ERICA'S RONDE
Met zijn drieën zouden we op vakantie gaan. Alledrie fietsers, alledrie dol op een drankje en bovenal vrienden. Dus gezellig zou het wel worden. De intentie? Beetje wijn, beetje cultuur snuiven en een beetje fietsen in het Toscaanse landschap. Gewoon toeren. Niet al te gek. Helaas waren we alledrie ook lid van een studentenwielervereniging geweest waarbij toeren NOT done was. Parkeren doen we rechts poffertje!!! Poffertje... het kleine broertje van de pannenkoek.
En toen we dan
ook in het Toscaanse landschap waren aangekomen bleek er niets
over te zijn van alle goede bedoelingen. Gekoerst werd er. Lossen
zou die prutser! Hoogtepunt was wel het uitfietsen daags na de
koninginnerit. We kwamen thuis met een gemiddelde van 37 km/h. Er
zijn allicht mensen die dit inderdaad uitfietsen vinden. Ik niet.
Ik moet dan serieus koersen. Het ging op een gegeven moment zo
hard dat we geflitst werden door de snelheidscontrole toen we met
meer dan 50 km/h door de bebouwde kom reden. Ja, ook in Toscane
wordt op de snelheid gecontroleerd. Aan het einde van de vakantie
gingen we daarom maar apart van elkaar fietsen, want onszelf in
de hand houden met de rest erbij ging toch niet lukken. Voor de
rest was het gezellig. Pannenkoek? Je bent zelf een pannenkoek!
Sander was een van de jongens die mee was naar Toscane. Hij heeft
een Sportklasse B licentie, maar het werkelijk rijden van een
wedstrijd was er steeds bij ingeschoten. Druk, druk, druk....
Bral, bral, bral....
Toen kwam de vraag van Vincent of er in het weekend van 26 augustus nog wat te koersen zou zijn in Brabant. Zijn vriendin moest namelijk in Boekel rijden en hijzelf had ook wel zin in een wedstrijdje. Een prima gelegenheid om die afbraak-actie van Toscane te laten uitbetalen. Alledrie zouden we dus gaan rijden in Someren.
Geschrokken door dit enthousiasme raakte Vincent echter in paniek. Een gebrek aan sfeer was zijn reden om af te zeggen. Hij moest ineens bidonnetjes aanreiken in Boekel. Sander kon echter niet snel genoeg een excuus bedenken en dus stond hij wel samen met mij op zondag 26 augustus aan de start bij de Erica ronde in Someren. Samen, met een ploegje Dommelstrekers. Hans... beetje brak.. Dimitri... vol goede moed.. Gijs.... best wel sfeer. Tony.... Ik voel me goed..... en Jochem.... gisteren jammer genoeg gelost in de laatste ronde. Temperatuur? Met een koud biertje op het terras, of met een ijsje op het strand prima uit te houden. Zeker geen weer om hard te fietsen. Dat laatste was echter wel het geval.
Om kwart over drie viel het startschot en dus gingen de ca. 100 renners maar van start. Wat moet je anders op zon moment? Blijven staan en een biertje bestellen? Het koersverloop was an sich niet zo bijster interessant. Kopgroepje na twee rondjes. Het terugpakken duurt wat langer door effectief afstopwerk van ploeggenoten, maar teruggepakt werden ze. Wat kansloze demarrages en toen de definitieve slag. Het was meteen duidelijk dat dit de slag zou zijn en dus gingen Sander en ik er maar achteraan. Te laat! Sukkels! Na twee rondjes te hebben gezwommen tussen het peloton en de kopgroep werden we teruggepakt. Een boel krachten verspeeld en te moe om de rest van de koers nog wat te kunnen ondernemen. De rest van de Dommelstreek? Ook Jochem en Tony reden een prima koers. Attent en alert! Tony werd 12e en Jochem 32e. Sander en ik eindigden uiteindelijk kansloos in het peloton. Hans, Dimitri en Gijs vonden het echter noodzakelijk om het einde van de koers van de kant te bestuderen. Voor het beste overzicht natuurlijk ook de beste plek. Uiteindelijk bleek onze prestatie toch nog goed voor een tweede plaats in het ploegenklassement te zijn.
Sander reed dus zijn eerste wedstrijd van het jaar gemakkelijk uit. Liet zich veelvuldig van voren zien en had spijt. Spijt dat hij niet eerder wedstrijden had gereden dit jaar. Begin september rijdt hij waarschijnlijk zijn tweede wedstrijd. Het clubkampioenschap van ons oude cluppie. Waarschijnlijk nadat we de nacht daarvoor net iets te lang in de Tapperij hebben rond gehangen. Tapperij uitermate ranzige kroeg in Groningen waar het pas na 4 uur s nachts gezellig wordt. Back Street Back. All Right ;-)
