RONDE VAN BRABANT

 

zondag 5 mei 2002

Sjoerd had 8 man ingeschreven, uiteindelijk startten echter alleen Martijn vd Heuvel, Jochem Jansen, Gijs Jongeling en Mari v Oirschot. De anderen waren geblesseerd, niet getraind of hadden een andere wedstrijd. Ondergetekende had dus maar de zorg voor 4 renners, althans dat dacht hij. Allengs kwamen er renners vragen of wij ook hen tijdens de wedstrijd konden verzorgen en eventueel van andere wielen voorzien. Zo kwamen de renners van Pijnenburg, TVM-schaatser Ralf vd Rijst en de hele Stofwolk ploeg uit Eibergen nog erbij. Wij kijken er niet meer van op, het gebeurd bij elke klassieker, de Dommelstreek staat immers bekend om zijn gastvrijheid.

De wedstrijd ging om een uur van start in Liessel voor de kerk. Het was regenachtig weer en direct na de start was er al werk aan de winkel, niet met renners, maar met de scanner, die met lege batterijen te kampen had. Voor alle zekerheid meegenomen in de veronderstelling dat de ploegleiderswagen wel van een scanner voorzien was. Niet dus en na de laatste werkdag in september 2001 tijdens Someren - Peer - Someren, waren tijdens de lange winter de batterijen gaan lopen. In vliegende vaart bij de Shell batterijen gehaald (die van het trommelende beertje) en na 5 km sloten we weer aan op de elfde plaats in de ploegleiderswagenrij. Na een twintigtal kilometer deden zich twee valpartijen voor in de omgeving van Rips en Oploo en er werd al snel een eerste peloton van 70 renners geformeerd. De rest was bedankt, waaronder al onze renners. Bij de valpartijen was Gijs beide keren betrokken en beide keren belandde hij in de sloot. Na de tweede keer draaide hij meteen om richting Liessel, de schrik van de Someren-Peer-Someren valpartij met ziekenhuisbezoek zat er nog goed in. Mari was bij de eerste valpartij betrokken, maar danig gehavend heeft hij nog lang geprobeerd terug te komen. Na een gesloten overweg in Deurne op 66 km gaf hij de pijp aan Maarten. We hadden nog wel geprobeerd om groepjes terug te rijden naar het peloton, maar we hadden steeds een jury in de buurt en kregen zelfs een waarschuwing. We zijn inmiddels te bekend geworden met het terug brengen van renners. Inmiddels waren ook Martijn en later Jochem uit het peloton gevallen en ook zij haalden de plaatselijke omlopen na 72km niet.

Met Gijs als mecanicien toch maar voor de andere renners achter het peloton de plaatselijke ronden gevolgd en nog en Pijnenburgrenner van een ander wiel voorzien. Het zag er naar uit dat Stan Janssen de ronde ging winnen, echter de laatste 25 meter kwam het peloton in volle sprint nog langs hem heen en won Henri Hermans uit Turnhout. Zijn ploegmaats werden 2 en 3. Echte amateurs zijn dat en geen liefhebbers zoals wij! Er komen steeds betere renners op de NWB-klassiekers af! De lol gaat er voor de mindere renners zo wel snel vanaf.

<<<BACK

Hosted by www.Geocities.ws

1