8 SPASTİK KOLİT NEDİR NEDEN KABIZLIK YAPAR?
(İRRİTABL KOLON SENDROMU)
Spastik kolit tanımı çok yaygın kullanılan yanlış bir terimdir. Günümüzde bu hastalığı tanımlamak için daha doğru olan “iritabl barsak sendromu” deyimi kullanılmaktadır. İrritabl barsak sendromu veya bozukluğu, belirli ve organik bir sebebe bağlı olmayan ve stress veya ruhsal gerginlik var olunca ortaya çıkan, kronik veya nüksedici tabiatta, fonksiyonel barsak bozukluklarına denir. Yani bu bozukluk, strese karşı vücudun kendisini adapte etmek için harcadığı çabanın bir bölümünü teşkil eder. Bu hastalığa geçmişte pek çok başka isimler verilmiştir. Spastik kolon, spastik kabızlık, basit kolon, mukomembranöz kolit gibi. İrritabl barsak sendromuna dahil bozukluk ve belirtilerin hepsini veya bir kısmını ifade için, içinde “kolit” terimi bulunan bir tanı koymak ve hele hastaya bunu söylemek, bu hastalara yapılabilecek kötülüklerin en büyüğüdür. Çünkü emosyonel bakımdan kararsız olan ve kendilerinde önemi bir hastalık bulunduğuna inanmaya eğilimli olan bu şahıslar bu tanıya cankurtaran simidi gibi sarılmaktadırlar. Halbuki bu hastaların kalın barsakları anatomik ve histolojik olarak tamamen normaldir.
Hastalığın gerçek sıklığı belli olmamakla birlikte belirtiler, tek tek yada çeşitli kombinasyonlar şeklinde, hayatlarının şu yada bu döneminde insanların hemen hemen hepsinde görülebilir. İrritabl barsak sendromundan bahsetmek için bu semptomların en az üç ay sürmesi gerekir. Hastalığın belirtileri karında rahatsızlık ve ağrı, kabızlık, ishal, müküslü dışkılama ve dışkıda şekil değişikliği ve hazımsızlıktır. Bu belirtilerin hiçbiri irritabl barsak sendromuna özel değildir. Bu nedenle hastalık tanısı ancak her türlü organik hastalık ihtimali gözden geçirildikten sonra konabilir.