SALUT MENTAL
Per Sico Fons
La notícia va eixir en tots els mitjans de comunicació. Tothom ho comentava pels carrers, a les botigues i als bars. Gabriel Boronad Espí, un
regidor del partit de l’oposició, un total desconegut fins aleshores, ara havia
esdevingut tot un personatge, el gran personatge de la ciutat i del país. Ara
tots el coneixien; fins i tot les persones que no entenien –ni volien saber-ne–
un borrall de política. Naturalment, allò més fàcil de suposar era que tot
aquell enrenou havia estat iniciat per ell mateix per tal d’aconseguir la
notorietat i la popularitat suficients
que el permetrien progressar en la seua, fins llavors, mediocre carrera
política. Però hi havia qui tenia els seus dubtes al respecte.
Tot va començar –segons ens diuen els més avesats en aquestes
matèries– quan en una anodina reunió a la Sala d’Actes de l’Ajuntament, ell,
Gabriel Boronad, va agafar-hi el torn de paraula. Va encetar el seu discurs tot
parlant de la imperiosa necessitat de millorar els serveis públics de
transport. Quan algú –un membre del partit governant, sens dubte– li va
replicar que tot lamentant-ho molt, el consistori no tenia més remei que
emmotlar-se a les limitacions de les arques municipals, ell va contestar que
allò, en principi, li semblava molt bé, però que la finalitat principal de
qualsevol govern –això no ho havíem d’oblidar mai– era el bé públic i amb
aquesta premissa indefugible s’havia d’actuar. Els altres assistents –inclosos
els membres del seu propi partit– el van mirar amb un xic de perplexitat. S’hi
escoltaren alguns estossecs.
Finalment, el regidor d’urbanisme i transports públics, un home
gras i habitualment ensopit sota l’eterna clapa de suor que hi traspuava el seu
feixuc cos, li va dir que tot allò era molt interessant, però que fera el favor
d’exposar les seues propostes si és que en tenia cap.
La seua proposta, va aclarir Gabriel Boronad, era continuar
servint al poble, perquè si per algun motiu s’havia presentat a les eleccions
municipals era per a desenvolupar la seua vocació política, és a dir, cercar el
bé comú i intentar resoldre, dins de les seues limitades possibilitats, els
problemes de la comunitat a la qual tenia l’orgull de pertànyer. Després d’un
breu silenci, no sabem si d’incomoditat o estupefacció, se sentiren algunes
tímides rialles. Alguns companys del seu partit li colpejaren amb afecte les
espatles com aprovant la seua divertida facècia.
Un altre dia, en una reunió semblant a l’esmentada més amunt,
Gabriel Boronad hi va prendre la paraula. Començava a fer-se popular. Ningú no
ens ha pogut aclarir quin era el motiu del seu discurs, però de la seua boca
eixiren paraules com “democràcia”, “llibertat d’expressió”, “honestedat” i
“servei al poble”. Aquests curiosos mots provocaren somriures com de
commiseració i condescendència entre els assistents i un membre del seu propi
partit –un home calb i de panxa
prominent que darrerament solia arribar a l’ajuntament amb un Audi nou de
trinca– li va oferir un cigar i li va dir a sota veu que en acabar volia tindre
una reunió amb ell en privat.
Les paraules que hi tingueren en privat no han transcendit al
públic, però podem assegurar que l’home calb de l’Audi nou de trinca, en va
sortir tot sacsejant el cap amb neguit i fumant cigarrets rossos americans
sense parar.
Per fi, en Gabriel Boronad va parlar en una reunió a la seu del
seu partit. Va confessar que des que havia obtingut el càrrec públic que
ostentava no havia cobrat ni un euro i que aquests diners estaven a disposició
del partit o del poble. Creia fermament que la feina política no havia de tenir
cap remuneració i que el que realment li importava era servir al seu poble. Res
més.
Uns van riure a la gana com si haguessen acabat d’escoltar un
acudit molt bo i altres el van escridassar indignats. Que potser els acusava
d’egoistes o lladres?
Es va armar un cert rebombori i finalment en una reunió de
caràcter urgent es va decidir l’expulsió immediata d’aquell membre dissolut i
indesitjable. Calia ser durs i donar exemple.
Sortosament per a tots, Gabriel Boronad i Espí havia estat clissat
a temps.
La cosa va anar més avant i el cas va arribar a les autoritats
mèdiques. Gabriel fou ingressat en un centre psiquiàtric i sotmés a un sever
tractament de xoc. Els metges li diagnosticaren un atac d’esquizofrènia amb
brots psicòtics i paranoics. No hem pogut escatir si el tractament
d’ansiolítics i antidepressius li haurà fet algun efecte, però confiem que això
i un bon sojorn de repòs i tranquil·litat faciliten i milloren la vida d’aquest
pobre home.