![]() |
| AKTIVIST TOUKOKUU 5/2001 Antti Arvaja www.aktivist.fi/helsinki |
![]() |
| Toukokuun lopussa ensimmäisen pitkäsoittonsa julkaiseva Emmi edustaa kansainvälisintä Suomessa koskaan tuotettua naisrockia. Harva tuntee Emmiä, mutta kevään ajan radiossa on soinut kaksi hittiä, joita kuuntelijat ovat luulleet Alanis Morissetten tekeleiksi. Kyseessä on kuitenkin englantia natiivin tavoin artikuloiva 21-vuotias tamperelaisartisti, jonka esikoisalbumi Solitary Motions ilmestyy toukokuun lopussa. Nuori nainen on heittänyt vasta kymmenisen keikkaa, joista mittavimman ennen Spice Girlsin Mel C:n jäähallikonserttia maaliskuun lopussa. Emmi aloitti kitaran soiton seitsemännellä luokalla. Ja humppaorientoitunut muusikkoisä kannusti tytärtään. Pian saataville ilmestyvä levy on puolestaan kansainvälisintä Suomessa koskaan tehtyä naisrockia. |
![]() |
| EMI otti sinut lopulta suojiinsa. Minkälaisia neuvotteluja kävit muiden levy-yhtiöiden kanssa? "Oikeastaan en enää edes muista, kuinka kuviot lopulta meivät. Demon jälkeen EMI kiinnostui ja tehtiin koemielessä ensimmäinen biisi. Ja nyt ollaan tässä." Miltä tuntuu vaihtaa olohuone esiintymislavaan? "Mulla on aika vähän kokemusta live-tilanteista. Keikkojakin on takana vasta hieman yli kymmenen. Muistan, kuinka ennen ensimmäistä keikkaa oli totaalisesti paskat housussa. Tietenkin ennen jokaista keikkaa jännittää, mutta se riippuu paljon yleisöstä, paikasta ja illasta. Enää ei kuitenkaan hampaat kalise." Olit kuulemma au-pairina Floridassa. Onko uskottava lauluaksenttisi niitä peruja? "Enpä oikein tiedä. Mä luulen sen olevan pikemminkin sen ansiota, että katselin pienenä paljon Tyttökultia ja ate & Allieta." Tulitko Floridasta valmiiksi katettuun pöytään? "Sen matkan jälkeen vuonna 1998 iski inspiraatio, ja teimme isäni kanssa sellaisessa pienen pienessä studiossa demon kuudesta biisistäni. Sitä sitten läheteltiin eri paikkoihin ja palaute oli valtaosin myönteistä, varsinkin pieniltä levy-yhtiöiltä. Tätä kautta tutustuin tuottaja Hannu Korkeamäkeen, jonka kanssa alettiin tehdä kunnolla hommia." Minkälaisella kokoonpanolla olet liikkeellä? "Akustisessa setissä on kaksi kitaristia ja minä. Sähköisemmassa versiossa rumpali, basisti, ne kaksi kitaristia ja minä jonkun helistimen kanssa." Kappaleesi ovat vahvasti tuotettuja. Miten biisi säilyttää sisältönsä, jos kaikki alkaa kuitenkin kitaran näppäilystä? "Alkupisteessä istun kitara kainalossa ja hoilotan mankan mikkiin. Hyvän tuottajan tunnistaa siitä, että biisi ei matkalla radioon huonone, vaan siihen tulee lisää uusia vivahteita." Mistä laulat? "Omasta elämästäni, ajatuksista ja tapahtuneista asioista. Joskus se on sepitettyä tarinaa tai unia. Yleensä yksi tietty sanoituksen lause jää soimaan päässä. Joskus tulee kerralla melkein koko biisi." Kuinka paljon sait pitää suitsia käsissäsi levytysprosessin aikana? "Pääasiallisesti tein biisejä ja biisiaihioita, joita sitten työstimme Hannu Korkeamäen kanssa eteenpäin. Totta kai osuuteni kaikessa oli hyvin suuri. Tuottajan kanssa ei tullut kädenvääntöä. Oltiin samalla aaltopituudella ja pomputeltiin ideoita." Kuinka paljon sinua yritetään sovittaa nuoren vihaisen naisen muottiin? "Se ei oikein onnistu millään tavalla. Onhan se ymmärrettävää sikäli, että ensimmäinen single oli Breakable. Jos niitä sanoja kuuntelee ajatuksella, selviää etten ole sen vihaisempi kuin kukaan muukaan. Kulmat eivät ole kurtussa. Oliko sinulla isäsi kautta jo jonkinlainen käsitys musiikkimaailman koneistoista? "Olen ollut täydellisen ulkopuolinen ja ulkona olen monissa asioissa vieläkin, koska kaikki on uutta ja ihmeellistä. Musiikin tekemisen maailma on niin erilaista kuin sohvannurkassa. Levytyssopimuksen jälkeen tuli miljoona uutta asiaa, joista ei ollut harmainta aavistustakaan." Mitkä ovat olleet vaikeimpia asioita? "Tätä ei pidä käsittää väärin, mutta jollain tavalla asioiden vakavuus. Levytyssopimuksen myötä jouduin ottamaan hirmuisesti vastuuta. Sen jälkeen ei voinut enää ajatella, että istunpa tuohon ja teenpä biisin." Minkälaisia kansainvälistymissuunnitelmia on ollut esillä? "Breakable ja Crashing Down ovat jo Ruotsin radioiden soittolistoilla. Ne on kuulemma otettu hyvin vastaan. Ruotsissa olin vastikään jossakin tilastossa listakakkosena." |