ANZAKLAR
 
 1. Dünya savaşı başlayınca ,  İngiltere tüm 
 dominyonlarından da destek asker istedi.
    Bu istek Temmuz 1914 de Avustralyaya da 
  iletildi . General William  Bridges , Australian  Imperial Forces (AIF) ' u ağustos ayından başlayarak hazırladı.  Bu kuvvette Avustralya ve Yeni Zelanda askerleri yer alıyordu. 
   Resimde tipik bir "Anzac " 
 
  Avustralya ve Yeni Zelanda'da gençler  Türklere karşı savaşmak için özel bir istek duyuyorlardı.  
Bu istek kısmen ulusal bir 
kimlik altında katılacakları ilk savaş olmasına bağlansa da, Türklere 
karşı özel bir şartlandırılmanın ve yanlış tanıtımın da büyük etkisi vardı. Gerçekten de savaş sırasında  
Avustralya gazetelerinde , genç 
askerlerin , Türklerin gerçekte ne kadar mert cesur ve insancıl olduklarını gördüklerini yansıtan  
pek çok yazı çıktı. 

Gönüllü yazılmaya çağrı afişi  


Pek çok genç yaşlarını yalan söyleyip büyüterek büyük savaş macerasına katılmaya koştu.Avustralya askerleri (Aussies) ve Yeni Zelanda askerleri
(Kiwis) nden kurulan  Anzak kolordusu Ekim sonunda Avustralya'dan yola çıkarak Aralık 1914 de Mısıra geldi.Yaklaşık 13000 Avustralyalı ve 8000 Yeni Zelandalıdan olusan kolordu 2 tümenden oluşuyordu ;
Avustralya tümeni ; Komutanı Gen.Bridges ve
Avustralya+Yeni Zelanda tümeni ; Komutanı Gen. Goodley
Gerek yol boyunca gemilerde gerekse de Libya sınırı yakınında yerleştikleri kampta eğitim gördükten sonra Nisan başında İskenderiyeden yola çıkıp
Limni adasına geldiler ve sonra 25 Nisanda Aruburnu'na bugün adları ile
anılan koya (Anzac Cove) ayak bastılar ve Türklerle tanıştılar.
Bu bölgedeki komutanları Gen. Birdwood oldu.

Birleşik kuvvetler içinde en zor koşullarda - en azından bulundukları
arazinin topoğrafyası yönünden - savaşa katılanlar Anzaklardı.
Bazı yerlerde Türk siperleri ile Anzac siperleri arasında sadece 8-9 metre
bulunuyordu ve saldırı için siperi terketmenin kesin ölüm olduğu anlar
çok sıktı. İngilizler , Anzakları biraz kaba ve disiplinsiz bulsalar bile
onlar cesur ve mert düşmanlardı ve Türklerle birbirlerini tanıdıkça aralarında
özel bir yakınlık hatta saygı,sevgi doğdu.
 
 
          Avustralya'dan yola çıkış     Arıburnu sırtlarında Anzak topçusu
 
 
Arıburnu bölgesinde olduğu kadar , destek olarak gittikleri Seddülbahir bölgesinde de cesaretle çarpışan Anzaklara savaş boyunca ülkelerinden
yeni katılımlar oldu. Sonuçda Çanakkale savaşlarını 30000 e yakın kayıpla
- bunlardan 10000 i ölü - kapattılar ve diğerleri gibi çekip gittiler.
Bir kısmı için Türklerle yeniden görüşme fırsatı oldu ve Filistinde yine
karşı karşıya geldik - Avustralya hafif süvari alayı ile - diğerleri ise
Fransa'ya ,Almanlarla çarpışmaya gittiler ve kendilerini orada çok
etkili olarak gösterdiler - orada da bizde olduğu gibi Anzak günleri var-.

 Atatürk'ün dediği gibi Anzak ölüleri de bağrımızda yatıyorlar.
 
Lone Pine Mezarlığı + Anıt
 Yeni Zelanda Anıtı
 
ve Türklerle , Türkiye ile ve Çanakkale savaşları bölgesi - özellikle de
Anzak koyu ve Arıburnu yöresi - ile olan ilişkilerini titizlikle , geleneksel
olarak sürdürüyorlar. Her yıl 25 Nisan sabaha karşı Ozilerin ve Kivilerin
torunları dedeleri gibi Anzak koyuna çıkıyor ve yöreyi kutsal bir yer
gibi ziyaret ediyorlar. Bu ziyaretler tüm yıl boyunca da yoğunluğu
azalsa da sürüyor.
Aşağıdaki fotoğraflarda çıkartmanın 50. yılında (1965 ) 25 Nisan sabahı
yöreye çıkan Anzak gazileri - ortalama yaş 68 - görülüyor.
 
 
 
 
 Artık oralarda gerçekten çarpışmış olan ne Memed kaldı ne Ozi ne Kivi ama o yöre,3 ulus arasında özel bir dostluk oluşturan bir ilginç savaşın anılarını ebediyen yaşatacak.
 
ANA SAYFA     BİR SAVAŞA PRELÜD
This page hosted by  Get your own Free Homepage
 
 
Hosted by www.Geocities.ws

1