SOMEREN-PEER-SOMEREN

SOMEREN-PEER-SOMEREN
zondag 15 juli 2001

Leen Jongeling

Ploegleider Sjoerd is op vakantie en onder-getekende is gepromoveerd van rechtsachter naar linksvoor. Antoin heeft zijn duim geplet (drie hechtingen) en kan niet fietsen, maar gelukkig wel mechaniekeren. Het is zijn eerste keer in de volgwagen en dat heeft hij geweten; fietsen is een stuk gemakkelijker! Om bij de Ronde van Frankrijk niet achter te blijven hadden wij een gastgast in onze ploegleiderswagen: de zus van onze gastrenner Michael.

Om 13.00 uur vertrokken we in droog weer met 164! renners richting Heeze om via Leende, Valkenswaard, Achel, St. Huibrechtslille, Kleine Brochel, Eksel, Wijchmaal bij Peer om te draaien en dezelfde weg terug naar Someren te gaan, alwaar nog drie plaatselijke ronden van 7km dienden te worden afgelegd. We worden een populaire vereniging, want naast Mari, Gijs, Hans, MartijnH, Joost, MartijnK, Jochem, Michael, Raymond en Roel van de Dommelstreek, hadden we nog een auto vol wielen voor 5 renners van WV Groningen (vrienden van MartijnK), 1 man uit Delft (maat van Roel) en 2 renners uit Noord Holland (kennen onze internetsite?). En nu maar hopen dat er niet te veel tegelijk lek rijden of nog iets ergers overkomen.

Helaas was dit ijdele hoop, want op de terugweg naar Someren was er voor Achel een massale valpartij, veroorzaakt door een koekenbakker op rij vijf, die achterom keek in een peloton dat 55km/uur reed (computer Gijs van 55 naar nul in een seconde) en vervolgens iemands achterwiel raakte (verslag Tinie Borgers).
Vijf man van ons erbij:
- Gijs: schaafwonden en gebroken? hand ((afvoeren naar ziekenhuis Geldrop, met dank aan de EHBO-ers; gelukkig niets gebroken)
- Joost: schaafwonden en gebroken? pols (afvoeren naar ziekenhuis Geldrop, met dank aan de EHBO-ers; gelukkig niets gebroken)
- Mari: schaafwonden en een krom voorwieel (ander voorwiel, sorry dat het zo lang duurde en na een 20km durende achtervolging (53x12= zeer zere benen na afloop) weer aangesloten bij het peloton!)
- Jochem: geen schade (snel weer aangeslloten bij het peloton)
- Groninger: krom achterwiel (ander achtterwiel, afloop onbekend)

Inmiddels was het peloton al kilometers verder en na een wilde achtervolging met eerst de rijkswacht (veegt de hele weg schoon!) en daarna de rijkspolitie voorop, hadden we het peloton tussen Valkenswaard en Leende weer te pakken. Gelukkig was er ondertussen niets gebeurd. Het peloton was nog kompleet en onze renners reden bij de eerste helft van de groep. We zagen ze tenminste nooit van achteren, op Hans na, die eens kwam kijken waar Raymond (al vroeg uit koers: nog geen topsnelheid in de benen), Gijs en Joost gebleven waren.

Na Heeze reed een renner weg en bleef alleen vooruit, zodat het hele peloton voor plaats twee en verder kon gaan sprinten. Bij het ingaan van de laatste ronde reed Michael lek, we kregen hem onder de ogen van de jury niet meer terug in het peloton. Wel een boete van fl.50 aan onze broek voor het gelegenheid geven van stayeren! We brachten echter een renner terug van lek en dat mag bij de NWB, dus dit jurymuisje zal nog wel een staartje krijgen! In de laatste ronde weer een massale valpartij precies op dezelfde plaats als de vorige keer bij de Omloop der Peel, waar MartijnK hem erg gestoten had. De schrik sloeg ons weer om het hart, echter tussen alle fietsen, renners, grachten (Vlaams) en slootkanten lag geen enkele Dommelstreker! Zaten ze allemaal voor in het peloton? We zouden het spoedig weten.

Uitslag:
1. Karel Poets (B)
2. Mark v Helvoirt
3. Andy Cools (B)
4. Roel v Schalen
21. Mari v Oirschot
35. Hans Jongeling
46. Martijn vd Heuvel
50. Martijn Kabel
61. Jochem Jansen.

Ruim 100 renners geklasseerd. Gem. snelheid over 118km 43,7km/uur.

Een uitslag goed voor de derde plaats in het ploegenklassement, ware het niet dat Roel als individuele renner had ingeschreven. Nu hadden we i.p.v. 60, 102 punten en dat was de achtste plaats. Kleinigheidjes blijf je houden, zou Peer Bastings zeggen.Na afloop nog een pint op het gezellige terras van de permance gedronken en daarna huiswaards, zodat we nog even op de zondag thuis konden zijn, voordat op maandag het werk (sommigen) of vakantie (meesten) ons weer zou "roepen".

<<<BACK

Hosted by www.Geocities.ws

1