|
Sultan Birinci Abdülhamid' e
annesi kuvvetli bir tahsil yaptırdı. Zamanındaki mevcut tarihlerin hepsini gözden
geçirdi. Hat sanatı ile de meşgul oldu. Merhametli, dindar, nazik ve saf bir insan olarak
tanınıyordu. Saltanatı süresince
bir çok ıslahat ve imar hareketlerinde bulundu. Devlet işleriyle daima yakından
ilgilendi. Her sorun hakkında fikir ve görüşlerini vezirlerine
bildirirdi. Yetenekli vezirler atamaya çalıştı. Halka karşı daima şefkatli
ve
ilimli davrandı.
Sultan Birinci Abdülhamid henüz
tahta geçmişti ki, kendisinden cülus bahşişi istendiğini duydu. Kaşlarını
çatıp sertleşen Sultan Birinci Abdülhamid söyle dedi: "Hazinede bahşiş
yoktur, bundan böyle cülus bahşişi verilmeye! Asker evlatlarımıza fermanımız
duyurula!" Askerler bir parça söylendilerse de, işi
daha fazla ileriye götürmeden dağıldılar.
Sultan Birinci Abdülhamid, siyasi
ve askeri ıslahatlara girişti. Avrupai tarzda mektepler açtı. Yeniçeri
ocağına ve donanmaya yeni bir çehre kazandırmaya çalıştı. Sürat Topçuları
Ocağı'nı kurdurdu, Yeniçerilerin sayımını yaptırdı ve gereksiz yere fazla para
alanları tespit ettirdi. Bu faaliyetleri yürüten
Sadrazam Halil Hamid Paşa, menfaatleri bozulanlar tarafından padişaha şikayet
edildi. Halil Hamid Paşa, yaptığı tüm olumlu çalışmalara rağmen, bu konuda
yanıltılan Sultan Birinci Abdülhamid'in emriyle idam edildi.
Sultan Birinci Abdülhamid, bütün
başarısızlıklara rağmen Osmanlı padişahları arasında iyi niyeti
ve gayreti ile anıldı. 1782 yılı yazında İstanbul'da çıkan yangında
itfaiye işlerini bizzat kendisi yürütmesi sonucu halkın sevgi ve takdirini de
kazanmıştı.
Dindarlığı ve iyiliği sebebiyle
halkın "veli" olarak gördüğü Sultan
Birinci Abdülhamid,
15 yıl 2 ay 17 gün süren saltanattan sonra, 1789 yılı Nisan ayında 64
yaşında vefat etti. Cenazesi Bahçekapı'da kendi yaptırdığı türbesine
defnedildi. |