!
 Installatie
Home

Introductie 
Installatie

   Gebruikers     
    Registeren
    In/Uit Loggen
    Profiel
    Berichten plaatsen
    IM (Instant Bericht)
    F.A.Q.

   Moderatie
     Moderator Functies

   Administratie
     Introductie
     Leden Functies
     Forum Functies
     Forum Setup
     F.A.Q.


Valid HTML 4.01!
Valid CSS!

Tijd voor de Installatie!

Tijd voor de installation
Gefeliciteerd!

Please note that wherever 'YaBB.pl' is referred to, you may have the 'YaBB.cgi' file instead. They are the same file with a different name, depending on which package you have downloaded.

Tijd voor de installatie

Allereerst open je met kladblok of een andere teksteditor 'YaBB.pl', welke zich bevindt in de 'cgi-bin/YaBB' folder van het pakket dat je hebt gedownload en uitgepakt. Dit bestand bevat onder andere de lokatie van Perl op je eigen server of die van je internet provider. Over het algemeen is de standaard instelling de juiste, maar Perl kan ook op andere lokaties geïnstalleerd staan. Raadpleeg desnoods je provider. Op een Windows of Windows NT/XP machine, zal je Perl pad vermoedelijk het volgende zijn #!C:/Perl/Bin. Controleer je server, of vraag het na bij je hosting provider en pas de instellingen vervolgens aan.

Vervolgens open je 'Settings.pl' op dezelfde manier en je stelt de variabelen hierin als volgt in:


Benodigde instellingen -->

$mbname

De naam van je forum (bijv. Mijn postzegel Forum)

$boardurl

Het URL van je forum hoofddirectory (zonder '/' erachter) - dus waar YaBB.pl staat (bijv. http://www.mijnsite.nl/cgi-bin/yabb)

$cookieusername

Naam voor de gebruikersnaam cookie (hoeft niet gewijzigd te worden)

$cookiepassword

Naam voor het wachtwoord cookie (hoeft niet gewijzigd te worden)

$mailprog

Locatie van het sendmail programma indien je board op een Unix/Linux server draait (normaal is "/usr/sbin/sendmail" oif iets dergelijks)

$webmaster_email

Je e-mailadres, bijv. qq~webmaster@mijnsite.nl~ (qq~ en ~niet weghalen)

$boarddir

Absolute pad naar je forum's directory (kan meestal '.' blijven)

$datadir

Directory voor berichtbestanden (de standaard instelling is goed tenzij je deze directory elders wilt plaatsen, wat niet aan te raden is)

$memberdir

Directory met ledenbestanden (de standaard instelling is goed tenzij je deze directory elders wilt plaatsen, wat niet aan te raden is)

$boardsdir

Directory met forum databestanden (de standaard instelling is goed tenzij je deze directory elders wilt plaatsen, wat niet aan te raden is)

$sourcedir

Directory met YaBB bronbestanden (de standaard instelling is goed tenzij je deze directory elders wilt plaatsen, wat niet aan te raden is)

$vardir

Directory met variabelenbestanden (de standaard instelling is goed tenzij je deze directory elders wilt plaatsen, wat niet aan te raden is)

$facesurl

URL naar je avatars directory (zonder '/' erachter)

$facesdir

Absolute pad naar je directory (dit MOET kloppen om de profiel pagina goed te laten zien)

$imagesdir

URL naar je images directory (zonder '/' erachter)

$helpfile

URL naar je help index bestand (http://www.mijnsite.nl/yabbhelp/index.html)


De overige instellingen in Settings.pl zijn niet verplicht, en zijn alleen layout en optie variabelen. Het is aan te raden deze niet te wijzigen totdat je YaBB werkend hebt! Daarna, veel plezier ermee....

Open 'template.html' and pas de layout naar eigen smaal aan (om het forum in de stijl van de rest van je site te zetten). Opmerking: alle labels welke beginnen met "<yabb " MOETEN in het template.html bestand blijven staan. Je mag ze naar eigen smaak verplaatsen, maar laat ze ergens in het bestand staan, daar er anders bepaalde zaken niet meer zichtbaar zijn in je forum. Het label "<yabbnews>" is er in deze versie uitgehaald, en vervangen door de NieuwsFader. Je kunt dit label terugplaatsen om oude stijl nieuws op je forum te zetten of indien de java nieuwsfader problemen geeft. (Zorg er dan wel voor dat de $ShowNewsFader variabele in Settings.pl op '0' staat voordat je de <yabbnews> label terugzet ander heb je twee keer nieuws op je forum.) Het is overigens aan te raden niet eerder met de template.html te gaan spelen voordat het forum helemaal draait!

Alhowel wij het fantastisch vinden dat er mensen allerlei modificaties schrijven om YaBB te verbeteren, ook wel mods genaamd, MAG JE NOOIT mods installeren voordat je een nieuw YaBB board draaiend hebt. Zorg altijd eerst dat je forum draait, installeer vervolgens de mods en her upload de gewijzigde bestanden. YaBB geeft geen support op board waarin mods zijn aangebracht - Je doet dit dus op EIGEN RISICO en je enige steun is in dit geval de mod schrijver en/of de gebruikers ervan.

Stap 2 - Maak de Directories aan

In je 'cgi-bin', maak je een directory genaamd "yabb" (of elke andere naam die je wilt gebruiken). als je geen cgi-bin directory hebt, maak dan eerst de directory genaamd 'cgi-bin' aan en maak vervolgens in deze directory de directory 'yabb' aan. De voorbeeld directory boom structuur is zoals deze is aangeleverd in het pakket wat je hebt gedownload.

Je moet een directory structuur hebben die er ongeveer als volgt uit moet zien:

   cgi-bin/yabb/
   cgi-bin/yabb/Boards
   cgi-bin/yabb/Members
   cgi-bin/yabb/Messages
   cgi-bin/yabb/Sources
   cgi-bin/yabb/Variables

Vervolgens, in een normaal deel van je webruimte (buiten cgi-bin, over het algemeen in een 'public_html' directory, en zoals voorgesteld in het gedownloade pakket), maak je een directory aan genaamd 'yabbimages' of iets dergelijks:


   /yabbimages/

Vervolgens maak je nog een directory genaamd 'yabbhelp' of iets dergelijks, maar ook in de normale webruimte:


   /yabbhelp/

Stap 3 - Upload de Bestanden

Upload alle bestanden zoals deze in de ZIP zitten in de directories zoals hieronder aangegeven en zorg ervoor dat ze eveneens "ge-chmod" worden als hieronder is aangegeven. Zorg ervoor dat je ALLE .pl/.cgi bestanden upload in ASCII mode. Chmod wordt niet ondersteund op Windows servers, dus is het niet nodig deze stap uit te voeren na het uploaden (of uitpakken) van de bestanden. Op een Windows/NT/W2K of XP server, dien je de data directories (welke op een Unix/Linux server worden aangegeven als chmod 777) volledige lees/schrijfrechten toe te kennen.

------- NIET cgi-bin sectie  (Je www root map) ---------

   /ubbc.js
   /fader.js
   /yabbhelp/			*.*             (Upload in Ascii)
   /yabbhelp/images		*.*             (Upload in Binary!)
   /yabbimages/			*.gif alle bestanden (Upload in Binary!)
   /yabbimages/avatars		*.* alle bestanden  (Upload in Binary!)

------- CGI-BIN sectie   (alle bestanden in ASCII) ---------

   /yabb/                             drwxrwxrwx (chmod 777 of 755)
   /yabb/YaBB.pl                      -rwxr-xr-x (chmod 755)

   /yabb/Settings.pl                  drwxrwxrwx (chmod 777)
   /yabb/template.html                drwxrwxrwx (chmod 777)
   /yabb/dutch.lng                  -rw-r--r-- (zo laten staan) # of elk ander taalbestand


   /yabb/Boards                       drwxrwxrwx (chmod 766 of 777)
   /yabb/Boards/.htaccess             -rw-r--r-- (zo laten staan)
   /yabb/Boards/general_cat.cat       -rw-rw-rw- (chmod 666)   !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE
   /yabb/Boards/news.dat              -rw-rw-rw- (chmod 666)   !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE
   /yabb/Boards/news.txt              -rw-rw-rw- (chmod 666)   !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE
   /yabb/Boards/sticky.stk            -rw-rw-rw- (chmod 666)   !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE

   /yabb/Members                      drwxrwxrwx (chmod 766 of 777)
   /yabb/Members/.htaccess            -rw-r--r-- (lzo laten staan)
   /yabb/Members/admin.dat            -rw-rw-rw- (chmod 666)   !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE
   /yabb/Members/memberlist.txt       -rw-rw-rw- (chmod 666)   !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE

   /yabb/Messages                     drwxrwxrwx (chmod 766 of 777)
   /yabb/Messages/.htaccess           -rw-r--r-- (zo laten staan)

   /yabb/Sources                      drwxrwxrwx (chmod 766 of 777)                
   /yabb/Sources/Admin.pl             -rw-r--r-- (zo laten staan)           
   /yabb/Sources/AdminEdit.pl         -rw-r--r-- (zo laten staan)       
   /yabb/Sources/BoardIndex.pl        -rw-r--r-- (zo laten staan)              
   /yabb/Sources/Display.pl           -rw-r--r-- (zo laten staan)		
   /yabb/Sources/ICQPager.pl          -rwxr-xr-x (chmod 755)       
   /yabb/Sources/InstantMessage.pl    -rw-r--r-- (zo laten staan)
   /yabb/Sources/Load.pl              -rw-r--r-- (zo laten staan)           
   /yabb/Sources/LockThread.pl        -rw-r--r-- (zo laten staan)             
   /yabb/Sources/LogInOut.pl          -rw-r--r-- (zo laten staan)
   /yabb/Sources/Maintenance.pl       -rw-r--r-- (zo laten staan)
   /yabb/Sources/ManageBoards.pl      -rw-r--r-- (zo laten staan)
   /yabb/Sources/ManageCats.pl        -rw-r--r-- (zo laten staan)
   /yabb/Sources/Memberlist.pl        -rw-r--r-- (zo laten staan)
   /yabb/Sources/MessageIndex.pl      -rw-r--r-- (zo laten staan)
   /yabb/Sources/ModifyMessage.pl     -rw-r--r-- (zo laten staan)
   /yabb/Sources/MoveThread.pl        -rw-r--r-- (zo laten staan)
   /yabb/Sources/Notify.pl            -rw-r--r-- (zo laten staan)
   /yabb/Sources/Post.pl              -rw-r--r-- (zo laten staan)
   /yabb/Sources/Profile.pl           -rw-r--r-- (zo laten staan)
   /yabb/Sources/Recent.pl            -rwxr-xr-x (chmod 755)
   /yabb/Sources/Register.pl          -rw-r--r-- (zo laten staan)
   /yabb/Sources/RemoveOldThreads.pl  -rw-r--r-- (zo laten staan)
   /yabb/Sources/RemoveThread.pl      -rw-r--r-- (zo laten staan)
   /yabb/Sources/Search.pl            -rw-r--r-- (zo laten staan)
   /yabb/Sources/Security.pl          -rw-r--r-- (zo laten staan)
   /yabb/Sources/Subs.pl              -rw-r--r-- (zo laten staan)
   /yabb/Sources/YaBBC.pl             -rw-r--r-- (zo laten staan)

   /yabb/Variables                    drwxr-xr-x (chmod 766 of 777)
   /yabb/Variables/.htaccess          -rw-r--r-- (zo laten staan) !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE
   /yabb/Variables/agreement.txt      -rw-rw-rw- (chmod 666)   !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE
   /yabb/Variables/ban.txt            -rw-rw-rw- (chmod 666)   !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE
   /yabb/Variables/ban_email.txt      -rw-rw-rw- (chmod 666)   !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE
   /yabb/Variables/ban_log.txt        -rw-rw-rw- (chmod 666)   !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE
   /yabb/Variables/ban_memname.txt    -rw-rw-rw- (chmod 666)   !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE
   /yabb/Variables/cat.txt            -rw-rw-rw- (chmod 666)   !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE
   /yabb/Variables/censor.txt         -rw-rw-rw- (chmod 666)   !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE
   /yabb/Variables/clicklog.txt       -rw-rw-rw- (chmod 666)   !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE
   /yabb/Variables/flood.txt          -rw-rw-rw- (chmod 666)   !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE
   /yabb/Variables/log.txt            -rw-rw-rw- (chmod 666)   !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE
   /yabb/Variables/membergroups.txt   -rw-rw-rw- (chmod 666)   !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE
   /yabb/Variables/news.txt           -rw-rw-rw- (chmod 666)   !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE
   /yabb/Variables/oldestmes.txt      -rw-rw-rw- (chmod 666)   !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE
   /yabb/Variables/reserve.txt        -rw-rw-rw- (chmod 666)   !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE
   /yabb/Variables/reservecfg.txt     -rw-rw-rw- (chmod 666)   !!NIET UPLOADEN BIJ EEN UPGRADE

Er is een ksh (UN*X) script beschikbaar om de rechten goed te zetten, haal het hier.
(opmerking: dit script wordt niet gepromoot of gesupport door YaBB.)
Stap 4 - Opstarten, Inloggen en Testen

Probeer je YaBB forum nu te openen! In je web browser, ga je naar het URL wat je in $boardurl in Settings.pl gezet hebt met /YaBB.pl (of /YaBB.cgi voor de cgi versie) op het einde (bijv: http://www.mijnsite.nl/cgi-bin/yabb/YaBB.pl). Onhoudt dat de meeste Unix/Linux server hoofd- en kleine letter gevoelig zijn.

als het forum niet draait, herhaal dan de bovengenoemde 3 stappen en raadpleeg de probleemoplosing sectie van deze handleiding. Nadat je je YaBB forum succesvol vanaf het web hebt opgeroepen, kan je proberen om in te loggen. De standaard gebruikersnaam is "admin" met het standaard wachtwoord "admin". Deze gebruiker is altijd aanwezig bij een nieuwe YaBB forum installatie. Log in als beheerder en je zult het "Admin" ikoon in het menu van je YaBB forum zien. Door hierop te klikken kom je in het "Administratie Centrum" waar je allerei leuke zaken zult vinden die je kunt instellen.

Test alle functies van je forum (waarvan je weet dat ze bestaan), zoals een bericht posten, een nieuw lid aanmaken, een bericht modificeren.. etc. Als dat allemaal goed werkt, ga je nogmaals je administratie centrum in en kan je de nodige forum categorieën en onderwerpen aanmaken.

Gefeliciteerd!

Gefeliciteerd, je hebt zojuist een geweldig open-source YaBB forum voor jezelf geïnstalleerd!