![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bini on pirteä ja energinen tamma. Se on hyvin mukava ja rakastaa huomiota. Se on hyvin nokkela ja välillä se saattaa tehdä pikku jekkuja esimerkiksi hoitajalleen kun sitä hoidetaan. Bini ei ole kovin utelias, mutta joskus se saattaa kuitenkin kiinnostua jostain asiasta ja haluaa tutkia sen. Harjaamisesta se pitää kovasti. Kavioiden putsaamisessa saattaa olla välillä pikku ongelmia kun Bini ei millään meinaa nostaa kaviotaan ylös. Bini saattaa joskus yrittää lähteä rynnimään ulos boksistaan, mutta niin käy harvoin. Pestessä se pysyy paikoillaan ja katselee yleensä ohi kulkevia ihmisiä ja hevosia. Loimitus sujuu yleensä ongelmitta. Suitsien pukeminen sujuu helposti, paitsi välillä Bini nostaa päänsä niin korkealle, että suitsia on vaikea pukea sen päälle. Suojien ja pintelien pukeminen sen päälle on hyvin helppoa. Hoitaessa Bini saattaa olla jonkin verran vaikea, mutta se on hyvin kiltti. Se näykkii hyvin harvoin. Bini on hyvin reipas ja säpsäkkä. Se rakastaa oppia kaikkea uutta ja oppii hyvin nopeasti. Sen liikkeet ovat kauniita ja sulavia, mutta joskus ennen lämmittelyä Bini saattaa olla jonkin verran jäykkä. Sen laukka on pehmeää ja nopeaa. Meillä Neldassa Binia on koulututettu eteenpäin, ja nykyään se meneekin Vaativaa A:ta. Maastossa se on varma ja oikein mukava. Matalan puunrungon tai oksan ylitys on Binille kuin lasten leikkiä. Puron yli kahlaaminen ei tuota ongelmia. Bini tykkää olla maastossa.
Bian isä, Steindor D on arvostettu siitosori Tanskassa joka omaa omaperäisen mutta sitäkin paremman hyppytekniikan. Tämä musta ori on luonteeltaan säpäkkä ja leikkihaluinen. Joskus saattaa olla vähän vaikea käsitellä sen energiamäärän takia. Steindor syntyi Tanskassa, mutta se lennätettiin Ruotsiin koulutukseen ja myöhemmin kilpailemaan. Orin ollessa 9-vuotias se lennätettiin takaisin kotitalliinsa Tanskaan ja siellä se tänäkin päivänä kilpailee ahkerasti ja ottaa tammoja vastaan. Bian isänisä, Fleigor I on taas hyvin rauhallinen ja ystävällinen ori. Ruunikko ori on vahvasti estepainoitteinen ja kilpailee GP-tasolla asti. Nykyään ori viettää enemmän lomaa ja käy harvoin kisoissa. Fleigor on puhdas DWB kuten kaikki muutkin hevoset Bian sukutaulussa. Bian isänemä, Darcy's Darice on energinen pieni tamma, joka menee lujaa. Darice on myös estehevonen, mutta loukattuaan jalkansa pahasti se ei voi enään kilpailla joten siitä päätettiin tehdä kokonaan siitostamma. Darice syntyi Tanskassa mutta lähti pian Saksaan kiertelemään kilpailukenttiä ja siellä oltuaan pari vuotta tamma arvioi esteen väärin ja kaatui pahasti satuttaen jalkansa. Nykyään tamma on Irlannissa siitostamman tehtävissä.
Bian emä, Biante LF on ruunikko estetamma jolta ei karismaa puutu. Tamma on elänyt koko elämänsä Tanskassa Lars Francon omistuksissa. Biante omaa kauniit ja ilmavat liikkeet mutta myös ketteryyden ja nopeat käännökset.Bianten isä, Arcadio DEN tunnettiin alunperin nimellä Wojciech II, mutta se muutettiin orin ollessa 2 kuukautta vanha. Arcadio on vaaleanrautias esteori jolla on näyttävät liikkeet ja hyvä luonne. Ori tykkää enemmän laiskotella kuin tehdä töitä. Ori syntyi talvella Etelä-Tanskassa pienellä tilalla ja se myytiin melkein heti vieroituksen jälkeen Ranskaan kouluoriiksi. Mutta monen vuoden yrittämisen jälkeen Arcadio ei osoittanut mitään kiinnostusta kouluratsastusta kohtaan ja se melkein myytiin Amerikkaan pienelle farmille laiduntamaan parin muun hevosen kanssa, kunnes huomattiin että hevonenhan osaa hypätä. Siitä lähtien ori on kilpaillut estekentillä ja on selvästi nauttinut esteiden hyppäämisestä. Bianemän emästä, Pleneriasta tiedetään loppujen opuksi hyvin vähän. Tamman arvellaan olevan kenttähevonen joka oli luonteeltaan tulinen ja säikky. Tamma ehti saada 2 jälkeläistä (tamma Biante LF ja ori Zarije) ennen kuin se kuoli tallipalossa.
Jälkeläiset
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||