Nieuws2

'Overeenkomst stadion en theater'

Met een speciaal schoolproject rond de voorstelling Hooligans maken Bossche scholieren binnenkort kennis met de keiharde wereld van de voetbalsupporter.

Hooligans en FC Den Bosch zijn onafscheidelijk, zo bleek afgelopen weekeinde maar weer eens bij het uit de hand lopen van het kampioensfeestje. Supporterscoördinator Diënne Kamphuis zag het met lede ogen aan maar weet zeker dat het geen specifiek FC-probleem is of zelfs geen voetbalprobleem. "Agressie en vandalisme komen overal voor. Koninginnedag Amsterdam, 1 Mei-rellen in Berlijn en Zürich", rekt Kamphuis de omvang van het probleem maar eens op. Dé oplossing heeft ze ook als supporterscoördinator niet paraat. Maar met het theaterproject Hooligans hoopt ze toch een aanzet te geven. De voorstelling Hooligans van theatergroep Zep op vrijdag 18 mei in Theater aan de Parade heeft Kamphuis aangegrepen om een project op te zetten voor middelbare scholen in Den Bosch. Een aantal leerlingen van het Pierson College en het Jeroen Bosch College bezoekt niet alleen de voorstelling, maar gaat onder begeleiding van Kamphuis ook naar een thuiswedstrijd van Den Bosch. En ze gaan met allerlei opdrachten nog een keer naar het stadion. Daarna volgt een lesblok om ervaringen uit te wisselen.

Gedragsregels

"We wijzen ze dan op de overeenkomsten tussen stadion en theater. Hoe gedraag je jezelf. Hoe word je beïnvloed door de groep en wat zijn de verschillende gedragsregels in stadion en theater. Dat kunnen ze zelf aan den lijve ondervinden." In het lesprogramma wordt met medewerking van de drama-docenten gewerkt met non-verbale communicatie, kleding, houding, vandalisme en pestgedrag. Gezien de enthousiaste reacties van scholen, KNVB en gemeente denkt Kamphuis dat het project volgend seizoen zeker voor meer scholen een vervolg krijgt. "Je kunt zo leerlingen op een goede manier bij FC Den Bosch betrekken. Laten zien dat voetbal meer is dan vandalisme." Natuurlijk hoopt de supporterscoördinator dat er een preventieve werking van het project uitgaat. Maar ze erkent meteen dat dat moeilijk wordt als je een vierde klas van het vwo meeneemt met vooral meisjes, zoals nu gebeurt. "Met deze twee klassen doen we ervaring op. Daarna kunnen we naar andere scholen toe." Want van één ding is Kamphuis overtuigd. "Als je vandalisme en hooliganisme aan wilt pakken moet je bij de jeugd beginnen."

Bedreigd

Theatergroep Zep laat de scholieren op basis van het boek The Football Factory van John King het gedrag zien van supporters. De spelers laten zien wat voetbal betekent voor de kleine club van zogeheten Hooligans. Datzelfde gedrag leidde er in maart al toe dat hoofdrolspeler Rogier Phillipoom uit de voorstelling stapte. Hij voelde zich bedreigd door een aantal schreeuwende voetbalsupporters die de voorstelling bezochten. Regisseur Peter Pluymaekers vond een vervanger en sinds die tijd is het stuk al verschillende keren zonder problemen opgevoerd. Volgens Kamphuis is het ook niet specifiek een stuk voor voetbalsupporters zelf. Met enkele aanhangers van Den Bosch is zij wel gaan kijken. FC-aanhanger Richard (29) hield er gemengde gevoelens aan over. "Best een mooi stuk maar het klopt niet. De manier van praten en het dagje uit van de wedstrijd dat is best goed gedaan maar de liefde voor de club die mis ik in het stuk. En daar gaat het toch om."

Bosschenaar viel 'alles wat blauw was' aan

Mijn cliënt heeft zaken bekend waar de politie helemaal niet van op de hoogte was. Hoe kan de officier dan zeggen dat hij een berekenende verdachte is?

Advocaat P. van der Kruijs vond gisteren voor de rechtbank in Den Bosch dat officier van justitie R. Bos een 28-jarige Bosschenaar wel erg zwart afschilderde. "Het lijkt wel of u van hem de verpersoonlijking van de rellen in de Graafsewijk wilt maken", stelde de raadsman. Hij reageerde daarmee op de twee jaar die de officier kort tevoren voor de Bosschenaar had gevraagd. De officier zei vooral tot zo'n zware eis te zijn gekomen omdat de Bosschenaar op 16 december vorig jaar brand gesticht heeft in het gebouw van de bloedbank op de hoek Muntelbolwerk/Graafseweg. De Bosschenaar heeft dat bekend zonder dat hij daarvoor bij de politie in beeld was.

Cocaïne

Behalve de brandstichting bekende hij dat hij eerder die dag ook een aandeel heeft gehad in de ongeregeldheden bij de woning van Pierre Bouleij. Hij was daar, met een snuif cocaïne in zijn neus, heen gegaan nadat hij had gehoord dat zijn 'hele goede vriend Pierre' door een politieman was doodgeschoten. Later op de dag had hij voorop gelopen tijdens de 'stille tocht' vanuit supporterscafé 't Bossche Huukske aan de Graafseweg naar de binnenstad. "Iedereen wist dat het uit de hand zou lopen", vertelde de Bosschenaar. De volgende dag nam hij opnieuw deel aan de rellen in de Graafsewijk. Toen gooide hij, getooid met een bivakmuts, stenen naar de ME. De Bosschenaar zei spijt te hebben van wat hij heeft gedaan. Ter verontschuldiging voerde hij aan dat hij een waas voor zijn ogen kreeg nadat hij had gehoord van de gewelddadige dood van Pierre Bouleij. "Ik heb alles wat blauw was aangevallen."

Reclassering

Officier Bos had bedenkingen bij de positieve berichten van de reclassering over de Bosschenaar. Volgens de reclassering was de verdachte een heel eind op de goede weg dankzij een succesvolle deelname aan het project Escape. De officier vroeg zich af waaruit het succes dan wel bestaat. Hij zei geen mogelijkheden te zien voor een gedeeltelijk voorwaardelijk straf en alleen te willen 'afrekenen'. Ook vond hij dat de Bosschenaar moet meebetalen aan het smartengeld dat drie agenten hebben gevraagd en aan de schadevergoeding die de politieregio en de gemeente Den Bosch hebben gevraagd. Raadsman Van der Kruijs vond dat de eis van twee jaar in geen verhouding staat tot wat andere deelnemers aan de rellen hebben gekregen. De langste straf tot nu toe was drie maanden. Van der Kruijs vroeg een korte gevangenisstraf met daarnaast een taakstraf. Dat zou meer recht doen aan het aandeel van de Bosschenaar en diens opstelling later, meende de raadsman. Uitspraak 16 mei.

Lazio één duel op vreemde grond

Lazio Roma moet het aankomende thuisduel tegen AS Bari in een ander stadion dan het eigen Stadio Olimpico afwerken. De Italiaanse bond bestrafte de Romeinen namelijk voor het racistische gedrag van de eigen fans afgelopen zondag tijdens het duel tegen stadgenoot AS Roma.

Tijdens de wedstrijd werden de donkere spelers van AS Roma constant begeleid door apengeluiden terwijl op de tribunes uiterst kwetsende spandoeken over negers en joden werden ontrold. Naast de verbanning kreeg Lazio ook een geldstraf van 31.000 euro. Lazio staat bekend om zijn racistische aanhang waarvan wordt gezegd dat het banden heeft met ultra-rechtse politieke partijen in het land. In de historie werd de club al meerdere malen beboet voor wangedrag van de fans. Ook Aron Winter kan erover meepraten. Bij zijn komst naar Rome kalkten de aanhangers jodensterren en hakenkruizen op het stadion.

Politie beslist vandaag over onderzoek bussen 2/5

De Bossche politie beziet vandaag of er voldoende aanknopingspunten zijn om de daders te pakken van vernielingen in supportersbussen van afgelopen zaterdag.

De daders ontsnapten zaterdag uit de bussen die, net terug uit Eindhoven, met supporters van FC Den Bosch terugkerend van de wedstrijd Eindhoven Den Bosch, stil stonden in de file bij de Lambooybrug. "We moeten bekijken of het zin heeft een nader onderzoek in te stellen naar de vernielingen. We zetten op een rijtje wat we aan gegevens hebben. Er liggen veel andere zaken, die ook opgelost moeten worden. We moeten keuzes maken." Negen buschauffeurs hebben afgelopen weekeinde aangifte gedaan van openlijk geweld en vernielingen door de Bossche supporters. van FC Den Bosch die zij van Eindhoven naar Den Bosch vervoerden. De chauffeurs zouden zich ernstig bedreigd hebben gevoeld. Terwijl supporters en spelers van FC Den Bosch zaterdagavond op de Markt en in het stadhuis de voor het kampioenschap beslissende wedstrijd tussen Heracles en Excelsior in Almelo afwachtten, besloot de BBA ongeacht de uitslag van de wedstrijd die avond geen supporters van FC Den Bosch meer te vervoeren van het stadhuis naar de Brabanthallen. Over de schade aan de bussen is volgens de BBA afgesproken dat de gemeente die betaalt, als opdrachtgever voor het vervoer. Van de 17 verdachten die in verband met het kampioensfeest van FC Den Bosch zijn aangehouden, zat gisteren niemand meer vast.

EVV krijgt schade terugbetaald

Het stadion van Eindhoven heeft forse averij opgelopen bij de ongeregeldheden die zaterdagmiddag door fans van FC Den Bosch werden veroorzaakt. Zo zijn onder meer stoelen en reclameborden vernield en is het hekwerk ontzet. EVV-voorzitter Willem van Santvoort kon nog niet zeggen hoe groot de schade precies is. 'Maar zeker een enkele duizenden guldens.'

Eindhoven heeft inmiddels overleg gevoerd met FC Den Bosch. 'Den Bosch heeft beloofd het schadebedrag netjes terug te betalen', zegt Van Santvoort. Een videoband met alle beelden van de rellen is inmiddels naar de politie gestuurd. Van Santvoort: 'Ik hoop dat raddraaiers hard worden aangepakt. Want dit gedrag is niet te tolereren.'

Eindhoven is overigens niet bang dat de club ook zelf nog een straf krijgt opgelegd door de voetbalbond, omdat de veiligheid niet optimaal gewaarborgd zou zijn geweest. 'Dat zou te gek voor woorden zijn', meent de voorzitter. 'Dat het hek openging, was alleen zoals het hoort. Dat moet als er door een bepaald aantal mensen druk op wordt uitgeoefend. Na afloop hebben we van de KNVB zelfs complimenten gekregen voor de manier waarop we de zaken geregeld hadden, dat zegt genoeg.'

Verbazing over reacties op ongeregeldheden titelfeest

Voorzitter Bert Kersten van FC Den Bosch heeft zich verbaasd over de uitlatingen naar aanleiding van het uit de hand gelopen kampioensfeest van afgelopen zaterdag. Burgemeester Rombouts vond dat de club tonnen extra moet investeren in haar supportersbegeleiding. Henk Kesler, directeur betaald voetbal van de KNVB, kondigde een verbod op het bezoeken van uitwedstrijden aan.

"Er is zonder overleg met ons gereageerd over wat er in Eindhoven is gebeurd. Nu lijkt het alsof al ons werk van de afgelopen maanden voor niks is geweest. We hebben twee supporterscoördinatoren aangesteld en het hekwerk bij de Oost-tribune is opgeknapt", zegt Kersten. "En dan heb ik het nog niet over de onzin die collega Van Raaij uitkraamt." De voorzitter van PSV zei maandag in het Brabants Dagblad dat FC Den Bosch een grens heeft bereikt. Hij vroeg zich af of de club nog wel langer in het betaald voetbal moet blijven. Supporters van FC Den Bosch braken zaterdag in blessuretijd van de kampioenswedstrijd door het hek en bestormden het veld. Op de terugweg naar Den Bosch sneuvelden diverse busruiten en verloor een bus zijn noodluik. Naar aanleiding van de ongeregeldheden komen op 14-mei KNVB, FC Den Bosch, gemeentebestuur, politie en Buro Divers (supporterscoördinatoren) bijeen om te praten over de veiligheid rond wedstrijden van Den Bosch als de club in de eredivisie speelt.

Snotapen

Voorzitter Kersten van FC Den Bosch neemt het op voor de harde kern van zijn club. "Zij hebben hier niets mee te maken. Het zijn anderen geweest, die normaal niet naar alle wedstrijden komen kijken, die daar bezig zijn geweest. Snotapen zijn het." Kersten wil niet direct de beschuldigende vinger wijzen naar Eindhoven. "Ik wil niet in dezelfde fout vervallen als de burgemeester en de KNVB. Op zich is het niet onze boodschap dat Eindhoven daar een tuinhekje heeft staan dat je zomaar kunt opengooien. Maar ik neem het wel mee in het gesprek van 14 mei."

Directeur KNVB legt fans nu al meereisverbod op

FC Den Bosch vierde zaterdag de titel in de eerste divisie, maar KNVB-directeur Henk Kesler had een nare boodschap voor de kampioen. De voetbalbond is het gedrag van de Bossche supporters zo zat, dat het de club volgend seizoen wil verbieden fans mee naar uitwedstrijden te nemen.

De zaterdag had een weerzinwekkend karakter. De titel die FC Den Bosch na een 'verschrikkelijk' seizoen veiligstelde, volgde op enkele waanzinnige uren: een slechte wedstrijd in en tegen Eindhoven (2-2) met een rode kaart na een elleboogstoot voor Patrick Deckers, Bossche 'fans' op het veld en een bizarre ontknoping in de slotminuten van het duel Heracles-Excelsior.

'Alleen maar winnen' in Eindhoven zou ook niet logisch zijn geweest in een seizoen vol problemen. De aanzet voor een vlekkeloze middag was er, het vervolg ontbrak. Binnen tien minuten zette FC Den Bosch het stadion in Eindhoven in brand mety twee treffers. Wat daarna gebeurde had hélemaal niets met voetballen te maken. Zowel binnen als buiten het veld.

De aanzet tot het rumoer lag op het veld, waar middenvelder Patrick Deckers zijn elleboog vol op het gelaat van Yvo Jongepier plantte. "Hij hield mij vast, ik wilde me losrukken en raakte hem", was het slappe verweer van de uit Eindhoven afkomstige Deckers. Scheidsrechter Herman van Dijk deed wat hij moest doen: direct rood. De toegekende strafschop kon door alle rumoer pas vijf minuten later worden genomen.

Den Bosch-keeper Maikel Aerts deed vervolgens het best denkbare door de inzet van Ties Konings te keren. Het werkte niet. De spelers van Den Bosch waren de controle over de wedstrijd kwijt, de fans de controle over zichzelf. De gelijkmaker van Stanley McDonald voedde de frustraties.

Her en der een klap, een 'supporter' die vervaarlijk met een hoekvlag stond te zwaaien en wat fans van drie turven hoog die zich het veld op lieten duwen. Weerzinwekkend...de bivakmuts als attribuut voor een bezoek aan een voetbalwedstrijd.

Aanvoerder Fred van der Hoorn was er eerder bij dan de Mobiele Eenheid. Hij wist 'zijn' aanhang weer achter het hek te krijgen, praatte in op de ME en wist in de spelersgang de scheidsrechter en Eindhoven zover te krijgen de wedstrijd uit te spelen.

Van Raaij: 'Onbegrijpelijk dat Den Bosch nog een licentie heeft'

Harry van Raaij, voorzitter van PSV en een van de belangrijkste bestuurders van de KNVB, vindt het een stommiteit dat FC Den Bosch zomaar haar proflicentie mocht behouden, terwijl de club in surséance was. Dit zegt hij vandaag in een interview met Henri van der Steen in 'BN De Stem'.

Verder neemt hij de club de rellen tijdens de wedstrijd Eindhoven - FC Den Bosch dit weekeinde bijzonder kwalijk. ''Hoeveel schade heeft FC Den Bosch het voetbal aangericht ? Misschien moet je je eens afvragen of ze nog langer mee mogen doen. Ik vind dat de KNVB nu adequaat moet reageren. Als je ziet hoe de UEFA in dit soort gevallen reageert. Wij zijn voor zoiets gestraft met een wedstrijd buitenshuis, dat kost me een miljoen. Als de KNVB nu FC Den Bosch op dezelfde manier gaat straffen, is de club meteen failliet. Dit is geen rel meer die uit emotie voortkomt. Als je met bivakmutsen naar het stadion komt, ben je iets van plan. Ik vind dat de grens bereikt is'', aldus een opmerkelijk strijdlustige Van Raaij, wiens uitspraken in het licht van PSV-Kaiserslautern zonder meer te bestempelen zijn als een voorbeeld van de pot die de ketel iets verwijt.

Buschauffeurs voelen zich ernstig bedreigd

Buschauffeurs voelden zich zaterdag ernstig bedreigd door aanhangers van FC Den Bosch die zij van Eindhoven naar Den Bosch vervoerden. "Zij wilden niet meer rijden. Wij moesten wel besluiten niet meer met de supporters van het stadhuis naar de Brabanthallen te rijden," aldus P. Kolen, hoofd service-centre BBA.

De busmaatschappij had bij zeven bedrijven, tot in België toe, bussen ingehuurd. "Tien tot vijftien van de 22 ingezette bussen zijn beschadigd."

Ontzet

Ruiten, hoofdsteunen en bekleding van bussen zijn vernield. Van één bus raakten de hydraulische deuren ontzet. "Er is zelfs een dakluik uit een bus gegooid, en later langs de snelweg terug gevonden. Ik heb dit nog nooit meegemaakt." Drie personen zijn opgepakt voor het gooien met stenen. De BBA vindt dat de politie voor onvoldoende bescherming heeft gezorgd. Kolen: "ME'ers hadden in de bussen mee moeten gaan. Dan zíe je in elk geval wie de daders zijn." Volgens een politiewoordvoerder is in Eindhoven besloten ME niet ín de bussen te laten, maar voor, achter en tussen de bussen te laten rijden. "Wij wilden geen agressiviteit uitlokken. Toen er in twee bussen vernielingen werden gepleegd, hebben we besloten die uit de colonne te halen. Dat mislukte. De bussen liepen in de file vast en de daders ontkwamen."

Karrenstraat Den Bosch toneel massale knokpartij

De Bossche politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag tien personen aangehouden bij ernstige ongeregeldheden.

Negen verdachten zaten gisteren nog vast en zijn in verzekering gesteld. Hun leeftijd varieert van 17 tot 30 jaar. Zeven komen uit Den Bosch, een uit Hintham en een uit Amsterdam. Twee politiemensen raakten licht gewond, er is schade aangericht aan politie-auto's, kleding en uitrustingstukken. Volgens de politie had de agressie niets te maken met het kampioensfeest van FC Den Bosch. Een 19-jarige inwoner van Den Bosch sloeg kort na vier uur, sluitingstijd van de nachtzaken, een vrouwelijke agente het hoofddeksel van het hoofd. De man verzette zich hevig tegen aanhouding. Binnen korte tijd keerden tientallen personen zich tegen de politie, die daarop assistentie inriep. De verdachte werd aangehouden, en de woede van tientallen mensen richtte zich tegen de inmiddels massaal ter plaatse gekomen politiemensen. Er werd geslagen, geschopt en met stenen gegooid. Uiteindelijk wist de politie met harde hand de menigte uiteen te drijven.

'Stadionverbod is schending mensenrechten'

Twee aanhangers van de Engelse voetbalclub Derby County proberen het Britse systeem van stadionverboden te ontwrichten met een beroep op de mensenrechten. Zij hebben een zaak aangespannen voor het Britse High Court, meldt de Britse krant The Guardian dinsdag.

De twee kregen een stadionverbod voor alle uit- en thuiswedstrijden van hun favoriete club. Zij mogen zich ook niet in de directe omgeving van het betreffende stadion ophouden. Uiterlijk vijf dagen voordat Derby County een wedstrijd in het buitenland speelt moeten ze ook hun paspoort inleveren. Als zij dat weigeren kunnen zij voor zes maanden in de cel belanden.

De stringente sancties komen voort uit een speciale ordeverstoringswet voor voetbalsupporters die vorig jaar van kracht werd. De veroordeelden voeren aan dat de wet in strijd is met de persoonlijke bewegingsvrijheid in de Britse en Europese mensenrechtenwetgeving.

Tevens vinden zij dat de wet geen enkele eisen stelt aan de bewijslast tegen een beklaagde. "De politie denkt dat zij met alles zo maar naar de rechter kan stappen", stelde de advocaat van het tweetal. De twee waren eerder veroordeeld voor ordeverstoringen. Daarnaast hadden informanten van de politie de fans met 'ruzieschoppers' zien optrekken.

Dodental stadionramp Congo loopt op tot tien

Het aantal doden door de rellen rond een voetbalwedstrijd in de Democratische Republiek Congo is opgelopen tot tien. Ruim vijftig mensen raakten gewond.

De staatsradio heeft dit gisteren bekendgemaakt. De verwachting is dat het dodental nog verder zal stijgen. De onregeldheden bij het duel tussen FC Lupopo en Tout Puissant Mazembe in Lubumbashi, in het zuidoosten van Congo, braken zondag uit toen tien minuten voor tijd TP Mazembe de gelijkmaker scoorde (1-1). Fans van beide clubs bestormden het veld. Daarvoor was er al over en weer met stenen gegooid. De politie kwam tussenbeide en probeerde de fans te scheiden met behulp van traangas. Er brak paniek uit onder de dertigduizend toeschouwers, waardoor bezoekers onder de voet werden gelopen en doodgedrukt. Volgens de radio waren de poorten van het stadion gesloten, waardoor de evacuatie werd bemoeilijkt. Een hekwerk dat de centrale tribune scheidt van een zijtribune zou het onder druk van de massa hebben begeven. De vele gewonden, van wie sommigen moesten worden gereanimeerd, zijn naar ziekenhuizen in de hoofdstad van de provincie Katanga gebracht. Een aantal van hen is er slecht aan toe. De gouverneur van Katanga heeft de opbrengsten van de wedstrijd geblokkeerd om er de begrafenis van de doden en de verzorging van de gewonden mee te betalen. Enkele weken geleden nog liep een wedstrijd in Johannesburg uit op een ramp, toen teleurgestelde voetbalfans het al boordevolle Ellis Park-stadion probeerden binnen te komen. In het gedrang kwamen 43 mensen om het leven.

Lazio wacht boete

De supporters van Lazio Roma hebben zich weer eens verbaal misdragen. In de stadsderby van afgelopen zondag tegen AS Roma kregen de Brazilianen Cafu en Aldair verschillende racistische verwensingen naar hun hoofd geslingerd. Lazio is in het verleden al vaker beboet vanwege racistische uitlatingen van haar extreem-rechtse fans.

De Italiaanse voetbalbond heeft ook de mogelijkheid om Lazio voor één of meer duels uit het Stadio Olympico te verbannen.

PEETERS BEGRIJPT REACTIE REF JAVAUX

Jan Peeters van de voetbalbond begrijpt de reactie van scheidsrechter Marcel Javaux na de wedstrijd Anderlecht-GBA.

Javaux legde Anderlecht-GBA stil toen een supporterskern van GBA zijn moeder begon uit te schelden voor hoer. "Het is crapuul, ik zal ze op hun gezicht slaan als ik hen tegenkom," zei hij.

Peeters vond de bewoordingen wat scherp maar sluit zich aan bij Javaux. Om het stadionverbod voor hooligans beter te laten werken, stelt hij een meldings- plicht tijdens de match voor. Terwijl zouden hooligans een taak kunnen uit- voeren, zoals het wassen van de dienst- voertuigen van de politie.

ZES HOOLIGANS VAN GBA ZITTEN IN DE CEL

Zes fans van Germinal Beerschot zitten in de cel. Ze waren betrokken in vecht- partijen na G.Beerschot-Antwerp FC.

In het themacafé van het GBA-stadion kregen supporters van de harde kern het aan de stok met andere fans. Tijdens de schermutselingen kreeg onder meer GBA- speler Dirk Huysmans enkele klappen.

De voetbalcel van de Antwerpse politie heeft zes verdachten geïdentificeerd. Vijf van hen zijn vorige vrijdag ver- hoord en een dag later aangehouden. De zesde verdachte is zondag naar de cel gebracht. Volgens de politie gaat het om bekende hooligans, onder wie 1 vrouw.

"STEEDS MINDER HOOLIGANS IN BELGIE"

Het aantal geregistreerde hooligans met een stadionverbod wordt elk jaar klei- ner. Dat schrijven enkele kranten.

In '99 stonden er 290 namen op de lijst en nu nu zijn er dat nog maar 197. Een kwart van de hooligans komt uit de pro- vincie Antwerpen. Dit seizoen staan 143 nieuwe hooligans op de zwarte lijst.

669 supporters hebben een waarschuwing gekregen. Als ze nog één keer iets mis- peuteren, komen ze op de lijst. Zo zijn 102 Anderlecht-fans gewaarschuwd, net als 77 mensen van Genk, 76 van Brugge, 40 van Antwerp, 22 van Beveren, 19 van Racing Mechelen, 12 van GBA en 12 van KV Mechelen. De oudste hooligan is 53.

CAMERALUI KRIJGEN KLAPPEN VAN HOOLIGANS

Twee Italiaanse cameralui zijn zondag gewond geraakt tijdens schermutselingen na Roma-Lazio,de derby in de hoofdstad.

Eén cameraman kreeg ervanlangs toen hij rellen filmde. De politie was er snel bij, maar de cameraman kreeg toch nog flink wat trappen en viel op de grond. Hij moest naar het ziekenhuis.

Daarna omsingelden raddraaiers een an- dere cameraman. De fans maakten de man zijn portefeuille en zijn gsm afhandig. Daarna sloegen ze hem in elkaar. Intus- sen werden 3 Roma-hooligans opgepakt. Ze hadden met een bijl staan zwaaien. Later op de avond staken Lazio-supporters nog 6 voertuigen in brand.

rellen in Antwerpen

Na Antwerp-Club Brugge van zondag zijn zware rellen uitgebroken met hooligans.

Vooral rond de Bosuil, het stadion van Antwerp FC, was het na de match bepaald onrustig. Volgens Fons Bastiaensens, de woordvoerder van de Antwerpse politie, verzamelden de hooligans projectielen. Die mikten ze naar de agenten. Bij de rellen raakten 2 agenten lichtgewond.

Later trokken Antwerpse en Brugse fans naar de Kempen. Daar gingen ze met el- kaar op de vuist. De politie hield 128 hooligans administratief aan. Zes hooligans moeten maandag voor de onder- zoeksrechter komen in Antwerpen.

Aanhang Den Bosch breekt door EVV-hekwerk

Aanhangers van FC Den Bosch hebben zaterdagmiddag voor enige ophef gezorgd gedurende de wedstrijd in en tegen Eindhoven. Kort voor het einde van het duel in het Jan Louwers Stadion werd het slot van een hek ontzet en kwamen enkele tientallen Bossche supporters het veld op. Snel ingrijpen van de ME voorkwam dat het incident, dat grote gelijkenis vertoonde met de gebeurtenissen in het Champions League-duel PSV-Kaiserslautern, verder uit de hand liep. Na een kwartier kon de wedstrijd worden hervat.


Doelman Aerts (l) en de spelers Van der Hoorn (4) en Scholten (6) - allen van FC Den Bosch - manen de supporters tot kalmte.

De Bossche fans waren gefrustreerd geraakt omdat hun ploeg niet van Eindhoven kon winnen (2-2). Bij een zege was FC Den Bosch zaterdagmiddag kampioen geworden. Nu gebeurde dat overigens ook, maar pas enkele uren later toen concurrent Excelsior punten liet liggen tegen Heracles Almelo.

Ook rond de festiviteiten in Den Bosch, later op de avond, ontstonden stevige rellen. Twintig mensen werden aangehouden. Al op de terugreis van Eindhoven naar Den Bosch waren in tien tot vijftien bussen vernielingen aangericht. Directeur betaald voetbal Henk Kesler van de KNVB stelde de fans van FC Den Bosch een meereisverbod voor volgend seizoen in het vooruitzicht. 'De fans van FC Den Bosch baren ons al lange tijd zorgen. Wij proberen al lange tijd met het gemeentebestuur in contact te komen over de fans, maar daar is in Den Bosch geen tijd voor...'

Of ook Eindhoven een straf tegemoet kan zien, is nog onduidelijk. De club is verantwoordelijk voor de veiligheid in het stadion. EVV-voorzitter Willem van Santvoort zei echter geen straf te vrezen.

Zeven doden bij wedstrijd in Congo

Bij rellen rond een voetbalwedstrijd in de Democratische Republiek Congo zijn zondag zeker zeven doden gevallen en 51 mensen gewond geraakt. Het duel tussen FC Lupopo en Tout Puissant Mazembe werd afgewerkt in Lubumbashi, in het zuid-oosten van Congo.

Volgens de staatstelevisiezender in Kinshasa bestormden supporters van beide populaire clubs tien minuten voor tijd het veld, na de gelijkmaker van TP Mazembe (1-1). Daarvoor was er al over een weer met stenen gegooid. De politie kwam tussenbeide en probeerde de fans te scheiden met behulp van traangas. Volgens een ooggetuige werden de slachtoffers in de paniek die toen ontstond onder de voet gelopen en doodgedrukt.

De vele gewonden, van wie sommigen moesten worden gereanimeerd, zijn naar ziekenhuizen in de hoofdstad van de provincie Katanga gebracht. Een aantal van hen is er slecht aan toe. Enkele weken geleden nog liep een wedstrijd in Johannesburg uit op een ramp, toen teleurgestelde voetbalfans het al boordevolle Ellis Park-stadion probeerden binnen te komen. In het gedrang kwamen 43 mensen om het leven.

Voetbalsupporters aangehouden na ruzie langs snelweg

Een groep van achttien voetbalsupporters uit Deventer en omgeving is zaterdagavond aangehouden nadat een van hen bij een tankstation bij Nieuwerkerk aan den IJssel was ingereden op een touringcar.

De chauffeur van de touringcar kreeg volgens de politie ruzie met de supporters die op weg waren naar Dordrecht voor de wedstrijd Dordrecht'90 tegen Go Ahead Eagles. De voetbalfans verhinderden de chauffeur weg te rijden en gooiden een bierflesje tegen een ruit. Toen de touringcar toch zijn weg kon vervolgen, reed een van de supporters aan het einde van de invoegstrook met een busje in op de touringcar.

De bestuurder van het busje ging er vervolgens vandoor, net als andere supporters die met de auto waren. Politiemensen uit de regio Dordrecht en Rotterdam assisteerden bij de aanhouding van de supporters die zijn overgedragen aan de politie in Waddinxveen. Volgens de politie zijn er achttien personen aangehouden, maar was de groep groter.

Verdachte heeft spijt van slaan agenten

Het vrolijke voetbalavondje van 34-jarige Doetinchemmer E.R. eindigde vorig jaar zomer in een kille politiecel. Hij had twee politieagenten mishandeld en kreeg daar dinsdagmorgen van de politierechter in Zutphen een boete van duizend gulden voor.

Het begon allemaal met de overwinning van het Nederlands efltal op Denemarken. Nederland behaalde de kwartfinale van het EK-voetbal en het volk ging massaal de straat op. Zo ook R. Hij kroop achter het stuur van zijn oranje bus en met een groepje mensen op de motorkap reed hij de straten in Doetinchem door. Omdat hem het zicht werd ontnomen veroorzaakte hij een lichte aanrijding. Geen man overboord, want R. wisselde meteen gegevens uit met de benadeelde partij.

Inmiddels waren twee agenten gearriveerd. Ze roken aan de adem van R. dat hij gedronken had. De Doetinchemmer draaide er niet omheen en vertelde de agenten dat hij een glas sherry had gedronken.

De 34-jarige Doetinchemmer moest met de agenten mee naar een rustig gedeelte van de straten om zijn autopapieren te laten zien. De agenten hadden geen blaasapparaat bij zich en R. moest mee naar het burau voor een ademanalysetest.

zoontje

De Doetinchemmer vertelde de agenten dat hij zijn zoontje miste in de drukte op straat en dat hij die eerst wilde zoeken. Dat werd hem geweigerd. R. wilde weglopen, maar één van de agten versperde hem de weg. Hierop deelde de Doetinchemmer een knietje uit. De andere agenten kwam hierop in actie en vloerde de man. In de worsteling die ontstond kreeg ook hij nog een klap. Uiteindelijk belandde R. in de politiecel. De volgende dag had de Doetinchemmer zijn spijt aan de agenten betuigd. Uit zichzelf had hij zich onder behandeling laten stellen van een psycholoog. De schrik zat er bij hem goed in.

Officier van justitie C. Hoogland vond dat R. zich had moeten beheersen. Ze eise een werkstraf van zestig uren met aftrek van voorarrest. De raadsman van R. vond dat de aanhouding onrechtmaitg was en het handgemeen daardoor niet nodig was geweest.. Hij vroegh om vrijspraak. Politierechter A.C. de Visser was het niet met hem eens en legde de boete op en een voorwaardelijke gevangenisstraf van een week.

BRIT KRIJGT STRAFVERMINDERING

De Engelse hooligan die tijdens het EK volgens de snelrechtprocedure werd ver- volgd, heeft strafvermindering gekregen De man werd in juni vorig jaar veroor- deeld tot één jaar celstraf. Hij zat al een maand vast en kreeg nu in beroep alleen nog vijf maanden met uitstel. Volgens een officier van de Brusselse politie had de man andere supporters opgejut en een agent geslagen, maar op de videobeelden is dat niet te zien. Ook het openbaar ministerie had daarom in beroep de vrijspraak gevraagd. Toch zag de rechter geen redenen om te twijfelen aan de verklaringen van de politie-officier.

Fans Eintrachtmisdragen zich

Fans van de Duitse voetbalclub Eintracht Frankfurt hebben zich dinsdagavond in Darmstadt hevig misdragen. Voor en tijdens een benefietduel met de lokale club Darmstadt 98 kwam het tot confrontaties met de politie. Minstens twee aanhangers van Eintracht zijn met verwondingen naar het ziekenhuis gebracht.

Omdat de politie een transport van nucleair afval moest begeleiden, was het niet mogelijk een grote politiemacht in te zetten. De dertig agenten konden enkele honderden Eintracht-supporters met behulp van honden ternauwernood in bedwang houden. Fans van de bezoekende club gooiden voor het beginsignaal rookbommen op het veld, tijdens de wedstrijd staken ze op het veld gerichte vuurpijlen af. De scheidsrechter onderbrak de wedstrijd daarop enkele minuten.

Frankfurt won de wedstrijd (3-1) die was georganiseerd om geld in te zamelen voor Regionalligaclub Darmstadt. Die verkeert door het vertrek van de hoofdsponsor in financiële moeilijkheden. De aanhang van Eintracht veroorzaakt de laatste weken vaker problemen, onder meer rondom de competitiewedstrijden tegen Freiburg, Bayern München en Kaiserslautern.

United-foto wasstunt mannenblad

De mysterieuze fan die er woensdag in slaagde op de teamfoto van Manchester United te komen, blijkt daartoe te zijn aangezet door het Britse mannenblad Front. De man wist zich woensdagavond, compleet gehuld in een Manchester United-outfit, op het veld te begeven voor de kwartfinale-wedstrijd voor de Champions League tegen Bayern München en zich naast aanvaller Andy Cole opstelde.

Tal van nieuwsredacties speurden vandaag naar de identiteit van de man, die achteraf Carl Power blijkt te heten en in Manchester bekend staat als de dubbelganger van Eric Cantona, voormalig United-vedette.

Volgens Front-hoofdredacteur Piers Hernu, die vanmiddag zelf het persbureau Reuters inseinde, was het kinderlijk eenvoudig om Power op het veld te krijgen. "Hij is gewoon meegelopen met onze fotograaf en onze verslaggever, heeft zich op het veld omgekleed en is bij de spelersgroep gaan staan."

Volgens Hernu kan Power zijn verhaal aan verschillende tabloids kwijt en daar vele tienduizenden guldens voor vangen. "Wij zijn alleen maar blij dat het zo prachtig verliep. Zo zie je maar hoe eenvoudig dit soort dingen is als je maar genoeg lef hebt en weet te bluffen."

Onbekende fan opteamfoto United

Een onbekende man is woensdag erin geslaagd op de teamfoto van Manchester United te komen voor de kwartfinale-wedstrijd in de Champions League tegen Bayern München. Niemand weet wie de man is die zich in compleet Manchester-tenu naast aanvaller Andy Cole opstelde voor de traditionele kiek.

Op de foto lijkt alleen aanvoerder Roy Keane door te hebben dat er twaalf spelers staan opgesteld. Hoe de man op het veld is gekomen en hoe hij erin geslaagd is ongemerkt weer te verdwijnen, is vooralsnog een raadsel.

United verloor in München met 2-1 en is uitgeschakeld. Eerder werd in Manchester ook al verloren van de Duitse ploeg.

Fans van Vitesse voelen zich gedupeerd

De supportersvereniging van Vitesse heeft een nare smaak in de mond van de problemen rond de uitwedstrijd van de Arnhemse club bij Ajax. 'We staan met de rug tegen de muur. En dat is geen fijn gevoel', aldus Harry Reusken, voorzitter van de georganiseerde fans.

Het is nog steeds onzeker of en onduidelijk hoe supporters van Vitesse zaterdag de uitwedstrijd tegen Ajax kunnen bezoeken. Fans van de Arnhemse club mogen van de Amsterdamse autoriteiten alleen per treincombi afreizen naar de Arena, maar er is niet voldoende spoorwegpolitie om aanhangers te kunnen begeleiden.

De verplichting van de gemeente Amsterdam komt na de rellen van 26 januari. Toen werden de tien bussen met supporters van Vitesse na afloop van het bekerduel bij Ajax opgewacht door fans van de thuisclub.

De Mobiele Eenheid voerde diverse charges uit om de rust te herstellen.

'Maar die rellen zijn niet veroorzaakt door fans van ons', zegt Reusken. 'Het is ridicuul om ons daarvan de dupe te laten worden. We zijn tegen de treincombi, omdat het de prijs voor de supporters verschrikkelijk omhoog jaagt. Dan moet je toch aan enkele tientjes per persoon denken.'

Voorzitter Jos Vaessen meldde de KNVB gisteren niet te willen spelen wanneer Vitesse geen fans mee zou mogen nemen naar de uitwedstrijd bij Ajax. Frank Huizinga, woordvoerder van Vitesse, stelt dat het niet meer dan normaal is dat een club bij een uitduel gesteund wordt door de eigen aanhang.

'Dit is een vervelende situatie. Als wij geen fans mee mogen nemen naar Amsterdam, staat dat haaks op wat wij vorige week hebben gedaan. FC Twente had voor de bekerwedstrijd bij ons recht op 1600 kaarten. Wij hebben allerlei maatregelen genomen om dat probleemloos te laten verlopen, het zou heel tegenstrijdig zijn wanneer Vitesse nu opeens níet het recht heeft supporters te mogen meenemen', aldus Huizinga.

Een alternatief zou kunnen zijn dat de gemeente Amsterdam alsnog vervoer per bus toestaat. Huizinga: 'We hebben een verzoek neergelegd om met vijftien bussen (circa 700 supporters, red.) naar Amsterdam te gaan. We zijn druk bezig om de patstelling te doorbreken.'

De wedstrijd Ajax-Vitesse zou eigenlijk zondag 22 april gespeeld worden, maar werd verschoven naar de zaterdagmiddag omdat bondscoach Louis van Gaal zijn spelers eerder bij elkaar wil hebben als voorbereiding op de interland tegen Cyprus op woensdag 25 april.

Over het ongebruikelijke tijdstip van zaterdagmiddag 14.30 uur is bij supporters aan Amsterdamse en Arnhemse kant verontwaardiging ontstaan.

Reusken: 'We zijn daar, op z'n zachtst gezegd, heel ontevreden over. Er zijn een hoop supporters die op zaterdagmiddag moeten werken of andere verplichtingen hebben.'

Raad bespreekt meer dan rellen

Wat heeft de Bossche gemeenteraad te beoordelen als die morgenavond vergadert over de rellen die de stad in december teisterden? Dat bleek vorige week tijdens een voorbereidende commissievergadering zelfs voor de voorzitters van de raadsfracties niet helemaal duidelijk.

Evenals het publiek hebben de raadsleden tijdens de rellen te verstaan gekregen dat de 'driehoek' bestaande uit burgemeester Rombouts, korpschef Van Hoorn en hoofdofficier Craemer de bestrijding van het oproer eendrachtig ter hand had genomen. En nu het op beoordelen aankomt zit de Bossche gemeenteraad met de 'Bestuurlijke verantwoording rellen Graafsewijk' van alleen hun eigen burgemeester voor zich. Dat komt vreemd over. Hoofdofficier Craemer zei het kort en bondig. "Uit een oogpunt van transparantie ben ik bereid vragen te beantwoorden, maar verantwoording afleggen doe ik aan het College van Procureurs Generaal en in het uiterste geval aan de minister van justitie." Voor korpschef Van Hoorn geldt eveneens dat hij niet rechtstreeks verantwoording aflegt aan de gemeenteraad. De korpschef opereert in ondergeschiktheid aan het bevoegd gezag, hield crisisonderzoeker professor Rosenthal de fractievoorzitters voor, zijnde de korpsbeheerder (burgemeester van de grootste stad in de politieregio) en het Regionaal College (alle burgemeester uit de regio). Dat maakt het overigens wel lastig voor gemeenteraadsleden om eventuele zorgen over de politie-organisatie waar zij het in 'hun' stad mee moeten doen op een geëigende plek neer te leggen. Korpschef Van Hoorn heeft de Bossche gemeenteraad bovendien al flink wat wind uit de zeilen genomen door zelf opdracht te geven voor een evaluatie van het politie-optreden. De voornaamste aanbevelingen die dat heeft opgeleverd hadden betrekking op de interne organisatie en communicatie en zijn al ter hand genomen. Zo resteert de Bossche gemeenteraad op het punt van het crisismanagement alleen een oordeel over het optreden van burgemeester Rombouts. Maar mogelijk is er toch meer te doen. Crisisonderzoeker Rosenthal slaakte al bij de presentatie van het rapport over de rellen de hartenkreet dat de discussie niet verengd moet worden tot het optreden van de autoriteiten. Het waren immers niet de autoriteiten die de rellen hebben ontketend. Daar komt bij dat het rapport over de rellen de stelling bevat dat de Graafswijk, de volkswijk waar de rellen zich voltrokken een ideale voedingsbodem voor criminaliteit bevat. Verschillende raadsfracties hebben al laten doorschemeren dat ze daar aanleiding in zien om de effectiviteit van het Grote Stedenbeleid zoals dat in Den Bosch gevoerd is ter discussie te stellen. Dat Grote Stedenbeleid beoogt juist 'aandachtsgebieden', zoals de Graafsewijk, nieuwe kansen te bieden. Het rapport over de rellen biedt alle aanleiding om de discussie over de vraag hoe dat bereikt kan worden met nieuw elan te voeren.

Nieuwe arrestaties voor rellen eind maart in Tilburg

Voorafgaand en tijdens de thuiswedstrijd van Willem II tegen NAC zijn gisteren vijf supporters opgepakt in verband met de rellen na de match Willem II-Roda JC op 31 maart. Tijdens het weekeinde zijn nog eens achttien Willem II-hooligans verhoord over hun aandeel in de rellen. De mannen zijn zaterdagochtend in alle vroegte van het bed gelicht.

De politie kon gistermiddag vlak voor de wedstrijd Willem II-NAC drie verdachten aanhouden. De andere twee hooligans werden tijdens de wedstrijd uit het vak geplukt. Voetbalclub Willem II en voetbalbond KNVB bekijken momenteel of én voor hoelang de supporters een stadionverbod kan worden opgelegd. Vlak na de ongeregeldheden werden reeds drie Willem II-fans uit Tilburg (14, 18 en 19) opgepakt. De politie verwacht de komende dagen nog nieuwe aanhoudingen. De achttien verdachten --volgens de politie de harde kern van de Willem II-supporters-- zijn mede op basis van video-opnamen opgespoord. Onder hen is een 15-jarige jongen uit Goirle. De rest komt uit Tilburg en is tussen 19 en 35 jaar oud. Ze zijn voor het onderzoek ingesloten. De mannen wordt openlijke geweldpleging ten laste gelegd.

Vlam in de pan

Na de match Willem II-Roda JC sloeg op de Ringbaan Zuid ter hoogte van de Heinekenflat de vlam in de pan. Fans van de tricolores wilden op de vuist gaan met supporters van de Zuid-Limburgers. Toen agenten de Limburgers in bescherming namen, keerden de mannen zich tegen hen. Drie politiemensen raakten licht gewond. Rondvliegende stoeptegels veroorzaakten schade aan politievoertuigen. Met de hulp van vier politiehonden en inderhaast ingeroepen hulp van agenten uit Oosterhout en Breda kon de orde na drie kwartier hersteld worden. Acht rechercheurs hebben de achttien verdachten de afgelopen dagen verhoord over de gang van zaken op 31 maart. Dat tijdens het paasweekeinde zoveel medewerkers voor dit werk zijn vrijgemaakt, geeft aan dat de politie het geweld tegen de medewerkers hoog opneemt. Het politiekorps zal proberen alle schade op de verdachten te verhalen.

Rustig verloop risicowedstrijd Willem II-NAC

Er hebben zich gisteren rond de wedstrijd Willem II-NAC nauwelijks problemen voorgedaan. Een 17-jarige Willem II-supporter uit Dongen werd aangehouden omdat hij weigerde door te lopen op bevel van de politie. Vijf anderen werden aangehouden vanwege eerdere gewelddadigheden.

Vooraf werd wel voor rellen gevreesd rond de streekderby. NAC-supporters hadden aangekondigd massaal naar Tilburg te komen. Mede daarom werd bewoners van de Oude Goirleseweg verzocht bouwmaterialen die als wapens zouden kunnen dienen, uit hun tuin te verwijderen. De politie zette 160 man in om de twee supportersgroepen van elkaar gescheiden te houden.

Belg laat vlam in de pan slaan

Een Belgische supporter zorgde er tijdens de rust van Roda-Ajax voor dat de vlam in de pan sloeg. Uiteindelijk arresteerde de politie zes raddraaiers. De aanhanger van KV Mechelen, met wie de harde kern van Roda vriendschapsbanden onderhoudt, sprong over de gracht en wandelde op zijn dooie akkertje over het hele veld naar het Ajax-vak. Daar gooide hij een pamflet naar de toeschouwers. Volgens een Amsterdamse steward daagde hij daarin de Ajax-fans uit binnenkort naar Mechelen te komen waar ze zouden kunnen rekenen op een warm ontvangst. Vervolgens sloeg hij met een riem naar de Amsterdamse groep waarna hij zich redelijk gewillig liet afvoeren. Bij het verlaten van het veld spuugde de Belg ook nog naar de reservespelers van Ajax die de dug-out in stapten. De man is opgepakt en heeft een stadionverbod van een jaar alsmede een geldboete van duizend gulden gekregen. Een aanhanger van Ajax die over de omheining klom, kreeg door Roda dezelfde straf opgelegd. Ook in het vak van de fanatiekste Rodasupporters was een incident. Ajaxfans die juichten voor de gelijkmaker werden belaagd en kregen klappen. De mobiele eenheid moest hen ontzetten. Na de wedstrijd was het nog enige tijd onrustig in het bezoekersvak, waar de rust na het Belg-incident niet echt meer terugkeerde. Diverse kuipstoeltjes, twee wasbakken en een poort werden vernield. Ajax-fans gooiden vanuit de gracht voor hun vak ook nog flessen frisdrank en bier naar veiligheidsmensen. De schade zal worden verhaald op Ajax. De politie verrichtte uiteindelijk zes aanhoudingen.

Op Feyenoord rust geen enkele zegen meer

Politie te paard, blaffende honden en een peloton ME voor het hoofdkwartier van een volksclub. Het is paaszondag, maar van een vredig sfeertje is allerminst sprake. Een te verwaarlozen aantal fans ruikt bloed en eist dat er koppen rollen. Feyenoord heeft zojuist de derde nederlaag op rij geleden. Na het dubbele debacle in Brabant met nederlagen tegen RKC en NAC is het nu De Graafschap (1-2) dat nog meer zout in de wonden strooit. Dat Feyenoord zich na de winterstop op een hellend vlak begeeft, is geen nieuws meer. Maar met het aan de lopende band verspelen van punten werk je wel een crisis in de hand. Zes wedstrijden duurt het seizoen nog voor de vogelvrij verklaarde Rotterdammers. Het belooft een ware martelgang te worden. Champions League-voetbal is in het geding, maar gezien de huidige gemoedstoestand moet Het Legioen voor het ergste vrezen.

Nooit had De Graafschap in De Kuip gewonnen. De Superboeren hoefden niet eens top te zijn om Feyenoord de zoveelste optater te geven. Nee, op Feyenoord lijkt geen enkele zegen meer te rusten. Het scheelde niet veel of tussenpaus Marsman van de degradatiekandidaat had het zonder greintje zelfvertrouwen opererende Feyenoord bedankt voor de bloemen.

Terwijl de inderhaast opgetrommelde politiemacht net als de 40.000 (!) fans de kuierlatten nam, keek trainer Bert van Marwijk na het zoveelste echec bedremmeld voor zich uit en mompelde: "Ik dacht dat wij de gifbeker tot de laatste druppel hadden leeggedronken. Maar dit. Dit is zo triest. Triest voor de ploeg en voor het publiek. Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Ik vind het verschrikkelijk. Het zit ons aan alle kanten tegen, maar we moeten hieruit zien te komen. Iedereen moet er nu de schouders onder zetten. Dat zal niet meevallen, omdat we domweg elke overtuiging missen."

Opnieuw onlusten bij Partizan-Rode Ster

De derby van Belgrado tussen Partizan en Rode Ster is op paaszondag wederom ontsierd door ernstige supportersrellen. Bij gevechten tussen supporters van de twee aartsrivalen uit de Joegoslavische hoofdstad raakten tientallen fans gewond.

Eén uur voor aanvang van de topwedstrijd raakten de aanhangers slaags, waarbij honkbalknuppels en stenen als voornaamste wapens werden gehanteerd. In oktober jongstleden werd de wedstrijd gestaakt toen supporters na drie minuten spelen het veld bestormden. Vorige maand werd dit treffen onder zware politiebegeleiding alsnog gespeeld. Rode Ster won toen met 2-0. De wedstrijd van afgelopen zondag werd met 2-1 door Partizan gewonnen, waardoor de ploegen met 61 punten uit 25 duels gezamenlijk aan de leiding gaan in de Joegoslavische Prva Savezna Futbalska Liga.

NSB: NORTH SIDE BOY’

Boetes voor beledigen politieman

‘F. Stevens!=supp. Detachement, de grootste NSB! No one likes us we don’t care’, luidde de tekst op een reusachtig spandoek dat op 13 mei 2000 werd ontrold op de noordtribune van het Zuiderparkstadion. Een nogal cryptische boodschap, alleen te begrijpen voor de regelmatige bezoeker van het Zuiderparkstadion. Een aanwezige politieman, die zich als lid van het supporters detachement al jaren inzet voor handhaving van de openbare orde bij wedstrijden van ADO/Den Haag, voelde zich aangesproken en zich in zijn goede naam aangetast. Temeer, omdat een aantal supporters scandeerde: ‘Stevens is een jood. Stevens NSB olé olé’. Zes Hagenaars en een Rijswijker, in leeftijd variërend van 20 tot 25 jaar, werden aangehouden. Ze moesten gisteren voor de Haagse politierechter mr. W. Stemker Köster verschijnen, omdat ze de goede naam van brigadier Stevens hadden aangetast. Vijf van de zes verdachten gaven toe dat ze het circa twintig meter brede en bijna manshoge spandoek hadden vastgehouden. Maar wat erop stond zouden ze niet hebben gezien. Anders, zo zeiden enkelen, hadden ze niet meegedaan. Geen van de zes mannen bekende aan het spreekkoor te hebben meegedaan. Verbalisanten hadden echter drie van de zes zien roepen. Een van de verdachten, een 23-jarige Hagenaar, moest zich bovendien verantwoorden voor overtreding van het stadionverbod. En op de dagvaarding van een twee jaar jongere medeverdachte prijkte nog het in bezit hebben van een luchtdrukpistool. In het nadeel van de zes mannen sprak ook dat ze een strafblad hadden. Nog minder gunstig voor hen was dat de meesten nog in de proeftijd van een eerdere veroordeling zaten. Officier van justitie Derijks stelde dat het gedrag van de supporters tijdens de wedstrijd ADO/Den Haag-VVV niets meer met voetbal te maken had. Ze eiste geldboetes, variërend van 500 tot 1250 gulden.

‘North Side Boy’
Volgens mr. A. Westendorp, raadsman van vijf verdachten, konden zijn cliënten de tekst niet hebben gezien, omdat ze het spandoek van achteren hadden genaderd. Bovendien vroeg hij zich af of de link die de politie legde met Nationaal Socialistische Beweging (NSB) wel juist was. "Mijn cliënten kenden die betekenis niet. Het is wellicht aannemelijker dat ze dachten dat de afkorting ‘North Side Boy’ betekende". Westendorp wees er verder onder meer op dat het in een stadion moeilijk is na te gaan wie nu precies wat roept. Hij vroeg vrijspraak. De oudste verdachte vond het jammer dat Stevens niet in de rechtszaal aanwezig was: "Dan had ik hem kunnen zeggen, dat ik nooit een probleem met hem heb gehad". Rechter Stemker Köster achtte niet bewezen dat de zes verdachten brigadier Stevens in zijn goede naam hebben aangetast, omdat niet was gebleken dat zij de tekst hadden aangebracht. Maar het subsidiair tenlaste gelegde ‘belediging’ kon naar zijn mening wel worden bewezen. Reden voor hem om de zes alsnog te veroordelen conform de eisen van de officier van justitie.

Problemen met fans blijven goeddeels uit

Het verlies van Vitesse in de bekerwedstrijd tegen FC Twente heeft gisteravond niet geleid tot grote problemen voor de politie. Bij het ANWB-gebouw naast winkelcentrum Kronenburg werden enkele stenen gegooid naar bussen van de vertekkende Twente-aanhang, maar die raakten hun doel niet. Verder bleef het rustig.

Afgelopen zaterdag, na de competitiewedstrijd tegen Willem II, was dat wel anders. Toen onstond er chaos en werd een supportersbus vernield door stenengooiers. Gezien de grote spanningen die de westrijd van gisteravond met zich meebracht - Europees voetbal stond op het spel - werd gevreesd voor een herhaling van die ongeregeldheden. Bij wijze van extra veiligheidsmaatregel, werd het gedeelte bij Gelredome waar de 35 bussen van de Twente-aanhang stonden hermetisch afgeschermd met zeecontainers.

De politie was gisteravond met 150 man aanwezig om de risicowedstrijd te begeleiden. Om verzekerd te zijn van de steun van de politie te paard, werden zes paarden uit de Randstad via Brabant naar Arnhem gebracht. Op die manier werd de zone in Gelderland omzeild waar vanwege mkz een vervoersverbod voor dieren geldt.

Eerder deze week zag het er nog naar uit dat mkz het treffen van gisteravond geheel zou gaan dwarsbomen. Vanwege de benodigde politie-inzet in het Veluwse Kootwijkerbroek was het de vraag of er genoeg agenten op de been konden worden gebracht voor het risicoduel.

Raadsfracties in Den Bosch laten de hamvraag nog open

Weinig opwinding. Wel afkeuring, met name over een uitstapje naar Amsterdam met een reële kans op ongeregeldheden in de stad. Maar de hamvraag, welke conclusie burgemeester Rombouts van Den Bosch aan die afkeuring moet verbinden, bleef gisteren open.

"We hebben zelfs vandaag nog voor ons stamcafé De IJsvogel in de Graafsewijk gestaan. Maar helaas, het bleek op donderdag gesloten." Professor Rosenthal, het boegbeeld van het Crisis Onderzoeksteam (COT), wilde er gisteren op het stadhuis in Den Bosch maar mee aangeven dat de onderzoekers van de rellen in december in Den Bosch zich in hun onderzoeksopdracht hebben vast gebeten. Rosenthal en ook korpschef Van Hoorn en hoofdofficier Craemer flankeerden in de oude raadszaal burgemeester Rombouts die een spervuur van vragen op zich afgevuurd kreeg over de bestrijding van die rellen. Welke conclusie de fracties in de Bossche gemeenteraad aan de antwoorden willen verbinden hielden ze voor zich. Pas in het raadsdebat van volgende week donderdag laten ze weten of ze ook vinden, net als Rombouts, dat de bestuurlijke aanpak op veel punten begrijpelijk en ook achteraf te verdedigen is, maar dat er op onderdelen kritiek mogelijk is. Het antwoord op die hamvraag bleef gisteren nog open. Wie gisteravond had gehoopt al iets af te kunnen leiden uit de wijze waarop de fractievoorzitters uit de Bossche gemeenteraad zich manifesteerden kwam bedrogen uit. Vanaf half acht tot middernacht scherpten zij hoofdzakelijk de kritiek aan die het COT al heeft gegeven in het rapport 'Bossche Nachten'. Op de afwezigheid van de gezagsdragers op belangrijke momenten, op het gebruik van de term 'noodweer' na het schietincident dat de aanleiding vormde voor de rellen en vooral op de keuze voor een de-escalerende aanpak na twee dagen van rellen. Opwindend werd de avond ondanks de grote hoeveelheid vragen zelden. En het leek erop dat de Bosschenaren ook niet anders hadden verwacht. De grote hoeveelheid stoelen die voor het publiek klaar gezet waren bleven voor het grootste deel leeg. De aardigste momenten scholen in de details. Rombouts die uitlegde dat hij het eerste verzoek van de ME om op zondagavond traangas te mogen gebruiken eerst even in beraad had genomen. "Dat traangas waait namelijk alle kanten op, niet alleen naar de relschoppers." Na een herhaald verzoek kwam de toestemming er toch.

Stadionverbod voor supporters DWO-zaterdag

Het bestuur van DWO is een onderzoek gestart naar de ongeregeldheden tijdens de competitiewedstrijd van het eerste zaterdagelftal tegen SVOW, waarin scheidsrechter Knüppe drie rode kaarten trok en met een bierblikje werd bekogeld. Tevens werd de Berkelse arbiter bedreigd door een aantal supporters op de staantribune.

Mede dankzij de tussenkomst van de DWO-bestuursleden Joke Sikking en Gerard van Swieten, plus een ‘Erik Gerets-achtig’ optreden van trainer John Grundeler die het publiek tot kalmte maande, besloot Knüppe na een onderbreking het duel toch te hervatten. "Er wordt binnenkort een aantal zogenaamde supporters gehoord over de gebeurtenissen", vertelt DWO-vice voorzitter Henk van Aartsen. "De kans is groot dat deze figuren een stadionverbod krijgen. Ze mogen ons complex in het Westerpark niet meer betreden". "Of dit voetballers van het tweede zaterdagelftal zijn? Uit ons intern onderzoek blijkt dit niet het geval te zijn. Sterker nog, het gaat zelfs om supporters die niet eens lid van onze vereniging zijn". "DWO is door de tuchtcommissie van de KNVB inmiddels in staat van beschuldiging gesteld", vult Joke Sikking aan. "De bond heeft ons dit schriftelijk medegedeeld. Maar we verwachten niet dat er punten in mindering worden gebracht of dat de KNVB het zaterdagelftal voorlopig uit de competitie neemt. Want het duel is alleen onderbroken. Deze maatregelen gebeuren meestal bij gestaakte wedstrijden".

Wangedrag

Ryan Tjin (knock-out slaan van een tegenstander), Vincent Brouwers (ordinair natrappen) en Randy Hogebrug (tweemaal geel) werden door arbiter Knüppe uit het veld gestuurd. Het bestuur neemt tegenover deze spelers voor hun wangedrag geen maatregelen. "We gaan er vanuit dat de tuchtcommissie van de KNVB haar werk zal doen", zegt Joke Sikking. "Het bestuur vindt het daarom niet nodig om deze spelers nu al te straffen". DWO-zaterdag, dat in 4A knokt voor handhaving, speelt zaterdag om 15.00 uur de beladen streekderby tegen titelkandidaat BSC’68. Er zullen verscheidene bestuursleden aanwezig zijn om de boel op met name de staantribune nauwlettend in gaten te houden. De kans is groot dat ook de KNVB een aantal waarnemers stuurt.

Afwezigheid Rombouts bij rellen Graafsewijk heikel punt

Zijn komen en gaan tijdens de rellen in de Graafsewijk vorig jaar december lijkt burgemeester A. Rombouts zwaar aangerekend te worden. Dat bleek gisteravond tijdens de raadscommissie bestuurlijke zaken van de gemeente Den Bosch.

Als er zwaar weer op komst is, hoort een kapitein op zijn schip te zijn. Dat was de boodschap die burgemeester Rombouts gisteravond kreeg. Het feit dat Rombouts tijdens de rellen in de Graafsewijk vorig jaar december drie avonden op een rij niet op zijn post was, wordt hem aangerekend. Er werden indringende vragen gesteld. "Heeft de burgemeester zich gerealiseerd dat zijn fysieke afwezigheid uitgelegd kan worden als een gebrek aan betrokkenheid?", vroeg G. Snijders (PvdA) zich af. Zaterdagavond, op de dag dat Pierre Bouleij door een politiekogel werd gedood, was de burgemeester voor een privé afspraak in Amsterdam. Zondagavond was hij op weg naar een uitzending van Netwerk en maandagavond zat de burgemeester bij een kerstconcert in de Sint-Jan.

Opsomming

Over zijn afwezigheid zaterdagavond zei R. van de Mortel (VVD): "Er was een verbod op de wedstrijd FC Den Bosch-MVV. Er waren rellen in de Trompet. Kortom: het was een onrustige situatie en de burgemeester was daarvan op de hoogte." Niet alleen op zijn afwezigheid, maar ook op de bestuurlijke verantwoording van Rombouts op schrift, was zware kritiek. "Uw bijdrage is nauwelijks een verantwoording te noemen. Het is een opsomming met een beetje uitleg en sorry's", vond R. Herfst (GroenLinks). Rombouts zei wel dat hij spijt heeft. Maar hij greep bij zijn verdediging vooral terug op zijn eerdere verklaring: "Ik houd de stelling staande dat het bestuurlijk goed is geweest, maar dat op een aantal punten kritiek mogelijk is." Hij citeerde veelvuldig uit het eindrapport van het COT (Crisis Onderzoek Team).

Zwaar weer

Gisteravond beperkten veel fracties zich nog tot het stellen van vragen. Volgende week donderdag wordt in de gemeenteraad het politieke oodeel over het optreden van Rombouts geveld. Zijn positie lijkt niet in het geding, maar voor de burgemeester lijkt zwaar weer op komst.

Napoli wint beroepszaak

Napoli mag de volgende thuiswedstrijd tegen Brescia op 21 april toch in haar eigen San Paolo-stadion spelen. De club uit de Serie A won het beroep tegen de straf die de tuchtcommissie van de Italiaanse voetbalbond vorige week uitsprak.

Aanhangers van de thuisploeg gooiden zondag 1 april tijdens het competitieduel tegen Atalanta in Bergamo rookbommen op het veld. Napoli, moest een boete van 9.000 euro betalen en mocht de eerstvolgende wedstrijd niet in het eigen stadion uitkomen. Het was niet de eerste keer dat de Napolitaanse fans zich dit seizoen misdroegen. Napoli mocht op vier februari het thuisduel tegen Fiorentina ook al niet in het eigen stadion afwerken. De Italiaanse bond strafte de Zuid-Italianen toen voor ongeregeldheden tijdens het duel met Udinese.

Fans overvallen politie

De Arnhemse politie werd zaterdagavond volledig verrast door los reizende voetbalfans van Willem II, Den Bosch en Go Ahead Eagles. De groep van ruim vijftig fans kwam puur om de orde te verstoren.

Al ver voor de aftrap in Gelredome maakten de aanhangers van de drie clubs de Arnhemse binnenstad onrustig. Normaal zou de politie dergelijke amokmakers isoleren en de stad uitjagen. Dat gebeurde bijvoorbeeld vorige week zondag toen een groep uit Nijmegen geweerde Ajax-fans op de Arnhemse Korenmarkt neerstreek. Door een politiemacht werd de Ajax-aanhang de stad uitgeleid, net voordat Vitessefans echt lucht kregen van het onverwachte Amsterdamse bezoek.

Zaterdag ontbrak door de politie-inzet in Kootwijkerbroek de versterking op de achtergrond volledig. Met mogelijke rellen was vooraf geen enkele rekening gehouden. Het Brabantse bezoek zorgt doorgaans niet voor problemen. De drie bussen met de normale Willem II-supporters werden zonder problemen aan- en afgevoerd. Waarschijnlijk bestond de los reizende groep vooral uit fans met stadionverboden. Omdat de veertig politiemensen (van wie een deel vrijwillige agenten) er alleen voor stonden, kon de groep ongehinderd naar Gelredome optrekken.

Op het transferium voor McDonalds kwam het tot een confrontatie met Vitessefans. Slechts door keihard optreden en loslaten van politiehonden lukte het de politie de vechtpartijen in de kiem te smoren. Om de groep van straat te krijgen, werden de fans maar toegelaten tot het bezoekersvak.

Intussen werd elke beschikbare agent tussen Dieren en Oosterbeek gesommeerd de normale werkzaamheden te staken. Uit Nijmegen verleenden dertien agenten assistentie. Zij kwamen in twee ME-busjes aanrijden om de schijn op te houden dat de mobiele eenheid op volle sterkte paraat stond.

Achteraf mag het een wonder heten dat de politie zo snel greep op de rellen kreeg. Zonder het doortastende optreden van de Vitessestewards en Rijn-Side supportersbegeleiders was dat ook niet gelukt. Na afloop was er opluchting. Ook al omdat tijdens de wedstrijd de onheilstijding binnenkwam dat de NEC-aanhang naar Arnhem zou reizen. Een deel verliet het Abe Lenstra-stadion nadat hun club door Heerenveen op een 3-0 achterstand was gezet.

Tot aanhoudingen kwam het zaterdag niet. De politie wilde de fans zo snel mogelijk uit Arnhem weg hebben. Confrontaties werden voorkomen. Wel raakte een stadsbus van Connexxion zwaar beschadigd.

Overigens speelden de incidenten zich af voor het oog van Edese gemeenteraadsleden. Zij waren te gast in Gelredome om zelfs eens te zien waarom politie-agenten uit Ede worden ingezet bij het voetballen in Arnhem.

Spervuur van vragen voor Rombouts

Burgemeester A. Rombouts heeft nog heel wat uit te leggen over het bestuurlijk optreden tijdens de rellen in de Graafsewijk. Dat vindt een groot aantal fracties in de Bossche gemeenteraad.

Vanavond staan de rellen in de Graafsewijk op de agenda van de raadscommissie bestuurlijke zaken. Van burgemeester Rombouts wordt op een groot aantal punten tekst en uitleg verwacht. Zo is de keuze van de driehoek (politie en jusititie) om de-escalerend op te treden voor veel fracties een heikel punt. Het COT (Crisis Onderzoek Team) stelt in zijn eindrapport dat de rellen mede daardoor een dag te lang hebben geduurd. De reden waarom niet eerder hard is opgetreden, daarover wil politiek Den Bosch een gedegen verantwoording. Ook zijn er dringende vragen over het niet door laten gaan van de voetbalwedstrijd FC Den Bosch-MVV, de middag nadat FC Den Bosch-supporter Pierre Bouleij door een politiekogel werd gedood. "Is overwogen om te kiezen voor 'rellen' in het stadion? Zijn risico-supporters actief benaderd?", somt G. Snijders (PvdA) alvast een aantal van zijn 'witte vlekken' op. De conclusie die Rombouts in zijn eigen bestuurlijke evaluatie stelt, namelijk dat hij het tijdens de rellen op een paar punten na 'bestuurlijk goed heeft gedaan' wordt te voorbarig gevonden. "De vraag is of dat positieve beeld, in relatie tot het onderzoek van het COT, rechtvaardig is", aldus J. van Heijningen (CDA). "Een wat mager verhaal", vindt G. Snjiders (PvdA) de verantwoording van Rombouts. "Ik heb nauwelijks inhoudelijke argumenten gelezen." Een aantal fracties noemt het overigens 'onbegrijpelijk' dat het onderzoek van de rijksrecherche naar het schietincident aan de Trompet, waarbij Bouleij om het leven kwam, nog niet is afgerond. "Zo is het een onvolledig verhaal", vinden L. Neefs (Nestor) en P. van der Krabben (Bosch Belang). In het stadhuis zijn vanavond (vanaf 19.30 uur) in ieder geval burgemeester Rombouts, hoofdofficier van jusititie mr. R. Craemer, korpschef E. van Hoorn en COT-onderzoeker U. Rosenthal aanwezig. Het politieke oordeel over het bestuurlijk optreden van burgemeester Rombouts wordt vervolgens tijdens de raadsvergadering van volgende week donderdag geveld.

Politiek praat vanavond over de rellen in de Graafsewijk

Politiek Den Bosch praat donderdagavond 12 april voor de eerste keer over de rellen in de Graafsewijk. Dat gebeurt tijdens een vergadering van de raadscommissie bestuurlijke zaken in het stadshuis in Den Bosch.

Aanwezig vanavond zijn in ieder geval de leden van de driehoek: burgemeester A.-Rombouts, hoofdofficier van jusitie R.-Craemer en korpschef E.-van Hoorn (de bestuurlijke driehoek). Ook COT-onderzoeker (Crisis Onderzoek Team) U.-Rosenthal zal present zijn. De politiek beperkt zich vanavond tot het stellen van vragen. Pas in de gemeenteraadsvergadering van volgende week donderdag wordt een politiek oordeel over het bestuurlijk optreden van burgemeester Rombouts geveld.

Overzicht voetbalrampen

Tientallen toeschouwers kwamen woensdagavond om het leven voor het begin van de wedstrijd in de Zuid-Afrikaanse voetbalcompetitie tussen Kaizer Chiefs en Orlando Pirates in Johannesburg. Hieronder een overzicht van rampen in voetbalstadions sinds 1946.

Maart 1946: 33 doden en meer dan 500 gewonden bij de Engelse bekerwedstrijd Bolton Wanderers - Wolverhampton Wanderers.

April 1961: 5 doden en meer dan 300 gewonden bij interland Chili - Brazilië in Santiago bij instorting tribune.

24 mei 1964: 350 doden en 500 gewonden bij tumultueuze interland Peru - Argentinië in Lima.

17 september 1967: 44 doden en 600 gewonden in Kayseri (Turkije) als na omstreden doelpunten toeschouwers elkaar met pistolen, messen en glasscherven bevechten.

23 juni 1968: 73 doden bij gedrang voor de stadionpoort in Buenos Aires bij de wedstrijd Boca Juniors - Rio de la Plata.

2 januari 1971: 66 doden in Ibrox Park van Glasgow bij instorting van een tribune bij de derby Rangers - Celtic.

17 februari 1974: 48 mensen doodgetrapt in Cairo voor de wedstrijd Zamalek - Dukla Praag na een breuk in de afzetting.

12 maart 1975: 12 doden in Moskou bij paniek in het stadion na uitvallen van het licht bij de jeugdinterland Sovjet-Unie - Canada.

8 februari 1981: 21 doden en 54 gewonden voor een gesloten stadionpoort bij Olympiakos Piraeus - AEK Athene in de Griekse hoofdstad.

18 november 1981: 17 doden bij de instorting van een tribune in het stadion van Ibague in Colombia.

20 oktober 1982: 60 doden bij paniek onder toeschouwers in Moskou na afloop van de UEFA-bekerwedstrijd Spartak Moskou - FC Haarlem.

18 november 1982: 24 doden en 50 gewonden na de wedstrijd America - Deportivo Cali in Colombia. Incident ontstond toen toeschouwers urineerden vanaf de tribune.

27 november 1982: 8 doden en 600 gewonden onder een instortend tribunedak in Algiers.

11 mei 1985: 52 doden en 60 zwaargewonden na brand in houten tribune van stadion Bradford in Engeland.

27 mei 1985: 10 doden en 50 gewonden in Mexico Stad in gedrang voor de finale van het Mexicaans kampioenschap.

29 mei 1985: 39 doden en 400 gewonden bij supportersrellen in Brussel bij de Europese bekerfinale.

12 maart 1988: 71 doden in panieksituatie in Katmandu, de hoofdstad van Nepal.

15 april 1989: 95 doden en 200 gewonden in gedrang bij de halve finale Engelse beker te Sheffield.

13 januari 1991: 40 doden en 50 gewonden na zware rellen in Orkney (Zuid-Afrika) bij een wedstrijd tussen Kaizer Chiefs en Orlando Pirates.

5 mei 1992: 16 doden en 700 gewonden bij de instorting van een noodtribune bij aanvang van de halve finale Franse beker tussen Bastia en Olympique Marseille.

16 oktober 1996: 83 doden en 147 gewonden in gedrang bij de WK-kwalificatiewedstrijd tussen Guatemala en Costa Rica in Guatemala Stad.

5 april 2000: 2 Britse fans doodgestoken tijdens supportersrellen in Istanbul voor de Europese bekerwedstrijd Galatasaray - Leeds United.

1 april 2001: Meer dan 50 doden in Johannesburg in het gedrang voor het stadion bij de wedstrijd Kayzer Chiefs - Orlando Pirates.

Dode en duizend gewonden door supportersrellen




Bij rellen tussen supporters van de Argentijnse voetbalclubs Boca Juniors en River Plate is zondagavond een zestigjarige man gedood. Duizend fans liepen tijdens de ongeregeldheden verwondingen op. Het dodelijke slachtoffer overleed aan messteken. Dat gebeurde in de stad San Nicolas, ongeveer 200 kilometer noordelijk gelegen van Buenos Aires. In de stad Adrogue schoot een supporter van River Plate een fan van Boca Juniors neer. De supporters raakten niet alleen slaags met elkaar. Als gevolg van vechtpartijen met de politie moesten tien personen in het ziekenhuis worden behandeld. Agenten arresteerden 79 supporters.

Alleen een mooi affiche

Liverpool heeft nog alle kans om voor het eerst sinds zestien jaar weer in een Europese finale te geraken. De voormalige topclub speelde gisteren met 0-0 gelijk bij Barcelona. Het was de heenwedstrijd in de halve finale van de UEFA-Cup, die weliswaar zorgde voor een mooi affiche, maar in praktijk niet om aan te zien was.

De Liverpool-aanhangers zullen er niet om malen wanneer hun club over veertien dagen als winnaar uit de strijd komt. Geen wonder, want ze wachten al heel erg lang op hernieuwd succes van de ploeg die eind jaren zeventig en in de eerste helft van de jaren tachtig heerste over de Europese velden zoals ooit AC Milan, Ajax en Juventus een tijdje deden.

Terug naar de top: de fans van the Reds smachten er werkelijk naar. Maar de paradox is dat het juist de schuld van diezelfde fans is dat Liverpool de laatste vijftien jaar zo kleurloos door het leven gaat. In mei 1985 waren het de supporters uit de havenstad die in Brussel de dood van 39 Juventus-aanhangers op hun geweten hadden. Het gevolg van de Heizel-ramp was een zes jaar durende verbanning van Liverpool van de Europese velden. Heel het Engelse voetbal werd voor de daden van de hooligans trouwens gestraft met een vijfjarige internationale schorsing. De banvloek was op zich al desastreus.

Tot 1985 waren de Britten juist jarenlang de grootse schatgravers in de diverse bekertoernooien. En toen moesten ze tot 1990 tandenknarsend toezien hoe clubs van het tweede garnituur als Steaua Boekarest, Porto en PSV de Europacup I wonnen.

Nadat ze eindelijk weer mochten meedoen bleven grootschalige successen aanvankelijk uit. En alweer was dat min of meer de schuld van sommige Liverpool-fans. Op 15 april 1989 vonden bijna 100 fans van Liverpool de dood in Sheffield. Ze werden doodgedrukt tegen de hekken in het Hillsborough-stadion, omdat duizenden andere Liverpool-fans van buiten het stadion naar binnen drongen. Als gevolg van de ramp kwam een speciale commissie met aanbevelingen aan de Britse regering.

De clubs werden verplicht de hekken te verwijderen en hun verouderde stadions rigoreus aan te passen. Zo dienden alle staanplaatsen te verdwijnen. De maatregelen kostten de club alles bij elkaar miljarden guldens. Daardoor was er nauwelijks geld om dure buitenlandse spelers aan te trekken, wat lang aan het niveau te merken was. Pas toen de meeste clubs uitgebouwd waren, en de tv-inkomsten bovendien 'Sky-high' omhoogschoten, krabbelde het Engelse voetbal echt weer op. En Liverpool dus ook. Nu is er eindelijk weer uitzicht op succes, al zal de ploeg van de Fransman Houllier over twee weken heel anders moeten spelen dan in Barcelona.

Wat Liverpool gisteren presteerde grensde namelijk aan het ongelooflijke: de Engelsen gaven de bal doorlopend probleemloos weg. Op papier waren er twee spitsen (Heskey en Owen), maar in praktijk waren ze extra-middenvelders. Desondanks knalde Sander Westerveld iedere bal die hij kreeg naar zijn louter op papier bestaande aanvallers, om hem dus in te leveren bij Barcelona-verdedigers.

Nee, een misverstand was er gisteravond niet. Barcelona mocht de bal hebben en had hem dus ook, bijna voortdurend. Maar wat de Spanjaarden (met Cocu, De Boer, Overmars, Kluivert in de basis) ook deden, bij het doel van Westerveld geraakten ze bijna nooit. In letterlijke zin was het duel in Nou Camp eigenlijk een volsterkt kansloze affaire.

In de eerste helft vergat Barcelona de vleugels te gebruiken, toen die eindelijk werden ingeschakeld misten de voorzetten ieder richtingsgevoel.

Kluivert werkte hard, maar had weinig geluk en Rivaldo was vooral weer met zichzelf bezig.

Liverpool wilde niks, Barcelona kon niks. Het was dus een wedstrijd van niks.

En triest genoeg bleken sommige Liverpool-aanhangers weer eens hardleers. Eerder dit toernooi hielden ze al huis in Rome, nu ging het voorafgaand aan de wedstrijd in Barcelona weer mis op de Ramblas. Ze zouden na alle ellende sinds 1985 aanzienlijk beter moeten weten, maar sommige voetbalfans zijn nu eenmaal gewoon heel erg dom.

Zeven fans Liverpool gearresteerd

In de aanloop naar de voetbalwestrijd Barcelona - Liverpool zijn in de loop van woensdag op donderdag zeven Britten gearresteerd wegens openlijke geweldpleging. Twee Spanjaarden raakten bij vechtpartijen op de Ramblas in Barcelona gewond.

Zo'n 4000 Britse fans bezoeken donderdagavond de eerste wedstrijd in de halve eindstrijd van de UEFA Cup. De Catalaanse autoriteiten gaan ervan uit dat er ook een grote groep Britten zonder toegangsbewijs in de Spaanse stad verblijft.

Onderzoekers maken kanttekeningen bij afwezigheid burgemeester Den Bosch

Rombouts bij kerstconcert op tweede reldag

Op twee, achteraf belangrijke, momenten van de driedaagse rellen was burgemeester Rombouts van Den Bosch niet in de stad. Op een ander moment, toen opnieuw rellen losbraken, zaten hij en hoofdofficier van justitie R. Craemer, bij een kerstconcert in de Sint-Jan. Het rapport over de rellen maakt kanttekeningen bij de afwezigheid van autoriteiten. 'Die neem ik ter harte', was de reactie van Rombouts gisteren.

Rombouts, Craemer en Van Hoorn waren namens stadsbestuur, justitie en politie de drie hoofdrolspelers tijdens de rellen. Samen vormen ze het zogenaamde driehoeksoverleg, waarin in december de beslissingen werden genomen. De drie waren niet op alle momenten aanwezig, op sommige momenten hadden ze plaatsvervangers.

Bij beslissingen over 'gaan, komen en terugkomen en blijven' spelen, aldus het COT-rapport, een aantal overwegingen een rol. Zo moet de symbolische betekenis van de afwezigheid niet onderschat worden.

Met name hoofdofficier Craemer was er niet altijd bij. Hij woont in Amsterdam. Op zondagmiddag gaat hij rond vier uur naar huis waar Van Hoorn hem rond half zeven belt. Craemer keert terug en schuift om kwart over acht aan bij het driehoeksoverleg, waar zijn plaatsvervanger vanaf tien voor zeven bij zit. Zaterdag, de eerste dag, is Craemer na de persconferentie over de eerste rellen, naar Groningen vertrokken. Wanneer zijn plaatsvervanger hem meldt dat het echt uit de hand dreigt te lopen, keert Craemer terug.

Die zaterdagavond is Craemer om kwart over tien in Den Bosch, en pas op dat moment is de driehoek voor het eerst compleet met de drie hoofdverantwoordelijken. Vanaf het eerste moment van de ongeregeldheden heeft plaatsvervangend korpschef R. Karg de zaken waargenomen. Hij is zaterdagmorgen om half elf, ruim een uur na het schietincident, op zijn post. Hij heeft dan wel al contact gehad met Van Hoorn.

Rombouts vertrekt zaterdagmiddag na de persconferentie over het schietincident, maar vóór de niet voorziene rellen, naar Amsterdam. Hij heeft er een afspraak bij vrienden. Hij kan wel weg, vindt de politie. Om half negen is hij terug in zijn eigen stad, waar de rellen rond zes uur zijn losgebarsten.

Zondag in de namiddag vertrekt Rombouts naar Hilversum voor een interview met Netwerk. Bij Zaltbommel keert zijn chauffeur om. Van Hoorn meldt nieuwe rellen. Maandagavond gaan Rombouts en Craemer naar een kerstconcert in de Sint-Jan. Van Hoorn blijft op zijn post. Hij laat Rombouts om tien voor acht weten dat het broeit in de stad, maar Rombouts hoeft niet te komen. Pas om half tien belt Van Hoorn de twee anderen opnieuw op. Rombouts en Craemer verlaten het concert. De rellen zijn dan al even bezig.

Kiem rellen Den Bosch onderschat

De politie wist al voordat de rellen op 16 december in Den Bosch uitbraken dat supporters bij de burgemeester verhaal wilden halen voor het afgelasten van de wedstrijd van FC Den Bosch die avond. Deze informatie is 'bij de politie blijven hangen' en heeft daardoor geen rol gespeeld bij de inschatting van het risico op openbare ordeverstoringen.

De tocht die de boze supporters later naar het stadhuis ondernamen vormde de opmaat van drie avonden van rellen in de Graafsewijk. Het Crisis Onderzoeksteam (COT) dat de rellen heeft onderzocht heeft in het gisteren gepresenteerde rapport 'Bossche Avonden' vastgesteld dat de politie de eerste twee dagen grote problemen heeft gehad met het verwerven, interpreteren en doorleiden van informatie. Ook in een eigen evaluatie van de politie wordt dat erkend. Volgens korpschef Van Hoorn is het alleen niet zo dat de informatie op de eerste dag wees op ophanden zijnde rellen. Het COT stelt verder dat de rellen in Den Bosch een dag te lang hebben geduurd, omdat de autoriteiten geen alternatief plan hadden toen de strategie van de-escalatie op de derde dag niet bleek te werken. De 'driehoek' die leiding heeft gegeven aan de bestrijding van de rellen (burgemeester Rombouts, korpschef Van Hoorn en hoofdofficier Craemer) is het daar niet mee eens. "De mogelijkheid om met ME-inzet een einde te maken aan de rellen hadden we de dag tevoren om veiligheidsredenen al van de hand gewezen." Aanleiding voor de rellen was de dood door een politie-kogel van harde-kernsupporter Pierre Bouleij. Rombouts verbood daarop de wedstrijd van FC Den Bosch 's avonds tegen VVV. Daarmee wilde hij tegen de politie gericht geweld in het stadion voorkomen. De supporters legden de maatregel uit als een 'verbod om te rouwen op eigen terrein'. Een andere conclusie van het COT is dat Rombouts voor zijn beurt heeft gesproken door het schietincident dat de aanleiding was voor de ongeregeldheden te typeren als noodweer. Dat heeft volgens het COT overigens een minder grote rol gespeeld bij het ontstaan van de rellen dan later is gesuggeeerd. De leden van de driehoek concluderen uit het rapport dat het beleid achteraf 'begrijpelijk en verdedigbaar is' maar dat er op onderdelen kritiek mogelijk is.

Conclusies COT
-De derde avond rellen was niet nodig geweest.
-De communicatie binnen de politie-organisatie was gebrekkig.
-De rellen op zaterdag verschilden van die op zondag en maandag.
-Er is geen verband tussen de sociale problemen in de Graafsewijk en de aanleiding tot de rellen.
-Het schietincident en het verbod van de wedstrijd FC Den Bosch-VVV waren de belangrijkste oorzaken voor de rellen op zaterdagavond.
-De uitspraak van burgemeester Rombouts over noodweer heeft minder doorgewerkt dan aanvankelijk gedacht.

Nederland moet snel inzetbare Mobiele Eenheid krijgen

Er moeten zogeheten Snelle Interventie Groepen Mobiele Eenheid (SIGME-groepen) in Nederland komen. De rellen in de Graafsewijk hebben aangetoond dat dergelijke formaties beter kunnen optreden dan de reguliere Mobiele Eenheid in omstandigheden zoals in Den Bosch. Dit staat in het eigen rapport van de politie 'Ervaringen en lessen'.

Met de zogeheten SIGME-groepen wordt al ervaring opgedaan in onder meer de grote steden Rotterdam en Amsterdam. Deze speciale politie-eenheden hebben als doel snel ter plaatse te zijn en zo dus ook snel te kunnen optreden om erger te voorkomen.

Dat was niet mogelijk tijdens de decemberrellen in Den Bosch. De communicatie was soms ronduit slecht. Bovendien moest uit verschillende politieregio's ME worden opgeroepen - in totaal 600 man sterk. Dat nam te veel tijd in beslag, zo is op te maken uit het rapport Ervaringen en lessen.

Andere korpsen kunnen volgens de onderzoekers leren van het optreden in Den Bosch. "Wat betreft ervaringen met rellen, conflict- en crisisbeheersing moeten ook veel andere korpsen in Nederland nog heel wat leren. In samenspraak met andere korpsen moet daarom worden nagegaan hoe de ervaringen uit dit optreden en de evaluatie ten goede kunnen komen van andere korpsen."

De onderzoekers bepleiten meer samenwerking tussen de politieregio's om zo vooral meer ervaring op te doen in de commandovoering bij grootschalige optredens, want daar ging het nogal eens fout.

"De huidige regeling voor grootschalig optreden van de politie Brabant Noord voldoet niet en is op onderdelen achterhaald door het inmiddels landelijk referentiekader. De regeling is teveel toegesneden op het praktische optreden en te weinig op de commandovoering."

Het algemeen en operationeel commando zijn nooit betrokken geweest bij oefeningen, zodat er onvoldoende afstemming was tussen commandovoering en ondersteunende staf, oordelen de onderzoekers.

Zij stellen dat er ook te weinig is gewerkt vanuit het principe vaste mensen voor vaste taken en gelijke diensttijden voor iedereen (twaalf uur op en twaalf uur af). "Daardoor hebben veel mensen verschillende verantwoordelijkheden gehad en te lange diensten moeten draaien van soms meer dan 16 uur. Dit doet afbreuk aan effectiviteit van optreden en handelen."

Soap vertraagt Cupwedstrijd

De kwartfinale van het UEFA-cupduel tussen Barcelona en Liverpool begint vanavond 15 minuten later om de Britse televisiekijker de kans te geven de climax te zien van de soapserie EastEnders. Dat meldde het boulevardblad The Sun gisteren.

Het land is al weken in de ban van de vraag wie een van de hoofdrolspelers in de serie heeft neergeschoten. EastEnders en de voetbalwedstrijd overlappen elkaar en de BBC, die beide programma's uitzendt, heeft de clubs daarom gevraagd het duel vijftien minuten later te laten beginnen. Barcelona en Liverpool stemden hiermee in.

Eén voor één van tribune geplukt

PSV-fans van foto's herkend

Leden van het rechercheteam herkenden de veertien supporters aan de hand van beschikbaar foto- en videomateriaal van de ongeregeldheden. Zij worden deze week voorgeleid aan de officier van justitie in Den Bosch. De veertien riskeren een gevangenisstraf van tenminste vier jaar.

Ze werden zaterdagavond tijdens de competitiewedstrijd tegen Twente één voor één van de (oost-)tribune geplukt en aangehouden door telkens een agent en een steward. Onder de arrestanten bevonden zich geen supporters met een stadionverbod; dit staat hen, naast strafrechtelijke vervolging, nu wel te wachten. PSV-woordvoerder P. Salazar is zeer over de actie te spreken. 'Het was geen flitsende actie waarbij met twintig agenten een tribune werd bestormd. Als je dat doet, komt er meteen een hele groep supporters op je af. De politie heeft deze jongens rustig één voor één uit het publiek gehaald en ze onder begeleiding van een steward naar buiten gebracht. Zo zou het altijd moeten gaan.'

Meer aanhoudingen
Het onderzoek naar de rellen rondom de wedstrijd PSV-Kaiserslautern is nog niet afgerond. De politie verwacht de komende weken meer aanhoudingen te kunnen verrichten. Van tenminste vijftien PSV-aanhangers is de identiteit - dankzij foto's en videomateriaal - bij de politie bekend. Supporters die op de bewuste vijftiende maart 'iets hebben uitgespookt' en liever geen politie aan de deur krijgen, kunnen zich volgens de woordvoerder beter vrijwillig melden bij het rechercheteam op het hoofdbureau in Eindhoven. Tot nu toe deelde PSV al 'enkele tientallen' stadionverboden uit aan andere supporters die bij de ongeregeldheden betrokken waren. De club verwacht dat het totaal op ongeveer honderd zal uitkomen, meldde een woordvoerder twee weken terug al.

Traangas
Bij de wedstrijd tegen Twente, zaterdagavond, werden overigens nog vier supporters aangehouden. Drie van hen hadden een agent beledigd, hadden traangas op zak en overtraden die avond bovendien het stadionverbod dat ze eerder al hadden gekregen. Een vierde supporter werd voorafgaand aan de wedstrijd aangehouden op de Mathildelaan; ook hij had enkele agenten beledigd. Rondom het stadion werden verder drie auto's weggetakeld omdat ze hinderlijk stonden geparkeerd. Daarnaast schreef de politie ruim honderd boetes uit wegens fout parkeren.

Agenten gewond bij rellen na wedstrijd Willem II

Na afloop van de voetbalwedstrijd tussen Willem II en Roda JC op zaterdagavond is het het tot een treffen gekomen tussen supporters van beide clubs. Bij de ongeregeldheden raakten twee agenten lichtgewond. De politie heeft drie Tilburgers van 14, 18 en 19 jaar opgepakt. De rellen ontstonden na de wedstrijd en concentreerden zich aan de Ringbaan Zuid. Ter hoogte van de zogenoemde Heinekenflat gooiden leden van de harde kern van Willem II met stenen naar supporters van Roda JC.

Gekneusd
De politie wist de orde na drie kwartier te herstellen en kreeg daarbij steun van agenten uit de districten Oosterhout en Breda. Een Tilburgse agent liep een gekneusde pols op nadat hij door een steen was getroffen. Hij heeft zich laten behandelen in het St.-Elisabeth Ziekenhuis. Een tweede agent uit Tilburg liep licht letsel op aan zijn polsen en een rib. Bovendien raakten zijn horloge en zijn jas stuk. Door rondvliegende straattegels zijn ook enkele politieauto's beschadigd.

Honden
Bij het bestrijden van de rellen zette de politie vier diensthonden in. Naar schatting zijn zo'n vijftien supporters door de honden gebeten. De drie opgepakte Tilburgers worden verdacht van openlijke geweldpleging. Zij zijn in het belang van het onderzoek in verzekering gesteld. De politie stelt een uitgebreid onderzoek in en sluit meerdere arrestaties niet uit.

Fans slaags

De derby tussen Spartak en CSKA Moskou (1-0) heeft geleid tot grote rellen.

Drie jonge supporters raakten tijdens de onlusten gewond. De politie arresteerde ruim 300 relschoppers. Een paar uur voor de wedstrijd zochten de twee supportersgroepen elkaar op in het centrum van Moskou. Later in het stadion van Spartak ontstonden opnieuw zware vechtpartijen.

Uitnodiging AZ voor vuilniswagen

De selectie van AZ is door de regionale afvalverwerking in Zwolle, kortweg ROVA, uitgenodigd voor een trainingsprogramma achter de vuilniswagen. Dit naar aanleiding van de harde uitlatingen van voorzitter Dirk Scheringa vorige week, die zei dat de selectie maar eens een dag achter de vuilniswagen moest. Dan zouden ‘die verwende voetballersleren leren wat echt werken is’.

"Een belangrijk onderdeel van de dag is de inzameling van huishoudelijk afval", meldt de ROVA. "In veel gebieden zijn de containers vol en wegen soms meer dan zestig kilo. Een jonge belader werkt op één dag al gauw 500 containers weg".AZ mag zelf een dag uitkiezen.

Frans bekerduel krijgt nog een staartje

Het Franse bekerduel Grenoble-Troyes AC krijgt ondanks de 2-4 overwinning van Troyes nog een behoorlijk staartje. Arbiter Bruno Coe moest de wedstrijd na 103 minuten tijdelijk staken nadat een boze supporter een GSM naar een speler van de bezoekers had gegooid. Andere fans gooiden blikjes en munten naar de spelers.

Op dat moment leidde de ploeg uit de hoogste klasse met 2-3 tegen de dapper vechtende derdedivisionist. Grenoble was voor de rust zelfs door treffers van Laurent David en Laurent Debrosse op een verrassende 2-0 voorsprong gekomen. Troyes kwam echter onder aanvoering van Sladjan Djukic (twee goals) knap terug.

Na de onderbreking maakte Troyes het karwei bekwaam af. Vandaag en morgen worden de andere drie kwartfinales gespeeld. Zaterdag is het Nantes-AJ Auxerre en Amiens-Stade Reims terwijl zondag Racing Strasbourg het opneemt tegen Olympique Lyon.

Albanië wacht straf

De Albanese voetbalbond staat een fikse boete van de FIFA te wachten. Woensdagavond werd tijdens de wedstrijd tegen Engeland Ashley Cole door een object uit het publiek geraakt. De verdediger moest zich laten vervangen. “Tien halfvolle flesjes water, aanstekers, vuurwerk en munten werden op het veld gegooid en de FIFA doet een onderzoek naar de gebeurtenissen”, aldus een woordvoerder van de Engelse voetbalbond FA. De wereldvoetbalbond neemt geen halve maatregelen als voorwerpen spelers daadwerkelijk raken, maar de rapporten van de Luxemburgse scheidsrechter Alain Hamer en de officiële waarnemers moeten nog binnen komen.

Engeland won de kwalificatiewedstrijd in Tirana met 3-1 door late doelpunten van Michael Owen, Paul Scholes en Andy Cole. De Engelse bondscoach Sven-Göran Eriksson heeft sinds zijn aantreden nu drie wedstrijden achter elkaar gewonnen. De Zweed zei over zijn start: “Het is een goed begin, maar we hebben nog niet tegen Duitsland, Brazilië of Argentinië gespeeld.”

Twintig Feyenoord-fans gaan naar Hoge Raad

In hoger beroep werden 28 Feyenoord-supporters gisteren in Breda vrijgesproken voor hun vermeende aandeel in de ongeregeldheden rond de voetbalwedstrijd Willem II-Feyenoord, op 20 februari vorig jaar. Ongeveer twintig fans gaan nu in cassatie bij de Hoge Raad, een zelfde aantal supporters houdt het na de veroordeling van gisteren voor gezien en legt zich neer bij de geldboete van 250 of 500 gulden.

De Rotterdamse advocaat mr. J. C. Spigt verdedigde gisteren opnieuw 67 verdachten, die vorig jaar al voor het kantongerecht in Tilburg verschenen. Destijds werden 11 mensen vrijgesproken. In die gevallen ging het Openbaar Ministerie in beroep, in alle andere gevallen gingen de veroordeelden zelf in hoger beroep.

Alle mensen die gisteren voor de rechter verschenen, maakten deel uit van een grotere groep Feyenoord-fans die vorig jaar werd opgepakt in de Transvaalstraat in Tilburg. Voorafgaand aan de voetbalwedstrijd werd geprotesteerd tegen de zogeheten combi-regeling. Op een gegeven moment werd de sfeer voor het stadion erg grimmig, waarna de politie besloot het Stadionplein schoon te vegen.

Supporters werden in westelijke richting gedreven, maar via een paar kleine straatjes kwamen zij toch al snel in de buurt van het centrum. Dat wilde de politie voorkomen en dus werd razendsnel een rijtje ME'ers opgesteld. Zo werden de fans vanzelf naar de Transvaalstraat geleid, waar zij door de politie werden ingesloten en gearresteerd.,,En waarom?'' vroeg Spigt zich gisteren weer af. ,,Nooit is de jongens verboden om daar op dat moment in zo'n grote groep samen te zijn.''

Vanuit de groep werden volgens de politie drie bierflesjes en een baksteen gegooid. Bovendien is een aantal buitenspiegels van auto's afgebroken. Erger nog, zo vindt officier van justitie mr. W.M. van Fessem, was de dreiging die van een dergelijk grote groep uit gaat. ,,Op een gegeven moment zou de Schouwburg zelfs worden bestormd. Toen moest de politie wel overgaan tot arrestatie.''

In de rechtszaal klinkt hoongelach. Een bestorming van de Schouwburg, dat slaat helemaal nergens op, zo vinden de fans. De zaken van de veelal jonge jongens worden in groepjes van elf of twaalf tegelijkertijd behandeld. De kortgeknipte haartjes zijn netjes achterover gewerkt of juist kaarsrecht overeind gezet. Spijkerbroek, witte sportsokken, leren jas en gouden oorringen of ketting maken het plaatje compleet.

Officier Van Fessem heeft het over 'Brave Hendrikken'. ,,Ongetwijfeld is jullie verteld dat je je hier netjes moet gedragen. Maar jullie zijn niet altijd zo braaf. Een paar raddraaiers heeft zich toen ernstig misdragen, jullie als groep hebben dat mogelijk gemaakt. Want in een groep durven dat soort lieden nu eenmaal meer dan alleen.''

Spigt wilde dat iedere zaak van de 67 fans afzonderlijk zou worden behandeld, omdat ieder individu recht heeft op een zorgvuldige behandeling van zijn zaak. En omdat iedere verdachte een ander verhaal zou hebben. Uiteindelijk werd van iedere verdachte de zelf geschreven verklaring over de bewuste middag voorgelezen.

Politierechter mr. C. J. Bleeker vond het uiteindelijk wel verwijtbaar dat sommige voetballiefhebbers zich in de bewuste groep bevonden, al deden zij zelf misschien niets strafbaars. Toen bleek dat de groep op narigheid uit was, hadden zij uit de groep moeten stappen. Volgens veel fans kon dat niet, omdat ze door de politie werden opgejaagd. Maar Bleeker geloofde dat niet.

Omdat het centrum en de Transvaalstraat op de route liggen van het stadion naar het NS-station, werd een deel van de fans uiteindelijk toch nog vrijgesproken. Zij die hun auto bij het station hadden geparkeerd, of met de trein waren gekomen, kon volgens Bleeker niet worden verweten dat ze richting centrum liepen en werden vrijgesproken. Misschien waren zij immers alleen maar op weg naar auto of trein.

De anderen kregen 500 gulden boete, minderjarigen of studenten zonder eigen inkomen moesten 250 gulden betalen. De officier had boetes geëist, variërend van 375 tot 900 gulden.

Alsnog vrijspraak Feijenoorders na rellen in Tilburg

Zeventien Feijenoord-supporters die eerder door de kantonrechter in Tilburg waren veroordeeld, zijn gisteren in hoger beroep vrijgesproken van betrokkenheid bij rellen vorig jaar februari tijdens de voetbalwedstrijd Willem II-Feijenoord.

Ze maakten deel uit van een groep van enkele honderden aanhangers van de Rotterdamse club die naar Tilburg waren gekomen om te protesteren tegen de combi-regeling. Dat ontaarde in rellen bij het Willem II stadion en in de Tilburgse binnenstad. De Rotterdamse advocaat J. Spigt betoogde dat zijn cliënten slechts in de buurt waren geweest van de relschoppers. Rechter C. Bleeker deelde die opvatting.

Paris SG in beroep tegen straf

De Franse voetbalclub Paris St. Germain gaat in beroep tegen de straf die de UEFA heeft opgelegd wegens de wanordelijkheden in het duel tegen Galatasary. De Franse ploeg kreeg voor de rellen op de tribune een boete van 1,4 miljoen gulden.

Daarnaast moet Paris SG de eerstvolgende drie thuisduels in een Europees bekertoernooi op minimaal 300 kilometer afstand van Parijs af--werken. Bij de rellen rond het duel voor de Champions League raakten 56 toeschouwers gewond.

SKNWK wil nooit meer tegen Dosko voetballen

Een dag na het tumult is voorzitter Arnold Schiettekatte van SKNWK er nog altijd beduusd van. ,,Ik loop 31 jaar mee in de voetballerij, maar zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Ik heb het als een film beleefd``, zegt de 39-jarige preses. Vier spelers van de vierdeklasser raakten zaterdagmiddag gewond, toen na afloop van de wedstrijd tegen Dosko enkele spelers van de tegenpartij de kleedkamer binnendrongen en klappen uitdeelden.

De wedstrijd in de vierde klasse B kende een roerig slot, toen koploper SKNWK vlak voor tijd op 3-2 kwam. Volgens enkele spelers van Dosko ging er buitenspel aan vooraf, maar arbiter Malipaard wilde daar niets van weten en keurde het doelpunt goed. ,,Ik stond tussen de dug-outs en heb het niet goed kunnen waarnemen``, legt voorzitter Schiettekatte uit. ,,Er ontstond wat irritatie en de scheidsrechter kreeg het nodige naar zijn hoofd geslingerd, maar de wedstrijd werd gewoon uitgespeeld. Een aantal spelers van Dosko feliciteerde ons na afloop met de overwinning.`` Met een gelukzalig gevoel zocht SKNWK de kleedkamer vervolgens op. Een nieuwe aanval op de koppositie was immers afgeslagen. De stemming sloeg even later echter om, toen zo`n vijf, zes spelers van Dosko zich plotseling in de kleedkamer van SKNWK meldden en rake klappen uitdeelden.

Schiettekatte: ,,De spelers zijn tot twee keer toe de kleedkamer in geweest. Na de eerste keer hebben we getracht de deur dicht te houden, maar dat lukte niet helemaal. Uit alle macht, en met hulp van de begeleiding van Dosko en enkele andere spelers van Dosko, hebben we hierna gepoogd de boel te doen stoppen. Dat is gelukt, de deur is op slot gegaan, waarna de politie kwam. Ik heb toen geëist dat we veilig het terrein konden verlaten. Die garantie kreeg ik, waarna iedereen zijn spullen heeft gepakt. We zijn zo snel mogelijk naar huis gegaan.``

Bij het opmaken van de balans bleken vier spelers van SKNWK lichte verwondingen te hebben opgelopen. ,,Het varieerde van een dikke kaak tot een bloedneus en een pijnlijke rib``, vertelt Schiettekatte. ,,Het viel wel mee, maar de schrik was natuurlijk groot. Ik hoop dit nooit meer mee te maken.`` De voorzitter legde zaterdagavond een getuigenverklaring af op het politiebureau. Een dag later deden vier spelers officieel aangifte van mishandeling. ,,Ik ben blij dat de spelers dat hebben gedaan. Als we dit zouden tolereren, zou dat het failliet van het normbesef zijn. Ik wil overigens wel benadrukken dat de begeleiding van Dosko en ook aantal spelers van die ploeg hebben geprobeerd om erger te voorkomen. Ik wil Dosko niet in zijn geheel de schuld geven. Het zijn slechts enkelen geweest die Dosko een slechte naam voor jaren hebben bezorgd.``

Traumatiserend
Op initiatief van de voorzitter kwam gisteravond de selectie van SKNWK, de trainer en de begeleiding in het clubhuis bijeen. ,,We hebben wat nagepraat``, vertelt Schiettekatte. ,,Ik wil er niet al te dramatisch over doen, maar vergis je niet: zoiets is toch traumatiserend. Er waren ook nogal wat jonge spelers bij, jonge spelers die net uit de A-jeugd zijn overgekomen. Ik heb mijn zegje gedaan en de spelers hebben erover gesproken. Op die manier hoop je zoiets te verwerken. Tja, en hoe zeer verschillende mensen bij Dosko ook gepoogd hebben om de rellen te voorkomen, is wel duidelijk dat wij nooit meer tegen die ploeg willen voetballen. Misschien denken we er over een paar maanden iets genuanceerder over, maar nu wil niemand er meer iets van weten. Dinsdag gaan we lekker trainen en hopen we de draad op te pakken. We willen graag kampioen worden. Op die manier kan onze wraak nog zoet zijn misschien.``

Uefa verbant voetbalclub voor één duel en legt geen boete op

PSV opgelucht over milde straf

De opluchting was groot bij PSV toen woensdagmiddag de straf bekend werd die de Uefa aan de club heeft opgelegd: één Europese wedstrijd op minimaal honderd kilometer van het eigen stadion. Voorzitter Harry van Raaij noemt de sanctie `passend bij het totale gebeuren`. De club gaat dan ook niet in beroep tegen de straf.

,,We mogen niet klagen``, vindt Van Raaij. De Europese voetbalbond heeft PSV opmerkelijk genoeg géén boete opgelegd. De Uefa kwam tot die beslissing vanwege het voorbeeldige gedrag van Erik Gerets en een aantal spelers, die manmoedig probeerden de relletjes in de kiem te smoren. ,,Dat is ergens een heel groot compliment voor ons``, vindt Van Raaij. ,,Je mag gerust zeggen dat ik daar trots op ben. Ik zeg ook niet voor niets altijd dat wij een goede coach hebben.`` Erik Gerets zelf bleef nuchter onder het compliment van de Uefa. ,,Vreemd dat we geen boete hebben gekregen. Het bespaart de club weer wat centjes. Natuurlijk is het leuk dat de Uefa met ons optreden rekening heeft gehouden.`` Tijdens de met 0-1 verloren wedstrijd tegen Kaiserslautern braken fans van PSV door de hekken. Scheidsrechter López Nieto moest de wedstrijd een klein kwartier stilleggen. Bij de ongeregeldheden raakten vijftien stewards en twee agenten gewond. Van Raaij schat dat de eenmalige verbanning zijn club ongeveer een miljoen gulden kost. PSV gaat zich beraden waar het komend seizoen de eerste Europese wedstrijd speelt. Dat kan zowel in binnen- als buitenland zijn. Als de ploeg zich plaatst voor de Champions League, waar het sterk naar uit ziet, dan moet PSV een club bereid vinden zijn stadion aan te passen aan de specifieke eisen van de Uefa. Ook wordt hierbij rekening gehouden met de wens van de `echte` supporters.

Videobeelden
De politie heeft haar onderzoek naar de schuldigen aan de rellen nog niet afgrond. PSV heeft wel al de eerste stadionverboden opgelegd. Aan de hand van foto`s en videobeelden worden de hooligans getraceerd en vervolgd. Een uur voordat PSV hoorde van de lichte straf, kreeg Paris St.Germain wel een torenhoge boete voor de supportersrellen op de tribune tijdens het Champions Leagueduel met Galatasaray: 1,4 miljoen gulden en drie duels op neutraal terrein. Wel moet PSV 14.000 gulden betalen voor misdragingen van haar fans bij de eerste wedstrijd, in Kaiserslautern. PSV-supporters vochten na afloop van dat duel met de Duitse politie. Ook fans van Kaiserslautern misdroegen zich, hetgeen de Duitse club op een boete van 7000 gulden is komen te staan.

UEFA opmerkelijk mild voor PSV

De UEFA heeft PSV licht gestraft voor de ongeregeldheden tijdens het UEFA Cup duel met FC Kaiserslautern.

PSV moet een wedstrijd minimaal 100 km buiten Eindhoven spelen.De UEFA legde de koploper in de KPN Eredivisie geen geldboete op.

Tijdens het met 0-1 verloren thuisduel braken woedende PSV-supporters door een hek en dreigden het veld te bestormen. Door vroegtijdig ingrijpen van coach Erik Gerets en PSV-officials werd een bezetting van het speelveld voorkomen. De Spaanse scheidsrechter Lopez Nieto legde de wedstrijd ruim een kwartier stil.

UEFA straft PSG zwaar

De tuchtcommissie van de UEFA heeft Paris-Saint Germain een boete oplegd van 1,4 miljoen gulden. De Franse club kreeg de straf naar aanleiding van de ongeregeldheden tijdens de wedstrijd tegen Galatasaray.

Het duel in de Champions League moest 26 minuten worden stilgelegd, omdat supporters het veld op waren gekomen. Naast de boete wordt het stadion Parc de Princes in de ban gedaan. Paris Saint-Germain moet de komende drie Europese wedstrijden minimaal 300 kilometer van Parijs afwerken. Galatasaray kreeg een boete van een kwart miljoen gulden vanwege een gebrek aan medewerking om de eigen supporters tot rust te manen. Beide clubs kunnen tot 24 maart in beroep tegen de straffen.

Oordeel rellen pas eind van de middag

UEFA houdt PSV lang in spanning

De tuchtcommissie van de UEFA zal PSV vandaag lang in spanning houden. Het oordeel van de commissie over de ongeregeldheden tijdens het UEFA Cupduel met Kaiserslautern wordt naar verwachting pas tegen het einde van de middag bekend gemaakt.

De tuchtcommissie komt vanochtend om tien uur in het Zwitserse Nyon bijeen om meerdere zaken af te handelen. Pas als alle agendapunten zijn afgewerkt, maakt de commissie haar besluiten openbaar. Een woordvoerster van de UEFA verwacht dat de betrokken clubs, waaronder PSV, tegen het eind van de middag worden geïnformeerd.

Normaliter komt het inspraakorgaan van de Europese voetbalunie ongeveer eens in de zes weken bijeen. Na ernstige onregeldheden, zoals donderdag tijdens PSV-Kaiserslautern (0-1), wordt een spoedzitting belegd. Tijdens het duel in Eindhoven dreigden PSV-fans het veld te bestormen, nadat ze een hek hadden geforceerd. De commissie zal haar oordeel voor een belangrijk deel baseren op rapporten van scheidsrechter Lopez Nieto en de UEFA-waarnemer. Ook PSV heeft een schriftelijke toelichting gestuurd.

Het rechtspraakorgaan bestaat uit negen juristen, afkomstig uit evenveel landen. Tijdens hun vergadering stemmen zij anoniem. De leden van de commissie worden voor vier jaar benoemd. Enkele officials bekleden een functie bij de voetbalbond van hun land. Voorzitter is de Spanjaard Josep Lluís Vilaseca Guasch. Ook Alain Courtois, secretaris-generaal van de Belgische voetbalbond en voormalig mededirecteur van Euro 2000, heeft zitting in de commissie. Courtois is één van de drie vice-voorzitters. In het orgaan is geen Nederlander vertegenwoordigd.

Als PSV een straf krijgt opgelegd heeft de club drie dagen de tijd om beroep aan te tekenen. Omdat een straf voor PSV geen invloed heeft op het lopende seizoen, zal een protest niet met spoed worden behandeld. Een eventueel beroep komt pas aan de orde tijdens de eerstvolgende, reguliere zitting van de UEFA-beroepscommissie. Dit orgaan staat onder voorzitterschap van de Zwitser Léon Straessle. Ook hierin is geen Nederlander vertegenwoordigd.

In tegenstelling tot vandaag krijgt PSV tijdens een beroepszaak wél de gelegenheid ter plekke een mondelinge toelichting te geven. Tegen de uitspraak van de beroepscommissie, die net als de tuchtcommissie achter gesloten deuren vergadert, is geen protest mogelijk. In incidentele gevallen behoort een gang naar de burgerrechter wel tot de mogelijkheden.

Tuchtcommissie Uefa wil geen uitleg van PSV

PSV-voorzitter Harry van Raaij en trainer Erik Gerets mogen morgen bij de Uefa geen toelichting komen geven op de ongeregeldheden tijdens de wedstrijd tegen Kaiserslautern.

De Europese voetbalbond heeft PSV laten weten dat een dergelijke toelichting niet tot de normale gang van zaken behoort. Wel heeft de Uefa PSV om aanvullende informatie gevraagd over de gang van zaken in het Philips Stadion tijdens de wedstrijd. Volgens voorlichter Salazar is het na het verstrekken van die extra informatie niet zinvol meer om in Nyon een mondelinge toelichting te gaan geven. De tuchtcommissie buigt zich morgen over de rellen. De bond zal een straf uitspreken, en als PSV tegen de sanctie in beroep gaat, kan alsnog een mondelinge toelichting worden gegeven. Tijdens het duel tegen Kaiserslautern werd door tientallen supporters een hek geforceerd, waarna ze het veld dreigden te bestormen. Het het kordate optreden daartegen van trainer Gerets en enkele spelers is ook door scheidsrechter López Nieto, Kaiserslautern en de waarnemer van de Uefa gemeld. De ‘zaak Theo Maassen’ is voor PSV afgedaan. De club onderneemt geen stappen tegen de cabaretier die beweert de replica van de Uefa Cup van1978 uit het PSV-stadion te hebben gestolen. Vorige week heeft Maassen de beker afgestaan aan het NOS-sportprogramma Na Elven. De politie zal Maassen deze week nog wel horen.

Club pakt supporters hard aan

PSV rekent op 100 stadionverboden

PSV denkt in totaal zo'n honderd stadionverboden te gaan opleggen aan supporters die betrokken waren bij de rellen rond de wedstrijd tegen Kaiserslautern. Met behulp van krantenfoto's, video- en televisiebeelden heeft de club tot nu toe 'enkele tientallen' supporters herkend.

De elf supporters die donderdag na de wedstrijd door de politie zijn aangehouden, kregen voor het weekend al een stadionverbod opgelegd. De club verwacht nog een paar dagen nodig te hebben om samen met politie ook de andere betrokken supporters te herkennen.

Volgens PSV-woordvoerder P. Salazar heeft iedereen die donderdagavond 'op welke manier dan ook' bij de ongeregeldheden betrokken was naar een stadionverbod 'gesolliciteerd'. Hij verwacht dat het aantal supporters dat zo'n verbod krijgt, zal oplopen tot honderd. De duur ervan varieert van een tot vijf jaar.

De controle op een stadionverbod is lastig, erkent Salazar. De Nederlandse wet verbiedt de club om supporters naar een identiteitsbewijs te vragen. Salazar: 'Onze stewards herkennen deze mensen wel. Maar als ze zich in een grote groep verbergen, is het moeilijk ze eruit te halen.'

De UEFA staat niet toe dat PSV een mondelinge toelichting geeft op de incidenten van donderdagavond. Erik Gerets en Frank Arnesen hadden graag bij de UEFA tekst en uitleg gegeven, maar kregen gisteren te horen dat dit niet mogelijk is. PSV kan na de uitspraak mondeling in beroep gaan. De club is wel gevraagd extra informatie te sturen over het incident.

Stadionverboden voor PSV-fans

De betrokkenen bij de rellen tijdens het duel om de UEFA Cup tussen PSV en 1.FC Kaiserslautern krijgen per direct een stadionverbod opgelegd. De Eindhovense club spant tegen de fans, die op basis van foto- en video-opnamen zijn herkend, een civielrechtelijke procedure aan.

Door onhandigheid van suppoosten dreigde een schare PSV-supporters in de tweede helft van de wedstrijd afgelopen donderdag het veld te bestormen. Arbiter Antonio López Nieto legde het duel daarop voor vijftien minuten stil. De UEFA beraadt zich woensdag over de affaire.

Van Raaij en Gerets willen gesprek met tuchtcommissie UEFA

Voordat de tuchtcommissie van de Europese voetbalunie UEFA zich woensdag uitspreekt over een straf vanwege de rellen in Eindhoven rond de kwartfinale PSV-FC Kaiserslautern, willen trainer Erik Gerets en voorzitter Harry van Raaij een mondelinge toelichting geven. Vandaag dient de club daartoe een verzoek in bij de UEFA.

De normale procedure is dat de commissie eerst een oordeel velt en daarna de bestrafte club de kans biedt mondeling in beroep te gaan.

'Maar de regels liggen niet vast', stelt technisch adviseur Frank Arnesen van PSV. 'Om Addo en Van Nistelrooy alsnog speelgerechtigd te krijgen, mochten we ook ons zegje doen bij de UEFA.'

Gerets trad kordaat op toen tientallen hooligans het veld wilden bestormen. Vooral dankzij de coach escaleerde het niet. Dat is ook arbiter Lopez Nieto en de waarnemer niet ontgaan.

Arnesen: 'Wij mochten alle rapporten over de incidenten zien en daarin wordt lovend gesproken over het optreden van Gerets en ook de spelers. Bij de strafmaat zal dat zeker een rol spelen. Er is ook niets gebeurd op het veld, hoewel het treurig is dat er vijftien stewards en twee agenten gewond zijn geraakt.'

PSV verwacht, maar hoopt vooral, dat de UEFA de club slechts een forse boete geeft. Bovendien denkt de leiding dat de ploeg in het gunstigste geval een aantal Europese wedstrijden of zonder publiek of driehonderd kilometer buiten Eindhoven moet spelen.

Met een seizoen Europese uitsluiting houdt de club geen rekening.

Arnesen: 'Het gaat er vooral om hoe zwaar de rellen in de Champions Leaguewedstrijd tegen Anderlecht, toen er vechtpartijen op de tribunes waren, zullen meespelen voor de UEFA.

Maar voor veel grotere rellen zijn clubs als Internazionale en Deportivo la Coruna ook niet uitgesloten van Europees voetbal.'

PSV zal de raddraaiers hard aanpakken. Eerst wacht men het onderzoek af van de politie. 'Maar via foto's en videobanden kennen we de daders', aldus Arnesen.

De supportersvereniging onderzoekt of de betrokken supporters lid waren.

'Als er leden van ons bij waren, zullen ze meteen worden geroyeerd en van PSV een stadionverbod krijgen.

Leden die de club zo in diskrediet brengen, verdienen het niet lid te zijn van onze supportersvereniging', zegt Ger van Os, voorzitter van de supportersvereniging.

Straf wacht na gooien van schoen naar publiek

Ondanks zijn excuses voor zijn daden staat Djamel Belmadi een straf te wachten. De Algerijnse international van Olympique Marseille gooide een van zijn voetbalschoenen in het publiek. 'Wat ik heb gedaan is verkeerd en het spijt me', zei Belmadi. 'Er zal een disciplinaire maatregel volgen en ik zal die accepteren.' Directeur technische zaken van Marseille, Jean-Christophe Cano, bevestigde dat Belmadi maatregelen van de club zelf kan verwachten.

Het gooien van zijn schoen was een reactie op de beledigingen van het Marseille-publiek, dat de teleurstelling over het 0-0 gelijkspel tegen Strasbourg duidelijk liet blijken. Een steward voorkwam bovendien dat Belmadi zich onder de toeschouwers ging begeven. 'Ik liet me van mijn zwakke kant zien, maar sommige mensen gaan te ver', zei de Algerijn. 'Ik verwacht niet begrepen te worden, maar ik weet dat ik geen gewelddadig persoon ben.'

Voorzitter Van Raay bereid portefeuille in te leveren

PSV in onzekerheid over straf

De Europese voetbalbond Uefa buigt zich woensdag over de voetbalrellen die donderdagavond de door PSV verloren thuiswedstrijd (0-1) tegen Kaiserslautern ontsierden. Uitsluiting van Europees voetbal is de zwaarst mogelijke straf die de Eindhovense club boven het hoofd hangt.

Ander mogelijke sancties tegen PSV zijn een forse geldboete of het spelen van thuiswedstrijden op vreemde bodem. De Eindhovense club rekent op een voorwaardelijke straf voor de ernstige ongeregeldheden. ,,Enkele duels buiten het stadion spelen, vind ik een heel zware straf``, aldus commercieel-directeur Fons Spooren. ,,Aan uitsluiting wil ik niet denken.`` De Uefa wenst niet te spreken over mogelijke maatregelen. PSV raakte eerder dit seizoen al in opspraak wegens het gedrag van de aanhang. De club kreeg van de Uefa een boete van 42.000 gulden opgelegd voor rellen tijdens het thuisduel in de Champions League tegen Anderlecht. De strafmaat van de Uefa laat zich niet raden. Zo hoorde Internazionale onlangs dat het de komende twee duels op vreemde bodem moet spelen omdat Italiaanse fans tijdens de wedstrijd tegen Alaves flessen en stoelen op het veld gooiden. Deportivo la Coruna moest `slechts` twintigduizend gulden betalen nadat een Spaanse supporter de doelman van AC Milan met een stok had geraakt en geblesseerd.

Aan de stok
PSV-voorzitter Harry van Raaij is desnoods bereid af te treden, als dat nodig mocht zijn om een zware straf van de Uefa te voorkomen. PSV heeft het voortdurend aan de stok met de Uefa. Van Raaij speelt daarin zijn rol. Hij reageerde onlangs woedend toen de Uefa zijn plannen voor de Euro League zonder discussie verwierp. Van Raaij vroeg om een onderzoek naar de monopoliepositie van de Europese voetbalbond. Ook in de kwestie Van Nistelrooy/Addo had PSV veel kritiek op de opstelling van de Uefa. De komende dagen moet PSV hopen op clementie bij de bond. Van Raaij: ,,Als PSV de dupe dreigt te worden van dingen die zijn voorzitter, met de beste bedoelingen overigens, heeft gedaan, dan zal ik ervoor zorgen dat dit PSV niet overkomt. Als het beter mocht zijn dat PSV straks een eventuele beroepsprocedure tegen de Uefa ingaat zonder mij, als er signalen komen dat in die procedure mijn aanwezigheid negatief voor PSV kan uitpakken, zal ik daaruit direct mijn consequenties trekken. Dan treed ik dus af. Ik schets nu een heel negatief scenario, ik kan me niet goed voorstellen dat dit gebeurt, maar als zich dat mocht voordoen, kies ik voor het belang van PSV. PSV staat voorop, mijn persoon niet.``

Stadionverbod
PSV heeft inmiddels aangekondigd dat het de raddraaiers zwaar wil straffen. De club probeert de boosdoeners door beelden van televisie en het eigen videosysteem te achterhalen. De relschoppers krijgen een stadionverbod opgelegd. PSV wil ook de schade op hen verhalen. De politie sluit meer aanhoudingen niet uit. Donderdag hield de politie al tien relschoppers aan. Vrijdag zat nog een man vast. Voorzitter Ger van Os van de supportersvereniging van PSV vraagt zich af waarom de Mobiele Eenheid zo laat ingreep. ,,Het gedrag van deze zogenaamde supporters is te zot om over te praten. Maar deze rellen waren te voorkomen. De ME was paraat in het supportershome en kon dus ingrijpen. De agenten kwamen pas in actie nadat het hek al was geforceerd.``

PSV-trainer over rellen: 'Hier mag je geen begrip voor hebben'

Erik Gerets aangeslagen door rampduel

Erik Gerets maakt een aangeslagen indruk, gistermorgen op De Herdgang. De trieste uitschakeling in het UEFA Cuptoernooi en de rellen in en rond het stadion hebben hun sporen nagelaten. De trainer voelt zich niet best. 'Slechter dan gisteravond na de wedstrijd', zegt hij. 'Ik ben het nu aan het verwerken. Morgen moet dat voorbij zijn.'

Hij heeft geen enkel begrip voor de relschoppers. 'Hier màg je geen begrip voor hebben, vind ik. Het is absoluut fout. Ik had in de gaten wat er gaande was en dacht: 'als we niet opletten gaat dit verkeerd'. Nou, ik had het nog niet gedacht of het was zover. Daarom was ik er zo snel bij.'

Hij kreeg alom lof toegezwaaid vanwege zijn pogingen om het oproer te sussen. Niet elke trainer doet hem dat na. 'Luister: ik ben niet zo maar een trainer bij zo maar een club. Dit is mijn club. Ik heb een goede band met de supporters, daarom heb ik het gedaan. Verder moet men daar niks achter zoeken.'

Over het algemeen heeft PSV niet veel te klagen over het gedrag van zijn aanhang. 'Ik heb hier zeven jaar gespeeld en niks noemenswaardigs meegemaakt', aldus Gerets. 'Als trainer ook niet, op de schermutselingen tegen Anderlecht na. We hadden mooie plannen om de hekken weg te halen. Dat zou fantastisch zijn, spelen zonder hekken net als in Engeland. Maar dat kunnen we definitief vergeten. Dat is een nederlaag. Mensen moeten achter hekken zitten, het is super-erg dat dat moet.'

De aanhang was mogelijk al oververhit geraakt door de vermeende hekel die de UEFA aan PSV zou hebben, getuige de opstelling van de Europese bond in de kwestie Van Nistelrooy/Addo. Gerets weigert terecht met een beschuldigende vinger richting de UEFA te wijzen. 'Ik was helemaal niet blij met al die ophef, ik wilde mijn ploeg rustig op de wedstrijd voorbereiden. En wat betreft de opstelling van de UEFA: regel is regel. Wij waren te laat met het inleveren van de spelerslijst. Simpel. Natuurlijk was ik ontgoocheld, maar we hebben bij PSV gewoon niet goed opgelet.'

PSV wacht een forse straf, maar de vraag is welke. De trainer weet het ook niet. 'Geen idee. Uitsluiting van Europees voetbal zou een drama zijn, voor iedereen. Of ik rekening hou met die straf? Ik weet niet welke straffen bij welk vergrijp worden opgelegd. Dus ik weet niet welke straf wij kunnen krijgen.'

Die straf zou wellicht nog hoger zijn als de wedstrijd definitief gestaakt was door arbiter López Nieto. Mede dankzij Gerets' collega Andy Brehme kwam het niet zo ver. Gerets: 'Brehme heeft mij goed geholpen. Wij zijn samen naar de scheidsrechter gegaan om te zeggen dat we de wedstrijd graag uit wilden spelen. Hij had ook kunnen zeggen: zoek het maar uit, wij willen niet verder. Brehme had begrip voor onze situatie en wilde ons steunen. Hij verdient een compliment.'

De rellen hebben hem aangegrepen, maar toch vindt Gerets de uitschakeling erger. PSV speelde weer goed, vindt Gerets, 'maar we zijn er opnieuw uitgekieperd'. 'Kaiserslautern heeft strijd en een goede organisatie, meer zit er niet in. Daar moet je gewoon goals tegen maken. Wij willen zò graag bewijzen dat de mensen die stellen dat wij net geen top zijn ongelijk hebben. Maar die mensen hebben gelijk gekregen. Wij zijn het net niet en moeten terug ons mandje in. Dat is de enige conclusie. En dat is heel erg.'

Gerets neemt zelfs het woord afgang in de mond. 'Wij zijn afgegaan. Niet door ons spel, dat was best goed. Maar door de rellen, door de rode kaart van Van Bommel, doordat we niet scoren.' De trainer is verontwaardigd door de rode kaart die zijn aanvoerder kreeg. 'Ik heb veertig keer gezegd: hou tegen die scheidsrechter je mond dicht. En toch krijgt Van Bommel geel wegens praten. Daar zijn geen excuses voor. Wij maken afspraken en hij houdt zich er niet aan.'

De vraag is of de spelers de trubbels van donderdag achter zich kunnen laten. Morgenmiddag wacht immers FC Utrecht. 'Zo'n wedstrijd werkt natuurlijk door', beseft Gerets. 'Maar ik heb een gretige groep, ik denk niet dat het ons zal achtervolgen.'

Kevin Hofland was getuige van rellen

Kevin Hofland was donderdagavond per ongeluk getuige van de rellen buiten het stadion, na afloop van de wedstrijd tussen PSV en Kaiserslautern. De PSV-verdediger, die misselijk en duizelig was uitgevallen, stond op een parkeerterrein te wachten op zijn vriendin. Hij zag voor zijn ogen hoe de relschoppers huis hielden.

'Toen ik buitenkwam, waren ze al bezig bij het uitvak. Alles bij elkaar duurde het zeker een minuut of twintig voordat het rustig werd. Er kwam een peloton ME'ers om de orde te herstellen. Ik hoorde dat er spiegels afgebroken werden en hoorde glas rinkelen. Er sneuvelde van alles. Zoiets had ik nog niet eerder gezien.'

Bang was Hofland niet. 'Ik ging er vanuit dat ze mij niets zouden aandoen, anders zouden het geen supporters zijn. Het was pure frustratie, maar het kan natuurlijk niet door de beugel', vindt Hofland. 'PSV zal hiervoor verantwoordelijk worden gehouden en dat is zonde. De supporters staan altijd achter ons, maar dit is toch een smetje.' Bij de rellen raakten diverse auto's zwaar beschadigd, waaronder ook auto's van PSV-spelers.

'PSV machteloos tegen rellen'

PSV wil de raddraaiers, die betrokken waren bij de rellen na de wedstrijd tegen Kaiserslautern keihard gaan aanpakken. Maar woordvoerder Pedro Salazar vraagt zich hardop af of dat wel iets uithaalt. "Wij staan, net als de andere clubs machteloos", verzucht hij. "Zij worden opgepakt maar staan na een paar uurtjes alweer op straat."

Tijdens de wedstrijd donderdagavond raakten twee agenten en vijftien suppoosten gewond toen een groep van zo'n 100 woedende supporters het veld bestormde.

Frustrerend

PSV-zegsman Salazar sluit niet uit dat de relschoppers al een stadionverbod op zak hebben. "Zo'n verbod is nog lang niet waterdicht", vervolgt hij. "Zij zitten steeds weer doodleuk op de tribune met 20 of 30 vriendjes. Als een steward hem stevig zou aanpakken dan kan hij rekenen op een vette schadeclaim. Maar als zo'n, vaak dronken, relschopper iemand van ons het ziekenhuis in schopt, dan kunnen we nergens terecht. Het is frustrerend."

Ook na de wedstrijd braken buiten het stadion rellen uit. De boze supporters koelden niet alleen hun woede op de reportagewagens van de NOS en de Duitse tv, van tientallen geparkeerde auto's werden zo'n 80 autoruiten aan diggelen geslagen. De ME, die massaal op de been was, moest enkele charges uitvoeren toen de relschoppers met stenen gingen smijten.

Buurtbewoners hebben geen goed woord over voor het brute geweld. "Het is diep treurig", zegt mevrouw E. Liebregts (66), die pal tegenover het stadion woont. "Dit is je reinste gajes. Belachelijk dat zo'n kleine groep zoveel ellende kan aanrichten, temeer omdat de club ervoor moet boeten, terwijl die er niks aan kan doen. PSV moet straks een hoop geld betalen en krijgt straks een zware straf. Dat is toch niet eerlijk?"

PSV wil de schade op de daders gaan verhalen. Salazar: "We wachten de uitspraak van UEFA in spanning af. Maar, los van alle gedupeerden die schade hebben, dreigt er ook voor PSV een enorme financiële strop. Al zouden we maar een wedstrijd in een ander stadion moeten spelen, dan heeft dat al gigantische gevolgen. Maar ook de echte supporters zijn daarvan de dupe."

De Eindhovense politie verrichtte tien arrestaties, maar negen relschoppers zijn al op vrije voeten. Gisteren zijn zeven rechercheurs vrijgemaakt voor het onder zoek naar de geweldsuitbarstingen. "Een zeer ernstige zaak", meldt woordvoerder Ben Sibon. "Wij willen precies weten wat er is gebeurd en wie daarvoor verantwoordelijk is. We hopen mede aan de hand van tv-beelden binnenkort de rest op te kunnen pakken."

Ger van Os, voorzitter van de PSV-supportersvereniging, zegt blij te zijn dat PSV de raddraaiers zwaar wil straffen. "Al krijgen die gasten een stadionverbod voor het leven, dan staan we daar vierkant achter", aldus Van Os. "Onze club heeft een uitstekende reputatie in zowel binnen- als buitenland, maar die is nu op een verschrikkelijke manier in diskrediet gebracht. Geloof mij als ik zeg dat alle andere supporters, lees 98 procent, walgt van de twee procent die dit alles op zijn geweten heeft."

De UEFA beslist volgende week woensdag welke sancties de club te wachten staan.

Nagalm supportersterreur in Eindhoven

Aanstaande woensdag zal de UEFA zich beraden op strafmaatregelen naar aanleiding van het supportersgeweld tijdens PSV-FC Kaiserslautern. De landskampioen hangt een zware sanctie boven het hoofd. PSV houdt er ernstig rekening mee dat volgend seizoen wellicht twee of drie duels ver buiten Eindhoven afgewerkt dienen te worden.

Uitgerekend op de dag dat hoofdsponsor Philips het contract voor nog eens vijf jaar verlengde, tekenden ontgoocheling en verontwaardiging gisteren de sfeer in de stad die donderdag op stelten stond. Zoals altijd leden de goede supporters onder de terreur van een plukje, door alcohol en drugs bedwelmde hooligans. De PSV-top heeft het er zeer moeilijk mee. Dat de familiaire sportvereniging opeens in verband gebracht wordt met dergelijk destructief gedrag, is hun ergste nachtmerrie.

Ook in de spelersgroep was de eruptie van geweld gisteren nog een hot item. "Supporters die door het dolle heen raken, denken op zo'n moment niet na over de gevolgen," zei aanvoerder Mark van Bommel. En die kunnen PSV zwaar treffen. "Ik hoop dat we twee of drie wedstrijden op zo'n 300 kilometer buiten Eindhoven moeten spelen; dan komen we nog redelijk goed weg. Maar als we voor een jaar van deelname worden uitgesloten, kost het de club nog veel meer geld. Bovendien missen de spelers de broodnodige internationale wedstrijden en zou het ook funest zijn voor het Nederlandse voetbal, want de topclubs moeten in principe voor punten zorgen."

Van Bommel hield zich niet louter met de randverschijnselen bezig. Hij had het al moeilijk genoeg met zichzelf. De onnodige rode kaart werd hem niet in dank afgenomen door trainer Erik Gerets, die zijn captain nog zo had gewaarschuwd voor de reputatie van arbiter Lopez Nieto. De Spanjaard houdt niet van driftig pratende spelers. "Zijn kritiek had voornamelijk met die eerste kaart te maken. Die was inderdaad dom. Ik reageerde heel onvolwassen," aldus Van Bommel, die net als Ronald Waterreus en Johann Vogel (derde gele kaart) de eerste wedstrijd in het nieuwe seizoen zal moeten missen.

In de thuiswedstrijd tegen FC Utrecht zal die dolle donderdag morgen nog wel even nagalmen. "Maar het moet niet te lang blijven hangen," vindt Van Bommel, die na een turbulente week voorlopig zijn buik vol heeft van alle commotie. "Vorige week waren we nog een Europese topploeg in wording, nu zijn we weer onvolwassen en kunnen er niks van. Zo snel kan het gaan, maar ik vind het wel erg opportunistisch."

PSV wil raddraaiers hard aanpakken

PSV wil de aanhangers die donderdagavond in Eindhoven de UEFA-cupwedstrijd tegen Kaiserslautern ernstig verstoorden, hard aanpakken. De club probeert de boosdoeners door beelden van de televisie en het eigen videosysteem te achterhalen. PSV geeft de relschoppers een stadionverbod en probeert ook de schade op hen te verhalen.

Dat zei commercieel directeur Fons Spooren van de Eindhovense club. PSV heeft de officier van justitie advies gevraagd welke civielrechtelijke procedure de club kan beginnen tegen de raddraaiers. PSV kent in elk geval de man die het veld betrad en werd afgevoerd. De club heeft ook andere supporters herkend die het veld even later wilden bestormen.

PSV kreeg veel kritiek dat het hek openging, waardoor de fans bijna het veld wisten te betreden. Volgens Spooren, bij de club belast met veiligheid, gebeurt dat automatisch als de druk op het hek groot is. De internationale voetbalbonden hebben dat na de voetbalrampen in het Heizelstadion en Hillsborough verplicht gesteld. ,,Ongeveer honderd man duwden tegen het hek, omdat ze de man te hulp wilden komen die net werd afgevoerd'', aldus Spooren. Hij wees erop dat in het stadion bij controles voor EURO 2000 geen enkele zwakke plek werd geconstateerd.

Bij nieuwe rellen na het duel raakten vijftien stewards en twee agenten gewond. Eén van de agenten ligt met een schaambeenbreuk in het ziekenhuis. Van tientallen auto's, de meeste met Duits kenteken, sneuvelden de ruiten.

De UEFA velt woensdag een oordeel over PSV. De club heeft de bond gevraagd of het in Zwitserland eerst mag uitleggen wat er precies is gebeurd. PSV wil ook duidelijk maken dat het zelf alles heeft gedaan om de rellen te voorkomen. Volgens Spooren houdt de club rekening met een voorwaardelijke straf. Enkele duels buiten het stadion moeten spelen zou hij een zware sanctie vinden. Aan uitsluiting van Europees voetbal wil Spooren niet denken. ,,Dat zou dramatisch zijn voor de vereniging'', zei hij.

Politie sluit meer aanhoudingen na voetbalrellen niet uit

De politie sluit niet uit dat nog meer verdachten worden opgepakt voor de rellen donderdagavond tijdens en na de voetbalwedstrijd PSV-Kaiserslautern. Een woordvoerder van de politie heeft dat vrijdag meegedeeld.

Donderdag hield de de politie al tien relschoppers aan. Vrijdag zat alleen nog een 32-jarige man uit Geffen vast. De politie verdenkt hem van het gooien met stenen. De overige arrestanten zijn naar huis gestuurd.

De rellen ontstonden tijdens de wedstrijd. Tientallen supporters probeerden het veld te bestormen. Stewards, spelers van PSV en trainer Gerets konden dat ternauwernood voorkomen. Meteen daarna posteerde de politie zich rondom de oproerkraaiers.

Desondanks liep het na afloop van de wedstrijd buiten het stadion uit de hand. De mobiele eenheid voerde charges uit. De relschoppers bekogelden de politiemensen met stenen. Ook geparkeerde auto's moesten het ontgelden. Hoe groot de schade is, staat nog niet vast.

Tijdens de rellen raakten vijftien stewards en twee politiemensen gewond. Enkele slachtoffers liepen botbreuken op. Een hoofdagente is met een gebroken been opgenomen in een ziekenhuis. Alle andere slachtoffers konden na behandeling naar huis.

Tientallen supporters bestormen veld tijdens wedstrijd

PSV wacht zware straf na rellen

PSV wacht een zware straf nadat de Uefa Cup-wedstrijd tegen Kaiserslautern (0-1) van gisteravond volledig uit de hand is gelopen. Omdat tientallen supporters het veld bestormden, werd het duel tijdelijk stilgelegd. Bij de rellen raakten in ieder geval een suppoost en een politieagente gewond.



Supporters proberen door het openstaande hek het veld op te komen.

Na afloop van de wedstrijd ontstonden ook buiten het stadion rellen toen een groep van ongeveer honderd supporters zich tegen de aanwezige politie keerde. De ME had ongeveer een uur nodig om de rust te herstellen. Daarbij zijn zowel bij de politie als onder supporters gewonden gevallen. Diverse auto's liepen forse schade op door relschoppers die met alles gooiden wat los en vast zat. Er werden acht arrestaties verricht.

De problemen ontstonden direct nadat 1FC Kaiserslautern in de 69e minuut op voorsprong kwam doordat Mario Basler een strafschop benutte. Er ontstond een dreigende stemming op de oosttribune. Een deel van de PSV-aanhang ging aan de hekken hangen en een supporter kwam zelfs het veld op. Toen suppoosten probeerden de man via een hek weer van het veld te krijgen, stormden tientallen supporters door datzelfde hek het veld op. Terwijl trainer Erik Gerets en diverse PSV-spelers probeerden de gefrustreerde aanhang tot bedaren te brengen, onderbrak scheidsrechter López Nieto de wedstrijd. Nadat de politie na een afkoelingsperiode van twaalf minuten de veiligheid van spelers en arbitrage had gegarandeerd, werd het duel alsnog uitgespeeld.

Voorzitter Harry van Raaij was zeer ontgoocheld door het oproer. 'Dit is verschrikkelijk triest voor PSV. De club wordt geweldige schade berokkend. Emoties horen erbij, maar dit soort dingen mogen nooit gebeuren. Het is absoluut niet goed te praten.'

Volgens Van Raaij zijn er door PSV duidelijk fouten gemaakt. 'Die ene supporter had natuurlijk nooit via dat hek mogen worden afgevoerd. Daar stonden zoveel mensen te dringen; die houd je nooit tegen. Het is een fout die ik niet begrijp.' PSV werd eerder dit seizoen al door de Uefa bestraft nadat er tijdens de Champions League-wedstrijd tegen Anderlecht op de tribunes gevochten werd. Destijds kwam de club er met een boete vanaf. Mogelijk moet PSV nu enkele Europese wedstrijden op een ander terrein spelen. In het ergste geval wordt de club uitgesloten van internationaal voetbal.

Gerets, die zijn uiterste best deed om zoveel mogelijk supporters achter de hekken te krijgen, zei dat hij zich 'kapotgeschrokken' was. 'Ik ben ervoor gaan staan in de overtuiging dat ze mij niets zouden doen. Die mensen waren de draad kwijt.'

Arnesen niet bang voor uitsluiting

Technisch adviseur Frank Arnesen gelooft niet dat er een uitsluiting volgt na de ongeregeldheden van gisteravond: 'We hebben er alles aan gedaan om het in de kiem te smoren. Maar dat we onze thuiswedstrijden op neutraal terrein moeten gaan spelen, dat zou best kunnen.'

PSV-voorzitter Van Raaij kon en wilde gisteren nog niet gissen naar een eventuele straf: 'Daar kan ik geen zinnige opmerking plaatsen. Dat moeten we afwachten.'

In ieder geval zal PSV 'tot op de bodem toe' uitzoeken hoe de rellen zo uit de hand konden lopen, kondigde Van Raaij aan. 'We zullen bovendien met de suppoosten en de veiligheidsfunctionarissen om de tafel te gaan zitten om dit soort zaken in het vervolg te vermijden. Natuurlijk bestaan er richtlijnen, maar u neemt het me toch niet kwalijk dat ik die niet uit mijn hoofd ken.'

PSV - Kaiserslautern ontsierd door rellen

De wedstrijd tussen PSV en FC Kaiserlautern in Eindhoven is donderdagavond 15 minuten onderbroken geweest vanwege rellen. Bij een 0-1 stand voor de Duitse ploeg kon een aantal PSV-aanhangers zich niet meer beheersen. De groep relschoppers forceerde een hek en betrad het veld.

Vooral PSV-trainer Eric Gerets spande zich in om de herriemakers weer terug de tribune op te 'praten'. Na een stief kwartiertje vond scheidsrechter Lopez-Nieto (Spa.) de tijd rijp om de wedstrijd met nog een kwartier te spelen te hervatten.

PSV kende toch al geen gelukkige avond in het Philips-stadion. De ploeg miste in de persoon van Arnold Bruggink in de 51e minuut een strafschop, zag Mark van Bommel met tweemaal geel vervroegd de kleedkamer in verdwijnen en liep een kwartier voor tijd een 0-1 achterstand op door een benutte strafschop van Mario Bassler. Dat was voor de PSV-aanhang het sein om luidkeels haar ongenoegen kenbaar te maken en het veld te betreden.

Welke straf de Eindhovenaren boven het hoofd hangt, is nog onbekend. De uitschakeling in de UEFA Cup is een feit, of de ploeg een (langdurige) schorsing wacht hangt af van de UEFA. Vast staat wel dat PSV zich dient te schamen. PSV-manager Frank Arnesen verklaarde voor de NOS-camera's: "Natuurlijk schamen wij ons diep. Dit is niet alleen een slechte zaak voor PSV, dit is slecht voor iedereen." Keeper Ronald Waterreus: "We hoeven er niet al te veel woorden aan vuil te maken. Ik wacht met angst en beven af wat de gevolgen zullen zijn. Dat de UEFA ons niet gunstig gezind is, weten we nu wel. Ik praat de actie van de supporters niet goed, maar de teleurstelling van die mensen begrijp ik wel."

Waterreus: 'Ik ben Onze Lieve Heer niet'

Hij koos zijn woorden zorgvuldig. Maar heel diep van binnen kon Ronald Waterreus de frustraties van de PSV-fans wel een beetje begrijpen, stelde de doelman direct na afloop van de wedstrijd tegen Kaiserslautern. 'Ik ben geen volksmenner en keur hun gedrag af; laat dat voorop staan. Maar voor de supporters is het duidelijk. Vanwege de zaak rond Addo en Van Nistelrooy denken zij dat de UEFA hen een oor aannaait. En de scheidsrechter heeft ook zo'n UEFA-embleem op zijn borst', aldus Waterreus.

Hij stond ook twintig minuten later nog steeds achter deze woorden. 'Al vrees ik dat de mensen niet aan de consequenties denken.' Waterreus aarzelde geen moment toen de eerste supporter het veld inrende. Hij probeerde de man te kalmeren en droeg hem uiteindelijk over aan stewards. 'Ik ben Onze Lieve Heer niet', zei de keeper over zijn actie. 'Als jij in het veld stond, had je hetzelfde gedaan. En wat moet ik anders doen? Met de supporters meerennen? Ik geloof niet dat ze mij in elkaar zullen slaan. Ik kan met geen zinnig woord zeggen wat de consequenties voor PSV zullen zijn. Daar zullen we, vrees ik, met z'n allen nog drie maanden over praten.'

De stemming onder de supporters was, mede door de affaire Van Nistelrooy-Addo, al anti-UEFA. Terugblikkend op de kwestie stelde Waterreus dat het te gemakkelijk zou zijn alleen PSV aansprakelijk te stellen voor de uitsluiting van de spits en verdediger. 'Zeker, PSV heeft daarin een fout gemaakt. Maar het is natuurlijk van de zotte dat mensen die ongeveer 75 jaar oud zijn, en nooit tegen een bal hebben getrapt, over zo'n zaak moeten oordelen', doelde de keeper op de officials van de Europese voetbalbond.

Hij wilde niet de indruk wekken dat PSV door toedoen van de UEFA is uitgeschakeld. 'Dat hebben we toch echt zelf gedaan. En het was weer niet nodig. We zijn blijkbaar niet sterk genoeg om de minder goede tegenstanders weg te spelen. Vandaag hebben we meer tegen onszelf dan tegen Kaiserslautern gevoetbald.'

Over de beslissende strafschop van Kaiserslautern had Waterreus geen enkele twijfel: die was onterecht toegekend. 'Vond Andy Brehme hem terecht? Tsja, die is gewend dat spelers al vallen als je alleen naar ze kijkt. Ik had nauwelijks fysiek contact met die speler. Alsjeblieft: als hiervoor al strafschoppen worden toegekend: waar gaan we dan naartoe?'

De man van die andere (gemiste) penalty, Arnold Bruggink, was zeker van zijn zaak, toen hij zich achter de bal opstelde. 'Dat is een eerste vereiste. Ik heb ze in de competitie ook genomen. Nee, ik was niet te gretig. Ik ben de eerste aangewezene voor de penalty's. Alleen als ik liever niet wil, komt er iemand anders in de beurt. In dat geval zou ook Kevin Hofland in aanmerking zijn gekomen, maar hij was al gewisseld.'

Bruggink realiseerde zich direct na zijn misser dat er nog niks verloren was. 'Ik miste gewoon een goede kans. Aan een goal zouden we nog genoeg hebben. Nadat de supporters op het veld waren gekomen dacht ik wel: er moeten nu wonderen gebeuren, willen we doorkomen. We moeten nu maar hopen dat de maatregelen van de UEFA zullen meevallen.'

PSV - Kaiserslautern gestaakt

De UEFA-bekerwedstrijd PSV - Kaiserslautern is een kwartier voor tijd gestaakt omdat een deel van het publiek door de hekken brak en het veld betrad. De fans uitten hun ontevredenheid over de achterstand van PSV (0-1) en de rode kaart voor PSV's aanvoerder Marc van Bommel.

ME-helm voor paarden

Agent Louis Geenhuizen van de Groninger bereden politie kijkt vol trots naar zijn paard Cracker Jack, uitgerust met een speciale ME-helm. Sinds kort zijn alle paarden van de politie in Groningen met zo'n helm uitgerust om ze te beschermen tegen rondvliegende projectielen, met name bij voetbalwedstrijden.

De helm, die wordt vervaardigd in België, bestaat uit een kap van plexiglas die voor de ogen van het paard wordt geplaatst. De gelaatsbeschermers worden met klittenband bevestigd aan het hoofdstel.


Agent Geenhuizen met zijn paard Cracker Jack

Tot nu toe waren alleen de benen van de paarden beschermd. De Groningse politie heeft de helm afgelopen zondag voor het eerst getest bij de voetbalwedstrijd FC Groningen-Ajax. De politie is zeer positief over de eerste ervaringen. De paarden lijken geen last te hebben van de helm.

PSG neemt verantwoordelijkheid rellen op zich

Paris Saint-Germain-voorzitter Laurent Perpere heeft de verantwoordelijkheid op zich genomen met betrekking tot de rellen die het duel tegen Galatasaray (2-0) ontsierden.

"Het was vreselijk en het spijt ons dat het heeft kunnen gebeuren. We wisten dat het een risicowedstrijd was en hebben veel overleg met de politie gevoerd. Omdat wij moeten zorgen voor de veiligheid in het stadion accepteer ik die verantwoordelijkheid," aldus de preses.

Tijdens het Champions League-duel tussen PSG en Galatasaray braken er ongeregeldheden op de tribunes uit. Nadat de wedstrijd even werd stilgelegd, kon de partij worden uitgespeeld.

Veel gewonden bij supportersrellen in Parijs en Milaan

Hooligans hebben gisteravond weer eens flink huisgehouden in Europa. Deze keer waren er niet eens Engelsen bij betrokken.

Bij het duel tussen Paris St. Germain en Galatasaray vielen liefst 56 gewonden toen Franse supporters de afscheiding tussen hun vak en dat van de Turkse fans neerhaalden. Vier Turken vluchtten naar het speelveld, één van hen was gewond aan het gezicht. De scheidsrechter legde hierop het duel voor 20 minuten stil. Zeventien toeschouwers moesten in het ziekenhuis worden behandeld. De politie, die toch duizend agenten had ingezet, pakte zes mensen op.

Ook in het San Siro-stadion van AC Milan ging het mis. Na afloop van het duel tegen Deportivo bestormden honderden fans van de thuisploeg de ereloges in het stadion. Ze waren woedend vanwege de uitschakeling van Milan in de Champions League. Ordediensten voorkwamen dat de relschoppers de catacomben konden betreden. De woede van de fans richtte zich met name op Silvio Berlusconi, de grote baas van Milan.

FC Groningen-Ajax kent rustig verloop

zeven aanhoudingen en zes goals

De wedstrijd tussen de FC en Ajax verliep zondagmiddag redelijk rustigh Voor de wedstrijd liep een groep Amsterdammer op het Zuiderdiep Groningers tegen het lijf. Een confrontatie tussen beiden kon worden voorkomen door een korte ME charge. Hetzelfde gebeurde op de Grote Markt. De ongeveer 50 supporters bleken niet voorzien van een kaartje en werd gesommeerd de stad te verlaten. Hetgeen ze ook deden. Ook op het Damsterdiep bevond zich een groep stadjers die dreigden met stenen te gooien. Uiteindelijk bleef het ook daar rustig. Voor de wedstrijd werden vier Amsterdammer in de binnenstad opgepakt voor openlijke geweldpleging en twee Groningers voor openlijk geweldpleging en een verboden wapen. Na de wedstrijd werd nog een Groningen supporter aangehouden voor openlijke geweldpleging. Zes verdachten blijven tot maandag vast zitten. Tijdens de wedstrijd werden in het vak van Ajax nog enkele hekken vernield en moest de mobiele eenheid de groep Amsterdammers weer het vak indrijven. In de Irislaan werd door de ME nog een charge uitgevoerd in verband met het gooien van stenen naar de vertrekkende bussen. Ruim een uur na de wedstrijd was de stad weer leeggelopen.

Twaalf uur opsluiting bij rellen

De burgemeester van Deventer krijgt de mogelijkheid om relschoppers twaalf uur op te sluiten.

Deze bevoegdheid, die officieel 'bestuurlijke ophouding' heet kan hij gebruiken bij bijvoorbeeld voetbalrellen of een demonstratie die volledig uit de hand loopt.

Het instrument is mogelijk geworden, onder meer naar aanleiding van het EK voetbal en de voetbalrellen in Rotterdam en is bedoeld om bestuursrechtelijk op te kunnen treden tegen (grote) groepen mensen die de orde verstoren. De burgemeester kan de ordeverstoorders laten overbrengen naar een bepaalde plek en ze daar twaalf uur vasthouden.

Het Deventer college stelt de raad nu voor om de algemene plaatselijke verordening (APV)aan te passen volgens de modelverordening die de Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft ontwikkeld.

De bestuurlijke ophouding is gebonden aan allerlei voorwaarden: de burgemeester mag er alleen toe overgaan als het op geen enkele andere manier lukt om relschoppers tot de orde te roepen. De gemeente Deventer verwacht dat vrijwel alle gemeenten in Nederland dit instrument zullen invoeren.

Overigens moet Deventer nog wel een plek aanwijzen waar relschoppers naartoe gebracht worden. De wet verplicht dat daar vooraf een locatie voor wordt vastgesteld. Burgemeester J. van Lidth, die overigens de verwachting uitspreekt dat hij het artikel nooit hoeft te gebruiken, zegt dat er gedacht wordt aan een sporthal.

Drie PSV-fans voor Duitse rechter

Drie PSV-aanhangers moeten zich binnenkort bij de Duitse rechter verantwoorden voor hun gedrag donderdagavond na afloop van de uitwedstrijd van hun club bij Kaiserslautern. Samen met andere teleurgestelde Nederlandse voetbalfans koelde het drietal zijn woede over de 1-0 nederlaag op de politie. Door de gevechten raakten drie agenten gewond. Twee van de drie opgepakte supporters moesten ook in het ziekenhuis worden behandeld. Een andere PSV-supporter raakte gewond aan het hoofd nadat de Duitse speler Mario Basler een aansteker in het vak met Nederlandse supporters gooide. Hij deed dit nadat fans van PSV in de slotfase van het duel veel attributen op het veld hadden gegooid. De bewuste supporter deed aanvankelijk aangifte bij de politie maar trok de aanklacht later in. ,,De dokter van Kaiserslautern is bij hem in het ziekenhuis geweest'', aldus een woordvoerder van PSV. ,,Letterlijk zei hij: 'We maken het wel goed met je.''

Basler gooit PSV-fan in ziekenhuis

De kwartfinale wedstrijd in de UEFA Beker FC Kaiserslautern - PSV kan een behoorlijke nasleep krijgen. Vanuit het vak met Nederlandse supporters werden in de slotfase diverse attattributen op het veld gegooid.

Mario Basler, de vedette van de Duitse ploeg, zag een aansteker op het veld liggen en gooide deze terug in het vak.

Daarbij trof hij een PSV-fan op het hoofd die in het ziekenhuis van Kaiserslautern behandeld moest worden en een aanklacht indiende tegen Basler. De gemoederen liepen hoog op door het incident. De PSV-fans waren gefrustreerd over de 1-0 achterstand, tevens de eindstand.

De supporter werd met letsel aan zijn hoofd meteen afgevoerd naar het ziekenhuis. Hij diende een aanklacht in, maar volgens PSV's perschef Pedro Salazar heeft hij die ingetrokken. "De dokter van Kaiserslautern is in het ziekenhuis bij hem geweest. Letterlijk zei hij: 'We maken het wel goed met je', en daarop trok de supporter de klacht in. Zo ernstig zal het letsel dus niet zijn geweest." De supporter kon naar behandeling naar huis.

PSV heeft echter geen goed woord over voor het akkefietje. "We houden ons afzijdig", zei Salazar. "Het is namelijk wel zo dat het begon doordat die zogenaamde supporter die aansteker op het veld gooide. Ik zat naast onze voorzitter en die vond het ook belachelijk. Wij zijn hier niet blij mee natuurlijk. Dit is treurig."

Want PSV zal vanwege het gedrag van de fans waarschijnlijk wel een boete krijgen van de UEFA, de Europese voetbalunie.

ODB-VOETBALLER BERNARD BOOT IS AANGESLAGEN

‘Mijn wereld stort een beetje in’

Bernard Boot bekent schuld. De ODB-speler had zich, zegt ‘ie, zondag nimmer met het incident waarbij zijn teamgenoot Richard Linnenbank was betrokken, moeten bemoeien. Boot houdt rekening met een langdurige schorsing.

Dé foto.
Bernard Boot wordt er dezer dagen tot bijna vervelens toe mee geconfronteerd. Hij heeft er zelf minutenlang naar zitten staren. Hoe hij, Bernard Boot dus, op de afbeelding in de HC-sportbijlage van afgelopen maandag scheidsrechter Van Sprang tijdens de wedstrijd tegen DSO in Zoetermeer pardoes naar de keel greep. Beelden liegen niet. Hij had dat, zegt de 30-jarige voetballer van ODB, niet moeten en ook niet mógen doen. "Het was een hele foute, en ook niet goed te praten, reactie. Maar ik wil wel kwijt dat de bewuste foto een vertekend beeld gaf van de situatie", zegt Bernard Boot. "Met mijn ene hand raakte ik inderdaad de keel van de scheidsrechter aan, maar absoluut niet met de bedoeling om zijn strot dicht te knijpen. In dat geval had ik het wel met twee handen gedaan".

Door het lint

"Wat ik op dat moment probeerde was om de zaak te sussen. Om de scheidsrechter weg te duwen van Richard Linnenbank, die na zijn rode kaart helemaal door het lint ging en de scheidsrechter wilde aanvallen. In de consternatie gaf Linnenbank mij zelfs ook een flinke schop". "Dat de heer Van Sprang mijn actie als een poging zag om zijn keel dicht te knijpen, kan ik begrijpen. Andersom had ik dat waarschijnlijk óók gedacht. Hij weerde zich af met z’n arm en liep weg. Mede omdat die man een kop groter was dan ik zat ik met mijn hand op het verkeerde moment op de verkeerde plaats. Zoals op de foto is te zien. Ik had, achteraf, het nadeel om dicht in de buurt van het incident te staan. Mijn vader zei gisteren nog tegen me: Bernard, waarom bemoei je je nou altijd met dergelijke zaken. Loop toch weg!’. Tja, achteraf...".

Excuses

Bernard Boot is luttele dagen na het rumoer nog danig aangeslagen. Hij overweegt om de heer Van Sprang te bellen. "Om mijn excuses aan te bieden en uitleg te geven. Meer kán ik niet doen. Mijn wereld is een beetje ingestort. Ik word ook gek van de reacties. Sommige maken er grapjes over. Ik niet, ik zie er de humor niet van in. Ik ben een voetbaldier, maar nu ga ik twijfelen. Wat gaat dit opleveren? Een paar maanden schorsing? Een jaar, twee jaar? Ik ben dertig, zoveel tijd heb ik niet meer om in het eerste van ODB te spelen. Juist voor de vereniging vind ik het heel vervelend. Men doet heel veel voor ons, echt. Ik kan me ook voorstellen dat juist die mensen zeer teleurgesteld zijn. Laat ze mij desnoods een paar jaar geven, maar de club moet hier niet de dupe van worden. dat zou onrechtvaardig zijn". Bernard Boot erkent dat hij niet bepaald een lieve jongen is binnen de lijnen. "Buiten de lijnen ben ik rustig, eenmaal op het veld ligt dat anders. Ik praat bijna altijd, ook tegen scheidsrechters. Misschien komt dat omdat ik wat ouder ben, maar opvallend genoeg had ik dit seizoen nog geen enkele kaart gekregen. Dat vond ik zelf ook opmerkelijk. En ja, dan loop je opeens tegen zoiets aan en sta je weer op nul. Natuurlijk baal ik daar stevig van. Al ben ik wel blij dat ik nu zelf mijn verhaal kan doen, dat ik het even van me af kan praten. Juist daaraan had ik even behoefte. Er komt dezer dagen al zoveel over me heen". "Het vervelende van alles is dat je het niet meer kunt terugdraaien. Ik ben fout geweest en had met m’n handen van die scheids moeten afblijven".

Acht duels voor Boot

Het bestuur van ODB, gisteravond in vergadering bijeen, heeft zowel Bernard Boot als Richard Linnenbank voorlopig disciplinair geschorst. Boot moet acht bindende wedstrijden aan de kant blijven van het bestuur, Richard Linnenbank vier duels. Dit in afwachting van de straffen, die de tuchtcommissie van de KNVB nog moet gaan uitspreken. Voorzitter Jan Doorschodt: "Zowel Linnenbank als Boot moest zich gisteren verantwoorden bij het bestuur. Beiden verklaarden door het lint te zijn gegaan omdat de scheidsrechter een glaszuiver doelpunt van ons heeft afgekeurd en dat hij Linnenbank ten onrechte een gele kaart heeft gegeven. Dat zal best allemaal zo zijn, maar wij als bestuur vinden dat toch geen excuus om het op een dermate wijze te laten escalaren. Vandaar dus de opgelegde schorsingen".

John van der Mark stopt per direct

In navolging van scheidsrechter Roy Sheombarsing heeft ook John van der Mark de scheidsrechterscommissie meegedeeld met onmiddellijke ingang te stoppen.

"Ik ben het zat, ik kan het niet meer opbrengen om door te gaan", aldus de Hagenaar, slechts 38 jaar en ‘pas’ zeven jaar in actie als arbiter. Twee jaar geleden zat Van der Mark nog in de speciale begeleidingsgroep die mogelijk kans maakt op betaalde voetbal. Dit seizoen floot hij in groep III.Van der Mark: "Ik heb nooit wakker gelegen van rapportages of zo, maar wat ik deze week binnenkrijg is werkelijk schandalig. Het rapport naar aanleiding van de wedstrijd GDA - De Postduiven klopt van geen kant. Daar staan 2000 mensen te kijken en van alle kanten krijg ik complimenten. Krijg ik werkelijk een vernietigend rapport binnen waar de honden geen brood van lusten. Volkomen onterecht. En dus zeg ik na allerlei eerdere akkefietjes: ik stop ermee. Als je toch ziet dat een Henk Martin gewoon lekker terug kan keren in groep II. Dan laten ze die man toch aankomend talent tegenhouden? Of zijn ze überhaupt al blij dat er iemand fluit?".

Extra controle op vierde klasse D

De KNVB gaat de rest van het seizoen waarnemers sturen naar alle wedstrijden in de zondagse vierde klasse D.

Dat is één van de uitkomsten van de bijeenkomst die gisteravond door de KNVB met alle voorzitters van de betreffende voetbalclubs is belegd. Aanleiding tot de bijzondere vergadering, die werd gehouden in het clubgebouw van Wilhelmus, zijn de vele incidenten in 4D. Door omstandigheden van uiteenlopende aard werden in deze afdeling liefst zes wedstrijden gestaakt en kon één duel (HMC-TEDO) helemaal geen doorgang vinden omdat een voetbaldoel was gesloopt. Na het laatste incident bij REMO-TEDO, toen een supporter gewond raakte aan zijn hoofd en een bejaarde vrouw in de sloot belandde, gingen geluiden op om één bepaalde club, in dit geval REMO, te boycotten. De KNVB district West III greep in en belegde een vergadering. "En daarin is met geen woord gerept over een boycot, dat was uiteraard de insteek ook niet", aldus Jan Wingelaar, voorzitter van het district West III en woordvoerder van het gezelschap. De vertegenwoordigers van de clubs in de ‘beruchte’ vierde klasse waren er gisteravond allemaal: SOA, HMC, TEDO, Marathon/Azzurri, REMO, SVH, HS Texas DHB, RAVA, WIK, SV Erasmus, DZS en Oranjeplein. Nog voor zondag krijgen ze een brief in de bus van de KNVB met de gisteravond gemaakte afspraken. "Behalve dat we naar alle resterende wedstrijden een waarnemer sturen, zal wekelijks naar het karakter van de wedstrijden worden gekeken en met alle zorgvuldigheid een scheidsrechter uitgezocht", vervolgt Wingelaar, die verder in het schrijven een aantal orde-reglementen zal noteren.

Plicht

"Het zijn de gewone zaken, maar ter verduidelijking is het handig die nogmaals mee te delen. Het betreft bijvoorbeeld de rol van de wedstrijd-coördinator tijdens de wedstrijden. Het is een plicht voor elke club om deze aan te stellen. Vanavond zijn clubs op bepaalde regels gewezen en hebben we gezamelijk afgesproken deze aan te scherpen. Ze dienen nadrukkelijker te worden uitgevoerd". Wingelaar gaf aan dat het aantal escalaties in het district West III terugloopt. "Alleen in 4D lopen meer zaken uit de hand dan elders. Dan moet je ingrijpen". Op de vraag of de KNVB deze clubs ook volgend seizoen bij elkaar indeelt, ging Wingelaar niet in. "Het is wel onderwerp van discussie binnen de KNVB, maar ik wil niet vooruit lopen op de zaken". Vertegenwoordigers van de besturen van REMO en TEDO werden gisteravond gehoord door de anti-molestatiecommissie. Voorzitter Gerard van Dijk: "Ze hebben rapportages ingediend en aangegeven het interne onderzoek nog niet te hebben afgerond. Dat zal zeer binenkort op schrift gebeuren. Daarna is het woord aan de tuchtcommissie".

ODB wil zondaars keihard straffen

Het bestuur van de derdeklasser ODB pakt de zondaars Bernard Boot en Richard Linnenbank keihard aan.

Per direct zijn de twee voetballers, die afgelopen zondag waren betrokken bij molestaties jegens scheidsrechter Van Sprang in het duel met DSO in Zoetermeer, door de clubleiding disciplinair geschorst. Het kader van Ons Doel Bereikt komt vanavond bijeen om de kwestie verder te bespreken. Als het aan voorzitter Jan Doorschodt ligt, worden beiden als voorbeeld gesteld. Doorschodt: "Dit is gewoon verschrikkelijk. Ik ben er de hele dag kapot van geweest. Dit accepteren we niet. Mijn voorstel is om Boot voor tien bindende wedstrijden te schorsen en Linnenbank voor minimaal vier duels". Zijn mede-bestuurslid Koos van der Graaff: "Richard Linnenbank is toevallig mijn schoonzoon. Een aardige jongen en vandaag bekende hij ook spijt. Maar evenals Bernard Boot gaat er ook bij hem binnen de lijnen een knop om. Dan herken je ze niet meer. Zo ook zondag. Van Sprang keurde eerst, op advies van de clubgrensrechter van DSO, een glaszuiver doelpunt van ons af. Daardoor waren sommigen geïrriteerd. Toen Linnenbank vervolgens een gele kaart ontving, ging hij door het lint. En Bernard Boot, die Van Sprang bij zijn keel greep, dus ook". "We kunnen dit niet accepteren. Aan een royement denk ik niet, dat gaat te ver. Ik ben er voor om die jongens voorlopig te schorsen, totdat de tuchtcommissie van de KNVB een uitspraak heeft gedaan". Trainer Sjaak de Bruin: "De kans is groot dat we hierdoor meteen geen titelkandidaat meer zijn. Ik miste tegen DSO al een paar spelers. Als deze twee nu ook wegvallen, zal het moeilijk worden. Verschrikkelijk". "Die jongens duperen niet alleen het elftal, maar ook de vereniging én de voetbalsport. En dat terwijl ODB juist weer op de goede weg was. Vroeger gebeurde er nog weleens het een en ander bij ODB, dat weet iedereen wel. Maar de laatste jaren gaat het prima. En nu dus dit". "Ik ben erg bang dat ODB na zondag in vele opzichten achterop is geraakt en dat vind ik heel erg jammer".

Kaiserslautern treft strenge maatregelen

Kaiserslautern stelt strenge eisen aan de eigen supporters die volgende week donderdag in Eindhoven de tweede wedstrijd tegen PSV willen bezoeken.

Bestuurslid Herzog sprak zelfs van rigoureuze maatregelen, om rellen in Nederland te voorkomen. Ze zijn vooral getroffen ter bescherming. In Kaiserslautern bestaat de nodige vrees voor het geweld dat Nederlanders rond voetbalwedstrijden kunnen aanrichten. De Duitse fans kunnen slechts naar Eindhoven reizen als ze gebruik maken van een soort van combiregeling. Toegangsbewijzen kunnen slechts in combinatie met buskaartjes worden gekocht. Een reis per trein of privé-auto is niet mogelijk. Voor het vertrek vindt er een strenge controle op gebruik van alcohol en wapenbezit plaats. In elk bus zullen twee man van de bewakingsdienst van Kaiserslautern meerijden.

Twee goede tips over relschopper na tv-uitzending

Naar aanleiding van het tv-programma Opsporing Verzocht van de Avro zijn twee concrete telefoontjes binnengekomen over een man die tijdens de rellen in de Graafsewijk met stenen naar de ME heeft gegooid en mogelijk met een vuurwapen heeft gedreigd.

Dat meldde politie-woordvoerder J. Klaren gisteravond desgevraagd. De politie toonde gisteravond eigen videobeelden die gemaakt zijn op zondagavond 17 december in de Wilgenstraat. Over de inhoud van de bruikbare tips wilde Klaren geen nadere mededelingen doen.

Kaiserslautern waarschuwt zijn supporters

Kaiserslautern stelt strenge eisen aan de eigen supporters die volgende week donderdag in Eindhoven de tweede wedstrijd tegen PSV willen bezoeken.

Bestuurslid Herzog sprak zelfs van rigoureuze maatregelen, om rellen in Nederland te voorkomen. Ze zijn vooral getroffen ter bescherming. In Kaiserslautern bestaat de nodige vrees voor het geweld dat Nederlanders rond voetbalwedstrijden kunnen aanrichten.

Combiregeling

De Duitse fans kunnen slechts naar Eindhoven reizen als ze gebruikmaken van een soort van combiregeling. Toegangsbewijzen kunnen slechts in combinatie met buskaartjes worden gekocht. Een reis per trein of privé-auto is niet mogelijk.

Controle

Voor het vertrek vindt er een strenge controle op gebruik van alcohol en wapenbezit plaats. In elk bus zullen twee man van de bewakingsdienst van Kaiserslautern meerijden.

Opnieuw agressie op voetbalveld

Een week na de incidenten rond REMO-TEDO, is er opnieuw een amateurwedstrijd uit de hand gelopen.

Terwijl medespelers Richard Linnenbank tegen proberen te houden, grijpt Bernard Boot scheidsrechter Van Sprang bij de keel.

Bij het voetbalduel tussen DSO en ODB (3-3) in de derde klasse B greep een speler van ODB scheidsrechter Gerrit van Sprang bij de keel. De arbiter besloot het duel een kwartier stil te leggen. De commotie ontstond nadat Van Sprang de ODB-speler Richard Linnenbank een gele kaart had getoond. "Linnenbank riep vervolgens dingen, die ik niet tolereer", zegt Van Sprang. "Daarop heb ik de rode kaart getrokken. Linnenbank wilde me te lijf gaan, maar zijn ploeggenoten hielden hem tegen. Vervolgens pakte de ODB’er Bernard Boot me bij mijn keel beet. Ik voelde me bedreigd en sloeg tegen zijn arm. Ik heb daarna gekozen voor een afkoelingsperiode". Nadat ODB tien minuten later op het veld verscheen, had de Haagse formatie nog slechts negen spelers over. "Ik heb Boot alsnog een rode kaart gegeven", luidde na de wedstrijd de verklaring van Van Sprang.

Bossche politie zoekt relschopper via tv-programma

Met behulp van het televisieprogramma Opsporing Verzocht hoopt de Bossche politie een man op het spoor te komen die tijdens de rellen in de Graafsewijk in december stenen gegooid heeft naar de politie. Tevens heeft hij de mobiele eenheid bedreigd met een (vuur)wapen, of iets wat daarop leek. In Opsporing Verzocht worden vanavond beelden vertoond waarop de man te zien is tijdens de rellen op zondagavond 17 december omstreeks 20.15 uur op de Wilgenstraat in Den Bosch. Het rechercheteam hoopt via getuigen de identiteit van de man te kunnen achterhalen.

Het programma wert gister uitgezonden op Nederland-1 van 19.00 tot 19.30 en van 21.55 tot 22.30 uur.

Franse arbiters boykotten duel

Geen enkele Franse arbiter is bereid het over te spelen duel tussen RC Strasbourg en FC Metz te leiden. De wedstrijd in de Division 1 werd op 21 december gestaakt nadat grensrechter Nelly Viennot door een stuk vuurwerk was getroffen.

De thuisploeg Strasbourg, dat met 1-0 voorstond, kreeg van de Franse voetbalbond drie punten in mindering. Desondanks dient de wedstrijd wel te worden ingehaald. De scheidsrechters vinden dat geweldadigheden tegen de leiding maar met één straf kunnen worden afgehandeld: puntenaftrek.




Negentien gewonden bij voetbalgeweld

Tenminste negentien mensen zijn zaterdag gewond geraakt bij ongeregeldheden tijdens een Turkse voetbalwedstrijd. Spelers, clubofficials en de scheidsrechter raakten vlak voor het einde van Jetpaspor - Gaziantepspor betrokken bij een vechtpartij. De gemoederen onder de toeschouwers raakten vervolgens eveneens verhit.

Vier politiemensen waren onder de gewonden, twee personen raakten volgens Turkse media zwaargewond. Aanleiding voor de onrust was een arbitrale beslissing. De arbiter gaf de bezoekers vlak voor tijd een strafschop. Uiteindelijk won Gaziantepspor met 1-2. De spelers van die ploeg konden het stadion slechts verlaten onder strenge bewaking.

Inter moet buiten eigen stadion spelen

Inter Milan moet de komende twee thuiswedstrijden in de Europese competities 300 kilometer buiten het eigen stadion spelen. De voetbalbond UEFA straft de Italiaanse club hiermee voor de ongeregeldheden rond een duel in de UEFA Cup tegen het Spaanse Alaves. Tevens kreeg Inter een boete van omgerekend ruim 100.000 gulden.

Wegens het gedrag van de aanhang legde de scheidsrechter de wedstrijd tussen Inter en Alaves op 22 februari stil. Nadat hij het duel had hervat, beëindigde hij dit vijf minuten voor tijd omdat toeschouwers delen van stoelen en plastic flessen op het veld gooiden. Inter werd in de wedstrijd uitgeschakeld in de UEFA Cup.

KNVB gaat praten met clubs na ‘affaire-REMO’

De KNVB heeft alle voorzitters van de voetbalverenigingen in de zondagse vierde klasse D (West III) uitgenodigd voor een gesprek. Dat overleg heeft dinsdagavond plaats bij het Voorburgse Wilhelmus. De vechtpartij zondagmiddag bij REMO -TEDO, waarbij een supporter gewond raakte, is de spreekwoordelijke druppel.

"Er hebben zich dit seizoen in deze klasse zeven excessen voorgedaan, dat is te gek", aldus J. van der Kroon, manager van de KNVB district West III, dat de duels van zowel REMO als TEDO voor komende zondag uit het programma haalde.

Toch noodweer in zaak Boeleij

De Bosschenaar Pierre Bouleij (31) is van zeer dichtbij door de politie neergeschoten. Dat is het voornaamste resultaat van het vorige week afgerond technisch onderzoek naar het schietincident, waarbij Bouleij in december vorig jaar het leven liet.

Op basis van sporenonderzoek gaat de rijksrecherche er nu vanuit dat Bouleij zeer waarschijnlijk met een mes in de deuropening heeft gestaan en op die positie in de rug is geschoten. De schietende agent stond volgens het nog vertrouwelijke rapport op 50 tot 100 centimeter afstand van Bouleij.

Schotresten
De recherche leidt dit af uit het feit dat veel schotresten op de rug van het slachtoffer zijn aangetroffen. Omdat op de deur naar de gang nauwelijks schotresten zijn gevonden, vermoedt de rijksrecherche dat Bouleij vóór de gangdeur stond en niet midden in de woonkamer, zoals twee getuigen hebben verklaard.

De nieuwste onderzoeksgegevens sluiten in de ogen van justitie meer aan bij de lezing van de schietende agent. De politieman heeft steeds gezegd dat hij door de woest met een mes zwaaiende Bouleij zo in het nauw was gedreven dat hij geen kant meer op kon en wel moest schieten.

De rijksrecherche vermoedt nu dat Bouleij op het laatste moment het dienstpistool van de politieman zag en zich vlak voor de twee schoten in een reflex heeft omgedraaid. Eén van de kogels kwam in de rug terecht en verliet aan de voorzijde het lichaam van het slachtoffer om vervolgens de gangdeur te doorboren en in de muur van de huiskamer te slaan. De tweede politiekogel zou Bouleij in de visie van de rijksrecherche hebben geschampt in de halsstreek.

Broddelwerk

De nabestaanden van Bouleij zetten grote vraagtekens bij de uitkomsten van het onderzoek en noemen het 'zeer vooringenomen'. "Dit is broddelwerk", zegt advocaat mr. Nico Meijering, die na eigen onderzoek tot hele andere conclusies is gekomen. Volgens de raadsman stond Bouleij wél in de woonkamer, op zo'n anderhalve meter van de deur, toen het dodelijk schot viel. Hij leidt dit af uit een op video vastgelegde reconstructie en analyse van schootslijnen.

"Het eindrapport dat nu op tafel ligt is deels uitgevoerd door vijf technische rechercheurs, van wie er drie directe collega's van de schietende agent waren. Dat geeft zeer te denken. Verder hebben we op nog veertien andere punten uit het onderzoek grote kritiek. Mijn cliënten hebben nu geen enkel vertrouwen meer in de objectiviteit van dit onderzoek van justitie. Ze willen dat onder leiding van een ander arrondissementsparket een totaal nieuw onderzoek wordt verricht", aldus Meijering.

Volgens de Bossche hoofdofficier mr. R. Craemer kan het nu afgeronde onderzoek wel de toets der kritiek doorstaan. "Ik ga niet in op de resultaten, want die zijn nog vertrouwelijk. Maar het onderzoek stond onder leiding van een rechter-commissaris, een volkomen objectieve magistraat dus. De advocaten van de verdachte en de nabestaanden krijgen nu de gelegenheid hun visie op het rapport te geven. Pas daarna zal het openbaar ministerie over het wel of niet strafrechtelijk vervolgen van de betrokken politieman beslissen."

Justitie: onderzoek Bouleij objectief en deugdelijk

Het onderzoek naar de dood van Bosschenaar Pierre Bouleij staat onder leiding van een onafhankelijke rechter-commissaris. Dat is een garantie voor de objectiviteit en de deugdelijkheid. Het is niet nodig om een nieuw onderzoek in te stellen.

Dat vindt mr. R. Craemer, hoofdofficier van justitie in Den Bosch, aldus een woordvoerster van het Openbaar Ministerie woensdag. Bouleij kwam in december om het leven door een schot van een politieman.

De raadsman van de nabestaanden, mr. N. Meijering, noemt het onderzoek ,broddelwerk'. Volgens hem is het onder anderen uitgevoerd door enkele naaste collega's van de agent die het dodelijke schot loste. Hij stelt dat is toegewerkt naar de conclusie dat de agent uit noodweer handelde. Meijering vindt dat een ander parket het onderzoek moet overnemen.

Inmiddels is uitgelekt dat uit het onderzoek door de rijksrecherche blijkt dat Bouleij, die een mes in zijn hand had, vlak bij de agent stond toen die het fatale schot loste. Uit sporen blijkt dat de kogel vrijwel zeker eerst door het lichaam is gegaan en pas daarna door een deur om vervolgens in de huiskamer te belanden. Dat ondersteunt de lezing van de politie dat het noodweer betrof. De woordvoerster van het Openbaar Ministerie in Den Bosch wil inhoudelijk niet op de resultaten van het onderzoek ingaan.

Na de dood van Bouleij medio december ontstonden in Den Bosch heftige rellen. Die duurden drie avonden. Er ontstond een schade van minstens 3,5 miljoen gulden.

Craemer is teleurgesteld dat de raadsman van de nabestaanden de integriteit van het Openbaar Ministerie in twijfel trekt. ,,Het OM wil ook nog aanvullende informatie. De raadslieden van zowel de nabestaanden als de betreffende agent kunnen daar ook om vragen. Pas daarna trekt Justitie definitieve conclusies. Daarbij betracht het OM de grootst mogelijke zorgvuldigheid. Beide advocaten krijgen de beschikking over alle rapporten'', aldus de woordvoerster.

Het komt volgens haar niet vaak voor dat een raadsman vraagt om het onderzoek over te hevelen naar een ander parket. Hij heeft echter wel de mogelijkheid om een dergelijk verzoek in te dienen.

AGRESSIE IN ZONDAG VIERDE KLASSE D

‘Hoelang blijft dit nog zo doorgaan?’

Oranjeplein en TEDO overwegen een boycot tegen REMO. HS Texas DHB wil uit ‘die Haagse klasse’ en SVH noemt het geen toeval dat er in de competitie van de zondagse vierde klasse D, dit seizoen, liefst zeven wedstrijden niet zijn (uit)gespeeld.

De incidenten zondagmiddag tijdens de wedstrijd REMO - TEDO, waarbij een supporter gewond raakte en een bejaarde vrouw in een sloot terecht kwam, hebben de tongen losgemaakt in de Haagse voetbalwereld. Het zoveelste incident in de beruchte vierde klasse D. "Die incidenten zijn we spuugzat", zegt H. Zwalve, vice-voorzitter van Oranjeplein. "Wij zijn dit seizoen schuldig bevonden aan het gestaakte duel met REMO. Een speler van ons duwde de scheidsrechter, een ander gooide water naar hem. Beiden zijn geroyeerd. We hebben drie punten in mindering gekregen en vijfhonderd gulden boete". "Terecht, maar wat er daarna allemaal gebeurt in deze klasse? Ik geloof dat vier wedstrijden van REMO zijn gestaakt. Het wordt tijd voor maatregelen. Mensen zijn bang om tegen REMO te voetballen. Ik ga binnenkort de voorzitters bijeen roepen om die club te boycotten", aldus Zwalve. "Ook wij overwegen een boycot", zegt TEDO-preses M. Balk. "Dit kan toch zo niet langer?". WIK-voorzitter B. de Koster: "Een boycot is te vroeg, laten we eerst op de acties van de KNVB wachten. De bond heeft voor dit seizoen gezegd harder te straffen. Nu kunnen ze hun tanden laten zien". "Het is een heetgebakerd cultuurtje bij REMO. Er is maar een klein vlammetje voor nodig om het hele kruitvat te doen exploderen". SOA-voorzitter J. Grondman ziet niets in een boycot. "Het duel dat bij ons is gestaakt, was een intern brandje bij REMO, waarbij de spelers onderling niets met elkaar te maken hadden. Ik heb geen behoefte om zwarte pieten uit te delen. Het is wel schandalig wat er gebeurt. Zeven duels niet uitgespeeld! Dat is ongelooflijk". "Toeval", beweert R. Bernardon, voorzitter van de voetbalafdeling van sv Erasmus. "Zoals de vier gestaakte wedstrijden van REMO ook toeval zijn. Dit is een maatschappelijk probleem. De voetballerij is een afspiegeling van de maatschappij en die verloedert". "Natuurlijk is er geen sprake van toeval", meent A. Bunnik, voorzitter van SVH. "Maar achter het KNVB-beleid moet een vraagteken worden gezet. Wij hebben al twee jaar geleden aangegeven in een andere klasse te willen spelen, maar de KNVB luistert niet. Misschien is het niet goed om een klasse te hebben met alleen maar Haagse clubs". "Het is een probleem van de supporters", meent P. Kolb, voorzitter van HS Texas DHB. "Bij de meeste gestaakte wedstrijden praat je over het randgebeuren. Daarom hebben ook wij besloten het verzoek in te dienen bij de KNVB volgend seizoen in een andere klasse, met clubs uit Delft of Leiden, te spelen". "Een boycot?", vraagt D. Bhagwandin, penningmeester van REMO en ooggetuige zondagmiddag, zich hardop af. "Ze doen maar. Laat niemand zeggen dat wij onze best niet doen om dit allemaal te voorkomen.Vergeet niet dat we de eerste twee wedstrijden niet schuldig zijn bevonden en dat er nog geen uitslag is over REMO-SOA. Natuurlijk zitten wij in onze maag met dit probleem".

KNVB
"Voetbalclubs die bij herhaling zijn betrokken bij gewelddadige excessen, lopen de kans met alle elftallen uit de competitie te worden genomen". Gerard van Dijk, voorzitter van de anti-molestatiecommissie van de KNVB, deed die uitspraak vóór dit voetbalseizoen. "En nu wil ik me absoluut niet verschuilen achter m’n uitspraken. Alleen kan ik me moeilijk concentreren op het duel REMO-TEDO, want ik ken de stukken niet. Triest, ja, dat is het wel, maar ik kan inhoudelijk nog geen oordeel vellen".

Gestaakt in 4D:

3 september 2000-sv Erasmus-REMO (2-2),-85ste min.
10september 2000-REMO-Oranjeplein(3-1),-86ste min.
1oktober 2000-HS Texas DHB-DZS(1-1),-45ste min.
10december 2000-HMC-HS Texas DHB(0-2),-71ste min.
11februari 2001-REMO-SOA (0-1),-75ste min.
25februari 2001-REMO-TEDO (1-0),-68ste min.
NB: 18 februari 2001 HMC - TEDO wordt afgelast vanwege vernield voetbaldoel

Voetbalclubs overwegen boycot tegen REMO

Twee voetbalverenigingen in de vierde klasse D, TEDO en Oranjeplein, overwegen dit seizoen niet meer in actie te komen tegen REMO.

Aanleiding voor de mogelijke boycot zijn de jongste incidenten van zondagmiddag tijdens REMO -TEDO, waarbij een supporter van TEDO gewond raakte en een 86-jarige vrouw in een sloot belandde. "Die incidenten zijn we spuugzat. Mensen zijn bang om tegen REMO te voetballen. Ik ga deze week de clubs in deze afdeling vragen bijeen te komen om onze boycot te steunen", aldus H. Zwalve, vice-voorzitter van Oranjeplein. TEDO-preses M. Balk: "Ook wij overwegen niet meer tegen REMO te spelen".

STEEKPARTIJ ONTSIERT REMO-TEDO

‘Dit was net een slechte film’

De verslagenheid is groot in de bestuurskamer van REMO, zowel bij de aanwezige bestuursleden van de thuisclub, als bij de delegatie van TEDO.

Een schrale troost vormt de wetenschap dat de aanstichters van de steekpartij buiten de aanhang van beide clubs moeten worden gezocht. TEDO-voorzitter M. Balk is stellig in zijn mening. "Die gasten horen niet bij ons en horen niet bij REMO. Ze hebben gewoon een wedstrijd uitgezocht om rotzooi te trappen. Het was net alsof ik een film terecht was gekomen. Maar dan wel een heel slechte. Ik ben sinds drie weken voorzitter. Maar hier had ik niet op gerekend". REMO-secretaris I. Rewat ziet de bui al hangen. Onlangs werd het duel met SOA al gestaakt en nu dit weer. Dat de daders niet voortkomen uit de rangen van haar vereniging, zal weinig uitmaken. "Iedereen kan het nu wel goedpraten, maar uiteindelijk is het toch op ons terrein gebeurd, dus wij krijgen weer de slechte naam. Ik weet al wat voor een brief we van de tuchtcommissie van KNVB kunnen verwachten. Een club is namelijk ten alle tijden verantwoordelijk voor wat er op het terrein voorvalt". "Moeten we dan maar zonder publiek gaan spelen?", werpt penningmeester Bhagwandin tegen. "We kunnen toch niet iedereen bij de ingang gaan controleren? In de eerste helft hebben we de twee supporersgroepen al gescheiden toen het wat rumoerig werd. Wat moeten we nog meer doen? Toen die vechtpartij begon ben ik ertussen gesprongen. Maar toen ik mij later besefte dat er iemand met een groot mes had gestoken, dacht ik aan mijn gezin. Ik heb er echt genoeg van. Ik denk dat ik ermee kap". Dan gaat de deur van de bestuurskamer open. Er wordt gemeld dat de andere twee verdachten zojuist ook door de politie zijn opgepakt. Zij hadden zich al die tijd verborgen gehouden in de opslagruimtes van het clubgebouw van REMO. En het zou toch om leden van de thuisclub gaan. Spelers van het tweede elftal zelfs. "Hoe kan dat nou", roept TEDO-preses Balk verontwaardigd. "Jullie kenden de daders toch niet?". Rewat heft de handen ten hemel. "Ik heb nu zoveel versies gehoord van wat er gebeurd is. Ik weet echt niet meer wat ik wel of niet kan geloven".

Steekpartij bij amateurvoetbal

In een tijdsbestek van nog geen twee minuten verandert de voetbalwedstrijd in de vierde klasse D tussen REMO en TEDO in een veldslag.


Het duel tussen REMO en TEDO ontaardt in chaotische taferelen na een hoogoplopende woordenwisseling tussen supporters.

Een rode kaart, diep in de tweede helft door scheidsrechter J. Peeters aan TEDO-speler Fred Schneider uitgereikt, vormt het breekpunt op Sportpark Juliana. Direct volgt een hoogoplopende woordenwisseling tussen de supporters. Er vallen klappen over en weer. Plotseling klinken er kreten en deinst het publiek terug. Temidden van het tumult is een TEDO-supporter in het hoofd gestoken en in paniek vluchten de toeschouwers naar de kantine. De dader maakt van de verwarring gebruik om te verdwijnen, samen met twee anderen die met kapotte bierflessen gooiden. Peeters staakt de wedstrijd en dirigeert de spelers in de richting van de kleedkamers. Rond het clubgebouw hergroeperen de toeschouwers zich. De sfeer is geladen. Fans van TEDO verzamelen zich rond het hevig uit een hoofdwond bloedende slachtoffer. "Die gasten zijn totaal gestoord", zegt iemand. "Tussen kleine kinderen in met messen zwaaien. Maar hiermee komen ze echt niet weg. Vanvond gaat de kantine hier in de fik". Dan klinkt er geroep. "Ze hebben hem te pakken. De politie heeft die messentrekker gearresteerd". Het blijkt dat de verdachte nog een tweede slachtoffer heeft gemaakt. Tijdens zijn vlucht heeft hij een 86-jarige vrouw, die nabij het terrein een wandeling maakte, in een sloot geduwd. Zij is door TEDO-speler Jacky Remmerswaal op het droge geholpen en wordt verzorgd in het clubhuis van Oranje Blauw. Een ambulance en twee politiewagens bereiken het terrein en aan de Van Vredenburchweg keert de rust terug. "In geen jaren was ik naar een voetbalwedstrijd geweest", zegt een aangeslagen man, die toekijkt hoe de paraplu en de handtas van de bejaarde vrouw uit de sloot worden gevist. "Ik heb mijn buik er meteen weer van vol".

Arbiter Van Dijk: 'Dit is mij nog nooit overkomen'

Scheidsrechter Herman van Dijk loopt al enige tijd mee in de voetballerij, maar nog nooit had hij na afloop van een wedstrijd aangifte hoeven doen omdat supporters hem belaagden. Tot vrijdagavond na NEC-Sparta drie NEC-aanhangers hem en zijn assistenten opwachtten en zijn auto te lijf gingen.

'Ja, ik ben zeker geschrokken', legt Herman van Dijk uit. 'Ik ben best bereid alles te vertellen, maar van de politie heb ik te horen gekregen dat het voorlopig het beste is niet in details te treden nu er een onderzoek is ingesteld. Maar het is natuurlijk te gek voor woorden dat zoiets gebeurt. Ik had niet het idee dat ik ook maar iets aan die nederlaag van NEC kon doen. Het is wel heel makkelijk van sup- porters om na zo'n voor hen teleurstellende avond de scheidsrechter overal de schuld van te geven. Nee, zoiets heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt.'

Arbiter Van Dijk deed aangifte omdat de drie NEC-vandalen zijn autospiegel vernielden. Een van zijn grensrechters, plus zijn chauffeur hebben inmiddels proces verbaal laten opmaken omdat de supporters hen één of meerdere schoppen uitdeelden. Tot verwondingen leidde dat niet.

NEC bezweert de drie hooligans hard te zullen straffen. 'Een van de drie is inmiddels al herkend', zo laat de Nijmeegse club weten. 'Van de andere twee denken wij ook al te weten wie het zijn.'

Vechten tegen justitie in een druilregentje

'Justitie, geef ons de waarheid', eisten 150 vrienden en bekenden van Pierre Bouleij gisteravond in een stille tocht in Den Bosch.


Voorop in de stille tocht weduwe Patrizia Bouleij met Pierre jr. Op de achtergrond moeder Bouleij en rechts haar dochter Angelique.

Amper een paar minuten na het vertrek vanaf de Brabanthallen slaat kleine Pierre Bouleij zijn handje voor de ogen. "Nou is het genoeg", roept het driejarige manneke naar de fotografen en cameralieden die maar blijven klikken. De familie Bouleij voert in een druilregentje een stoet aan van zo'n 150 mensen richting Paleis van Justitie. Vader en moeder Bouleij, weduwe Patrizia en dochter Kayley, broer Marco met echtgenote en kinderen, en zusje Angelique. Fons Köhler, een van de informele begeleiders van de M-side, heeft als hoofd van het ordedienstje een rustige klus. Er valt geen wanklank. De gezichten staan op ernstig. Maar de ongemakkelijke sfeer wordt ongewild doorbroken door een fotograaf. Achteruitlopend valt hij en hoongelach klinkt. Op een paar plekken hebben zich wat toeschouwers verzameld. Pas als de groep voorbij is geeft een enkeling lucht aan zijn afkeuring. "Ze maken onterecht een held van die man." Onder de deelnemers bevindt zich P. van der Krabben, het raadslid van Bosch' Belang dat zich destijds niet 'de mond wilde laten snoeren' over de rellen en zo de val van de eigen wethouder inluidde. Maar vanavond is hij hier 'als mens', meldt hij, niet als raadslid. Pastor Cas Stevens die de uitvaartdienst leidde, loopt ook mee. "Ik wilde ook nu Patrizia ondersteunen." Op het plein voor het Paleis van Justitie wordt een spandoek uitgerold. 'Justitie, geef ons de waarheid'. Er klinkt applaus. Patrizia gaat met een delegatie naar binnen, waar hoofdofficier R. Craemer een petitie in ontvangst neemt. Een opgewonden oudere man mag ondertussen voor verschillende camera's vertellen dat Pierres dood 'best drie dagen van rellen waard was'. Anderen tonen zich reëler. "Natuurlijk is dit geen stille tocht. Met zinloos geweld heeft dit niks te maken. Het gaat erom de waarheid te achterhalen", zegt Chiel de Vet. Dienders en deelnemers keuvelen er vriendelijk op los. Na een minuut of tien komt Patrizia weer buiten. Het technisch onderzoek is klaar, is haar verteld, het gaat deze week nog naar de advocaten. "We weten in ieder geval hoe lang we nog moeten wachten: maximaal twee weken. Of ik er vertrouwen in heb? Dat is een groot woord. Het blijft toch vechten tegen justitie".

Honderd deelnemers stille tocht Bouleij

Bij de Brabanthallen in Den Bosch hebben zich woensdagavond kort voor zeven uur ongeveer honderd mensen verzameld om deel te nemen aan een stille tocht ter nagedachtenis aan Pierre Bouleij. De tocht is ook bedoeld als protest tegen de lange duur van het onderzoek naar de dood van de Bosschenaar. Burgemeester Rombouts heeft toestemming gegeven voor de manifestatie.

In december schoot een politieman Bouleij dood bij een arrestatiepoging. De burgemeester en de politie houden het tot nu toe op noodweer. De nabestaanden en hun raadsman bestrijden dit. Uit sectie is inmiddels gebleken dat Bouleij door een politiekogel in zijn rug is getroffen.

Na het schietincident braken in Den Bosch gedurende drie avonden heftige rellen uit. Daardoor ontstond een schade van tenminste 3,5 miljoen gulden. De deelnemers aan de stille tocht willen woensdagavond bij het Paleis van Justitie aan hoofdofficier mr. R. Craemer een petitie aanbieden met daarin het verzoek om het onderzoek zo snel mogelijk af te ronden.

De stille tocht is een initiatief van de weduwe van Bouleij. Ze heeft Rombouts gevraagd ook mee te lopen. De burgemeester heeft besloten dat niet te doen, omdat de tocht ook een protest is tegen de trage gang van zaken bij het onderzoek. Hij heeft laten weten dat de politie hard zal optreden tegen eventuele verstoringen van de openbare orde. De weduwe heeft voorafgaand aan de bijeenkomst de deelnemers opgeroepen zich waardig te gedragen.

Vicenza mag tegen AS Roma niet thuis spelen

Vicenza mag van de tuchtcommissie van de Italiaanse voetbalbond komende zondag de thuiswedstrijd tegen AS Roma niet op eigen veld spelen.

De straf is een gevolg van recente ongeregeldheden in de ontmoeting bij Atalanta, waar fans van Vicenza zich misdroegen. Daarbij raakte een agent gewond.

Vicenza zal voor de wedstrijd tegen de koploper een keuze maken uit de stadions van Udinese of Reggiana.

Politie gaat toch over op pepperspray

Na een jarenlange oeverloze discussie gaat de Nederlandse politie definitief aan de pepperspray. Dat blijkt uit Europese aanbestedingsdocumenten waarop deze krant de hand heeft weten te leggen.

Het Korps Landelijke Politiediensten, dat de inkoop voor de 25 regiokorpsen verzorgt, is op zoek naar een leverancier die met een passende offerte komt voor de aanschaf van 41.000 bussen van dit bijtende goedje, 40.000 holsters en 60.000 oefenspuitbussen.

Uit de aanbestedingsdocumenten blijkt onder meer dat de eerste levering van 10.000 busjes pepperspray zijn op uiterlijk 1 juni moet zijn geleverd, samen met 20.000 oefenspuitbussen.

Proef

Momenteel vindt een proef onder politiemensen in drie politieregio's plaats. Het enorme aantal oefenspuitbussen is vooral bedoeld om agenten in de rest van het land met het spul vertrouwd te maken.

De Nederlandse politie denkt dat het middel, dat de leegte tussen de wapenstok en het dienstwapen moet opvullen, ongeveer 3000 keer per jaar zal worden gebruikt.

De Nederlandse Politiebond (NPB) is zeer tevreden over de manier waarop minister De Vries (Binnenlandse Zaken) het nieuwe geweldsmiddel voor de politie heeft ingevoerd.

De bond meldt in een brief aan de bewindsman wel dat er grote risico's kleven aan de zogenoemde sneltrek-holsters waarmee momenteel wordt gewerkt. Bij dit holster, in politiekringen inmiddels het Lucky Luke-holster gedoopt, is het busje met spray via een spiraalkoord aan de holster bevestigd.

Zo kunnen agenten het wapen gebruiken en het vervolgens even laten bungelen terwijl ze de verdachte, die op dat moment met rode tranende ogen op de grond ligt, kunnen boeien.

In de praktijk blijkt dat het spiraalkoord tot nogal wat risico's leidt. Zo blijven politiemensen bij het uitstappen uit hun wagen met enige regelmaat haken, wat een snelle inzet niet bevordert.

Volgens NPB-voorzitter Hans van Duijn biedt het spiraalkoord bovendien extra houvast voor verdachten die zich verzetten. "We hebben geen behoefte aan agenten met handgrepen", aldus Van Duijn, die daar nog aan toevoegt dat agenten door de koordconstructie het risico lopen met hun eigen bus te worden bespoten.

Twijfels over stille tocht voor Bouleij

Wel een stille tocht voor Pierre Bouleij, maar niet door de binnenstad van Den Bosch. Dat voorlopige compromis hebben nabestaanden gistermiddag bereikt met burgemeester Rombouts. Beide partijen willen kost wat kost voorkomen dat de tocht woensdagavond gepaard gaat met ongeregeldheden. De burgemeester beraadt zich nog of hij ook meeloopt.

Bouleij, een fervent supporter van FC Den Bosch, werd op 16 december door een politiekogel gedood. De agent verklaart uit zelfverdediging te hebben gehandeld. Het onlangs uitgelekte sectierapport toont echter aan dat het projectiel bij de rug is binnengedrongen. Justitie heeft zich tot op heden beperkt tot de mededeling dat ook een rugschot noodweer niet uitsluit. Na de dood van Bouleij was Den Bosch drie nachten in de greep van ernstige rellen. Met de mars willen nabestaanden hem herdenken, maar ook Justitie onder druk zetten. Ze willen dat hoofdofficier mr. R. Craemer onverwijld met ‘de werkelijke toedracht’ naar buiten komt. Rombouts zit met de kwestie in zijn maag. Hij hield gisteren nadrukkelijk de mogelijkheid open de tocht alsnog te verbieden. Hij kan dat doen als hij vreest voor verstoring van de openbare orde. De politie zal niets tolereren en zo nodig ‘keihard optreden’, zegt de burgemeester. De weduwe heeft hem uitgenodigd mee te lopen. Voor het vertrek zal ze een persoonlijke oproep aan de deelnemers doen om zich waardig te gedragen. Er lopen ook kinderen mee.

Agent verliest vinger

Een politieagent heeft zondag een vinger verloren bij ongeregeldheden rond de voetbalwedstrijd tussen Atalanta Bergamo en Vicenza.

De politieman en drie collega's raakten gewond toen een bom ontplofte. De anderen liepen brandwonden en gehoorschade op. Een 22-jarige aanhanger van Vicenza werd als dader aangehouden. De politie pakte nog vijf andere fans op.

POLITIE HEEFT 77 HOOLIGANS OPGEPAKT

De politie in Brugge heeft 77 hooligans administratief aangehouden na Club-Ger- minal Beerschot. De rellen waren hevig.

De hooligans hadden afgesproken vóór de match. Ze hadden voor de gelegenheid 'n sim-kaart gekocht zodat de gsm-gesprek- ken niet traceerbaar zijn. De politie had 200 mensen opgetrommeld, maar toch kwam het tot zware rellen. De politie pakte 66 Antwerpse hooligans op. Twee mensen moesten naar het ziekenhuis.

De Brugse hooligans konden weglopen, maar toen 'n aantal van hen na de match door een politieversperring wilden bre- ken, werden nog elf hooligans opgepakt.

FC Groningen neemt maatregelen tegen relschoppers

Naar aanleiding van de ongeregeldheden met supporters van FC Twente, zondag in het Oosterpark, heeft de leiding van FC Groningen besloten meteen spijkers met koppen te slaan. In overleg met de KNVB worden enige ingrijpende maatregelen genomen. De belangrijkste is het beter afschermen van het vak waar de supporters van de gasten worden geplaatst. „Daar wordt het niet klantvriendelijker van", weet directeur Hans Nijland, „maar veiligheid gaat voor alles."

Kort voor het einde van de wedstrijd reageerden de Twentse supporters hun frustraties af door de kuipstoeltjes af te breken en daarmee te gaan gooien. Ze wierpen het hard kunststof in het belendende vak met aanhangers van FC Groningen. „Dat was behoorlijke bedreigend, een gevaarlijke situatie", aldus Nijland.

Het probleem is dat zitplaatsen tegenwoordig verplicht zijn in de stadions. Nijland nam contact op met de voetbalbond om een tussenoplossing te bedenken, waardoor er minder ‘werpbaar‘ materiaal in het gastenvak te halen valt. „We hebben een aantal maatregelen om dit soort toestanden tegen te gaan. Over de verplichting van de kuipjes hebben we de KNVB gebeld en voorgesteld er gewoon banken te plaatsen. Daarin gingen ze wel mee, de waarnemer was dat ook al met ons eens. Daarnaast willen we het vak meer afscheiden. Dat betekent hogere hekken en plexiglas. De klantvriendelijkheid van het stadion wordt daardoor wat minder, maar de veiligheid gaat boven alles. Onze eigen supporters gaan voor."

Die bedreigde fans van FC Groningen kunnen een brief van de club tegemoet zien. Nijland: „In dat vak zitten veel oudere mensen en jeugdspelertjes van ons. Dat is extra vervelend. We hebben die supporters inmiddels een brief gestuurd waarin we hen laten weten het allemaal ongelooflijk vervelend te vinden. En dat we dus maatregelen gaan nemen, zodat men geen artikelen meer ergens over kan gooien."

Overigens heeft Nijland ook al contact gehad met FC Twente en de politie van Enschede. „Twente vergoedt de schade, dat hebben ze inmiddels al gezegd. Die mensen kunnen er ook weinig aan doen, ze schamen zich er voor. De videoband die is gemaakt hebben we naar de Enschedese politie gestuurd. Voor de rest vinden we het alleen maar vervelend, we moeten ons met andere dingen rond de club bezighouden."

Ierse premier mijdt 'hete' voetbaloorlog in Glasgow

Van alle onbelangrijke aangelegenheden in het leven is voetbal de belangrijkste, heeft paus Johannes Paulus II eens gezegd. De Ierse premier Bertie Ahern zal dat kunnen beamen. Hij zou dit weekeinde in het Schotse Glasgow de voetbalwedstrijd Celtic-Glasgow Rangers bezoeken en daarna in Carfin een monument onthullen ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de beruchte Ierse hongersnood, anderhalve eeuw geleden. Maar Ahern blijft thuis na de waarschuwing van een Schots parlementslid dat zijn bezoek zou kunnen leiden tot rellen tussen rivaliserende supportersgroepen.De wedstrijden tussen Celtic en Glasgow Rangers zijn de voetbalvariant op de strijd tussen katholieken en protestanten die in Noord-Ierland de afgelopen decennia duizenden doden heeft gekost. Celtic is door en door katholiek en heeft waarschijnlijk nog meer fans in Ierland dan in het eigen Glasgow. Glasgow Rangers ; met een groot contingent Nederlanders in de gelederen onder wie trainer Dick Advocaat ; staat voor alles wat protestant is, en heeft een enorme aanhang onder Noord-Ierse protestanten.

Menig Oranjeman drinkt zijn koffie uit een Rangers-mok en jongeren in Belfast, die ruiten van katholieken inkinkelen, dragen maar al te vaak blauwe Rangers- shirts. Tientallen jaren geleden was elke 'Old Firm', zoals de altijd uitverkochte wedstrijden tussen Rangers en Celtic worden genoemd, goed voor angstaanjagende veldslagen tussen rivaliserende supporters. De laatste jaren gaat het wat beter, al wordt er af en toe nog een supporter doodgestoken door iemand van de andere partij.

Oud-voetballer Tony Cascarino noemt Glasgow 'de wereldhoofdstad van de stammenhaat'. En Ronald de Boer, die een half jaar geleden naar de Rangers overkwam uit Barcelona en toch heel wat gewend is, zei na afloop van zijn eerste Old Firm, dat hij nog nooit zo'n zinderende sfeer in een voetbalstadion was tegengekomen.

De Boer weet inmiddels ook dat hij in Glasgow nog meer dan elders op zijn tellen moet passen. In december liet hij zich welwillend op de foto zetten met een fan die ; dat was wel wat eigenaardig ; een kogelvrij vest droeg. De volgende dag stond de foto prominent afgedrukt in een krant. De fan in kwestie bleek de zeer beruchte protestantse terrorist en massamoordenaar Michael Stone te zijn.

In dergelijke sferen vond menigeen het niet zo handig van premier Ahern om juist op de dag van de Old Firm een monument te onthullen ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de grote hongersnood.

Weduwe Bouleij organiseert stille tocht

De weduwe van Pierre Bouleij en enkele vrienden van de Bosschenaar willen woensdag een stille tocht houden om Bouleij op een waardige manier te herdenken. Tevens is de tocht een protest tegen de lange duur van het officiële justitiele onderzoek naar de dood van Bouleij. Dat is nog steeds niet afgerond.

Bouleij is medio december tijdens een arrestatiepoging in zijn woning door een politieagent doodgeschoten. Na zijn dood braken in Den Bosch rellen uit bij het huis van de man en op de Graafseweg. De gewelddadigheden duurden drie avonden. Daardoor ontstond een schade van meer dan 3,5 miljoen gulden.

De weduwe heeft de tocht maandagmorgen telefonisch gemeld bij burgemeester Rombouts. Ze heeft hem gevraagd ook mee te lopen. De tocht begint om 19.00 uur bij het stadhuis. Over de route is nog niets bekend. Het is evenmin duidelijk of de gemeente er toestemming voor geeft.

Derby Rode Ster-Partizan verboden

De derby van Belgrado tussen Rode Ster en Partizan is zaterdag verboden. De beslissing om niet te spelen werd twee uur voor aanvang genomen. De autoriteiten kwamen uit veiligheidsoverwegingen tot de beslissing. Ze vreesden ernstige rellen tussen de rivaliserende supportersgroepen uit de stad.

In oktober werd nog wel een begin gemaakt met de wedstrijd, die een historie aan ongeregeldheden met zich meedraagt. Na drie minuten liep de zaak volledig uit de hand en werd het duel gestaakt. De fans waren midden op het veld slaags geraakt.

Politie houdt 39 voetbalsupporters aan in Zwolle

In Zwolle zijn zaterdagavond voorafgaand aan de wedstrijd FC Zwolle - Dordrecht '90 39 voetbalsupporters aangehouden. Volgens de politie zijn de arrestanten aanhangers van de Dordtse club. Op weg naar het stadion hebben zij in de Indische Buurt van Zwolle vernielingen aangericht. Zo is zeker een ruit van het hoofdbureau van politie ingegooid.

Zwolle rekende op supporters die per bus zouden komen. De groep Dordrecht '90-fans kwam onverwacht per trein. De supporters zijn naar het stadion begeleid, maar verspreidden zich onderweg. In de Indische Buurt werden ruiten van woonhuizen ingegooid en er is over auto's gelopen.

De 39 supporters zijn aangehouden wegens vernielingen en openbare geweldpleging. Na verhoor kan de politie zeggen wie zich daaraan schuldig hebben gemaakt. De omvang van de schade is nog niet bekend. De politiewoordvoerder zegt dat de arrestanten zeker tot zondag worden vastgehouden.

Politie op ME-cursus na evaluatie EK-rellen

Het Nijmeegse politiekorps krijgt bijscholing om te leren hoe ze indien nodig in groepsverband geweld moeten gebruiken. Ook komt er een speciaal team dat binnen een kwartier paraat kan staan om een grootschalig politieoptreden te leiden.

Aanleiding voor die maatregelen is de evaluatie van de rellen in de Nijmeegse binnenstad na afloop van het EK-duel Nederland-Italië (29 juni 2000). Die rellen liepen uit op een urenlange veldslag; gisteren werd de evaluatie door de Nijmeegse politie besproken.

Uit die evaluatie blijkt dat de politie onvoldoende voorbereid, scherp en alert was op het uitbreken van de ongeregeldheden.

'Er moet ongelooflijk zwaar geïnvesteerd worden', constateerde korpschef Poelert gisteren.

Hij stelde dat het belangrijk is dat agenten vaker stevig optreden.

'De sterke arm is te weinig gebruikt tijdens de EK-rellen', vindt Poelert. 'En dat moet veranderen.' Maar, vertelde hij er gelijk achter aan: 'Een agent moet vriendelijk blijven waar het kan en alleen optreden als het moet.'

Al eerder meldde hij dat veel Nijmeegse agenten niet meer in staat zijn in spannende situaties de knop om te zetten en een begripvolle houding in te ruilen voor een stevig optreden. Agenten hebben moeite met het grootschalig optreden omdat de ME-cursus enkele jaren geleden is afgeschaft als verplicht onderdeel van de politie-opleiding, stelde Poelert.

De politiek prees gisteren de openheid die het korps heeft getoond over de kwaliteit van het eigen functioneren tijdens de rellen, maar gaf wel aan zich zorgen te maken. Poelert erkende dat er 'wel heel veel' is misgegaan en er bij hem 'het gevoel van schaamte' is ontstaan, maar de evaluatie ook te zien als een startpunt voor een forse kwaliteitsverbetering.

Supporter Liverpool gestoken

Een supporter van Liverpool is woensdagavond in Rome na messteken in het ziekenhuis opgenomen. De 27-jarige Gerard Collins liep verwondingen aan de arm en maag op. Twee andere Liverpool-aanhangers liepen lichte verwondingen op bij andere gevechten.

Het genezingsproces van Collins zal twee weken duren. De andere twee werden poliklinisch behandeld. Ruim 1000 supporters van Liverpool arriveerden woensdag in Rome voor de UEFA-bekerwedstrijd van donderdagavond tegen AS Roma. Er worden 4000 Engelsen verwacht in het olympisch stadion.

KNVB-rapporten spreekkoren TOP

De KNVB verwacht morgen de rapporten van de waarnemers die zondag de wedstrijd TOP Oss - FC Den Bosch bijwoonden. Een deel van de aanhang van de Osse club, de crazy side, zong de hele wedstrijd hoorbaar grievende teksten over Pierre Bouleij. Scheidsrechter J.-van Hulten zei na afloop niets te hebben gehoord dat kwetsend genoeg was om de wedstrijd te staken.

De afgelaste uitwedstrijd tegen Helmond Sport haalt TOP in op dinsdag 13-maart.

NAC-Twente moet snel worden uitgespeeld

De dertig resterende minuten van NAC-Twente moeten zo snel mogelijk worden uitgespeeld. Dat heeft de KNVB gisteren besloten. Daarnaast stelt de aanklager betaald voetbal van de KNVB een vooronderzoek in naar de gebeurtenissen rondom de wedstrijd.

NAC-Twente werd zaterdag na een uur voetballen gestaakt omdat de lichtinstallatie uitviel. Het bleek onmogelijk de lampen binnen de vastgestelde tijd van dertig minuten weer aan de praat te krijgen. De KNVB wil nu zo snel mogelijk een datum prikken voor het restant van de wedstrijd.

NAC en Twente zijn ook beiden voorstander van een snelle afhandeling. "Wat ons betreft zou dat volgende week woensdag kunnen", zegt Oltmans. Als ook de KNVB daar mee akkoord gaat, moet NAC nog wel toestemming van de politie krijgen. "Het is, door de relletjes, een beladen duel geworden. Een semi risico of een echte risicowedstrijd. Er geldt vanuit Twente zeker een verplichte treincombi."

De aanklager betaald voetbal van de KNVB gaat onderzoeken of die rellen én het uitvallen van het licht nog tot sancties tegen NAC moeten leiden. "Als een wedstrijd niet wordt uitgespeeld wordt er altijd zo'n onderzoek ingesteld, dat is standaard", aldus een KNVB-woordvoerster. Mocht uit het onderzoek blijken dat NAC schuld heeft aan het uitvallen van het licht of niet genoeg heeft gedaan om de rellen te voorkomen, dan kan de aanklager een schikkingsvoorstel doen. Dat kan een geldboete zijn of het uitspelen van de wedstrijd zonder publiek. Gaat NAC niet akkoord dan volgt een zitting bij de tuchtcommissie. Het is niet bekend hoe lang het onderzoek duurt.

Regilio Simons mag de resterende minuten van NAC-Twente in ieder geval niet meedoen. De spits was afgelopen zaterdag geschorst, de KNVB hevelt die schorsing niet over naar de wedstrijd NAC-PSV van aanstaande zondag maar laat de spits tijdens het restant van NAC-Twente zijn straf uitzitten. Hij is zondag dus beschikbaar.

De bron van alle ellende, de stadionlampen, deed het gisteren weer. Rond een uur of elf schoten ze aan, waarna ze de rest van de dag brandden. 's Avonds werd in het stadion de wedstrijd NAC II-Sparta II gespeeld.

De oorzaak van het defect in de lampen is nog niet achterhaald. "Er zijn 24 zogenoemde busleidingen, die worden computergestuurd. Ergens in één van die leidingen heeft een module het begeven. Misschien een klein beetje slijtage. Uiteindelijk springt er dan een zekering uit", legt Oltmans uit.

Die zekering is vervangen. "Alles wat daarachter zit is doorgemeten en er worden dingen omgeleid, zodat er niet meer zoveel op één zekering zit. We gaan ervan uit dat de fout hersteld is. Maar aan het eind van de week zullen we nog een keer testen met maximale belasting."

NAC zal in ieder geval maatregelen treffen om te voorkomen dat een dergelijk incident nog een keer voorkomt. De club gaat een noodcircuit aanleggen zodat de lampen in geval van een storing met de hand aan zijn te zetten. Was dat circuit er al geweest, dan had de wedstrijd binnen een minuut of twintig (de tijd die de lampen nodig hebben om op te warmen) hervat kunnen worden.

Ook gaat NAC het 'trafo-huisje' van een nieuwe ingang voorzien. De technici moesten in dat huisje zijn om de storing te verhelpen, de ingang naar de laagspanningsruimte ligt echter pal onder het 'calamiteitenvak', het vak waar de Twente-aanhang zich bevond. Oltmans: "Het is niet echt prettig als je daar binnen aan het werk bent en er staat een groep mensen op de deur te bonken." De club wil nu ook aan de buitenkant van het stadion een doorgang naar het trafo-huisje maken.

NAC gebruikt nieuw middel tegen hooligans

NAC wil de relschoppers die zaterdag het veld betraden strafrechtelijk laten vervolgen. Betreden van de grasmat is volgens de club erfvredebreuk.

Het is voor het eerst in Nederland dat een club dit wapen tegen relschoppers gebruikt. De voetbalfans kwamen het veld op nadat de wedstrijd NAC-FC Twente was stilgelegd na het uitvallen van de lichtmasten. Aanhangers van beide ploegen vochten met elkaar totdat ME'ers hen terug de tribune opdreven. Volgens NAC hebben clubs in Engeland ook relschoppers op deze manier vervolgd. "En met succes, daar zijn nu nauwelijks meer rellen tijdens wedstrijden."

Minister niet naar Graafsewijk

Criminaliteit, langdurige werkloosheid en lage inkomens, dat zijn voor minister R. van Boxtel de belangrijkste achterliggende oorzaken van de rellen in de Graafsewijk in december. Burgemeester Rombouts achtte het gistermiddag niet verstandig om met de minister de Graafsewijk te bezoeken tijdens diens werkbezoek aan de stad. Wel werd een buurthuis in de wijk Boschveld bezocht.

Over het handelen van burgemeester en wethouders van Den Bosch tijdens de rellen, wenste Van Boxtel geen oordeel te vellen. "Dat is de verantwoordelijkheid van het lokale bestuur." Op het Bossche stadhuis kreeg Van Boxtel tekst en uitleg over de achtergronden bij de rellen van Rombouts, korpschef E. van Hoorn en directeur B. Boer van Divers. Volgens Van Boxtel moet de overheid in de toekomst eerder een norm stellen. "Zodat minder mensen de stap maken naar criminele activiteiten. Maar dan moet je die burgers als overheid wel iets te bieden hebben."

Zes supporters TOP aangehouden in Oss

De politie heeft giste-ren na afloop van de wed-strijd TOP Oss - FC Den Bosch in Oss vijf Osse supporters aangehouden voor opruiing en openlijke geweldpleging. Een zesde Ossenaar werd op-gepakt vanwege het afsteken van vuurwerk.

De ME voerde tijdens de wedstrijd één charge uit in het vak van de Bossche supporters. FC Den Bosch won de wedstrijd met 0-2. Nog voor het beginsignaal van de wedstrijd klonk, barstten de spreekkoren los. De Marokkaanse FC Den Boschspeler Mourad Mghizrat werd uitgejouwd en bespot door de Osse supporters. Scheidsrechter Van Hulten besloot na overleg met Mghizrat de wedstrijd door te laten spelen. De ongeveer 350 Bossche supporters hielden zich gedeisd tot de zestigste minuut. Toen de Ossenaren liederen en leuzen aanhieven over de dood van FC Den Bosch-supporter Pierre Bouleij en de daarbij betrokken agent, probeerden de Bosschenaren door de hekken te breken om bij de Ossena-ren te komen. De ME voorkwam dat. Twee ME-pelotons voerden een charge uit in het vak van de Bosschenaren. De resterende speeltijd bleef de ME nadrukkelijk aanwezig door tussen speelveld en tri-bune post te vatten. Ook toen bleven de Ossenaren de Bos-schenaren tergen met spreek-koren als 'Schiet ze in de rug'. Na afloop van de wedstrijd werden de Bosschenaren door de politie zo snel mogelijk naar de bussen begeleid en weggereden. De Bossche supporters waren in zeven touringcars en onder begeleiding van stewards naar Oss gereisd. Pas op de heenreis in de bus kregen zij hun toegangsbewijs uitgereikt. Teamchef van de politie Oss-Zuid H. Keurentjes was redelijk tevreden over het verloop van de wedstrijd. Burgemeester W. Dijkstra van Oss had voor de wedstrijd een noodverordening afgekondigd en er was extra politieinzet. Trainer Jan Poortvliet van FC Den Bosch prees na afloop van de wedstrijd tijdens een persconferentie het geduld van de Bossche supporters.

Oost-Indisch doof voor kwetsende tekst

Sancties van de KNVB richting TOP Oss kunnen niet uitblijven. De spreekkoren van een deel van de aanhang (doelend op de doodgeschoten FC Den Bosch-supporter Bouleij) waren voor scheidsrechter Van Hulten geen aanleiding om maatregelen te nemen.

Stilleggen en wegwezen is volgens scheidsrechter Van Hulten de enige uitweg als supporters zulke diepkwetsende teksten door het stadion laten galmen als gisteren bij TOP Oss - FC Den Bosch. Máár, hij hoorde alleen maar "zoiets als er is een pooier in Den Bosch" en dat was voor hem geen reden om de wedstrijd te staken. 'Zoiets' was het zeker. Er stonden amper drie minuten op de klok of de Osse aanhang begon, luid en duidelijk hoorbaar, 'Er is een dooie in Den Bosch' te zingen naar het uitvak aan de overkant van het stadion. En met die 'dooie' werd de door een politiekogel getroffen Pierre Bouleij bedoeld, fan van FC Den Bosch. Zonder enige piëteit te betrachten met diens vrienden en familie.

Van Hulten verontschuldigend: "Als ik bezig ben met de wedstrijd, kan ik echt niet horen wat er geroepen wordt." Meer dan die 'pooier uit Den Bosch' had hij sowieso niet gehoord. "Ik ga geen verstoppertje spelen." Volgens de arbiter zaten KNVB-waarnemers zowel in het vak van de harde kern van TOP Oss als in het uitvak.

Negentig minuten lang en overal in het stadion overduidelijk hoorbaar klonken van Osse zijde kwalijke teksten als: 'Er staat een wout in de gang. Ja, ja een wout in de gang. Bij Pierre Bouleij' en 'En die agent, die kwam uit Oss. En die agent, die kwam uit Oss'. De scheidsrechter had in de rust contact met die 'undercover' KNVB-waarnemers. Maar die hadden volgens hem ook geen liederen gehoord die over het randje waren.

Wel hoorde Van Hulten de Ossenaren continu de moeder van Mourad, de rechtsbuiten van FC Den Bosch, beledigen. "Laat maar lullen, zei hij tegen mij. Twee keer heeft hij me op het hart gedrukt dat hij de leukste moeder van de wereld heeft", verklaarde Van Hulten. Een uur lang hield de Bossche aanhang zich vrij stil. Maar toen steeds vaker 'hun Bouleij' beschimpt werd, begonnen ze het hek af te breken. Het optreden van de ME daarentegen was koren op de molen van de 'Crazy Side' van TOP. "Schieten, schieten", klonk het massaal. De KNVB-waarnemers moeten wel heel naïef zijn, willen ze gedacht hebben dat dat bedoeld was voor de spelers van TOP.

Stenenregen voor ME in duister stadion

Het uitvallen van de veldverlichting tijdens de wedstrijd NAC-FC Twente was zaterdag voor een groep van enkele tientallen supporters aanleiding om de Mobiele Eenheid flink op de proef te stellen.

In een duister stadion ligt een relschopper uit vak G op de grond. De man wordt geschopt en geslagen door een supporter van FC Twente.

Bij de uitgang van vak G vlogen de stenen de ME'ers om de oren. Zeven supporters en een agent raakten lichtgewond. Enkele geparkeerde voertuigen aan de achterzijde werden beschadigd door brokken steen. Twee NAC-supporters zijn aangehouden.

De tweede helft van de wedstrijd was tien minuten oud, toen niet alleen de verlichting uitviel, maar ook de verwarming op de tribunes het liet afweten. Het stadion hulde zich in een kille duisternis.

Een van de NAC-supporters uit vak G slaagde erin het veld te betreden. Hij daagde de Twente-supporters uit, die daarop ook over de hekken klommen. Een handvol supporters van beide clubs stond op het veld tegenover elkaar. Over en weer vielen enkele klappen, maar het lukte de stewards van NAC de partijen te scheiden. Toen de losgebroken supporters weer terugkeerden naar hun vakken, kwam de mobiele eenheid onder luid gejoel het veld op.

De rust keerde terug op het veld, maar in vak G en het bezoekersvak duurde de onrust voort. De Twente-aanhangers werden in een hoek van hun vak gedreven omdat ze NAC'ers op de aanpalende tribunes met brokken steen onder vuur namen.

NAC- en Twente-supporters probeerden via de uitgang uit hun vak te breken maar stuitten daar op de ME. De poort van het vak sneuvelde, maar het lukte de ME de supporters binnen te houden. Daarop wrikte een groepje supporters tegels uit de vloer, die ze in stukken sloegen. Een regen van stenen vloog naar de ME, die de uitgang van het vak blokkeerde met drie ME-bussen. Toen na een half uur duidelijk werd dat de wedstrijd niet hervat zou worden, mochten de supporters hun vakken verlaten. Verdere incidenten bleven uit.

Groep NAC-supporters zoekt confrontatie met Twente aanhang na uitvallen stadion-verlichting (Was het niet Twente ?????? En enkele tientallen NAC-supporters?? Hehe zeg maar 3 )

(11/2/2001) Enkele tientallen NAC-supporters hebben zaterdagavond de confrontatie gezocht met enkele supporters van de bezoekende club FC Twente toen kort na aanvang van de tweede helft de stadionverlichting uitviel. Een groep van enkele tientallen supporters van NAC klom over de hekken en daagden vanaf het veld de Twente aanhang uit. Even kwam het op het veld tot een korte schermutseling, maar wisten ME en stewards de supporters weer terug te dringen in de vakken. Omdat de verlichting niet snel hersteld kon worden moest de wedstrijd worden gestaakt. Oorzaak defect is niet bekend.

Tijdens het 'leeglopen' van het stadion zocht wederom een groep van zo'n vijftig NAC-aanhangers de confrontatie met de Twente aanhang, daarbij werd met stenen gegooid. Zeven supporters moesten zich ter plaatse door de GGD laten behandelen voor min of meer kleine verwondingen veroorzaakt door rondvliegende stenen. Wie deze supporters zijn is niet bekend. Ook een politieman werd door een stuk steen op zijn arm geraakt en moest zich op de ongevallenpoli van een van de Bredase ziekenhuizen laten behandelen. Enkele geparkeerde auto's aan de achterzijde van het stadion, waaronder een BBA-bus, een begeleidingsbusje werden beschadigd door brokken steen.

Eerder vandaag probeerden kleine groepjes NAC-aanhangers enkele malen de confrontatie aan te gaan met vooruit gereisde Twente supporters. Door snel ingrijpen van ME kon dit worden voorkomen. In totaal zette de politie 50 mensen in, waaronder een sectie van 25 man ME. De wedstrijd werd bezocht door een kleine vierhonderd Twente aanhangers, waarvan er 90 met bussen waren gekomen. De rest van de supporters kwam met eigen vervoer of per trein.

Een 20 jarige Bredanaar, J.A werd kort voor de wedstrijd aangehouden, omdat hij ervan wordt verdacht naar een Twente supporter te hebben geschopt. Na de wedstrijd werd een eveneens 20 jarige Bredanaar (A.V) aangehouden, omdat hij met een glas naar een politiebus had gegooid. Tegen de beide verdachten is proces-verbaal opgemaakt, waarbij zij rekening moeten houden dat dit zal worden aangevuld met een stadionverbod.

Extra politie achter de hand

Burgemeester W. Dijkstra van Oss heeft dagelijks overleg met de politie over de wedstrijd Top Oss-Den Bosch. Tot nog toe zijn er voor hem nog geen aanleidingen de derby te verbieden. Maar hij stelt dat gemeente en politie op alles zijn voorbereid. "Er worden extra agenten achter de hand gehouden."

Op de internetsites van de wederzijdse supportersverenigingen dagen de hooligans elkaar wel uit, maar echte confrontaties lijken uit te blijven. Een enkele keer valt de naam van de doodgeschoten Den Bosch supporter Bouleij wel, maar kwetsende teksten staan er niet tussen. Wel worden de Bossche supporters uitgedaagd om eerder met de trein naar Oss te komen, maar het antwoord uit de provinciehoofdstad is afwijzend. Dijkstra stelt dat de politie ook de supportersbewegingen op internet volgt. "We letten op alles." Wanneer de Osse burgemeester signalen krijgt dat het onverantwoord wordt de wedstrijd te laten spelen, dan stelt hij niet te zullen schromen de match te verbieden. "Maar we communiceren ook naar de supportersverenigingen heel duidelijk dat het om een mooie pot voetbal gaat."

Lading

Dijkstra erkent dat de wedstrijden tussen Top Oss en Den Bosch altijd iets speciaals hebben. "De supporters van beide clubs liggen elkaar gewoon niet." Maar door de dood van Bouleij en het nieuws rondom het onderzoek van de rijksrecherche komt er nog eens een extra lading op deze ontmoeting. Het is bovendien de eerste wedstrijd van Den Bosch in Oss na de degradatie uit de eredivisie. Zelf is Dijkstra zondag een groot deel van de wedstrijd in het Osse stadion. "Maar het begin en het eind kan ik niet volgen. Ik moet eerst om 14.00 uur in Macharen een fotoboek presenteren en om 16.00 uur heb ik een optreden in politiek café Zout. Maar al die tijd ben ik telefonisch bereikbaar mocht het nodig zijn."

'Verdachten gingen als waanzinnigen te keer'

Celstraffen geëist tegen vrienden Bouleij

Vijf maanden celstraf heeft officier van justitie R. Appels gisteren voor de politierechter in Den Bosch geëist tegen een 28-jarige Bosschenaar voor het plegen van geweld na de dood van Pierre Bouleij. Tegen zeven andere vrienden van Bouleij eiste de officier vier maanden.

Kort nadat Bosschenaar Bouleij in december door een politieman was doodgeschoten, waren de acht betrokken bij heftige schermutselingen voor de woning van het slachtoffer. De 28-jarige Bosschenaar hoorde de zwaarste straf tegen zich eisen, omdat hij niet alleen bij de woning van Bouleij de politie bekogelde, maar ook op de Markt in Den Bosch geweld tegen de politie gebruikte. Dat incident vormde de opmaat tot de hevige rellen later op de avond.

Een groep van enkele tientallen bekenden trok na de dood van Bouleij volgens eigen zeggen overmand door verdriet en woede naar de woning van hun vriend om verhaal te halen. Daar kwam het tot een geweldadig treffen met de politie die volop bezig was met het onderzoek van het schietincident.

Geweldexplosie
Appels tilt zwaar aan de delicten. Hij sprak van een geweldexplosie die extreem bedreigend was voor de politie. 'Verdachten gingen als waanzinnigen tekeer.' In vijf gevallen kan de celstraf wat hem betreft worden omgezet in honderdtachtig uur dienstverlening.

In totaal moesten tien mannen voor de politierechter verschijnen, negen Bosschenaren en een Amsterdammer. De zaak tegen een van hen is aangehouden voor verder onderzoek. Een 40-jarige Bosschenaar werd schuldig bevonden zonder verdere strafoplegging.

De 38-jarige hoofdverdachte noemde zichzelf tijdens de zitting een op hol geslagen paard. De anderen zeiden een waas voor hun ogen te hebben gekregen toen zij hoorden van de dood van hun vriend.

De 38-jarige vriend van Bouleij heeft al een fors strafblad wegens vernieling, geweld, brandstichting en diefstal. Op 31 januari werd hij nog veroordeeld voor een knokpartij tijdens carnaval vorig jaar.

Verontwaardiging over smartengeld

Drie agenten hebben gisteren ieder duizend gulden smartengeld toegewezen gekregen vanwege de doodsangsten die zij uitstonden tijdens het gevecht na het doodschieten van Pierre Bouleij.

Bosschenaar Bouleij werd op 16 december vorig jaar in zijn woning op de Trompet doodgeschoten door een politieman die hem wilde aanhouden. Het incident was de opmaat naar drie dagen van rellen in de stad. Kort na het schietincident raakten de agenten die het huis aan de Trompet bewaakten in gevecht met vrienden van Bouleij. Die kwamen verhaal halen omdat ze er van overtuigd waren dat hun kameraad door de politieman was 'afgeschoten'.

Schandalig

De vrienden reageerden gisteren verontwaardigd op de toekenning van het smartengeld aan de agenten. Ook de weduwe van Pierre Bouleij zei het schandalig te vinden dat de agenten een schadevergoeding krijgen. Vrienden en nabestaanden zijn er altijd van overtuigd geweest dat de agent geen reden had om zijn wapen te trekken. Het eergisteren uitgelekte sectierapport heeft hen gesterkt in die overtuiging. Het sectierapport heeft aangetoond dat Bouleij dodelijk werd geraakt door een kogel in de rug. "Wij wisten van het begin af aan dat we goed zaten", vertelde een van de vrienden van Bouleij die gisteren voor de politierechter in Den Bosch moesten verschijnen. Met negenen stonden ze terecht vanwege de vechtpartij met de politie.

Politieauto's

Drie van de aangevallen agenten vroegen smartengeld aan. Ze deden dat op grond van het zogeheten geweldsconvenant van de politieregio - dat conventant bepaalt dat agenten tegen wie geweld is gebruikt altijd een schadevergoeding vragen. De eisen varieerden van 1500 tot 2000 gulden. De politierechter bepaalde het voorschot op de schadevergoeding op 1000 gulden. De vrienden van Bouleij die hij straffen oplegde moeten samen bovendien 6400 gulden schade aan zeven politieauto's vergoeden.

Hulp

De drie agenten raakten licht gewond, maar het geweld dat tegen hen gebruikt is was zo beangstigend dat een van hen professionele hulp heeft moeten zoeken, vertelde officier van justitie R. Appels. Toen hij zei dat de agenten 'de dood in de ogen hebben gekeken' leverde hem dat de hoon van de publieke tribune op. Willy Donkelaar, vriend van Pierre Bouleij en ooggetuige van het schietincident, zei dat hij voor iedere gulden die hij aan een agent moet betalen een maand wil gaan zitten. "Ze krijgen van mij geen cent."

Vrees voor rellen rond TOP-Den Bosch

Burgemeester W. Dijkstra van Oss heeft een noodverordening afgekondigd voor de wedstrijd TOP Oss-FC Den Bosch zondag. Naar verluidt worden ook ME-teams uit Eindhoven, Nijmegen, Venlo en de Stedendriehoek (Deventer-Apeldoorn-Zutphen) paraat gehouden.

In Oss worden extra agenten achter de hand gehouden, mocht het zondag tot een confrontatie tussen supporters onderling of met de politie komen. De recente berichtgeving over de dood van FC Den Bosch-supporter Bouleij baart Dijkstra zorgen. De harde kern van Bossche fans is verbolgen nu een uitgelekte rapportage aangeeft dat hun kameraad Pierre Bouleij op 16 december is overleden na een schot in de rug. De kogel kwam uit een wapen van een politieman, die zich door Bouleij bedreigd voelde. Supporters van Den Bosch kunnen alleen via de combi-regeling de wedstrijd bezoeken. Er mogen maximaal 350 supporters naar Oss afreizen, verplicht met de bus. In de bus krijgen ze pas hun toegangsbewijs voor de wedstrijd. Wie op eigen gelegenheid naar Oss komt, wordt al aan de rand van de stad opgevangen en teruggestuurd. Weigerachtig gedrag betekent onmiddellijke aanhouding.

Gezond verstand

Ook de politie in Den Bosch zet zondag meer mensen in dan gebruikelijk bij uitwedstrijden van FC Den Bosch. Hoeveel meer wil de leiding van de politie Brabant-Noord niet bekend maken. Zeker is dat Den Bosch bij andere politieregio's om extra bijstand van de Mobiele Eenheid heeft gevraagd. D. Kamphuis, supporterscoördinator bij FC Den Bosch, verwacht geen problemen. "Wij spreken regelmatig met supporters en ik denk dat het gezond verstand zal zegevieren. Deze risicowedstrijd zal niet afwijken van soortgelijke wedstrijden." De Bossche politie heeft gekozen voor een strategie die rust in de stad moet bewaren. Normaal gesproken reizen politiemensen in burger mee naar uitwedstrijden, om een oogje in het zeil te houden. Hoe die begeleiding zondag is geregeld, wil Van der Westen niet kwijt. "Er is meer politie op de been dan normaal."

Tot drie maanden celstraf voor vrienden Bouleij

De politierechter in Den Bosch heeft drie Bosschenaren drie maanden celstraf opgelegd wegens gewelddadigheden na de dood van Pierre Bouleij. Vier andere mannen, een Amsterdammer en drie Bosschenaren, kregen voor hetzelfde delict een werkstraf van 140 uur. De mannen variëren in leeftijd van 28 tot en met 32 jaar.

De beste vriend van Bouleij, de 40-jarige Bosschenaar W.D. werd schuldig bevonden zonder verdere strafoplegging. D. ging naar het huis van Bouleij om hem te kalmeren. Rechter A. Roosmale Nepveu gaf aan dat het bij D. niet om psychische overmacht ging, ,,hij heeft zelf de confrontatie gezocht''. Maar hij hield rekening met het feit dat D. niet de tijd heeft gehad de dood van zijn vriend te verwerken.

In totaal moesten donderdag tien verdachten terecht staan. De zaak tegen een van hen is aangehouden, in verband met nader onderzoek. De tiende verdachte, de 26-jarige A. de G., is vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs.

Opnieuw opstootjes in Graafsewijk Den Bosch

In de Graafsewijk in Den Bosch stak gisteravond opnieuw onrust de kop op. Na het uitlekken van het rapport van de Rijksrecherche over de dood van Pierre Bouleij, pleegden jongeren vernielingen en brandstichting op de Graafseweg.

Een bushalte voor de wijkschool ging aan diggelen. Ook werden ruiten van een leegstaand pand op de hoek Muntelbolwerk en bij lijstenmakerij Monart op de hoek Hinthamerbolwerk ingegooid. Daarnaast zijn een auto en een scooter in brand gestoken. De woede over de uitkomst van het sectierapport dat Bouleij door de politie in de rug is geschoten, richtte zich op burgemeester Rombouts van Den Bosch. Op de gevel van Monart werden de woorden 'Rombouts rot op' gespoten. De politie hield gisteravond op de Graafseweg drie jongens van 11, 12 en 14 jaar aan voor het plegen van vernielingen, maar spreekt desondanks van 'een rustige avond'. Bij de harde kern van FC Den Bosch supporters sloeg het nieuws dat Bouleij met een schot in de rug gedood zou zijn, in als een bom. Een aantal supporters verwacht problemen bij de uitwedstrijd tegen TOP Oss zondagmiddag. Dit omdat Oss-supporters en Bosch-supporters grote rivalen van elkaar zouden zijn. "De telefoon staat hier roodgloeiend. Iedereen is kwaad. Dit maakt het alleen maar erger", aldus een fervent FC Den Bosch aanhanger. Een aantal supporters ziet in het nieuws de bevestiging dat de politie verkeerd gehandeld heeft. Een prominent lid van FCDB, de fanclub van FC Den Bosch, zegt: "Je schrikt van zo'n verhaal, maar het bevestigt wel wat velen al wisten. Dat in Nederland zoiets kan gebeuren." Jopie Meulenberg, door zijn maatjes d'n blauwe genoemd, zegt zich 'kapot' te zijn geschrokken. "Op de televisie verklaren ze dan dat het noodweer was", meldt hij verontwaardigd. Ook exploitant Gertie van der Beek trekt meteen haar conclusies uit het uitgelekte deel van het onderzoek: "Eindelijk gerechtigheid", vindt ze. "Het zijn maar een paar woorden, maar die zeggen al genoeg."

Op de internetsite van de-m-side van FC Den Bosch heeft ook een aantal supporters gereageerd. Ondermeer met verwensingen voor de agent die de schoten heeft gelost.

Tien Bouleij-verdachten voor politierechter

Negen mannen uit Den Bosch en een Amsterdammer moeten zich donderdagochtend voor de politierechter in Den Bosch verantwoorden voor hun betrokkenheid bij de rellen op 16 december bij de woning van Pierre Bouleij.

Kort nadat Bouleij door de politie was doodgeschoten probeerde het tiental het politieonderzoek te verstoren. Ook daarbij deden zich hevige ongeregeldheden voor, waarbij de politie af en toe hard optrad. De tien verdachten is openlijk geweld op de openbare weg ten laste gelegd.

Woensdag lekte uit dat Bouleij door de politiekogel in zijn rug is getroffen. Burgemeester Rombouts en korpschef van Hoorn verklaarden kort na het incident dat de agent uit noodweer handelde. Het OM besluit pas volgende week wat er met de agent moet gebeuren als het onderzoek helemaal is afgerond.

De avond van 16 december braken rellen uit in de Graafsewijk, een heel ander deel van Den Bosch. Ook de twee avonden daarna was het in die wijk onrustig. Door de ongeregeldheden is een schade ontstaan van tenminste 3,5 miljoen gulden. De politie hield in totaal 34 mensen aan.

De politierechter in Den Bosch veroordeelde op 28 december al zeven personen voor hun betrokkenheid bij de rellen in de Graafsewijk. Een 32-jarige Bosschenaar kreeg zes weken gevangenisstraf, een 24-jarige man uit Sint-Michielsgestel vier weken. Twee mannen van 28 en 43 jaar kregen werkstraffen van respectievelijk vijftig en zestig uur.

Een jongen van 14 werd veroordeeld tot tien dagen jeugddetentie en een taakstraf van zestig uur. Een jongen van 15 uit Sint-Michielsgestel kreeg eenzelfde taakstraf en moet een cursus sociale vaardigheden volgen.

'Rugschot sluit noodweer niet uit'

Het schot in de rug waarmee een politieman op 16 december Pierre Bouleij doodde in Den Bosch, sluit noodweer niet uit. "Een oordeel is pas mogelijk als de rijksrecherche het onderzoek heeft afgerond", aldus hoofdofficier van justitie R. Craemer.

Het uitlekken van de eerste bevindingen van de rijksrecherche en het sectierapport, gisteren in de Telegraaf, heeft tot grote commotie geleid in Den Bosch. Het Openbaar Ministerie en raadsman mr.-J. Wasser van de betrokken agent reageerden woedend. Burgemeester Rombouts belegde in allerijl een overleg met hoofdofficier Craemer en korpschef E. van Hoorn van de politie Brabant Noord. Op de Graafseweg was het gisteravond onrustig. Er werden kleine vernielingen aangericht. Bouleijs dood op 16 december leidde tot drie dagen met rellen in Den Bosch. Advocaat N. Meijering stelde op een persconferentie in Amsterdam, in aanwezigheid van weduwe Patrizia Bouleij, dat 'koeien van vraagtekens' gezet kunnen worden bij de lezing van de agent die het schot loste. Meijering baseert zich op het sectierapport en de verklaringen van twee ooggetuigen: Willy Donkelaar en Wilma Bouleij, respectievelijk vriend en schoonzus van het slachtoffer. Uit het sectieraport blijkt dat de kogel Bouleij in de rug trof op 15 centimeter naast de ruggengraat en vervolgens het hart doorboorde. Meijering heeft zelf in de woning onderzoek gedaan naar de baan van het schot. Dat ondersteunt de verklaringen van de ooggetuigen. Zij hebben gezegd dat Bouleij is neergeschoten terwijl hij in de woonkamer stond. Volgens de agenten kwam Bouleij met een mes in zijn hand het halletje van de woning in. De agent die geschoten heeft, houdt volgens zijn advocaat-J. Wasser vol dat hij in het nauw gedreven werd. "Ik ga uit van noodweer. Bouleij stond op enkele tientallen centimeters, toen de schoten vielen." Hoofdofficier Craemer vindt het voorbarig en onverantwoord om nu al conclusies te trekken. "Het technisch onderzoek is nog niet compleet." De hoofdofficier hoopt het onderzoek zo snel mogelijk af te ronden.

EIS ADVOCAAT FAMILIE

‘Agent zaak Den Bosch aanhouden’

De agent die in december Pierre Bouleij uit Den Bosch neerschoot, moet onmiddellijk worden aangehouden. Dat vindt advocaat N. Meijering van de nabestaanden van Bouleij. Volgens hem was er geen sprake van noodweer.

"Wij denken dat het verhaal van de agent ongeloofwaardig is", aldus de raadsman. Meijering zei dat in een reactie op het uitgelekte rapport van de rijksrecherche. Gisteren meldde De Telegraaf dat uit dit onderzoek blijkt dat Bouleij door een politiekogel in de rug is getroffen. Burgemeester Rombouts van Den Bosch en politiechef Van Hoorn hebben vanaf het begin verklaard dat de man uit Den Bosch uit noodweer is doodgeschoten. Na de dood van Bouleij in december ontstonden in de Graafsewijk in Den Bosch drie avonden achtereen hevige rellen. Daardoor is een schade van tenminste 3,5 miljoen gulden aangericht. Hoofdofficier R. Craemer vindt niet dat de burgemeester en de korpschef te snel over noodweer hebben gesproken. Het feit dat Bouleij in de rug is geschoten, sluit noodweer volgens hem niet uit. "Het is niet alleen voortijdig, maar ook onverantwoord om nu al conclusies te trekken op basis van het voorlopige rapport van de Rijksrecherche", voegde hij eraan toe. Hij riep de raadslieden op te stoppen met het trekken van conclusies en het maken van verwijten over en weer.

Stilhouden
Volgens advocaat Meijering wisten de nabestaanden al dat uit de sectie was gebleken dat Bouleij in de rug was getroffen. "In het belang van het onderzoek was afgesproken dit stil te houden. De familieleden hebben zich hieraan met veel moeite gehouden", vertelt de raadsman. Volgens hem was het nodig de visie over noodweer in het openbaar te nuanceren, omdat justitie dat niet uit eigener beweging deed. Meijering hecht namelijk geen geloof aan de lezing van de agent dat hij uit noodweer schoot omdat Bouleij met een mes op hem afkwam. Volgens de advocaat is dat nog eens duidelijk geworden uit de eigen reconstructie.

Justitie betreurt uitlekken Bouleij-rapport

Justitie in Den Bosch betreurt in hoge mate dat het rapport van de rijksrecherche over het doodschieten van Pierre Bouleij is uitgelekt. Dat zegt een woordvoerster van het Openbaar Ministerie.

Na de dood van Bouleij ontstonden in de Graafsewijk in Den Bosch drie avonden achtereen heftige rellen. Daardoor is een schade ontstaan van tenminste 3,5 miljoen gulden. De eerste raddraaiers zijn daarvoor al veroordeeld. Donderdag staan opnieuw tien verdachten terecht. Woensdagmorgen meldde de Telegraaf dat uit dat rapport blijkt dat de Bosschenaar door een politiekogel in de rug is getroffen. Burgemeester Rombouts van Den Bosch en politiechef Van Hoorn hebben steeds verklaard dat Bouleij was neergeschoten uit noodweer. Hij zou met een groot mes zijn afgekomen op de agent die het dodelijke schot loste. Hoofdofficier mr. R. Craemer vindt volgens de woordvoerster dat de burgemeester en de korpschef niet te snel over noodweer hebben gesproken. "Al snel ontstond het beeld dat de politie Bouleij in koelen bloede had neergeschoten. Dat beeld hebben de burgemeester en de korpschef naar de mening van Craemer willen wegnemen." De hoofdofficier laat volgens haar in het midden of dat achteraf gezien verstandig is geweest. Omdat het schietincident zich in een kleine ruimte heeft afgespeeld, hoeft de plaats waar het slachtoffer is getroffen, niet relevant te zijn, is de mening van justitie. Justitie wil verder niet inhoudelijk op het rapport ingaan omdat het nog niet is afgerond. Volgens de woordvoerster zijn met name de resultaten van DNA-onderzoek nog niet beschikbaar. "Die verwachten we binnen enkele dagen. Dan krijgen de raadslieden van de nabestaanden en de betreffende agent het ter inzage", aldus de woordvoerster. Het OM beslist pas of de agent wordt vervolgd als het onderzoek helemaal is afgerond. De man is tot nu toe niet aangehouden omdat dit niet strookt met de richtlijn. Agenten die tijdens hun werk geweld gebruiken, staan volgens deze richtlijn niet meteen te boek als verdachte, aldus de woordvoerster. Het onderzoek naar de schietpartij heeft geen aanleiding gegeven daar van af te wijken.

Politiekogeltrof Bouleij in zijn rug

De Bosschenaar Pierre Bouleij is op 16 december vorig jaar mogelijk niet uit zelfverdediging door een agent omgebracht, maar in zijn rug geschoten.

Dit blijkt uit nog vertrouwelijke onderzoeksgegevens van de rijksrecherche, waarop deze krant de hand heeft gelegd.

De dood van Bouleij was twee maanden geleden de opmaat voor drie avonden hevige rellen in de Graafsewijk in Den Bosch.

Hart
De 31-jarige Bosschenaar werd door een politieman doodgeschoten na een poging een burenruzie te sussen. Volgens een eerste verklaring handelde de schietende agent uit 'noodweer'.

In een definitieve versie van het sectierapport concludeert patholoog G. van Ingen dat Pierre Bouleij van dichtbij is beschoten en dat de politiekogel aan de achterzijde, op zo'n 15 centimeter afstand van de rugwervel, het lichaam van het slachtoffer is binnengedrongen.

Het projectiel doorboorde van achteren het hart, lever en milt van de Bosschenaar en verliet volgens het sectierapport via het borstbeen aan de voorzijde weer het lichaam. "Het oplopen van deze schotverwonding heeft de dood tot gevolg gehad," concludeert patholoog Van Ingen.

Naspelen
De rijksrecherche beschikt naast het sectierapport, inmiddels over meer aanwijzingen die mogelijk een ander licht werpen op de eerste lezing van korpschef E. van Hoorn en burgemeester T. Rombouts van Den Bosch dat Bouleij uit zelfverdediging zou zijn doodgeschoten.

Zo sluiten verklaringen van de schietende agent op belangrijke punten niet aan op de resultaten van ballistisch onderzoek, lezingen van getuigen en twee reconstructies. De rijksrecherche heeft de schietpartij op 12 januari jongstleden in een in Almere speciaal nagebouwde benedenverdieping van het huis van Bouleij nagebootst.

Bij het naspelen van het incident waren alle relevante getuigen aanwezig. Ook de advocaten van de nabestaanden, mr. N. Meijering en mr. M. van der Werf, hebben met hulp van getuigen de gebeurtenissen in de woning aan de Trompet in de wijk de Hambaken op video gereconstrueerd.

Daaruit is onder meer naar voren gekomen dat Bouleij wellicht van grotere afstand is geraakt dan door de schietende agent beweerd. Volgens de lezing van de politieman schoot hij uit noodweer toen Bouleij ín de hal van diens woning met een groot mes op hem afkwam. "Ik zag dat Bouleij de woonkamer uitkwam. (...) Ik zag dat Bouleij met een mes in de hand de drempel van de voordeur overkwam", verklaart de agent (die in het proces-verbaal als D3 wordt aangeduid) letterlijk tegenover de rijksrecherche.

Zeer waarschijnlijk stond Bouleij echter middenin de woonkamer op ongeveer anderhalve meter afstand van de deur en werd hij vanuit de gang onder vuur genomen, zo heeft reconstructie en de analyse van schootsbanen uitgewezen. Vast staat dat de betrokken agent twee kogels heeft afgevuurd. Het eerste schot ging dwars door een deels geopende deur en miste Bouleij, die zich daarna vermoedelijk heeft omgedraaid. De tweede politiekogel raakte het slachtoffer in de rug.

Toen de rijksrecherche 'agent D3' tijdens verhoren confronteerde met het feit dat Bouleij in de rug is geschoten, antwoordde de politieman letterlijk dat hij "een stukje van de film kwijt is."

Na de schoten werd de stervende Bouleij door agent D3 nog in de handboeien geslagen. Op het moment van het incident waren ook de schoonzus van Bouleij en vier kleine kinderen in de kamer aanwezig. De schietende agent stond met drie collega's en een vriend van het slachtoffer in de gang.

Spoed
De advocaten Meijering en Van der Werf hebben namens de nabestaanden bij het OM herhaaldelijk aangedrongen op meer spoed bij de afwikkeling van het onderzoek. Ook hebben de raadslieden per brief hun onbegrip geuit over het feit dat de agent niet is aangehouden. Meijering en Van der Werf wilden gisteren geen commentaar geven op de tot nu toe verkregen onderzoeksresultaten.

Morgen staan in Den Bosch overigens opnieuw enkele relschoppers terecht. Zij koelden volgens justitie kort na de dood van Bouleij hun woede op aanwezige mensen en materieel van politie en justitie. In totaal arresteerde de politie na de rellen zestig mensen, van wie een aantal reeds voor de rechter is verschenen.

OM: Onderzoek is wel versneld

Volgens de Bossche hoofdofficier van justitie mr. R. Craemer heeft het OM alles op alles gezet om het onderzoek naar de dood van Pierre Bouleij versneld af te ronden.

"Inhoudelijk kan ik niet ingaan op de zaak voordat het onderzoek is afgerond. Ik verwacht binnen enkele dagen de resultaten van dna-onderzoek, waarna het complete dossier aan de advocaten van de nabestaanden en van de politieman ter inzage wordt gegeven. Pas daarna beslist het OM of de agent wordt vervolgd", aldus Craemer.

De hoofdofficier vindt niet dat burgemeester Rombouts en korpschef Van Hoorn te snel van 'noodweer' hebben gesproken: "In eerste instantie ontstond het beeld dat de heer Bouleij in koelen bloede door de politie was neergeschoten. Dat beeld hebben de burgemeester en korpschef willen wegnemen. Of dat achteraf verstandig was laat ik in het midden."

Over het in de rug schieten zegt Craemer: "Het gaat hier om een schietincident dat zich op een zeer kleine oppervlakte heeft afgespeeld. In zo'n geval hoeft de plaats van de inschotwond in de visie van het OM niet relevant te zijn."

Volgens Craemer is de betrokken agent niet gearresteerd omdat richtlijnen van het ministerie van Justitie dat niet toestaan. "In beginsel worden agenten die tijdens de uitoefening van hun werk geweld gebruiken volgens deze richtlijn niet direct als verdachte aangemerkt. De loop van het onderzoek gaf mij tot nu toe geen aanleiding daarvan af te wijken", aldus Craemer.

Video-opnamen van rellen bij RBC-stadion

Politie rekent op meer aanhoudingen

De politie verwacht de komende dagen nog meer aanhoudingen te doen naar aanleiding van de ongeregeldheden van afgelopen zaterdag tijdens en na de voetbalwedstrijd RBC-RKC. Aan de hand van video-opnamen die binnen en buiten het stadion zijn gemaakt, heeft de politie zicht op een behoorlijk grote groep die bij de incidenten was betrokken.

Zaterdag werden al twee fans aangehouden wegens openlijke geweldpleging. Bij die schermutselingen raakten twee agenten lichtgewond. De twee verdachten zaten gisteren nog steeds vast.

De politie heeft nogal wat mankracht op het onderzoek naar de incidenten gezet. "Want wat er zaterdag is gebeurd, kan absoluut niet door de beugel", zegt waarnemend chef Frans van der Veeken van het team Centrum. "Dit soort ontwikkelingen rond wedstrijden van RBC moeten wij zo snel mogelijk de kop indrukken. De club heeft nu kennelijk een groepje fans dat zich wat sterker wil manifesteren. Niemand is daar van gediend. Supporters moeten weten waar de grens ligt. Dit soort gedrag wordt in geen enkel stadion getolereerd, dus ook niet in Roosendaal", aldus de politieman.

Vooralsnog hoopt hij dat er sprake is van een incident. Rond vorige wedstrijden van RBC in het nieuwe stadion waren er geen noemenswaardige problemen. "We moeten er niet klakkeloos vanuit gaan dat het bij dit incident blijft. Wij willen meteen duidelijk laten merken welk beleid er wordt gevoerd rond personen die zich misdragen", zegt Van der Veeken.

In overleg met RBC zullen er passende maatregelen worden genomen tegen de fans die zich hebben misdragen. "De club kan een stadionverbod opleggen, justitie kan dat ook en mogelijk kunnen er ook in het stadion wat zaken worden verbeterd. Maar dat is een zaak van de club zelf. Het vak waarin het fout ging, grenst pal aan het risicovak. Misschien zitten die groepen wel te dicht bij elkaar. De RBC-fans verhuizen naar een andere plek in het stadion zou een mogelijkheid kunnen zijn. Wij sluiten geen enkele optie uit", aldus Van der Veeken.

Arnhem potdicht voor raddraaiers

Zondagmiddag, half twee. Drielsedijk pal achter Gelredome. Op het vingergetik van de politieman draait de jonge bestuurder in de klemgereden auto het raampje omlaag. Nerveus blikken zijn twee medepassagiers in de smoezelige Toyota Starlet naar het ME-busje en de politiemotoren.

Op het overhandigde rijbewijs prijkt Nijmegen als domicilie. Zwartgroene vaantjes, petjes en sjaaltjes ontbreken. Evenals een ticket voor Vitesse-NEC. Toch zijn de drie Nijmegenaren deze natte februari-zondag duidelijk niet zomaar in Elden verdwaald. Op steenworp afstand van Gelredome worden ze aangehouden.

Dat gebeurt op grond van de door Arnhems burgemeester mr. P. Scholten ingestelde noodverordening. Voor de risico-wedstrijd geldt een verplichte combi. Slechts 518 NEC-fans (twaalf bussen vol) mogen vanuit het bezoekersvak de uitwedstrijd in Arnhem bijwonen.

De jacht op auto’s met NEC-fans is deze middag het beeld van de risicowedstrijd Vitesse-NEC. In de uren voor de aftrap volgt een kat-en-muisspel tussen politie en Nijmeegse fans, die op eigen houtje komen. Diverse ’Nijmeegse auto’s’ worden vanuit de Arnhemse buitenwijken bijtijds teruggestuurd. De smoes slechts te willen winkelen op de Arnhemse koopzondag houdt op de Brink in Elden geen stand. Arnhem blijft voor hen potdicht, al zitten er later hoog op de Westtribune toch nog NEC-aanhang.

In eendrachtige samenwerking met de politie van Nijmegen _ en met bijstand van de politieregio Noord- en Oost-Gelderland _ draait de Arnhemse politie zondag onder hoogspanning. Het toch al zo zwaar beladen risicoduel is extra belast, nu Vitesse en Nuon het boek Aalbers definitief hebben dichtgeslagen. Ook op ’Zuid’ lijkt de ex-voorzitter alle steun te hebben verloren. In de luidruchtige, massale spreekkoren blijft het over ’de man van honderd miljoen’ opvallend stil.

Vooraf gonst het van de geruchten. Dat is steeds het geval als Arnhem en Nijmegen elkaar op een voetbalveld ontmoeten. De hooligans van Vitesse zijn trots. Recent, ergens in een nacht, is het NEC-supporterscafé Goffertzicht besmeurd met geelzwarte verf en leuzen. De ’heldendaad’ is breed uitgemeten op internet. Voor een tegenaanval op de Arnhemse supporterscafés de Tijd en Pappillon wordt gevreesd.

De harde kern van Nijmegen is toch al slecht gemutst. De weinige beschikbare kaarten zijn zoveel mogelijk buiten het fanatiekste deel om verkocht. Er wordt gefluisterd dat ze daarom de supportersbussen zullen beletten te vertrekken.

Veiligheidshalve rijden de bussen voor vertrek het eigen Goffertstadion binnen. Voordat kan worden ingestapt, moet het goedgekeurde deel van de NEC-aanhang eerst de eigen kassa’s passeren. Zo worden supporters zonder kaartje geweerd.

ALERT
De Vitesse-aanhang gedraagt zich rustig. Een luidruchtige groep loopt op weg naar de Zuidtribune om via de Batavierenweg. De politie reageert alert. Pas na legitimatie worden de fans onder streng toezicht in kleine groepjes op het stadionplein toegelaten. Anders dan tegen NAC afgelopen woensdag krijgt de Arnhemse aanhang geen enkele kans om bij de bussen van de supporters van de tegenpartij op het noordplein van Gelredome te komen.

De parkeerplaatsen aan de noordkant zijn ditmaal volledig afgeschermd en ook na de wedstrijd verboden terrein. De Batavierenweg, waar woensdag nog een stenenregen van het talud neerdaalde, is eveneens afgeschermd.

Vitesse-NEC verloopt door de overmacht aan politie zeldzaam rustig. Drie jaar na opening van Gelredome zijn de laatste gaten in het veiligheidsbeleid gedicht. NEC vergt een nadrukkelijker politie-aanwezigheid op het stadionplein. Van een grimmige, dreigende sfeer is door een politiemacht op volle oorlogssterkte echter geen sprake. Een groot verschil met risicowedstrijden in de Arena of De Kuip. De komst en het vertrek van de Nijmeegse gasten verlopen zonder enige wanklank. Ongestoord hebben 28.000 voetballiefhebbers van hun passie kunnen genieten.

Hooligans vechten op kickboksgala

Bij het kickboksgala dat zondagavond in de Rijnhal in Arnhem werd gehouden, is een vechtpartij onder een groep bezoekers uitgebroken. Vermoedelijk ging het om supporters van Vitesse en NEC die na de wedstrijd tussen deze voetbalclubs in het nabij gelegen Gelredome linea recta naar het vechtsportevenement oprukten.

Volgens organisator Ch. Hasselaar van het kickboksgala kreeg het beveiligingspersoneel de kloppartij snel onder controle. ,,We hadden zo’n honderd man beveiliging ingehuurd; vijftig gediplomeerden en evenzoveel vrijwilligers.’’ De politie hoefde niet in te grijpen. Voor zij ter plaatse kwam, waren de vechtersbazen al uit de Rijnhal verwijderd. Een paar hooligans die bij de vechtpartij betrokken waren, kwamen volgens de organisator uit Oss.

Hasselaar is ontstemd over de vechtpartij: ,,Deze raddraaiers verpesten het voor de andere bezoekers. Normaal verloopt ons vechtsportgala vreedzaam.’’ Meer dan vierduizend bezoekers kwamen op het evenement af. De politie moest een aantal auto’s wegslepen, omdat de voertuigen de ingang blokkeerden.

Noodverordening van kracht tijdens derby

Negen supporters van de Nijmeegse voetbalclub NEC zijn gisteren in Arnhem aangehouden rond de wedstrijd Vitesse-NEC. Vijf van hen wilden zonder combikaartje de wedstrijd in Gelredome bezoeken. Drie arrestanten verzetten zich tegen politie en stewards en een man overtrad de Opiumwet.

De politie zette in Arnhem en Nijmegen ongeveer driehonderd mensen in. Daarnaast waren grote groepen stewards van Vitesse en NEC actief. In de afgelopen week gonsde het van de geruchten dat hooligans uit beide steden elkaar zouden willen treffen rond de wedstrijd. De politie is tevreden over de genomen extra maatregelen, die ervoor hebben gezorgd dat alles redelijk rustig is verlopen, zo zegt een woordvoerder.

Burgemeester Scholten stelde een noodverordening in. Op grond daarvan kon de politie Nijmegenaren die op eigen gelegenheid naar Gelredome kwamen vorderen terug naar huis te gaan. Wie dat niet deed, werd aangehouden.

Stewards van NEC betrapten volgens de politie in Nijmegen en op de snelweg tussen Nijmegen en Arnhem zeer veel NEC-aanhangers met eigen vervoer. De meesten lieten zich zonder problemen terugsturen. Na de wedstrijd zijn Arnhemse en Nijmeegse voetbalaanhangers strikt van elkaar gescheiden door een hoog hekwerk dwars over het stadionterrein. Zo konden de twaalf bussen met 518 NEC-supporters die de derby wél mochten bezoeken ongehinderd vertrekken.

Hooligans slaan toe in Zutphen

Een grote groep supporters van de Venlose voetbalclub VVV heeft zaterdagmiddag een café op de Groenmarkt in Zutphen op de kop gezet.

Hoewel hun club thuis in Venlo zou spelen tegen Go Ahead Eagles, waren de hooligans onderweg naar Deventer. Toen duidelijk werd dat de wedstrijd was afgelast strandden de supporters in Zutphen, waar ze hun frustratie botvierden in het café. Ze vernielden het interieur en gooiden op straat nog een bierfles door een ruit. Omdat voor agenten niet duidelijk was wie zich precies ergens aan schuldig maakte, zijn geen aanhoudingen verricht. De politie dreef de groep naar het station, waar de supporters op de trein stapten richting het zuiden van het land.

Negen NEC-supporters aangehouden in Arnhem

Negen supporters van de Nijmeegse voetbalclub NEC zijn zondag in Arnhem aangehouden rond de wedstrijd Vitesse-NEC. Vijf van hen wilden zonder combikaartje de wedstrijd in Gelredome bezoeken. Drie arrestanten verzetten zich tegen politie en stewards en een man overtrad de Opiumwet.

De politie zette in Arnhem en Nijmegen ongeveer driehonderd mensen in. Daarnaast waren grote groepen stewards van Vitesse en NEC actief. In de afgelopen week gonsde het van de geruchten dat hooligans uit beide steden elkaar zouden willen treffen rond de wedstrijd. De politie is tevreden over de genomen extra maatregelen, die ervoor hebben gezorgd dat alles redelijk rustig is verlopen, zo zegt een woordvoerder.

Burgemeester Scholten stelde een noodverordening in. Op grond daarvan kon de politie Nijmegenaren die op eigen gelegenheid naar Gelredome kwamen vorderen terug naar huis te gaan. Wie dat niet deed, werd aangehouden. Stewards van NEC betrapten volgens de politie in Nijmegen en op de snelweg tussen Nijmegen en Arnhem zeer veel NEC-aanhangers met eigen vervoer. De meesten lieten zich zonder problemen terugsturen.

Na de wedstrijd zijn Arnhemse en Nijmeegse voetbalaanhangers strikt van elkaar gescheiden door een hoog en ondoorzichtig hekwerk dwars over het stadionterrein. Zo konden de twaalf bussen met 518 NEC-supporters ongehinderd vertrekken.

Dotcom-geweld en gerinkel als opmaat derby

Als de wedstrijd Vitesse-NEC op internet zou worden gespeeld, dan zouden beide Gelderse steden er uitzien als twee rokende ashopen. De politie in beide steden klikt ook wel eens een fan-site aan en leest de opgewonden teksten mee.

Gelukkig blijkt de soep nooit zo heet te worden gegeten als hij op het wereldwijde web wordt opgediend.

Daarom is de Arnhemse politie ook nog niet in de paniekstand gesprongen. 'Voor ons is het morgen een risicowedstrijd. We zijn met ongeveer 180 mensen op de been. Maar dat heeft minder met al die oproepen tot geweld op internet te maken. Het meeste daarvan moet je met een flinke korrel zout nemen', zegt een woordvoerder van politie.

Op advies van de politie is het aantal plaatsen in het uitvak verminderd. Waar er normaal negenhonderd bezoekers terecht kunnen, zullen nu slechts zo'n vijfhonderd NEC-fans worden toegelaten.

Bij het stadion zal het dan ook redelijk hanteerbaar zijn. En de politie heeft nog geen concrete signalen dat raddraaiers concrete plannen zouden hebben om de Arnhemse binnenstad met een bezoek te vereren. In voetbalkringen gaat het gerucht dat Nijmeegse hooligans zich zouden willen wreken voor een incident van vorige week, waarbij de ruiten van een Nijmeegs supporterscafé aan diggelen werden gegooid.

Gistermorgen in alle vroegte bleken er drie ruiten van café De Tijd aan de Jansplaats in Arnhem te zijn ingegooid, maar een personeelslid legt geen verband met de wedstrijd tegen NEC. 'Hier komen veel Vitesse-fans, maar we moeten niks hebben van al dat vechten. We zijn de eerste die de politie bellen.'

Volgens de politie worden de vaste ontmoetingspunten van Vitesse-fans niet extra bewaakt. 'Ze worden in de gewone surveillance meegenomen. In de briefing wordt er nog eens op gewezen', aldus de woordvoerder.

Op de wedstrijddag zelf zal het verkeer rond Arnhem nauwlettend in de gaten worden gehouden. En verdachte types zullen door twaalf motoragenten aan de kant worden gezet.

In het stadion worden ook maatregelen genomen, waaronder het sluiten van een uitgang. Vitesse-supporters op de Oosttribune kunnen morgen geen gebruik maken van uitgang P. Die wordt na afloop van het duel gesloten gehouden om het vertrek van NEC-fans naar de bussen te bespoedigen. Toeschouwers op de Oosttribune dienen het stadion nu te verlaten via de nooduitgang.

Hooligans slaan ruiten in bij slijter

Hooligans hebben zondagochtend rond kwart voor zeven de ruiten ingegooid van slijterij Mitra aan het Thorbeckeplein in Beuningen.

Ook werden leuzen aangebracht op de muren, evenals bij een naastgelegen fotozaak.

Volgens Dirk Vermeulen van Mitra gaat het waarschijnlijk om Vitesse-supporters, die het op hem gemunt hebben vanwege een piepkleine advertentie die op een NEC-website staat. Een afbeelding daarvan stond zaterdag in De Gelderlander. Vermeulen heeft de advertentie inmiddels verwijderd van de site, die door een neef van hem wordt gemaakt. De schade bedraagt tussen vijf- en tienduizend gulden.

Hooligans hebben afgelopen weekend ook huisgehouden in Nijmegen. Van café Goffertzicht, het thuishonk van de fanatieke NEC-aanhang, werden in de nacht van zaterdag op zondag de ruiten ingegooid.

Ook werden de ramen en de gevel beklad met leuzen gericht tegen NEC. Een nacht eerder gebeurde dat ook al.

Laserhooligans in Almelo

Naar nu blijkt is FC Zwolle-doelman Johan van der Werff zaterdagavond in het Amstel cup-duel tegen Heracles lastig gevallen met een laserpen. De keeper werd in de tweede helft van de wedstrijd herhaaldelijk in zijn oog geschenen.

“Ik zag opeens een straal vanaf de tribune komen en toen wist ik dat het om een laserpen ging”, aldus de 26-jarige sluitpost. “Elke keer als Heracles ten aanval trok, begon het gedonder weer.” Nadat Van der Werff de scheidsrechter had ingelicht en de stadionspeaker had gevraagd of het kon stoppen, werd de goalie niet meer lastig gevallen.

Het is vooralsnog onduidelijk of doelman Brian van Loo van Heracles ook gepest werd met een laserstraal. Zwolle won de wedstrijd namelijk met 1-5.

Politie: schaamte over missers bij EK-rellen

Een drama was het voor voetballiefhebbers. Op 29 juni vorig jaar ging alles fout met het Nederlands elftal tegen Italië. Vijf gemiste strafschoppen in wedstrijd. Een unicum in de voetbalwereld. Maar niet alleen het Nederlands eftal faalde volledig.

Ook de Nijmeegse politie gaf die bewuste avond niet thuis. Met name door een reeks onbegrijpelijke blunders, blijkt uit een intern onderzoek van de politie.

Voor de politie gold die avond de wet van Murphy: alles wat mis kan gaan, ging mis. Vooral door een slechte voorbereiding en een totaal gebrek aan scherpte bij de gewone politieman, maar eveneens bij leidinggevenden. Zelfs de hoogste in rang, korpschef B. Poelert, was niet alert genoeg.

Met dramatische gevolgen.

Het Nederlands elftal ging rustig en verslagen naar huis. Maar in Nijmegen trokken supporters na de laatste gemiste strafschop als een razende tornado door het centrum. Alles wat in de weg stond werd vernield. Tientallen winkelruiten sneuvelden op Plein 1944 en in de Molenstraat. Zelfs werden etalages geplunderd. De politie greep met grote vertraging in.

Urenlang was sprake van kat-en-muispelletjes tussen vele tientallen relschoppers en de politie. Hooligans gooiden uitdagend met stenen en flessen. De burgemeester besloot cafés te sluiten waardoor bezoekers in die gelegenheden lange tijd opgesloten zaten om een vermenging met de hooligans op straat te voorkomen. Bij de onlusten raakte een politievrouw zwaar aan een oog verwond. Pas met de inzet van meer dan 150 ME'ers, van ver gehaald, lukte het de orde te herstellen.

De politiebaas van het korps Gelderland-Zuid meldde gisterochtend op een persconferentie met een gevoel van schaamte 'dat als de politie alerter was geweest veel schade voorkomen had kunnen worden'. Opmerkingen die ondernemers een dag na de rellen al maakten in het stadhuis. Ze hekelden het slappe gedrag van de politie. Destijds werden die opmerkingen nog aan de kant geschoven door de politietop en toenmalig burgermeester D'Hondt.

Verbazing
Wie door het interne onderzoeksrapport van de politie bladert, valt van de ene verbazing in de andere. De missers grenzen daadwerkelijk aan het ongelooflijke. Zo was er op 29 juni een misverstand tussen de leidinggevenden die in dienst waren. De een dacht van de ander dat hij aan de touwtjes trok en de boel zou aansturen. Wat betekende dat veel taken niet juist werden uitgevoerd. De commandanten hadden zelfs niet de beschikking over ingevulde structuur- en verbindingschema's.

De operationeel commandant voor de stad Nijmegen had zelfs geen opleiding voor die taak en evenmin ervaring op dit gebied.

Voor de voetbalavond op de 29e juni stond gepland dat 25 medewerkers van de reguliere politiedienst na de eerste helft Nederland-Italië de straat zouden opgaan. Een zeer groot gedeelte bleef echter gewoon tv-kijken. Pas na de laatste strafschop kwam er enige beweging in deze groep. En dat terwijl vooraf nadrukkelijk over de inzet diréct na de theepauze gesproken was. Niemand sprak de aan de beeldbuis gekluisterde agenten, sommigen met Oranje versierd, die avond op hun gedrag aan.

Voor de periode van Euro 2000 was afgesproken dat de vaste politiebegeleiders van de NEC-supporters telkens op straat zouden zijn en wel in de omgeving van de vaste aanhangers - harde kern - van de Nijmeegse voetbalclub. Op het moment dat de rellen uitbraken, waren zeven van de negen agenten echter niet op straat en niet in de nabijheid van deze supporters. Daarmee verviel een belangrijke informatiebron.

Onderzoek justitie schietende agent duurt nog een maand

"In een zaak als deze mag het geen maanden duren voordat duidelijk wordt wat precies is gebeurd. Ik zit eerder te denken aan veertien dagen." Met die woorden kort na de dood van Pierre Bouleij, blijkt de Bossche hoofdofficier van justitie R. Craemer bedrogen uit te komen.

Een oordeel over de agent die Bouleij neerschoot, laat vermoedelijk nog een maand op zich wachten, zo deelde het openbaar ministerie gisteren mee. De dood van Bouleij op 16 december vorig jaar was de opmaat voor drie avonden van hevige rellen in de Graafsewijk in Den Bosch. De 31-jarige Bosschenaar werd door een politieman doodgeschoten na een poging een burenruzie te sussen. Naar het oordeel over het handelen van de politieman wordt door zowel politie als nabestaanden reikhalzend uitgekeken. Woensdag komen opnieuw tien vermeende relschoppers voor de rechter. Zeven Bosschenaren, en mannen uit Nijmegen, Goirle en Vlijmen. Op acht februari moeten vervolgens tien vrienden en kennissen van Bouleij zich voor de politierechter verantwoorden. Zij koelden, kort na de dood van de Bosschenaar, hun woede op aanwezige mensen en materieel van politie en justitie. Voor zover bekend wordt geen van deze verdachten opruiïng tot of deelname aan de rellen aangewreven. Wanneer de resterende relschoppers voorkomen is nog onbekend. De politie zegt in totaal zestig mensen te hebben aangehouden. Volgens het openbaar ministerie is een aantal zaken al geseponeerd. Korpschef E. van Hoorn zei eerder dat ook een vijftal 'kopstukken' van de relschoppers is gepakt. Persofficier mr. G. Bos reageerde daarop gisteren sceptisch. "Er is vooralsnog geen bewijs dat het echt om kopstukken gaat."

Eerste thuiswedstrijd FC Den Bosch eerbetoon aan Bouleij

De wedstrijd van FC Den Bosch tegen MVV staat morgen in het teken van eerbetoon aan Pierre Bouleij. Er is geen enkele reden tot zorg voor problemen, zegt supporter Jopie Meulenberg.

FC Den Bosch-MVV is de eerste thuiswedstrijd van de Bosschenaren na de rellen in de Graafsewijk. Burgemeester Rombouts heeft er, zei hij eerder, slapeloze nachten van. Ook Jopie Meulenberg ligt wakker. 'Van blijdschap', zegt hij. Hij gelooft er niets van dat er ongeregeldheden komen.

De wedstrijd zal juist in het teken staan van een waardig eerbetoon aan Pierre Bouleij, wiens dood door een politiekogel op 16 december tot ongekende rellen leidde.

'Voor de aftrap houden we een minuut stilte', vertelt Meulenberg. Op Pierres vaste stoel in het stadion komt een gedenkplaatje. 'Als hij wil, zit kleine Pierre morgen op de plek van zijn vader', zegt Meulenberg over het driejarige zoontje van Bouleij. Er wordt voor gezorgd dat op de zetel elke wedstrijd een bos rozen ligt. Met het eerbetoon morgen, hebben bestuur en spelers volgens hem ingestemd.

D'n blauwe wil weer gewoon voetbal zien

De wedstrijd van FC Den Bosch tegen MVV staat morgen in het teken van eerbetoon aan Pierre Bouleij. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat er problemen zullen ontstaan zegt Jopie Meulenberg, supporter in hart en nieren.

FC Den Bosch-MVV morgen. De eerste thuiswedstrijd van de Bosschenaren na de rellen in de Graafsewijk. Burgemeester Rombouts heeft er, zei hij eerder, slapeloze nachten van. Ook Jopie Meulenberg ligt wakker. "Van blijdschap", zegt hij, "dat de winterstop voorbij is." Jopie Meulenberg (42) van FCDB, de in amper vijf maanden tijd tot 600 leden gegroeide supportersvereniging van FC Den Bosch, gelooft er niets van dat er morgen ongeregeldheden komen. Integendeel, de wedstrijd zal in het teken staan van een waardig eerbetoon aan Pierre Bouleij, wiens dood op 16 december tot ongekende rellen leidde. "Voor de aftrap houden we een minuut stilte", vertelt hij in het rijk versierde supportershome in café het Bossche Huukske. Op Pierres vaste stoel in het stadion komt een gedenkplaatje. "Als hij wil, zit kleine Pierre morgen op de plek van zijn vader", zegt Meulenberg over het driejarige zoontje van Bouleij. FCDB zal ervoor zorgen dat op de stoel elke wedstrijd een bos rozen ligt. Met het eerbetoon morgen, hebben bestuur en spelers volgens hem ingestemd.

Petje af
Meulenberg, beter bekend als d'n blauwe ("mijn moeder zei vanwege mijn vuurrode haar altijd rooike tot een oom zei 'noem die jongen toch blauwe'") liep in eerste instantie mee toen op 16 december vanuit supporterscafé 't Huukske een tocht werd gehouden ter nagedachtenis aan Bouleij. Maar toen die in het centrum van de stad ontaardde in vernielingen, haakte hij af. "FC Den Bosch is alles voor mij. Ik wil geen stadionverbod riskeren." Wie er ook bij de rellen in de Graafsewijk betrokken waren, echte supporters zijn het niet geweest. Nadat hij in 1981 met een karatetrap tegen een speler van Amersfoort de wereldpers haalde, mijdt hij elke vorm van geweld. Tijdens de rellen zat hij drie dagen lang voor de televisie in zijn woning midden in de Graafsewijk. Waardig zullen ook de Bossche supporters zich morgen volgens Meulenberg gedragen. "Ik snap de burgemeester wel. Hij moet zorgen dat alles op rolletjes loopt. Maar ze kunnen het met de normale achttien politiemensen makkelijk aan." Meulenberg zal de voetballers en vak-M als vanouds op de grote blauwe trom opzwepen. "Ik had er een zenuwontsteking van in mijn schouder. Maar die is tijdens de winterstop behandeld. Dus ik kan er weer tegenaan."

Korpschef Poelert: Nijmeegse politie is te lief, is ingedut

De Nijmeegse politie is te lief. Veel agenten weten niet meer wat een charge is. Het korps is niet meer in staat er hard tegen aan te gaan als dat nodig is. Volgens korpschef B. Poelert van de politie Gelderland-Zuid is dit een van de belangrijkste redenen waarom de EK-rellen na afloop van de wedstrijd Nederland-Italië (29 juni 2000) in het Nijmeegse centrum op een urenlange veldslag uitliepen.

Hij vindt dat de Nijmeegse politiemensen een omslag moeten maken. Ze moeten weer meer gezag en leiderschap gaan uitstralen. Volgens Poelert hebben de overlegcultuur en de nadruk bij het politiewerk op zorg- en preventietaken, de politieman- en vrouw week gemaakt.

Van de omvang en de heftigheid van de rellen na de EK-wedstrijd is Poelert geschrokken. Donderdagmiddag verscheen hierover een evaluatierapport, gemaakt door een interne onderzoekscommissie. De conclusies zijn hard: de politie was niet scherp en niet alert op het uitbreken van ongeregeldheden. 'Ingedut', zegt Poelert nu met enige schaamte.

Hij spreekt van een belangrijk signaal. Het poldermodel, de overlegcultuur, is prima. 'Maar af en toe moet de sterke arm er snel en doeltreffend overheen durven gaan.' De korpschef vindt dat de politie overtuigd en overtuigend moet optrekken.

Een agent moet snel kunnen omschakelen van een begripvolle houding naar hard optreden. 'Hij moet moet beseffen dat op sommige momenten de individuele mening niet meer telt, maar dat hij een nummer is in een militaire operatie', voegt het hoofd communicatie P. Bussemakers er aan toe.

Tolerantie is de afgelopen jaren een belangrijk kenmerk geworden van de Nijmeegse politie. De eerste ontruiming van een kraakpand door de politie met de 'platte pet' gebeurde in Nijmegen. Met name na de heftige krakersrellen begin jaren tachtig (Piersonrellen) is de politie op de 'softere toer' gegaan.

Politie was niet alert op voetbalrellen

De politie Gelderland-Zuid was op de avond van de EK-rellen in Nijmegen onvoldoende voorbereid, scherp en alert op het uitbreken van ongeregeldheden. Dit stelt een interne onderzoekscommissie van de politie in een evaluatie van de bewuste 29 juni.

Korpschef Poelert van Gelderland-Zuid steekt de hand in eigen boezem. Ook hij was niet alert genoeg. Aan de burgemeesters in Gelderland-Zuid meldt Poelert dat hij zelf voldoende toezicht had moeten houden op het scherp blijven van de politieorganisatie op elke voetbalavond. Na de gemiste strafschoppen in de voetbalwedstrijd tegen Italië braken er in de Nijmeegse binnenstad rellen uit waarbij diverse mensen gewond raakten. Er werden voor tienduizenden guldens vernielingen aangericht aan auto's en talloze winkelpanden. Toen de rellen uitbraken was er te weinig politie op straat en werd er niet onmiddellijk overgeschakeld naar ME-optreden. Het rapport wijt dit onder andere aan het feit dat het EK tot dan toe rustig verlopen was en de aandacht hierdoor wat verslapte. Bij de rellen raakte een politieagente gewond aan haar oog en hield haar bescherming andere politiemensen af van hun taakuitvoering. Na de rellen zijn 35 relschoppers opgepakt.

De politie vindt dat de EK-rellen hebben aangetoond dat het korps niet meer goed in een grootschalig verband kan optreden. Inmiddels zijn maatregelen genomen om dit te verbeteren. Er worden onder meer extra trainingen in groepsverband gehouden.

Vrienden Bouleij voor de rechter

Zes vrienden van de op 16 december door een politieman doodgescho-ten Bosschenaar Pierre Boule-ij moeten 8 februari voor de rechter verschijnen. Zij waren betrokken bij de ongeregeld-heden die in de buurt van de woning van Bouleij ontston-den toen de politie in diens woning aan de Trompet een onder-zoek wilde beginnen. Daarbij werden de rechter commissaris en de politie belaagd.

De dood van Bouleij vormde de inleiding van drie dagen vol geweld en rellen in de Graafsewijk. De vrienden van Bouleij zijn overigens al ge-ruime tijd op vrije voeten in afwachting van hun proces. In verband met de rellen in de Graafsewijk moet volgende week woensdag een derde groep verdachten voor de rechter verschijnen. Eerder verschenen al twee groepen relschoppers voor de politierechter. Zij kregen straffen variërend van 50 uur dienstverlening tot anderhalve maand gevangenisstraf onvoorwaardelijk wegens het gooien van stenen naar de politie. De rijksrecherche heeft een onderzoek ingesteld naar de toedracht van de schietpartij. De uitkomsten daarvan worden binnen afzienbare tijd verwacht.

Rebellenclub Achilles'94 uit de beker

Er was gisteren 130 man politie opgetrommeld om het bekerduel Achilles'94-FC Twente in goede banen te leiden. Omdat in Assen niemand kwaad in de zin had, konden de agenten rustig toezien hoe de profs uit Enschede de laatst overgebleven amateurclub uit het bekertoernooi knikkerden.

Al met al duurde de soap meer dan drie maanden. Het bekerduel tussen Achilles en Twente stond oorspronkelijk gepland voor 19 oktober, maar burgemeester Dineke van As stak er hoogstpersoonlijk een stokje voor. De Asser burgermoeder had lucht gekregen van een mogelijke confrontatie tussen de harde kern van Twente-supporters en Groningse hooligans op haar grondgebied. Zij besloot de wedstrijd te verbieden.

De KNVB stelde zich op het standpunt dat het duel binnen vier weken moest worden ingehaald, maar de bond vond geen geschikte datum. De weekenden van Twente waren allemaal volgeboekt, terwijl Achilles geen toestemming kreeg om het duel op een doordeweekse avond te spelen. Daarop meende competitieleider Will van Rhee Twente als winnaar aan te moeten wijzen.

Het was niet voor het eerst dat de KNVB een dergelijk besluit nam. Vorig seizoen werd het HSC'21-NEC geheel afgeblazen nadat de burgemeester van Haaksbergen het voorrondeduel in eerste instantie had verboden. Het - toch al uitgeschakelde - HSC nam daar toen genoegen mee, voor Achilles lag dat ditmaal geheel anders. De kampioen van de hoofdklasse C daagde de KNVB voor de rechter. Voorzitter Harm Hulshof: 'Ik ben een man van principes. En ik vind dat je de zaken af moet werken volgens de regels. Achilles heeft recht op deze wedstrijd en dan kan het niet zo zijn dat de KNVB FC Twente zomaar even als winnaar aanwijst.'

Hulshof kreeg gelijk. De rechtbank in Utrecht bepaalde begin december dat de KNVB zijn eigen reglementen verkeerd had toegepast en gelastte de voetbalbond alsnog een geschikte datum te vinden. Na lang touwtrekken kwam 23 januari uit de bus rollen, bijna honderd dagen na de geplande wedstrijddag.

Een dikke 1500 toeschouwers, onder wie hooguit honderd Enschedese, togen gistermiddag naar het fraaie stadionnetje van Achilles. Het grootste gedeelte van de recette kon de club uit Assen meteen weer inleveren; er moesten stewards van FC Groningen en Emmen worden ingehuurd en de meeste spelers moesten bij hun werkgever worden vrijgekocht. Toch had voorzitter Hulshof van Achilles geen enkele spijt van zijn rebelse houding. 'Wij hebben gedaan wat wij aan onze spelers, supporters en sponsors verplicht waren. Bovendien hebben wij getoond dat er in dit land nog zoiets als recht bestaat.'

Achilles mocht op het loodzware en drassige veld heel even de illusie koesteren dat er naast juridische winst ook sportief nog iets in het vat zat. Maar nadat rechtsback Wekema de bal al in de derde minuut heel knullig langs zijn eigen doelman gepunterd had, konden de Asser amateurs het verder schudden. Het werd uiteindelijk 1-6, Twente bekert komend weekend alweer verder tegen Fortuna.

Na afloop deed iedereen heel vriendelijk tegen elkaar. Directeur Frans van Dommelen van FC Twente benadrukte dat er nooit sprake was geweest van onderlinge animositeit. 'De gesprekken tussen de twee clubs zijn altijd in goede harmonie verlopen. De KNVB was de gedaagde partij, wij waren de uitspelende ploeg en hebben ons steeds afwachtend opgesteld. Wij nemen Achilles ook niets kwalijk. Ik vind wel dat de KNVB in gebreke is gebleven. Bovendien zijn de reglementen achterhaald. Als deze wedstrijd op 19 oktober bij ons in het Arke-stadion was afgewerkt, was al deze heisa niet nodig geweest.'

Ook Achilles-preses Hulshof lachte van oor tot oor. 'Er waren vandaag meer politieagenten dan Twente-supporters. Achteraf kun je je afvragen of al die commotie wel nodig was geweest. Het was vandaag zelfs zo rustig dat ik nog heel even heb overwogen om zelf een relletje te trappen.'

Raad debatteert in maart over rellen Graafsewijk

Een meerderheid van de fracties volgt een voorstel van P. Claessen (D66) om in maart in een extra raadsvergadering te debatteren over de rellen in de Graafsewijk. Dit omdat dan de uitslagen van de onderzoeken die betrekking hebben op de rellen in de Graafsewijk bekend zijn. Begin maart maakt het COT (Crisis Onderzoek Team) van de rijksuniversiteit in Leiden haar bevindingen over de rellen bekend. Volgende maand komt het college van B. en W. met een eigen evaluatie. De rijksrecherche onderzoekt of de agent die Pierre Bouleij heeft doodgeschoten, terecht zijn dienstwapen heeft gebruikt. Nadat Bouleij door een politiekogel was gedood, ontstonden de in de Graafsewijk vorig jaar december rellen.

Rellen na afloop Milan - Roma

De politie heeft zondagavond na afloop van de wedstrijd AC Milan - AS Roma strijd geleverd met Romeinse supporters. Deze reageerden hun ongenoegen over de nederlaag van de koploper (3-2) af met het gooien van fakkels en het vernielen van stoeltjes op de tribune.

De oproerpolitie voerde charges uit, waarbij de wapenstok werd gebruikt om de fans terug te drijven. Ook zette de politie traangas in. Na een kwartier was de situatie onder controle.

Bij Vicenza - Brescia (1-1) braken ook rellen uit. Zes mensen raakten gewond, onder wie twee politieagenten. Allen konden na eerste hulp te hebben gekregen in het stadion naar huis.

Vertoning Ajax-film verloopt rustig

De vertoning van de documentaire 'Ajax, daar hoorden zij engelen zingen' in Utrecht is zondag zonder problemen verlopen. Eerder werd de film in deze stad uit de roulatie gehaald na bedreigingen van FC Utrecht-aanhangers. Bezoekers werden daarom gefouilleerd en de politie hield met twintig mensen de bioscoop en de omgeving in de gaten.

Op initiatief van een aantal bekende Utrechters werd na een handtekeningenactie afgesproken dat de film zondag twee keer te zien zou zijn in een Utrechtse bioscoop. Na Rotterdam is Utrecht daardoor de tweede stad waar de documentaire van Roel van Dalen wordt vertoond. ,,Het is wat surrealistisch, maar ik begin inmiddels aan de aanwezigheid van politie en beveilingsmensen te wennen bij het vertonen van mijn film'', stelde deze na afloop.

Niet twee keer debat Graafsewijk

De gemeenteraad van Den Bosch wil niet op twee momenten debatteren over de rellen in de Graafsewijk, zoals B. en W. deze week voorstellen. Volgens het college kan in februari al gediscussieerd worden over het interne rapport van de gemeente. Begin maart verschijnt vervolgens het rapport van het Crisis Onderzoek Team (COT) van de rijksuniversiteit in Leiden over de rellen.

Niet zo'n goede volgorde, vindt J. van Heijningen, fractievoorzitter van het CDA in Den Bosch. "We moeten voorkomen dat we op verschillende momenten over verschillende rapporten in discussie gaan. Het lijkt me praktischer om die twee discussies te combineren, in plaats van ze een maand na elkaar te voeren." Ook B. Eigeman (GroenLinks) zegt de gescheiden behandeling 'een soort verdubbeling' te vinden. De discussie in februari wordt gevoerd aan de hand van een gemeentelijke evaluatie over de manier waarop is opgetreden bij het herstellen van de openbare orde in de Graafsewijk. Die evaluatie verschijnt begin februari, waarna gediscussieerd kan worden in de commissie bestuurlijke zaken van 12 februari en in de raadsvergadering van 22 februari. De uitslag van het COT-onderzoek moet binnen acht weken, dus voor 12 maart, bekend zijn. Volgens gemeentewoordvoerder H. Loerakker ligt de nadruk in het COT-onderzoek op het optreden van de driehoek politie, justitie en gemeente. Daarnaast wordt het ontstaan van de ongeregeldheden onderzocht. Het COT voert veertig gesprekken met betrokkenen en raadpleegt schriftelijke bronnen zoals processen-verbaal, berichtgeving en wetenschappelijke publicaties. Voor een gescheiden behandeling van het COT-rapport en de gemeentelijke evaluatie is volgens het college van B. en W. gekozen omdat de gemeenteraad te kennen heeft gegeven zo snel mogelijk de discussie over de rellen te willen voeren. Burgemeester Rombouts wil tegemoet komen aan de bezwaren van de raad: "Maandag moet de commissie bestuurszaken maar zeggen hoe ze het hebben willen." De rijksrecherche onderzoekt momenteel of de agent die Pierre Bouleij in zijn woning in de wijk De Hambaken met een politiekogel heeft gedood terecht of onterecht het dienstwapen heeft gebruikt. De driedaagse rellen in de Graafsewijk in december vorig jaar ontstonden naar aanleiding van de dood van Bouleij.

Vervolgen hooligan die niet vecht kan

Voetbalsupporters die zich bij een vechtpartij ophouden kunnen daarvoor vervolgd worden, zelfs als ze niet deelnemen. Dat blijkt uit een uitspraak van de Hoge Raad.

De Hoge Raad stelde gisteren dat hooligans die in maart 1997 betrokken waren bij de rellen bij Beverwijk, maar daar zelf niet hebben gevochten, terecht zijn veroordeeld. Enkele Feyenoordfans hadden de zaak aangespannen.

Het gerechtshof in Amsterdam legde verschillende supporters werkstraffen op voor hun aandeel in het treffen. Een deel van de hooligans werd na de vechtpartij aangehouden omdat ze modder of bloed op de kleding hadden, anderen werden herkend op video-opnamen van Rijkswaterstaat die registreerden hoe de Feyenoordfans terug naar hun auto's liepen.

Het gerechtshof in Amsterdam veroordeelde hen op basis van het weinig gebruikte artikel 306 van het Wetboek van strafrecht. Volgens deze bepaling zijn deelnemers aan een vechterij strafbaar als er doden of gewonden te betreuren zijn. Enkele veroordeelde supporters tekenden cassatie aan bij de Hoge Raad.

Witte dassen supporters tegen geweld

Bestuurslid H. Sturm van de supportersclub van FC Den Bosch wil een positief geluid laten horen na de rellen in de Graafsewijk.

Zij overweegt onder meer om witte dassen met daarop een symbolische afbeelding tegen zinloos geweld te laten drukken. Zij denkt ook aan het laten drukken van stickers tegen zinloos geweld, die door Bossche middenstanders verkocht zouden kunnen worden. P. Willems, de 72-jarige nestor van het opbouwwerk in Den Bosch, juicht het initiatief van Sturm toe. Hij is bereid om via zijn stichting AanZet een aantal dassen te laten vervaardigen. Na afloop van de Zondagseditie van het Brabants Dagblad, het debat afgelopen zondag over de rellen in de Graafsewijk, heeft Sturm onder meer contacten gelegd met vertegenwoordigers uit buurten en wijken. Er zijn nog geen concrete plannen, maar Sturm heeft prille ideeën om bijvoorbeeld gezamenlijk een buurtfeest te organiseren.

Luisteren
"We willen een positief geluid laten horen. We moeten proberen iets te leren van de rellen in de Graafsewijk. We moeten daar iets moois tegenover te zetten. Het maakt niet uit wat het is. Als het maar uit ons hart komt." Het bestuurslid van de supportersvereniging hoopt dat er lessen worden getrokken uit de rellen in de Graafsewijk. Zij stelt dat mensen vaker de handen ineen moeten slaan en beter naar elkaar moeten luisteren. Volgens Sturm zijn professionele welzijnswerkers niet vaak genoeg aanwezig en wisselen zij te vaak. "In het stadion van FC Den Bosch kun je zien welke problemen er in de wijken zijn. Het beleid in de stad is terug te zien in het stadion", meent zij. Mensen die niet door het welzijnswerk bereikt kunnen worden, zouden te vinden zijn op de tribunes van de voetbalclub. "Als je wil weten wat er leeft, moet je daar zijn."

Voorbeeld
Sturm noemt wijlen Jo van der Steen, de in 1995 overleden voorzitter van de supportersvereniging van FC Den Bosch, als voorbeeld van hoe contacten met supporters zouden moeten lopen. "Hij was iemand die op de werkvloer was. Hij ging naar supporters toe en kende de ouders of de situatie thuis. Als het nodig was ging hij ook thuis praten."

Extra politie bij Achilles-FC Twente uit vrees voor rellen

De regiopolitie Drenthe zet dinsdag in Assen tijdens de bekerwedstrijd Achilles '94-FC Twente extra mensen in uit vrees voor rellen. De politie sluit een treffen tussen de harde kern van FC Twente en die van FC Groningen niet uit.

De Asser politie krijgt assistentie van collega's uit Groningen en Twente. Zij houdt een peloton mobiele eenheid paraat. Een politiewoordvoerder: ,,Je moet rekening houden met een treffen tussen Groningse en Twentse hooligans.'' Het Achilles-stadion is volgens hem een ,,typisch stadion van een amateurclub.'' Er zijn bijvoorbeeld geen hekken om supporters te scheiden. ,,Dan is het extra oppassen geblazen.''

Plaatselijke ondernemers zien dinsdagmiddag met zorg tegemoet. ,,Zo gauw ik merk dat er hooligans in het centrum van Assen rondlopen, doe ik de deur op slot'', aldus een winkelier die anoniem wil blijven.

De wedstrijd zou oorspronkelijk 19 oktober in Assen worden gespeeld, maar burgemeester D. van As verbood de wedstrijd uit angst voor ongeregeldheden tussen de verschillende supportersgroepen. De KNVB verklaarde het duel daarna voor Achilles als reglementair verloren (0-1), waarop Achilles een rechtszaak aanspande. Op last van de rechter in Utrecht moet de wedstrijd toch worden gespeeld. De winnaar van de match speelt in de achtste finales van de Amstel Cup tegen Fortuna Sittard.

Rellen in Maastricht

Vrijdagavond zijn er in Maastricht tijdens de wedstrijd MVV-RSC Anderlecht rellen uitgebroken. Het gebeurde net voor de aftrap van de wedstrijd. Het juiste aantal supporters van RSCA is niet bekend maar wel was de harde kern van Anderlecht, de Brussels Casual Service, met een 30-tal leden aanwezig in Maastricht.

Een deel van de groep was al in het stadion toen de rest, een tiental supporters arriveerde. Toen zij naar de ingang gingen werden ze aangevallen door een aanzienlijke groep MVV Hooligans. Brusselse Casuals zijn toen de overige leden van de harde kern gaan halen die al in het stadion waren. Vervolgens begaven de Anderlecht-fans zich opnieuw naar het cafe waar de Nederlanders zaten. Deze kwamen opnieuw buiten en er is onmiddellijk een gevecht ontstaan waarbij een MVV'er een pitbull losliet maar de hond bleek ongevaarlijk . Daarop werden vele leden van de Brusselse harde kern woest en vielen ze de Nederlanders aan. In hun cafeondertussen was de politie aangekomen en de Anderlechthooligans zijn naar hun vak gestuurd . Na de wedstrijdwas een confrontatie niet meer mogenlijk omdat de politie het cafe had afgesloten.

Minder rellen door meer cultuur

De recente rellen in Den Bosch zouden minder omvangrijk zijn geweest als jongeren zich eens wat meer met cultuur zouden bezighouden. Die constatering doet de Brabantse commissaris van de koningin F. Houben in zijn nieuwjaarsboodschap.

Een bezoek aan de bibliotheek, het bespelen van een muziekinstrument, het zich intensief bezig houden met theater, vormgeving of sport, alle kunstzinnige en culturele uitingsvormen kunnen de `sociale kloof' in achterstandsbuurten als de Graafsewijk dichten, denkt Houben.

,,Jongeren houden zich te veel bezig met platgeslagen cultuur. Ze komen vaak niet verder dan het kijken naar geweldsvideo's.'' Houben denkt dat veel jongeren best een muziekinstrument zouden willen bespelen, maar daarvoor het geld niet hebben. ,,Cultuur moet voor iedereen toegankelijk worden'', aldus de commissaris van de koningin.

Ook de geplaagde burgemeester A. Rombouts constateert naar aanleiding van de rellen een tweespalt binnen de Bossche gemeenschap. ,,Kennelijk gaan er in heel welvarende steden als Den Bosch nog steeds duizenden kinderen zonder ontbijt naar school en is er geen geld voor de vereniging. Dat moet veranderen.''

Het Brabants instituut voor School en Kunst is blij met de conclusie van de hoogwaardigheidsbekleders. ,,Scholen zijn bij uitstek de plek om kinderen en jongeren actief met kunst en cultuur in contact te brengen. Maar ook daarbuiten moet de prioriteit naar jongeren gaan. Misschioen dat de provincie daar extra middelen voor kan vrijmaken'', aldus directeur J. Stoffels.

Rombouts slaapt slecht na rellen

Dubbel zoveel politie en meer geld voor opbouwwerkers. Dat wil burgemeester Ton Rombouts van Den Bosch na de rellen in de Graafsewijk.

Burgemeester Ton Rombouts (links) gistermiddag in gesprek met Tony van der Meulen, algemeen hoofdredacteur van het Brabants Dagblad, over de nasleep van de rellen in de Graafsewijk. Twee zaken blijven door het hoofd spoken van de Bossche burgemeester Ton Rombouts, nu de commotie rond de rellen in de Graafsewijk wegebt. "Mevrouw Bouleij en de eerste thuiswedstrijd van FC Den Bosch. Ik moet er steeds aan denken", bekende Rombouts gistermiddag tijdens de Zondagseditie van het Brabants Dagblad in Theater Bis. In een vraaggesprek met algemeen hoofdredacteur Tony van der Meulen van het Brabants Dablad, - ter inleiding van het debat over de oorzaak en gevolgen van de rellen -, erkende Rombouts dat de volksoproer van 16, 17 en 18 december hem niet in de koude kleren is gaan zitten. Het geweld barstte los na een burenruzie waarbij Pierre Bouleij in zijn woning in De Hambaken door de politie was doodgeschoten. De dood van de voetbalsupporter was de inleiding tot de veldslag tussen grote groepen losgeslagen jongeren en de politie. Had hij het achteraf anders gedaan? In zijn analyse komt de burgemeester met een cruciaal moment: zondagavond, 22.00 uur. "De politie vond het welletjes en wilde de raddraaiers oppakken. Ik had echter te maken met ME'ers die onbekend waren met de donkere steegjes waar vuurwapengevaarlijke lieden rondliepen. Ik wilde hoe dan ook verder bloedvergieten voorkomen." Het afwachten leverde Rombouts kritiek uit Den Haag op, onder anderen van oud-minister Korthals Altes van Justitie. "Ja, Korthals Altes, bedankt. Had Den Bosch meer politie-agenten gegeven, denk ik dan." Rombouts heeft inmiddels de weduwe van Bouleij bezocht. Dat was geen gemakkelijk gesprek, ook niet omdat de burgemeester al eerder de woede van de familie op de hals had gehaald door te verklaren dat de agent uit noodweer had geschoten. Onderdeel van het gesprek onlangs was het zoeken van een ander huis voor de nabestaanden. "De familie wil liever niet in de woning in De Hambaken blijven wonen." De eerste thuiswedstrijd van FC Den Bosch, zondagmiddag 28 januari tegen MVV, spookt de Bossche burgemeester nu al door het hoofd: "Ik slaap er slecht van, ja." Terugkijkend op de oorzaak van de 'brand' in zijn stad vindt Rombouts dat Den Bosch geen sociaal kruitvat is. "Het had overal kunnen gebeuren." Wel signaleert hij 'een klimaat van intimidatie'. "Zeker niet overal, maar in bepaalde wijken wordt het aangeslingerd door een paar rotte appels." Dit sterkt de burgemeester in zijn conclusie dat Den Bosch te weinig politie voorhanden heeft om 'een wijk uit de greep van zinloos geweld te halen'. "Dubbel zoveel agenten die de wijk in moeten. Dat heeft de gemeente nodig", vindt hij. Net als geld voor opbouwwerkers, die hun energie moeten steken in jongeren en 'de sociale onderkant van de Bossche samenleving'.

Fans FC Utrecht willen genoegdoening na vrijspraak

Twee supporters van FC Utrecht eisen van de KNVB een onmiddellijke opheffing van hun stadionverbod en een genoegdoening van enkele duizenden guldens per persoon. De fans, een half jaar geleden aangeklaagd wegens openbare geweldpleging, werden vorige week door de politierechter van Zwolle vrijgesproken.

R. M. van der Bok (22) en P. K. (29) waren op 15 mei vorig jaar met nog drie andere FC Utrecht-supporters betrokken bij een vechtpartijtje in een Zwolse snackbar. Doel van hun reis was de bekerfinale tussen FC Utrecht 2 en Heerenveen 2, ‘s avonds in Wezep. De wedstrijd ging aan hun neus voorbij want ze werden in de namiddag gearresteerd en zaten tot de volgende dag vast.

Volgens Van der Bok werd het vijftal geprovoceerd door acht militairen en had de schermutseling niets met voetbal te maken. ,,Het enige verband dat kon worden gelegd was de FC-tatoeage op mijn arm. Toen we naar huis mochten vertelde de politie ons dat het met een sisser zou aflopen. Er waren te veel tegenstrijdige verklaringen. We kregen niet eens de kans om aangifte te doen.’’

De groep militairen deed wel aangifte, wat leidde tot een strafzaak op 5 januari. Drie van de vijf verdachten werden veroordeeld tot twee weken voorwaardelijk en een boete van duizend gulden. Van der Bok werd vrijgesproken bij gebrek aan bewijs, K. wegens een vormfout. Al in augustus had de KNVB het vijftal een stadionverbod van twee jaar opgelegd.

,,Een week voor de eerste wedstrijd van het seizoen stond opeens de deurwaarder op de stoep’’, zegt Van der Bok. ,,Ik snap best dat de bond een lik-op-stuk-beleid wil voeren, maar dit gaat te ver. De KNVB plaatst zich op deze manier boven de wet. Ik heb me niet kunnen verdedigen. Ik heb gebeld, geschreven, gefaxt, FC Utrechts veiligheidsmanager Cor Willemsen heeft zijn stinkende best voor me gedaan, maar niets hielp.’’

Van der Bok en K. eisen, nu zij door de politierechter zijn vrijgesproken, een opheffing van hun stadionverbod. ,,We zijn gestraft voor iets waaraan we geen schuld hebben. De nasleep heeft me bovendien handenvol geld gekost. Mijn seizoenkaart heb ik niet kunnen gebruiken. Voor elke keer dat ik wél naar het stadion was gegaan had ik een boete van duizend gulden kunnen krijgen.’’

De claim van de FC-aanhangers is niet uniek. Een fan van Feyenoord eist 115.000 gulden schadevergoeding omdat hij na de rellen in Beverwijk, in maart 1997, een vierjarig stadionverbod kreeg. Het hof in Amsterdam sprak hem in juli vorig jaar vrij. De zaak is nog steeds lopende.

De supportersvereniging Vak P van FC Twente dreigt met een civiele rechtszaak tegen de KNVB. Volgens deze groepering krijgen supporters stadionverboden opgelegd na overtredingen die niets met voetbal te maken hebben en zich soms ver buiten het stadion afspelen.

Volgens woordvoerder Herman Poos is het aan de commissie van de broep van de KNVB om te beoordelen of een stadionverbod al dan niet wordt opgeheven. ,,We krijgen per seizoen tien tot twintig keer zo’n verzoek. Een schadeclaim is een zaak voor de burgerrechter, maar de KNVB heeft tot nu toe nog nooit hoeven te betalen.’’

Dat is ook logisch, vindt Poos. ,,Het lik-op-stuk-beleid is er juist gekomen na afspraken met het Openbaar Ministerie. Op basis van een aanhouding en een proces verbaal wordt de KNVB geacht meteen een stadionverbod op te leggen. Dat is zelfs een verplichting. Anders zou iemand zich maandenlang kunnen blijven misdragen totdat zijn zaak eindelijk eens voor de rechter komt. Ook bepaalt het Openbaar Ministerie - en niet de KNVB - of er al dan niet sprake is van ‘aan voetbal gerelateerd’ geweld.’’

Rituele voetbalshirtverbranding in Wales

Boekverbranding bestond al en ook het gebruik van het voetbalshirt als WC-papier is bekend geworden door Ronald Koeman. Het nieuwe fenomeen voetbalshirtverbranding heeft in Groot-Brittanïe voor veel opschudding gezorgd.

Sam Hammam heeft de Welshmen opgeroepen hun shirts van de Premier League clubs bij hem te ruilen voor een shirt van Cardiff City. Het is Hamman, eigenaar van Cardiff City, een doorn in het oog dat de jeugd van Wales zich massaal hult in de tricots van Manchester United en Arsenal. De ingenomen shirts wil Hammam ritueel verbranden in het stadion van Cardiff.

Ajax-film in Utrecht

De geruchtmakende film 'Ajax, daar hoorden zij Engelen zingen' wordt volgende week zondag tweemaal vertoond in de Utrechtse bioscoop Studio Camera.

De documentaire werd vorige maand uit de roulatie genomen, nadat zogenaamde fans van de voetbalclub FC Utrecht hadden gedreigd "het gebouw en het personeel te verbouwen".

De beperkte filmvertoning aanvankelijk was er een weekprogramma wordt door de politie in de gaten gehouden.

Jusitie zet onderzoek bezoek Hell's Angels aan Barend & Van Dorp

Het Openbaar Ministerie in Amsterdam zet het onderzoek naar het bezoek van enkele Hell's Angels aan het tv-programma Barend & Van Dorp door. Dat heeft een woordvoerder van het OM in Amsterdam donderdag gezegd.

Circa tien Hell's Angels stormden vorige maand de studioruimte van RTL in Hilversum binnen waarbij het presentatorsduo Frits Barend en Van Dorp enkele klappen kreeg. De Angels eisten excuses van de twee, omdat ze de motorclub een criminele organisatie hadden genoemd. De presentatoren rectificeerden vervolgens hun uitspraken.

Hoewel de twee geen aangifte hebben gedaan, stelde het parket in Amsterdam wel een onderzoek in. Het OM besloot donderdag dat dit eerste oriënterende onderzoek ,,voldoende aanknopingspunten'' biedt om door te gaan, aldus een woordvoerder. Hij kon niet zeggen wat die aanknopingspunten zijn. Pas over enkele maanden wordt beslist het OM of de betrokken Hell's Angels strafrechtelijk worden vervolgd.

Nog geen besluit over noodfonds voor Graafsewijk

Het college van B. en W. van Den Bosch heeft nog geen besluit genomen over het instellen van een noodfonds. Zo'n fonds moet een deel van schade vergoeden die is ontstaan na de rellen in Graafsewijk.

Het besluit over het fonds wordt op zijn vroegst volgende week genomen, aldus een woordvoerder van de gemeente. Aanvankelijk was het de bedoeling dat het college al deze week de knoop zou doorhakken. In verband met tijdgebrek bleek dat echter niet haalbaar. Bij de rellen vorige maand in de Graafsewijk en het centrum werd bij bedrijven en particulieren in totaal voor ruim 3,5 miljoen gulden schade aangericht. Nog onduidelijk is of die helemaal gedekt is door de verzekeringen. Justitie heeft eerder al laten weten voor zover mogelijk de schade te zullen verhalen op de daders.

Den Bosch: slaapstad of een kruitvat?

Een maand geleden was de Graafsewijk dagen lang het toneel van rellen. De uitbarsting ontstond nadat een politie-agent in de Hambaken een FC Den Bosch-supporter bij een burenruzie doodschoot. De heftigheid van de rellen verraste bestuurders en justitie volkomen.

Waar komt het ongenoegen vandaan dat ervoor zorgt dat drie dagen achter elkaar stenengooiers paraat zijn? Het feit dat bij de eerste golf arrestanten de buurtbewoners ver in de minderheid zijn, geeft aan dat de Graafsewijk slechts het toevallige decor van de rellen is geweest. De rust is voorlopig teruggekeerd. Maar verandert, onder de oppervlakte, heel Den Bosch misschien langzamerhand in een sociaal kruitvat? Is er een manier voor bestuurders en welzijnswerkers om het contact met de wijken te verbeteren? Daarover gaat de komende aflevering van de Zondagseditie, de debatmiddag van het Brabants Dagblad en Theater Bis. Burgemeester T. Rombouts zal zijn eigen visie geven op de gebeurtenissen in de Graafsewijk, en de gevolgen daarvan. In een paneldebat schuiven vervolgens onder anderen aan A. Reijnen (coördinator Brede Bossche Scholen), B. Boer (directeur Divers) en P. Kagie (deskundige grote stedenbeleid). Het debat in Theater Bis begint zondag 14 januari om 14.00. De toegang is gratis.

Mat feestje harde kern Vitesse bij Gelredome

Wat een vrolijke, opgetogen bijeenkomst had moeten zijn, was in werkelijkheid een meeting in mineur. Gelredome, maandagavond 19.45 uur. Pakweg tweehonderd Vitesse-supporters hielden voor de hoofdingang hun eigen, alternatieve nieuwjaarsbijeenkomst. Het echte feest was eind vorige week afgefloten door het Vitesse-bestuur uit angst voor rellen.

Maar de harde kern van Aalbers-fans laat zich niet uit het veld slaan. Ze trotseren de motregen en verzamelen zich dapper voor het stadion. De teleurstelling staat op hun gezichten af te lezen. Waar zijn al die andere diehards gebleven die de voormalige voorzitter aan het roer willen zien? Een buitenstaander zou zich af kunnen vragen of de steun aan ’Keizer Karel’ wel zo massaal is. Immers, dit weekeinde trok een protestmars in Arnhem tegen geldschieter Nuon slechts honderd supporters.

Picknicktafel
,,Maar die duizenden komen er binnenkort echt wel’’, probeert een schreeuwende gezette man zichzelf van zijn gelijk te overtuigen. Vlak voor de ingang van Gelredome hebben enkele fans een picknicktafeltje opgesteld. Met hapjes en enkele flesjes ’Karel Aalbers-bier’. ,,Te koop bij de slijterij in de wijk de Laar’’, vertelt een man achter het tafeltje. ,,Voor vijf gulden.’’ Af en toe zingt een plukje mensen dat Vitesse hun club is. Ook ’Karel, Karel Aalbers’ wordt gescandeerd. Maar een echte opstandige sfeer ontbreekt; de bijeenkomst is een gezellig maar mat onderonsje tussen mensen met hetzelfde doel. Alleen als de cameralichten van NOS Sport en de lokale tv-zender aangaan, ontstaat enige opwinding en gemaakt enthousiasme. Maar die doven luttele minuten later gelijk met de lichten.

Stickers met het opschrift ’Sta op voor je club, vecht voor Vitesse’ gaan bij tientallen van hand tot hand. Enkele vrouwen van middelbare leeftijd doden de tijd door ze op de brievenbus en de intercom van het stadion te plakken. De ’betogers’ zijn het roerend met elkaar eens. Nuon deugt niet door de club te regeren, voorzitter Jos Vaessen is een leugenaar. En over Karel Aalbers geen kwaad woord. Redder in deze donkere dagen na kerst.

Alleen hij kan de club redden van de ondergang, alleen met Aalbers ziet de toekomst er zonnig uit. Soms kan de wereld heel simpel in elkaar steken. Een pientere supporter, die zich schuil houdt onder de nickname Devito vindt het hoog tijd worden dat de politiek, ja zelfs de minister, zich met de wantoestanden in Arnhem gaat bemoeien. Ook is in zijn ogen een rol weggelegd voor de KNVB. ,,De dictatuur van de Nuon is in strijd met de belangenwetgeving van de KNVB. Artikel 8.’’ ,,Demonstreren is goed, maar we moeten nog maar eens andere wegen bewandelen. Juristen en politici aan het werk zetten’’, vind Devito.

Iets verderop roept de potige supporter opnieuw dat de betogingen doorgaan. ,,Straks doen we dat met duizenden’’, herhaalt hij. Op dat moment staat nog een tiental medestrijders te keuvelen, nippend aan blikjes bier of sinas. De overige ’strijders tegen het onrecht’ zit op dat moment droog en wel thuis voor de buis.

Politie-optreden verdedigd

Harde kern rellen Den Bosch vast

De aanstichters van de recente rellen in de Bossche Graafsewijk zijn door de politie opgepakt.

Met die uitspraak heeft korpschef E. van Hoorn van de politie Brabant-Noord gisteren afstand genomen van een eerdere mededeling van het Openbaar Ministerie als zouden de kopstukken nog op vrije voeten zijn. In zijn nieuwjaarstoespraak in Vught zei de politiechef dat inmiddels zestig mensen zijn opgepakt. Zijn rechercheurs zijn er volgens hem van overtuigd dat ook de aanjagers van de rellen daarbij zitten. Het gaat om 'zeker vijf' kopstukken. Aanleiding voor de rellen was de dood van Pierre Bouleij. De politieman die de Bosschenaar op 16 december na een burenruzie neerschoot, is sinds enkele dagen weer aan het werk. 'Goed dat je er bent', zo prees Van Hoorn hem, 'met jou wacht ik het onderzoek van de Rijksrecherche in vertrouwen af.' Het door nabestaanden geschetste beeld als zou Bouleij in koelen bloede zijn doodgeschoten noemde de korpschef 'waanzinnig'. De nasleep van de rellen in Den Bosch gaat wethouder A. Paanakker vermoedelijk de kop kosten. Het vertrouwen in zijn fractie Bosch Belang is opgezegd door de vijf andere coalitieparijen.

Daags na de rellen besprak de gemeenteraad de noodverordening die burgemeester Rombouts had afgekondigd. Tevoren hadden de coalitiepartners afgesproken niet inhoudelijk op de zaak in te gaan. Fractievoorzitter Van der Krabben van Bosch Belang liet zich desondanks zeer kritisch uit.

Aantal arrestanten nu al op zestig

De politie in Den Bosch heeft inmiddels zestig mensen opgepakt, die in december betrokken waren bij de rellen in de Graafsewijk. Onder hen zijn zeker vijf kopstukken. Dat zei korpschef E. van Hoorn van de politie Brabant-Noord gisteren tijdens zijn nieuwjaarstoespraak.

Eind december was nog spra-ke van 34 arrestanten en meldde het Openbaar Minis-terie dat de harde kern nog op vrije voeten was. In hoe-verre dat aantal van vijf per-sonen de harde kern van de relschoppers dekt, kon Van Hoorn niet zeggen. Volgens politiewoordvoerder H. Hul-termans hebben arrestatie-teams mensen aangehouden rond het strijdtoneel, maar ook arrestanten van hun bed gelicht. Een aantal arrestaties is, aldus Hultermans bewust geheim gehouden, om nog loslopende relschop-pers in het ongewisse te laten. Ook de afgelopen anderhalve week is nog een fors aantal mensen opgepakt. Van Hoorn kondigde gisteren alvast nieuwe arrestaties aan. Een team van dertig recher-cheurs is nog bezig met on-derzoek. Voor brandstichting zijn nog geen mensen aange-houden.

Aan het werk
Aanleiding voor de rellen was de dood van Pierre Bouleij. De politieman die de Bossche-naar op 16 december na een burenruzie neerschoot, is sinds enkele dagen weer aan het werk. "Goed dat je er bent", zei Van Hoorn. "Mét jou wacht ik het onderzoek van de rijksrecherche in ver-trouwen af." De uitslag wordt eind deze maand verwacht. Hoewel de politieman niet direct is bedreigd, verbleef hij heeft hij enige tijd met zijn gezin op een andere plek, zo bevestig-de Van Hoorn. in voorzichtige bewoordingen. Het door nabe-staanden geschetste beeld als zou Bouleij in koelen bloede zijn doodgeschoten noemde de korpschef 'waanzinnig'. Van de lieden die nog vastzaten omdat ze de politie kort na dit incident bij Bouleij's woning met grof geweld het werk onmogelijk maakten, heeft de rechter-commissaris er recent drie voorlopig op vrije voeten gesteld. Dit is gebeurd tegen de zin van het openbaar ministerie. Van Hoorn verdedigde krach-tig het optreden van de poli-tie bij de rellen. Toch moet de politie ook lering trekken uit deze uitzonderlijke verstoring van de openbare orde. "Be-langrijke vraag voor de toe-komst is de snelheid en hard-heid waarmee opgetreden moet worden", aldus Van Hoorn. De totale schade na de rellen wordt inmiddels geschat op 3,5 miljoen gulden. Enkele benadeelden hebben de ge-meente aansprakelijk gesteld. Burgemeester en wethouders beslissen deze week over het instellen van een noodfonds.

Nasleep rellen Den Bosch lijkt wethouder kop te kosten

De nasleep van de rellen in Den Bosch gaat wethouder A. Paanakker naar het zich laat aanzien de kop kosten. De coalitiepartijen Rosmalens Belang, CDA, VVD, PvdA en GroenLinks hebben het vertrouwen opgezegd in Bosch Belang, de fractie waar Paanakker deel van uit maakt.

In december was de Graafsewijk in Den Bosch drie avonden het toneel van heftige rellen. De ongeregeldheden braken uit nadat de politie bij een burenruzie een inwoner van Den Bosch doodschoot.

Daags na de rellen besprak de gemeenteraad de noodverordening die burgemeester Rombouts had afgekondigd om de rellen te beteugelen. Tevoren hadden de coalitiepartners afgesproken niet inhoudelijk op de zaak in te gaan.

Fractievoorzitter Van der Krabben van Bossch Belang liet zich desondanks tijdens en na de raadsvergadering uiterst kritisch uit over het gevoerde beleid. Dat is bij de andere coalitiepartijen in het verkeerde keelgat geschoten.

Wethouder Paanakker heeft zich inmiddels gedistantieerd van de uitspraken van zijn fractievoorzitter en de fractie heeft bovendien haar excuses aangeboden, maar de vijf andere partijen hebben desondanks het vertrouwen in Bossch Belang opgezegd.

Formeel moet de gemeenteraad zich nog over de positie van de wethouder uitspreken. De vijf fracties hebben daarin met 25 stemmen echter een ruime meerderheid. De 39 zetels in de raad van Den Bosch zijn verdeeld over twaalf partijen.

AEK deny blame for riot and want match replayed




AEK deny blame for riot and want match replayed ATHENS- AEK Athens asked the Greek Football Federation (EPO) on Friday to consider replaying their Greek Cup match against Olympiakos Piraeus wich was abandoned on Wednesday after a riot. They also claim they were not to blame for the riot which brought the match to a halt after 69 minutes. Hundreds of rival fans fought with each other, flares were let off and fires started in the stands at AEK's Nikos Goumas's stadium before referee Dimitris Pontikis abandoned the match 21 minutes from time. Around 30 police officers surrounded him as he left the field and fled for safety. The Greek federation confirmed in a statement on Friday that AEK have asked for the match to be replayed. AEK also had had two men sent off and three others were claiming they were injured and could not continue before the match was halted. In his report, the referee stated he did not stop the match because of the rioting, but because in his view, AEK had only six players who could continue playing. A match has to be halted if one team has fewer than seven fit men. STATEMENT The EPO statement said: "AEK have objected to the match being abandoned because they oppose the referree's decision. "AEK is proposing the cancelation of the result...and is asking for a replay." AEK have also called on the EPO to reverse the referee's decision that their club were to blame for the violence. The EPO discussed the riot on Thursday and asked their "sports court" to decide if action should be taken against AEK. The "sports court" is a separate body appointed by the government to deal with disciplinary matters. The EPO said on Friday a decision is expected in around two weeks after both teams have handed in written reports. Wednesday's match, a first leg encounter in the second round of the Greek Cup, was abandoned when hundreds of fans invaded the pitch, hurling missiles and flares. The score was 1-1 at the time and AEK had already had two players sent off. Police in riot gear escorted Olympiakos players and officials away amid a shower of rocks, bottles and plastic seats. AEK had Akis Zikos sent off in the 52nd minute for a second bookable offence. Goalscorer Demis Nikolaidos was also shown the red card following a dispute with the referee two minutes later. It is the second successive year in which a match between AEK and Olympiakos has been abandoned. Last season a league match between the two teams was halted after a riot.

Gendarme Nivel vergeeft niet

Nooit zal de Franse gendarme Daniel Nivel, die tijdens het Wereldkampioenschap voetbal in 1998 halfdood werd geslagen, zijn Duitse aanvallers vergeven. Hij zegt dit in een tv-interview. Nivel is zwaar gehandicapt geraakt. Na intensieve revalidatie kan hij weer zijn handen bewegen en enkele woorden uitbrengen. De 29-jarige man uit Hannover die Nivel samen met vier andere hooligans aanviel, komt in mei weer voor het gerecht.

Gewonden door rellen in Napels en Rome

Door rellen voorafgaand aan de voetbalwedstrijd tussen Lazio Roma en Napoli zijn zondag vijf politieagenten en een supporter gewond geraakt. De incidenten deden zich zowel in Napels als in de Italiaanse hoofdstad voor.

In Napels speelde zich een veldslag af toen een politiemacht wilde voorkomen dat een trein met relschoppers vertrok naar Rome. Vijf agenten liepen letsel op toen ze werden bekogeld door de menigte.

In het olympisch stadion van Rome stak later op de dag een aanhanger van de thuisclub een 25-jarige supporter van Napels met een mes neer. Verscheidene politie-eenheden voerden voor de wedstrijd charges uit om rivaliserende supportersgroepen uit elkaar te halen.

Miljoenenclaim bij gemeentebestuur Den Bosch

De eigenaar van bedrijfsverzamelgebouw Muntelbolwerk, Orion III, stelt de gemeente Den Bosch en de politie aansprakelijk voor de twee miljoen gulden schade aan het gebouw na de rellen in de Graafsewijk, vorige maand. "Hun optreden verdient geen schoonheidsprijs", meent M. Matijsen van de ontwikkelaar.

Werd na de eerste avond van de rellen de schade aan het gebouw nog op grofweg zes ton geschat, na een definitieve inventarisatie blijkt de schade aan het Godshuizen-gebouw zelf op zo'n twee miljoen gulden te liggen. Dat bedrag is exclusief de 8,5 ton schade die de bedrijven die vanuit het pand werken, hebben geleden. De totale schade van drie avonden rellen in de binnenstad en de Graafswijk komt daarmee op tenminste 3,5 miljoen gulden. "Een vleugel van het gebouw met vier ruimtes is volledig uitgebrand, bijna alle ramen in die hoek zijn vernield", somt controller Matijsen op. Daarnaast is alle tapijt en een groot deel van de systeemplafonds beschadigd door rook en roet. "Bovendien is ook in het gebouw nog het één en ander vernield." Naast de twee miljoen schade aan de opstal komt volgens hem ook nog de gederfde inkomsten aan huur en mogelijke claims van huurders. Onduidelijk is of de verzekering alles dekt. "Molest en vandalisme valt onder de kleine lettertjes, onze verzekeraar bekijkt de zaak momenteel grondig. Ik verwacht daar over enkele dagen duidelijkheid over", aldus Matijsen. Vooruitlopend daarop heeft Orion III met de in het pand gevestigde bedrijven 'de autoriteiten' aansprakelijk gesteld. "In dit geval dus de gemeente en de politie. De eerste avond was onoverkomelijk, dat is uit de hand gelopen. Maar op de zondag- en maandagavond had meer gedaan moeten worden om de openbare orde en veiligheid te herstellen. Ik heb zondagochtend aangifte gedaan en benadrukt dat er veel aan waarde is in het pand, bijvoorbeeld de bloedbank of Two Way. Maar pas dinsdag is dat in mijn ogen serieus genomen met de inzet van 600 ME'ers", meent Matijsen. De ramen van het pand zijn op verzoek van de politie tot de jaarwisseling afgesloten met houten platen. Orion III hoopt dat de eerste bedrijfjes eind volgende week weer hun intrek op de eerste verdieping kunnen nemen, eind februari is de begane grond aan de beurt. "Alleen voor de door brand getroffen bedrijven, schat ik dat eerder dan april niet haalbaar is", aldus Matijsen.

Noodfonds

Het college van B. en W. beslist volgende week of er een gemeentelijk noodfonds moet komen om de niet verzekerde schade van de rellen te vergoeden. Of dat fonds alleen geldt voor particulieren of dat bedrijven er wellicht ook aanspraak op kunnen maken, staat nog niet vast.

Vitesse-supporters demonstreren in Arnhem

Een kleine honderd Vitesse-supporters hebben zaterdag in het centrum van Arnhem gedemonstreerd. De supporters willen dat Vitesse gaat onderhandelen met oud-voorzitter Karel Aalbers, die zegt dat hij een sponsor heeft gevonden die 100 miljoen gulden in de noodlijdende club wil steken. De supporters droegen spandoeken voor ,,Keizer Karel'' en tegen energiebedrijf Nuon, hoofdsponsor van Vitesse, bij zich.

De demonstratie voerde naar sportpark Craneveldt in het noorden van de stad. Daar is om 14.00 uur een oefenwedstrijd tegen de Arnhemse Boys begonnen.

In de nacht van vrijdag op zaterdag zijn op verschillende plaatsen valse meldingen gedaan over explosieven in gebouwen van Nuon. Onbekenden hebben de afgelopen twee weken ook topbestuurders van het energiebedrijf ernstig bedreigd en ruiten van de woning van een van de directieleden ingegooid.

Driehoek staat achter Rombouts

In het driehoeksoverleg met de korpschef en de officier van justitie heeft burgemeester Rombouts van Den Bosch gisteren volledige steun gekregen voor het beleid tijdens de rellen in de Graafsewijk.

"De driehoek staat vierkant achter de gekozen aanpak", aldus burgemeester Rombouts. "Uitgaande van de kennis die we hadden op dat moment, zouden we het nu weer zo doen. Hadden we de Mobiele Eenheid (ME) met grof geweld door de Bartjeswijk laten trekken, dan was de consequentie geweest dat er zeer waarschijnlijk slachtoffers waren gevallen onder de relschoppers, onder de ME'ers én onder de inwoners van dat dat stadsdeel. Nu is het beperkt gebleven tot een handjevol lichtgewonden en veel materiële schade."

Burenruzie

In Den Bosch kwam het eind vorige maand drie avonden achtereen tot een geweldsuitbarsting. Dat gebeurde nadat bij een burenruzie een Bosschenaar dodelijk was getroffen door een politiekogel. De materiële schade bedraagt ruim 2 miljoen gulden. Volgende week wordt beslist of er een gemeentelijk noodfonds komt voor de niet door de verzekering gedekte schade. Rombouts laakte gisteren de uitspraken van voorzitter Korthals Altes van de Eerste Kamer. "Het heeft mij verbaasd dat de voorzitter van de Eerste Kamer, een oud-minister van Justitie nog wel, zonder enige kennis van de situatie ter plaatse, zonder iemand daarover te raadplegen, durft te concluderen dat de politie te laks is geweest. Ik ben blij dat een andere liberaal, Thorbecke, 150 jaar geleden de verantwoordelijkheid voor de openbare orde bij de stad heeft neergelegd, en niet bij Den Haag."

Minste agenten

Burgemeester Rombouts wees er gisteren nog eens op dat Nederland van alle Europese landen het minst aantal agenten per hoofd van de bevolking heeft. "Alweer geruime tijd geleden heb ik om 200 extra politiemensen gevraagd. Het heeft niets opgeleverd." Met name de middelgrote gemeenten hebben de meeste last van dat tekort, aldus Rombouts.

Receptie van Vitesse uit angst afgelast

De nieuwjaarsbijeenkomst van Vitesse gaat maandagavond in het Gelredome niet door. Dat is gistermiddag besloten.

Vanaf acht uur 's ochtends zijn de clubleiding en veiligheidsmensen in spoedberaad bijeen geweest. Vitesse zegt signalen te hebben gehad dat groepen supporters de nieuwjaarsbijeenkomst wilden verstoren. Bovendien zouden veel kinderen en oudere supporters wegblijven, aldus Vitesse in een verklaring.

"Het is dieptriest dat we door zoiets het feest voor de supporters moeten afblazen", aldus Vitesse-voorzitter Jos Vaessen.

De vrees voor ernstige rellen is ingegeven door de misdragingen van aanhangers van de gewezen voorzitter Karel Aalbers in de afgelopen weken. Bij privé-adressen van diverse andere topmensen van Nuon is een particuliere bewakingsdienst ingesteld.

Karel Aalbers distantieerde zich gistermorgen met klem van de gedragingen van sommige supporters. Hij liet via zijn advocaat weten het bijltje erbij neer te gooien als de bedreigingen aanhouden.

Aalbers heeft besloten Ricky Tuanakotta aan te klagen wegens smaad en laster. Dit heeft de advocaat van de oud-voorzitter van Vitesse, mr. Van den Boomen, gezegd.

Aalbers doet aangifte bij de politie wegens uitlatingen van Tuanakotta over vermeende relaties tussen hem en (gelieerde ondernemingen van) Wall-Mart.

Tuanakotta kwam recentelijk in het nieuws omdat hij beweerde woordvoerder te zijn van een groot bedrijf dat van plan was miljoenen in Vitesse te steken. Hij bleek evenwel een fantast.

Topbestuurders NUON bedreigd

Diverse topbestuurders van energiebedrijf NUON worden sinds Kerstmis in ernstige mate bedreigd. ,,De echtgenote van topman T. Swelheim is diverse malen telefonisch met de dood bedreigd'', aldus NUON-woordvoerster F. Verdeuzeldonk. De bedreigden hebben inmiddels allemaal particuliere bewaking thuis en de politie is op de hoogte.

Kort na Kerstmis werden bij het huis van de directeur communicatie Knoers in Nijmegen enkele ruiten ingegooid. Bij de overige topbestuurders is geen schade toegebracht. NUON spreekt van een ,,afschuwelijke toestand.''

De bedreigingen zijn telkens anoniem. De politie in Nijmegen onderzoekt de vernieling aan het huis van Knoers, maar heeft nog geen verdachten aangehouden.

Begin februari vorig jaar, toen oud-Vitesse-voorzitter Karel Aalbers ontslagen werd, heeft het energiebedrijf ook te lijden gehad onder een stroom ernstige bedreigingen, onder andere via internet. Sindsdien houdt de Arnhemse politie NUON-gebouwen extra in de gaten, aldus een politiewoordvoerder.

Vitesse-supporters zetten het bestuur van hun voetbalclub onder zware druk om in te gaan op het recente aanbod van Aalbers, die 100 miljoen gulden sponsorgeld zegt te hebben om de club financieel weer gezond te maken. De supporters zijn nog steeds woedend over het gedwongen vertrek van hun oud-voorzitter en wijten dat voornamelijk aan hoofdsponsor NUON en directievoorzitter Swelheim.

De supporters hebben voor zaterdag een demonstratie door het centrum van Arnhem aangekondigd. Vitesse speelt zaterdag een vriendschappelijke wedstrijd tegen Arnhemse Boys op sportcomplex Craneveldt. Na de vorige demonstratie vorige week bij Gelredome, toen de supporters harde acties aankondigden, werden de ruiten bij directeur Knoers ingegooid.

Clubcard komt mogelijk terug

In de strijd tegen de hooligans wordt de net afgeschafte clubkaart in het betaald voetbal mogelijk opnieuw ingevoerd.

Het gaat om een persoonsgebonden toegangskaart voor de stadions die is voorzien van unieke lichaamskenmerken als een vingerafdruk of iriscopie. Dit systeem moet het voor supporters met een stadionverbod definitief onmogelijk maken om met een geleende seizoen- of clubkaart alsnog een wedstrijd te bezoeken.

Minister de Vries van Binnenlandse Zaken meldt in zijn rapportage over het voetbalvandalisme tijdens het EURO 2000-toernooi dat de KNVB momenteel onderzoekt of de unieke lichaamskenmerken op seizoen- of clubkaarten kunnen worden afgedrukt.

Een zegsman van de voetbalbond in Zeist bevestigt het onderzoek. Hij meldt dat mogelijk komend seizoen al een club in het betaald voetbal wordt aangewezen waarbij een pilot-project gaat draaien. "We verwachten rond het voorjaar meer duidelijkheid te hebben over mogelijkheden om het systeem in te voeren."

Meeste schade rellen december vergoed

De schade door de rellen en vernielingen in het centrum en de Graafsewijk, ruim twee miljoen gulden, wordt voor het merendeel door de verzekeraars vergoed. Volgens het Verbond van Verzekeraars valt de schade onder klein-molest, zodat hij is gedekt als de getroffenen regulier verzekerd zijn.

De grootste schade tijdens de rellen van 16, 17 en 18 december werd aangericht aan het bedrijfsgebouw de Godshuizen op het Muntelbolwerk en de in aanbouw zijnde Brede Bossche school aan de Graafseweg. In het pand van de voormalige Godshuizen zijn naast de bloedbank 25 voornamelijk jonge bedrijven gevestigd. Eén van de zijvleugels werd vrijwel volledig verwoest door brand, diefstal en vernielingen. De schade aan het pand, eigendom van de Tilburgse beleggingsmaatschappij Orion III, ligt grof geschat op zo'n 6 ton. Het zwaarst getroffen werd Two Way, een bedrijf gespecialiseerd in medische data. "Vrijwel alles is vernietigd, de schade ligt tussen zeven en negen ton", schat directeur G. Landman. Hij verwacht pas in mei de vestiging in Den Bosch weer te kunnen betrekken. "Voor zover ik weet, wordt alles gedekt door de verzekering", aldus Landman. Ook de twee bedrijfjes een verdieping hoger zijn zwaar getroffen. Bij Energie 2050 is vooral rook- en waterschade, brand heeft er niet gewoed. "Ik schat de schade op ruim 10.000 gulden, alles is gedekt", zegt directeur R. van Rijn. De acht personeelsleden werken tijdelijk vanuit het provinciehuis. Het bedrijf ernaast, De Kunst van Anders (bedrijfstrainingen), heeft minder geluk. "We zaten er nog maar net, de aanvraag voor een verzekering was net de deur uit", zegt eigenaar H. van der Linden. Zijn schade, ongeveer 15 mille, is daardoor niet verzekerd. Bij de andere bedrijfjes in het pand zijn inmiddels de computers en het meubilair grotendeels opgehaald voor een flinke schoonmaakbeurt, na rook-, roet- en waterschade. De totale kosten, ongeveer 15.000 gulden, worden waarschijnlijk gedekt door de verzekeringen.

Moeilijker

Bij de Brede Bossche school ligt het minder duidelijk. Aan die school werd voor naar schatting een half miljoen schade toegebracht: de voorgevel, gemaakt van een speciaal soort glas, is volledig vernield, aan de buitenkant zijn bovendien enkele brandjes gesticht. Door rondvliegend materiaal en stenen is ook een deel van het interieur fors beschadigd. "Een groot deel is gevolgschade, en wordt mogelijk niet gedekt door de verzekering", vreest R. de Koning van Giesen Bouw, de aannemer. Komende week bespreekt hij met de gemeente hoe de niet-verzekerde schade wordt vergoed, pas dan zal verder worden gebouwd.

Ton

Aan stoeptegels, paaltjes, hekwerk en plantsoenen is voor ongeveer een ton vernield, schat de gemeente. "Het gaat daarbij alleen om materiaal, de manuren zijn niet meegerekend", verklaart een gemeentewoordvoerder. Ook de voor enkele duizenden guldens vernielde abri aan de Graafseweg is op kosten van de gemeente gerepareerd. Bij de door de gemeente ingestelde klachtenlijn voor bewoners van de Graafsewijk zijn enkele tientallen schademeldingen binnengekomen. "Het gaat vooral om schade aan tuintjes, ramen en vensterbanken", aldus de woordvoerder. De meldingen worden geregistreerd, komende weken zal duidelijk worden hoe alles betaald wordt. Eerder liet burgemeester A. Rombouts al weten te zullen kijken of eventuele onverzekerde schade mogelijk via een fonds vergoed kan worden. In de Hinthamerpromenade, het stadhuis en delen van de Graafswijk zijn in totaal zeker 200 ramen ingegooid. Ook van drie telefooncellen sneuvelde het glas. Op één relavond zijn kort nadat het rustig werd in de Graafsewijk binnen tien minuten ruiten gesneuveld van het Jeroen Boschcollege en een bushokje aan de Rompertsebaan, en van enkele zaken in de Rompertpassage. Veel glasschade is inmiddels hersteld. P. van Opdorp van Glasservice Noord, die net als Glasservice Hurkens overuren heeft gemaakt, schat de totale glasschade op ongeveer 50.000 gulden. "Maar dat is exclusief btw en ook exclusief de schade aan de Brede School. Dat is een verhaal apart."

Zwaren straffen na voetbalrellen bij derby in Teheran

De voetbalbond van Iran heeft forse straffen uitgesproken tegen voetballers en trainers die vrijdagavond betrokken waren bij ernstige rellen tijdens en na de derby tussen Pirouzi en Esteghlal, de twee topclubs van het land. Doelman Broumand van Esteghlal, de aanstichter van de massale knokpartij, kreeg de zwaarste sanctie. Hij werd geschorst voor anderhalf jaar.

De politie in Teheran arresteerde vorige week na de wedstrijd drie spelers. Zij werden maandag vrijgelaten. De Iraanse voetbalbond strafte in totaal negen spelers met schorsingen en geldboetes. Ook tegen de beide coaches werden flinke maatregelen genomen. Esteghlal-doelman Broumand verloor in de slotfase zijn zelfbeheersing. Hij sloeg als een volleerd bokser een tegenstander op het gezicht. Deze rechtse directe leidde tot een massale knokpartij waarbij vooral de spelers die later werden aangehouden zich niet onbetuigd lieten.

Vonk

De vonk sloeg vervolgens over naar de tribunes van het Azadi-stadion, dat met 100.000 toeschouwers was gevuld. De orde viel niet te handhaven. De rellen gingen buiten de poorten door. Supporters reageerden zich af op elkaar, op de politie en op alles wat op hun weg kwam. Vooral autobussen moesten het ontgelden, 270 voertuigen werden zwaar beschadigd. Zes mensen raakten gewond en zestig belandden in de cel. De Iraanse pers sprak er zaterdag schande van en riep de overheid op strenge maatregelen te nemen; om een voorbeeld te stellen nu eindelijk ook eens tegen de voetballers zelf. De rivaliteit tussen Pirouzi en Esteghlal is van oudsher groot. De afgelopen dertig jaar ontspoorden hun onderlinge confrontaties ("de oorlog der giganten") om de haverklap.

Deel tribune ingestort tijdens bekerfinale Brazilië

Tijdens de finale tussen Vasco da Gama en Sao Caetano voor de Braziliaanse voetbalbeker is zaterdag een deel van de tribune ingestort. Tientallen supporters zijn gewond geraakt. De wedstrijd is onderbroken.

Het ongeluk gebeurde halverwege de eerste helft bij een 0-0 stand in een vak waar supporters weg probeerden te komen van een vechtpartij op een hoger gelegen tribunevak. Door de toenemende druk begaf een omheining van de tribune het waardoor tientallen toeschouwers naar beneden stortten.

Direct na het incident werden de eerste gewonden op het veld behandeld. Een half uur later arriveerden ambulances en helikopters in het stadion.

Justitie eist van ANP relfoto's

De Bossche rechter-commissaris heeft het ANP bevolen om foto's over de rellen van half december in Den Bosch af te staan voor politieonderzoek.Het persbureau negeert het bevel en pleegt daarmee een strafbaar feit.

Gisteren had het Openbaar Ministerie diverse media,waaronder Omroep Brabant en de TROS,zonder succes gevraagd om videobeelden af te staan.Die hebben vandaag geen rechterlijk bevel gehad.

Justitie wil met behulp van ANP-foto's achterhalen wie betrokken waren bij de rellen.Er zijn nu 34 mensen opgepakt.De onlusten braken op 16 december uit toen een agent Pierre Bouleij doodschoot.

Politie Den Bosch maakt zich op voor spannende jaarwisseling

De politie in Den Bosch maakt zich op voor een spannende jaarwisseling. In de Brabantse hoofdstad bestaat de vrees dat de rellen van twee weken geleden in de Graafsewijk in de nacht van oud op nieuw een vervolg krijgen.

Er is behoorlijk wat extra mankracht op de been, al wil een woordvoerder niet aangeven om hoeveel agenten en leden van de mobiele eenheid (ME) het precies gaat. ,,We hebben voldoende mensen achter de hand'', aldus de zegsman van de politie in Den Bosch. Burgemeester A. Rombouts gaf vorige week al aan dat de tolerantie van de politie bij akkefietjes tijdens de jaarwisseling lager dan normaal ligt.

In Eindhoven houdt de politie rekening met wat een woordvoerder ,,uitstralingseffecten van Den Bosch'' noemt. ,,Het kan zijn dat mensen in onze regio door de rellen daar op een idee gekomen zijn'', aldus een zegsman. Ook hier is extra personeel in dienst. Het peloton van de ME dat normaal in Eindhoven is gestationeerd, waakt overigens oudejaarsnacht in Den Bosch.

De meeste aandacht in Zuidoost-Brabant gaat uit naar de horecagebieden in Eindhoven, Helmond en Valkenswaard. ,,Daar zijn toch grote groepen mensen op de been en hebben we de meeste kans op ongeregeldheden'', vertelt de politiewoordvoerder. De Tilburgse politie heeft ook enkele tientallen extra agenten tot haar beschikking.

In Dordrecht en Zwijndrecht zetten het Openbaar Ministerie en de politie tijdens de jaarwisseling voor het eerst mobiele camera's in om eventuele ongeregeldheden vast te leggen. In de nacht van oud en nieuw zet de politie tevens extra mensen in. Ze gaat vooralsnog niet uit van ongeregeldheden. Tijdens de millenniumwisseling vorig jaar brak er in probleemwijk Krispijn opstand uit tegen de politie. De politie sluit niet uit dat de camera's in Krispijn gebruikt worden.

In Enschede is van extra politie-inzet in Enschede is geen sprake, zegt een politiewoordvoerder. ,,We verwachten een rustige jaarwisseling.'' In de vuurwerkvoorlichting aan de jeugd is in Enschede wel extra aandacht besteed aan de effecten bij traumatische ervaringen.

Bossche relschoppers veroordeeld

De Bossche politierechter heeft tijdens een snelrechtprocedure vijf volwassenen en twee minderjarigen veroordeeld voor hun betrokkenheid bij de recente rellen in Den Bosch.Aan een 32-jarige Bosschenaar werd de zwaarste straf opgelegd:6 weken onvoorwaardelijk wegens geweld tegen de politie.

De anderen werden veroordeeld wegens opruiing,het plegen van vernielingen en het gooien van stenen naar de politie. Een kreeg 4 weken cel,de anderen werk- of taakstraffen van maximaal 60 uur.

De rellen begonnen op 16 december nadat een agent Pierre Bouleij naar eigen zeggen uit noodweer had doodgeschoten.

Raadsman: schietende agent vastzetten

De agent die in Den Bosch Pierre Bouleij doodschoot, had moeten wor-den gearresteerd. Dat zegt desgevraagd N. Meijering, raadsman van de zwager van Bouleij. Meijering gaat in be-roep tegen het besluit van de raadkamer, gisteren, om de zwager en vier vrienden van Bouleij nog dertig dagen in bewaring te houden.

De vijf worden verdacht van openlijke geweldpleging kort na de gewelddadige dood van Bouleij in de Bossche wijk Hambaken. Zij geven toe poli-tiemensen te hebben belaagd die onderzoek wilden doen in de woning van de neergescho-ten man. an de Trompet. Onder nabestaanden is boos gereageerd op het langer vast-houden van de vijf. Meijering zegt dat goed te begrijpen. "Er is spanning tussen de manier waarop justitie met mijn cliënt omgaat enerzijds en met de betrokken agenten anderzijds. Dat verschil kan ik steeds moeilijk uitleggen." Volgens Meijering zou het normaal zijn geweest als de agent die op Bouleij schoot ook was gearresteerd. "Ik vind dat dat had moeten gebeuren, alleen al om te voorkomen dat de agenten onderling de klokken gelijk zetten."

Onnodig

De zwager, die getuige was van de fatale schietpartij, is ervan overtuigd dat Bouleij's dood volkomen onnodig was, in zijn ogen is de man zelfs 'geliquideerd'. Meijering, tevens raadsman van de familie, denkt ook dat de betrokken agent onmogelijk uit zelfverdediging gehandeld kan hebben. Volgens justitie is er op dit moment geen sprake van ern-stige bezwaren die aanhou-ding van de agent zouden rechtvaardigen. "De opstel-ling van de familie is wel te begrijpen, maar wij zijn onaf-hankelijk. We nemen pas een standpunt in als het objectief onderzoek van de Rijksre-cherche is afgerond", zegt persofficier mr. W. Bos. De raadkamer besloot de vijf vrienden van Bouleij langer te houden omdat het om een ernstig feit gaat en er vrees is voor herhaling. Meijering noemt dat 'buitengewoon hard'. "Mijn cliënt moet zijn verdriet kunnen verwerken zeker omdat hij er met zijn neus bovenop heeft gestaan. Van betrokkenheid bij de rel-len worden hij en de vier anderen niet verdacht. De fa-milie zelf heeft nota bene een oproep gedaan geen geweld meer te gebruiken. Wie gelooft dat ze nogmaals iets zullen doen?" Vandaag en morgen verschij-nen voor de politierechter in Den Bosch de eerste verdach-ten van betrokkenheid bij de rellen die volgden op de dood van Bouleij. Het gaat om een tiental lieden die worden ver-dacht van openlijke geweld-pleging en/of vernieling. Daarnaast moeten twee min-derjarige verdachten zich - achter gesloten deuren - voor de kinderrechter verant-woorden. Bij de Bossche politie zijn tot op heden 35 aangiften bin-nengekomen van schade als gevolg van de rellen. "Die variëren van ingegooide rui-ten tot brandstichting bij be-drijven", aldus een politie-woordvoerder. Van de totale schade durft hij nog geen schatting te maken. Als de schade relatief gering is en eenvoudig is vast te stellen kan de rechter in de strafzaak een claim toewijzen.

STADIONVERBOD VOOR 367 SUPPORTERS

Sinds de voetbalwet van toepassing is, hebben 367 supporters een stadionverbod gekregen. Dat melden de VUM-kranten.

De meest frequente inbreuken op de voetbalwet van 1999 zijn het stadion binnen willen raken zonder ticket, omheiningen beklimmen, andere supporters uitdagen en vandalisme.

Gemiddeld duurt een stadionverbod zes maanden, maar bij fysiek geweld kan dat oplopen tot twee jaar. Het verbod wordt niet altijd even goed nageleefd. "Nog altijd glippen supporters binnen, maar ze houden zich dan wel gedeisd", zegt Monique De Knop van de Rijkspolitie.

Vrienden Pierre Bouleij blijven in hechtenis

Vijf vrienden van de door een politiekogel om het leven gekomen Pierre Bouleij blijven nog langer vastzitten. De raadkamer van de rechtbank in Den Bosch heeft woensdag hun voorlopige hechtenis met dertig dagen verlengd. Een andere vriend van de Bosschenaar is sinds eind vorige week op vrije voeten nadat zijn bewaring werd geschorst. Hij moet zich wel beschikbaar houden voor justitie. Een woordvoerster van het OM in Den Bosch kon niet zeggen waarom hij wel is vrijgelaten en de andere vijf niet.

De zes vrienden werden kort na het dodelijke schietincident op zaterdag 16 december in Den Bosch aangehouden. De mannen gingen nabij de woning van Bouleij aan de Trompet op de vuist met agenten die bezig waren met het onderzoek. Voor de begrafenis van hun vriend mocht het zestal vrijdag tijdelijk even uit de gevangenis.

Huis Nuon-directeur met stenen bekogeld

De woning van Nuon-directeur P. Knoers is dinsdagavond in Nijmegen met stenen bekogeld. De voorruiten van de woning sneuvelden. Er raakte niemand gewond.

Volgens de directeur Communicatie van het energiebedrijf werd er halverwege de avond gebeld. De beller, die een valse naam gebruikte, hing op. Nauwelijks een half uur later vlogen drie keien door de ruiten. Er is niemand aangehouden.

De harde kern van Vitesse-supporters kondigde in het kerstweekeinde harde acties aan, als de Arnhemse voetbalclub niet zou ingaan op het aanbod van voormalig voorzitter Karel Aalbers om de club uit de financiële problemen te helpen.

Nuon is hoofdsponsor van de club en verwerft naar verwachting zeer binnenkort een meerderheidsbelang, omdat Vitesse een lening niet kan afbetalen. De Vitesse-supporters hielden dinsdagavond een demonstratie bij Gelredome en zijn van plan dat vaker te gaan doen.

Bosch Belang wekt grote irritatie

Binnen de Bossche coalitie is zware kritiek op Bosch Belang. Voorman P. van der Krabben probeerde donderdag tijdens de raadsvergadering het debat over de rellen in de Graafsewijk aan te zwengelen. Daarmee is op een gevoelig moment een afspraak geschonden, stelt G. Snijders (PvdA).

Volgens Snijders waren alle fractievoorzitters van de coalitie overeengekomen om donderdagavond nog niet over de rellen te spreken. "We wilden escalatie voorkomen", aldus Snijders. Bosch Belang-fractievoorzitter Van der Krabben trok, op verzoek van Rombouts, te elfder ure zijn verzoek om een speciaal debat in. Toch ventileerde hij zijn ongenoegen over de opstelling van Rombouts. Toen hij over het politie-optreden begon werd hij, evenals eerder P. Kagie (Lente '97), door Rombouts afgekapt. "Je spreekt over zo'n gevoelig onderwerp iets met zes fracties af", zegt Snijders. "En dan stapt er eentje willens en wetens buiten de boot. Dat gevoel wordt nog versterkt door de interviews die Van der Krabben vervolgens voor verschillende televisiezenders heeft gegeven." De PvdA-fractie bespreekt de kwestie morgenavond tijdens een extra bijeenkomst. Ook Rosmalens Belang is niet ingenomen met het gedrag van Van der Krabben. "Dit kan niet door de beugel", vindt H. Goedhart. "Wij willen van Bosch Belang weten in hoeverre dit een persoonlijk optreden van Van der Krabben betreft. Wat waren zijn beweegredenen? Als hij het niet kan uitleggen, heeft dat wat ons betreft consequenties."

Grenzen

R. van de Mortel (PvdA) noemt het optreden van Van der Krabben 'onverstandig'. B. Eigeman (GroenLinks) wil de kwestie nog even laten bezinken. "Maar het is duidelijk dat dit de grenzen raakt." J. van Heijningen (CDA) was niet bereikbaar voor commentaar. Van der Krabben zelf reageert verbaasd. "Afgesproken was dat we tijdens de raad wel zouden praten over de noodverordening. Daarbij zouden we ook vragen mogen stellen, hoeveel is niet afgesproken. Dus heb ik vragen gesteld tot de voorzitter zei dat het voldoende was." Volgens Bosch Belang-wethouder G. Paanakker stemde Van der Krabben niet onmiddellijk in met het verzoek om terughoudend te zijn in de raadsvergadering. "Hij wilde het eerst nog met de fractie bespreken." Paanakker voegt toe dat Van der Krabben niet de enige fractievoorzitter was die na de raad voor televisiecamera's zijn mening gaf. "Voor zover ik heb gezien, heeft hij niet meer gedaan dan andere fractievoorzitters. En in de raad heeft hij vragen gesteld. Maar hij stelde ze alleen, hij hoefde geen antwoord te krijgen." Bosch Belang heeft het college van B. en W. inmiddels schriftelijk vragen gesteld over de nasleep van de rellen. Zo trekt de fractie de onafhankelijkheid van het Crisis Onderzoek Team (COT) in twijfel, omdat het COT in een te vroeg stadium van de gebeurtenissen zou zijn benaderd.

Grensrechter afgevoerd

De wedstrijd Racing Strasbourg-Metz in de Franse voetbalcompetitie is gestaakt nadat een vrouwelijke grensrechter geraakt was aan het hoofd door een voorwerp uit het publiek. Halverwege de tweede helft schakelde een 'supporter' Nelly Vienot uit. Arbiter Eric Poulat stuurde beide teams vervolgens ook naar de catacomben. Daar besloot hij het duel af te blazen.

Bewoners Bossche wijk zagen hooligans uit Zoetermeer

Districtschef Rinus Bosman van de Zoetermeerse politie heeft nog geen verzoek binnen gekregen om medewerking te verlenen, aan een onderzoek naar Zoetermeerders die mee hebben gedaan aan de rellen in Den Bosch. Hij verwijst hiervoor door naar de politie in Den Bosch.

Die kan echter hardnekkige geruchten onder bewoners van de Graafsewijk, die beweren dat de relschoppers uit Zoetermeer en andere grote steden komen, ook niet bevestigen. "We hebben 42 aanhoudingen verricht. Daarvan komen slechts twee niet uit Den Bosch, maar in ieder geval ook niet eens uit de buurt van Zoetermeer", geeft een woordvoerder aan. Deze verklaring staat echter haaks op de beweringen van een aantal wijkbewoners, die zelfs met hooligans uit Zoetermeer zouden hebben gesproken. Zij baseren hun verhalen op de herkomst van de auto’s: de namen van Zoetermeerse autodealers achter op de voertuigen.

Grootste tuig
Dat er dan toch geen Zoetermeerders door de politie zijn aangehouden, kan een man op de eerste rij van het rellenschouwspel wel eenvoudig verklaren. "Ze hebben de verkeerden opgepakt. Het grootste tuig hebben ze laten lopen. En dat waren geen Bosschenaren, dat weet ik zeker. Een paar kwamen uit Zoetermeer. Dat hebben we gezien". De politie in Den Bosch kan geen verklaring geven voor de beweringen van de wijkbewoners. Ook wil ze niet bevestigen dat er een link is naar de risicowedstrijd ADO Den Haag-FC Den Bosch en dat aanhangers van de eerste club uit Den Haag en Zoetermeer in Den Bosch huis hebben gehouden.

Herdenking in Ecco-stadion voor Pierre Bouleij

Naar schatting 150 mensen hebben vrijdagochtend in het Ecco-stadion van FC Den Bosch de laatste eer bewezen aan Pierre Bouleij (31). Die werd zaterdag doodgeschoten door de politie.

Tijdens een ceremoniële bijeenkomst in het stadion bedankte de broer van Bouleij de aanwezigen voor de steun die de familie de afgelopen dagen heeft ontvangen. Hij verzocht de begrafenis, later in de ochtend, rustig te laten verlopen. Aan het eind van de toespraak zongen alle aanwezigen met Lee Towers mee You'll Never Walk Alone.

Na afloop van de bijeenkomst vertrok het gezelschap met auto's van het stadion richting Salvatorkerk aan het Schaarhuisplein. Daar zal ter nagedachtenis een mis worden opgedragen. Een aantal FC Den Bosch-supporters verzocht een camerateam van RTL4 vriendelijk maar dringend zich uit de voeten te maken.

Op de nabijgelegen begraafplaats Groenendaal wordt de Bosschenaar daarna ter aarde besteld. De kist zal daar worden gedragen door zes vrienden, die bijzonder verlof van justitie hebben. De zes werden aangehouden tijdens rellen de afgelopen dagen in Den Bosch. Vrijdagavond om zeven uur moeten de zes zich weer melden bij het huis van bewaring.

Na het schietincident van zaterdag braken rellen uit in Den Bosch, die met name de Graafsewijk drie dagen lang troffen. Dinsdagavond keerde de rust terug toen burgemeester Rombouts een noodverordening uitvaardigde die samenscholing van drie of meer personen en het dragen van bivakmutsen verbood.

In eerste instantie zou er een koffietafel zijn in café 't Huukske, de thuisbasis van veel Den Bosch-supporters. De familie Bouleij zag daarvan af, omdat het café midden in de zwaar getroffen Graafsewijk ligt. Wegens de massale belangstelling zouden veel mensen buiten moeten blijven staan, met kans op nieuwe ongeregeldheden.

Politie belooft veiligheid bij Ajax-film

Bioscopen die de film '@ax, zij hoorden engelen zingen' in Den Haag willen vertonen, kunnen rekenen op politiesteun om de veiligheid van bezoekers en personeel te garanderen.

Dit is afgesproken in het driehoeksoverleg tussen burgemeester Deetman, korpschef van politie Wiarda en hoofdofficier van justitie Bouman. Enige tijd geleden besloot de leiding van bioscoop Pathé Metropole na dreigementen van voetbalsupporters de film niet te vertonen. Gevreesd werd voor de veiligheid van bezoekers en personeel. Daarop heeft de politie contact opgenomen met de bioscoop en de telefonische bedreigingen onderzocht. Toch zal het nog enige tijd duren voordat de film in Den Haag is te zien. Volgens een woordvoerder van het Filmhuis zijn er nu geen kopieën van de film beschikbaar.

Opgepakte vrienden van Bouleij even vrij voor begrafenis

Zes vrienden van de zaterdag doodgeschoten Bosschenaar Pierre Bouleij die nog steeds vastzitten, mogen vandaag naar de begrafenis van Bouleij. De rechter-commissaris heeft dat gisteren mede op verzoek van de nabestaanden beslist. Ze krijgen 'vrijaf' van 7.00 tot 19.00 uur. Daarna moeten zij zich weer melden bij justitie.

De zes dragen op verzoek van de familie Bouleij de lijkkist. De zes mogen korte tijd gaan omdat ze zaterdag en de dagen erna niet betrokken waren bij de rellen. Ze worden verdacht van openlijke geweldpleging vrijwel direct na het dodelijke schot in de Trompet in Den Bosch. Het kwam toen tot een harde confrontatie tussen enkele politiemensen en vrienden van Bouleij. In uitzonderlijke gevallen beslist de rechter-commissaris dat een verdachte voor korte tijd wordt vrijgelaten. De omstandigheden liggen dan vaak in de privé-sfeer.

Marco Bouleij wil dat de begrafenis van zijn broer Pierre vandaag in het teken staat van de strijd tegen zinloos geweld. 'Het moet nu maar eens ophouden', zegt Bouleij. Hij probeerde maandag tevergeefs de relschoppers aan de Graafseweg tot bedaren te krijgen. Hij deed dat samen met een aantal vrienden en de vrouw van het slachtoffer. Bouleij vindt het verschrikkelijk wat er drie dagen lang is aangericht aan de Graafseweg en omgeving.

ME meed bewust confrontatie met relschoppers

De mobiele eenheid heeft tijdens de rellen in Den Bosch afgelopen zondag en maandag bewust de directe confrontatie gemeden met de relschoppers in de Graafsewijk. Dat heeft burgemeester Rombouts donderdagavond verklaard tijdens een vergadering van de gemeenteraad.

Hij zei dat ,,het bijzonder risicovol was om tot arrestaties over te gaan, gezien de duisternis, de onbekendheid van veel ME'ers met de situatie ter plaatse en het feit dat er relschoppers bij waren die een vuurwapen droegen''. De rellen braken afgelopen weekeinde uit nadat zaterdagavond een politieagent de 31-jarige Pierre Bouleij had doodgeschoten.

Over de gevolgen van het voorzichtige optreden van de ME sprak Rombouts niet. Ook een discussie over het instellen van de noodverordening, dinsdagavond, bleef achterwege. Rombouts volstond met de verklaring waarin hij in grote lijnen de gebeurtenissen in de Graafsewijk van de afgelopen dagen schetste. De gemeenteraad accepteerde de verklaring.

Burgemeester Rombouts kreeg donderdag wel kritiek van de politievakorganisatie ACP. Voorzitter J. Vogel vindt dat Rombouts het politiekorps niet voldoende heeft gesteund.

Rombouts noemde het neerschieten van de 31-jarige Pierre Bouleij afgelopen zondag ,,begrijpelijk''. Na zondag trad Rombouts terug en gaf hij geen commentaar meer.

,,Puur menselijk is het begrijpelijk dat Rombouts terugtrad en geen commentaar meer gaf. Ik heb begrepen dat hij werd bedreigd. Maar als bestuurder hoort hij permanent pal achter zijn manschappen te staan'', zegt Vogel.

Zes vrienden van Pierre Bouleij die sinds het schietincident zaterdag nog steeds vastzitten, mogen vrijdag naar de begrafenis van Bouleij. De rechter-commissaris heeft donderdag mede op verzoek van de nabestaanden beslist dat ze naar de begrafenis mogen gaan. Ze krijgen 'vrijaf' van 07.00 tot 19.00 uur. Daarna moeten zij zich weer melden bij justitie.

De reden dat ze korte tijd mogen gaan is dat ze zaterdag en de dagen erna niet betrokken waren bij de rellen. De zes worden verdacht van openlijke geweldpleging vrijwel direct na het dodelijke schot in de Trompet in Den Bosch. Het kwam toen tot een harde confrontatie tussen enkele politiemensen en vrienden van Bouleij.

Bommelding bij Barend en Van Dorp

De studio van waaruit het RTL4-programma Barend en Van Dorp wordt uitgezonden, is donderdagavond ontruimd vanwege een bommelding. Nadat de politie het gebouw had doorzocht en niets had gevonden, kon de uitzending ongeveer twintig minuten later dan gepland beginnen.

De melding kwam rond kwart voor tien binnen. Het is nog onduidelijk wie erachter zit.

Maandagavond drong een groep Hell's Angels de kleedkamer van de presentatoren Frits Barend en Henk van Dorp binnen. Ze eisten excuses van het duo omdat ze de de motorclub in verband hadden gebracht met criminele activiteiten. Barend en Van Dorp kregen toen ook een paar rake klappen.

Noodverordening Stekelenburg effectief

Geen veldslagen é la Den Bosch gisteravond in Tilburg rondom de wedstrijd Willem II - NEC. Op basis van een noodbevel, uitgevaardigd door burgemeester J. Stekelenburg, was de politie gemachtigd zo'n 250 supporters van de club uit Nijmegen tegen te houden bij de gemeentegrens.


Veertig supporters van de Nijmeegse voetbalclub NEC werden gisteren opgepakt door de politie, omdat zij buiten de combi-regeling om de wedstrijd Willem II-NEC wilden bezoeken.

Een noodbevel houdt in dat 'voetbalfans die niet in bezit zijn van een geldig toegangsbewijs voor een wedstrijd en die door kleding, uitrusting of gedrag dan wel anderszins blijken deel uit te maken van de supporters van een op bezoek komende club, geweerd of verwijderd kunnen worden uit de stad waar ze naar toe willen of zijn'. De groep van 250 fans was niet in bezit van een kaartje voor de zogeheten combi-regeling en wilde met eigen vervoer - zo'n zestig personenwagens in totaal - de stad in om onaangekondigd tegen die regeling te protesteren. Via internetpagina's en uitgedeelde pamfletten afgelopen weekend door Harde Kern NEC was de informatie toch bekend geworden.

Koopavond

"Mede met het oog op de koopavond wilde ik de NEC-supporters niet Tilburg binnenlaten", zei Stekelenburg gisteravond tijdens een persconferentie na afloop van de wedstrijd. Stekelenburg had 125 agenten - waarvan 100 man mobiele eenheid - achter de hand. Die hielden de NEC-supporters zonder kaartje tegen op de rijksweg Tilburg-Den Bosch (N65) en de snelweg tussen Waalwijk en Tilburg. De agenten uit Tilburg die actief waren op de N65 kregen steun van collega's uit Den Bosch. Met name op de N65 leidde dat tot problemen. NEC-fans die werden teruggestuurd bij de afslag naar Udenhout blokkeerden de N65 op de terugweg ter hoogte van Haaren.

Vrijgelaten

In totaal heeft de politie veertig supporters van NEC aangehouden en twee supporters van Willem II. Twaalf supporters van NEC werden gisteravond nog vrijgelaten. Na de blokkade in Haaren greep de politie nog twaalf NEC-supporters op in Den Bosch. Ze deed dat om te voorkomen dat de supporters Den Bosch, afgelopen dagen geteisterd door ernstige rellen, onveilig zouden maken. Deze groep werd na een korte aanhouding teruggestuurd naar Nijmegen. Volgens Willem II-voorzitter J. Vullings is de Tilburgse club één van de clubs met de minste combi-regelingen. Het gaat om slechts vier van de zeventien thuiswedstrijden.

ME dwingt rust af in Graafsewijk

Met honderden ME'ers op de been beleefde de Graafsewijk in Den Bosch gisteren de eerste rustige avond sinds zaterdag. Sinds 18.30 uur golden in de wijk twee noodmaatregelen die burgemeester T. Rombouts afkondigde: een samenscholingsverbod en een verbod om zich onherkenbaar op straat te bevinden. Onder meer 600 mannen en vrouwen van de mobiele eenheid, 58 ME-bussen, vijf auto's voor arrestatieteams en een helikopter stonden gisteren klaar om bij nieuwe rellen op de Graafseweg in te grijpen. De actie had succes, het bleef rustig. Tussen de rivier de Aa, de Lagelandstraat en de zuidelijke oevers van De IJzeren Vrouw is een samenscholing van drie of meer personen verboden. Ook mensen die onherkenbaar zijn, bijvoorbeeld door een bivakmuts te dragen, worden opgepakt. Op grond van de noodverordening die de burgemeester afkondigde werden gisteravond meteen al 15 mensen aangehouden, van wie er vier dezelfde avond al weer naar huis werden gestuurd. Om relschoppers te weren werden vroeg in de avond op alle toegangswegen naar de stad politiecontroles gehouden. Tussen zes en zeven uur gisteravond stroomde de Graafsewijk vol met ME'ers en arrestatieteams in burger. "We hebben de wijk blauw geverfd", aldus Rombouts. In totaal waren gisteren in de stad zeshonderd ME'ers gestationeerd, ondermeer bij het stadion van FC Den Bosch en in het centrum. De beslissing om hard op te treden werd volgens Rombouts maandagavond al genomen toen bleek dat de strategie van de voorafgaande dagen niet gewerkt had. Hij erkende dat hijzelf, maar ook politie en justitie zaterdag overvallen werden door de geweldsuitbarsting die volgde op het incident waarbij een politieman Pierre Bouleij doodschoot. "We hadden wel iets verwacht, maar niet deze mate van uitbarsting." De pogingen om de volgende dagen een einde aan de rellen te maken, werden bemoeilijkt door de vele straatjes en steegjes van de Graafsewijk, aldus Rombouts. Dat maakte het volgens hem 'te gevaarlijk' om met inzet van de ME en arrestatie-eenheden de relschoppers te pakken te krijgen.

Politietraditie

Maandag werd er voor gekozen om de ME bewust op afstand te houden. "Dat is de Nederlandse politietraditie: zo min mogelijk geweld gebruiken, even terug gaan staan." Toen ook dat mislukte, ging het roer weer om. "Het was te veel en te lang. De maat is vol. De wijk wordt aan de bewoners teruggegeven", aldus Rombouts eerder op de avond. "Het waren drie dagen vol ellende, maar ik wil er wel op wijzen dat er bijna geen gewonden zijn gevallen." De grootschalige inzet van gisteren, gecombineerd met een consequent hard optreden, beantwoordde ook aan de roep vanuit de wijk om resoluut een einde te maken aan de ongeregeldheden. Wijkbewoners dreigden zelf het heft in handen te nemen als de rellen door zouden gaan. De bewoners van de Graafsewijk reageerden gisteren positief op de noodverordening, waarover ze per brief werden ingelicht. De noodverordening blijft volgens Rombouts zo lang als het nodig is van kracht. Bijzondere aandacht gaat uit naar de avondwake en de begrafenis vrijdag, waarover Rombouts zegt nauw overleg te hebben met de familie. Ook met oud en nieuw heeft de politie extra mensen paraat.

Advocaat

Rombouts weigerde gisteren terug te komen op zijn eerdere verklaring dat de agent die zaterdag Pierre Bouleij doodschoot, handelde uit noodweer. De advocaat van de familie, die de agent gaat aangeklagen wegens doodslag, had dat gevraagd. Volgens Rombouts heeft zijn opmerking geen olie op het vuur gegooid. "De escalatie van het conflict was al lang begonnen toen ik die opmerking maakte." Ook premier Kok sprak gisteren zijn afkeuring uit over de onrust in Den Bosch.

Niemand die de bivakmutsen wil kennen

De eruptie van geweld is, in ieder geval voorlopig, gestopt. Maar wie gingen er schuil achter de bivakmutsen die Den Bosch drie dagen lang terroriseerden? Volk van buiten? Of toch niet?

Het politielijstje met de opgepakte verdachten laat weinig ruimte voor twijfel. Eén van de gearresteerde relschoppers komt uit Amsterdam, de rest uit Den Bosch of directe omgeving. Is dit het ultieme bewijs dat het de Bosschenaren zelf waren die de afgelopen dagen de Graafsewijk omtoverden tot het gevaarlijkste stukje van Nederland? Nee, zegt een man die al sinds zaterdag steevast op de eerste rij van het toekijkend publiek stond. "Ze hebben de verkeerden opgepakt. Het grootste tuig hebben ze laten lopen. En dat waren géén Bosschenaren, zeker weten."

Geruchten

Het is in deze rumoerige dagen een populaire veronderstelling in Den Bosch: de relschoppers kwamen overal vandaan, behalve uit Den Bosch zelf. Het waren hooligans uit Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Gasten die altijd wel te porren zijn voor een gewelddadig verzetje. Al twee dagen gonst het in de Graafsewijk van de geruchten over auto's uit Zoetermeer en Dordrecht, over jongeren die met een on-Brabants harde G de oorlog verklaren aan politie en ME. Bij controles op de toegangswegen naar Den Bosch werd gisteravond slechts een enkele hooligan tegengehouden. Maandagavond erkende een bewoner van de Muntel dat hij toch wel 'erg veel bekenden' had gezien. In de Graafsewijk wordt ook op dinsdagavond nog volgehouden dat het in elk geval geen 'jongens van ons' waren: "Je gaat je eigen school toch niet vernielen?" De beschuldigende vinger gaat nu naar jongeren -uit de andere wijken, de Hambaken en de Kruiskamp vooral.

Kruiskamp

In die wijken wordt de bal even vlot teruggekaatst. "Ze kwamen uit de Muntel, ik heb ze zelf gezien", zegt een Marokkaanse jongen uit de Kruiskamp. "Gaan ze ons nou weer de schuld geven? Het is altijd hetzelfde. Wat kan mij nou die Pierre Bouleij schelen, ik ken hem niet eens." Bestuursleden van de FC Den Bosch-fanclub stelden maandagavond al dat de supporters van de voetbalclub niets te maken hebben met de onlusten op de Graafseweg. Hardcore-fans van de club tekenden wel voor de opmaat tot de rellen, met een vechtpartij die ontstond bij de woning van de zaterdag doodgeschoten Bouleij.

Rustig straatbeeld in Graafsewijk

De tweede avond dat in de Graafsewijk in Den Bosch de noodverordening van kracht is, lijkt rustig te verlopen. De politie had om 20.30 uur nog geen aanhoudingen verricht.

Mobiele eenheid en politie zijn nadrukkelijk aanwezig in de wijk waar zaterdag-, zondag- en maandagavond relschoppers vernielingen hebben aangericht. Op nagenoeg iedere straathoek is ME te vinden. Andere ME'ers lopen in groepjes door de wijk en praten met buurtbewoners. Bewoners zwaaien vanachter de ramen naar voorbijkomende politiemensen. Op de kille woensdagavond voorzien omwonenden de ME'ers van warm drinken en een picknickmandje.

Politie Den Bosch beschikte over pepperspray en was ervoor getraind

Uit een artikel van de Politie Noord Brabant website blijkt dat ze al sinds ze zomer over pepperspay beschikken en er inderdaad voor zijn getraind, zelfs korpschef Van Der Hoorn komt in dit artikel voor !!!! Vanaf 3 juli zullen in een pilot zo’n 3000 politieambtenaren uit Brabant-Noord, Rotterdam Rijnmond en Groningen uitgerust zijn met pepperspray. Een nieuw geweldsmiddel dat moet bijdragen aan de veiligheid van politiemensen. Eind februari kregen de eerste collega’s in Brabant-Noord een opleiding ‘pepperspray’. Uiteindelijk zullen zo’n 625 wapendragende executieven in onze regio voor 1 juni de opleiding volgen, die uit een theoretisch en een praktisch gedeelte bestaat. Beide onderdelen worden afgesloten met een toets en de deelnemers moeten die met goed resultaat afleggen om straks pepperspray mee te mogen dragen.

De eerste reacties op de training zijn positief. Tijdens het praktische gedeelte wordt geoefend met water, maar aan het eind daarvan krijgt iedereen de kans zich vrijwillig te laten inspuiten met pepperspray. Voor de collega’s die de werking aan den lijve hebben gevoeld, is het duidelijk: pepperspray is zeer effectief en helpt absoluut om iemand onder controle te krijgen. Maar je moet wel goed beseffen wanneer je het gebruikt. Jan Zaagman (Aa en Dommel) vertelt: "Je voelt de straal, dan even niets, tot alles begint te branden. Water en frisse lucht helpen goed. Na ongeveer 40 minuten voelde het nog een beetje warm aan en kon ik weer alles doen."

Jean Louis den Boer (Maasland) beseft nu ook de impact van het middel: "Het is duidelijk een geweldsmiddel. Je gebruikt het niet zomaar." Pepperspray wordt vooral beschouwd als een alternatief als de wapenstok niet werkt, bijvoorbeeld in noodweersituaties of bij individuen die zich verzetten bij een aanhouding. Aukje van Wierden (Aa en Dommel) was bang dat het op de longen zou slaan. "Dat was gelukkig niet zo. Wat mij betreft viel het heel erg mee."

Ook korpschef Van Hoorn onderging de werking van de pepperspray ("Ik hoop dat je dit maar één keer meemaakt") en concludeerde: "Ik ervaar het als buitengewoon effectief, het draagt bij aan de veiligheid van politiemensen. Maar we moeten ons goed realiseren dat vooral de nazorg erg belangrijk is." Degene die pepperspray gebruikt, is verantwoordelijk voor de nazorg. Water en buitenlucht zorgen in elk geval voor verlichting. Bovendien zullen alle auto’s worden uitgerust met een speciale spray die de eerste verlichting kan brengen.

Projectleider Cor van der Waal en docent Peter van Linder zijn tevreden over de training tot nu toe. Zij gaan er ook van uit dat er een preventieve werking uitgaat van pepperspray. Daarom zal de agent eerst waarschuwen dat pepperspray gebruikt gaat worden. De deelnemers aan de training realiseren zich nu in elk geval dat het niet zomaar een middel is en dat het de nodige impact heeft. De nazorg is inderdaad enorm belangrijk. Toch ervaart iedereen pepperspray als een bijzonder effectief wapen. Ook als het gaat om de effecten voor de verdachte. Of met de woorden van Maurice Oteman (Land van Cuijk): "De eerste minuten ben je vooral met jezelf bezig en dus in handen van de politieman. Maar wat nu wel duidelijk is: je herstelt hiervan!"

NEC-supporters blokkeren provinciale weg N65

Supporters van NEC blokkeren woensdagavond de N65, de provinciale weg tussen Tilburg en Den Bosch. Ze doen dat uit protest tegen een noodbevel van burgemeester Stekelenburg van Tilburg.

Die verordonneerde eerder op de avond dat 250 supporters van NEC die geen buscombikaart hebben, niet welkom zijn bij de wedstrijd Willem II - NEC.

De supporters wilden in Tilburg protesteren tegen de buscombiregeling. Maar op de N65 hield de politie controles om de Nijmeegse supporters tegen te houden. Omstreeks half negen had de politie veertig auto's met NEC-supporters teruggestuurd. Daarop zijn de supporters de weg gaan blokkeren.

De wedstrijd Willem II - NEC is vanavond om acht uur begonnen. Zes bussen hebben Nijmeegse supporters afgeleverd bij het stadion. Volgens een woordvoerder van de politie is het in en om het stadion rustig. De politie houdt honderd man van de mobiele eenheid achter de hand om te kunnen ingrijpen.

Twente-fans: stadionverbod opheffen

De rechter moet binnenkort waarschijnlijk uitmaken of de voetbalbond KNVB voetbalsupporters die uren na een voetbalwedstrijd buiten het stadion iemand in elkaar hebben geslagen, een stadionverbod mag opleggen. De supportersvereniging Vak P van FC Twente is van plan de zaak aan de rechter voor te leggen. FC Twente staat achter de stap van haar supporters.

De KNVB legde twee FC Twente-aanhangers een stadionverbod op omdat zij 24 september in een café een bezoeker hadden mishandeld. Dat gebeurde vier uur na de wedstrijd FC Twente - De Graafschap. De rechter heeft de vechtersbazen veroordeeld tot achtereenvolgens 100 en 140 uur dienstverlening. Tevens adviseerde het Openbaar Ministerie beiden een stadionverbod op te leggen. De KNVB heeft dat advies overgenomen.

Volgens een woordvoerder van de KNVB is het niet de eerste keer dat supporters een rechtszaak aanspannen tegen de bond, omdat ze een stadionverbod onterecht vinden. Enkele deelnemers aan de beruchte vechtpartij in Beverwijk, waarbij Ajax- en Feyenoord-fans elkaar te lijf gingen, deden destijds hetzelfde.

In rustig Den Bosch 15 arrestaties

De politie in Den Bosch heeft 15 mensen aangehouden op grond van het afgekondigde samenscholingsverbod in de Graafsewijk.Groepen van drie mensen of meer werden opgepakt.Ook mensen die een bivakmuts droegen,werden aangehouden.

Voor burgemeester Rombouts was de maat na drie dagen van rellen vol.De wijk werd afgezet en de ME was paraat.De aanvoerder van FC Den Bosch noemde voor de radio de rellen "de stad onwaardig".

De advocaat van de nabestaanden van de zaterdag gedode man,doet aangifte van doodslag.Hij vraagt Rombouts afstand te nemen van de bewering dat de agent die het schot loste,uit noodweer handelde.

'Jolanda, met Henk, vanavond ben jij mijn alibi'

Voor de derde keer was het oorlog op de Graafseweg. De weduwe van de vermoorde Pierre Bouleij kon niet bemiddelen.

Om zeven uur 's-avonds waren de stenen al verzameld. Maar de hectische treurigheid kwam niet van oorlogshandelingen van ME of relschoppers, maar van de weduwe van de zaterdag doodgeschoten Pierre Bouleij. Samen met een groep vrienden vormde zij om half tien in de avond een front over de hele breedte van de Graafseweg. Via een megafoon riep Joop Meulenberg, alias 'd'n Blauwe' de menigte op: "Ga alsjeblieft naar huis. Geef haar rust, laat haar dit verwerken." En: "Het is genoeg geweest." Deze actie eindigde in een minuut stilte die door zo goed als iedereen, met wat voor plannen dan ook daar aanwezig, werd gerespecteerd. En na tien minuten was de menigte aardig uitgedund. Maar dan draait een waterkanon de weg op, gevolgd door drie peloton ME'ers, waarop de woede van de achterblijvers dusdanig heet wordt dat er opnieuw overal stoepen worden opgebroken.

Stenenregen

De ouverture van de rellen is al heel vroeg in de avond begonnen, als steeds meer vandalen in steeds grotere groepen op de Graafseweg samenklonteren. Het startsein wordt gevormd door het slopen van wat plantsoenhekjes op de middenberm van de weg, waardoor onder luid gejuich en een regen van stenen, argeloze automobilisten bijna tegen de buizen knallen. Een bedrijfsbusje kan nog net remmen en linksaf slaan. Eén steen en de voorruit is van gruis. De man stapt uit, kijk strijdlustig rond, ziet de menigte, trekt wit weg en is verdwenen. Deze aanval wordt als bewijs gezien dat de relschoppers niet uit de eigen buurt komen. "Die man heeft hier vlakbij een bedrijf en zou dus in zijn eigen wijk nooit worden aangevallen", zeggen de bewoners. Even later worden gaten geslagen in de enorme ruiten van de Bartjeskerk en in het bedrijvengebouw op de hoek laait een deskundig aangestoken brand op.

Verslagen

Een vandaal sleept een computer naar buiten, haalt de harde schijf en de geluidskaart eruit en trapt de rest in een goot. Een van de directeuren staat verslagen op de stoep: "Ik heb al anderhalf miljoen gulden schade." Bijna niemand herkent onder de stenengooiers voetbalsupporters: het zijn allemaal jongetjes van vijftien, zestien jaar die geleid worden door twee opvallende stokers: één met een mat, een sjaal voor zijn mond en een ijzeren staaf in zijn hand. De ander is gedrongen en kaal. Hij praat in zijn mobieltje: "Hallo, met Henk, Jolanda, jij bent vanavond mijn alibi." Een abri brandt flink, de ME staat klaar maar trekt zich terug als bekend wordt dat de weduwe van Bouleij komt. Als dan de ME na de minuut stilte opnieuw verschijnt, staat even later een auto in lichterlaaie. Niemand die het daarna nog snapt: de ME-bussen komen, maar verdwijnen steeds zonder iets te doen. Een arrestatieteam laadt wat relschoppers in een bus en verdwijnt opnieuw. De mensen uit de buurt die van het geweld van de laatste drie nachten al niets snapten, weten het nu nog minder: "Dit is toch niet normaal, waarom doen ze niets?" Een ander zegt: "Er was vanavond helemaal niks gebeurd als die ME gewoon was thuis gebleven."

Voor derde avond op rij rellen in Den Bosch

Voor de derde avond op rij heeft er in Den Bosch een veldslag gewoed tussen oproerkraaiers en de politie. Net als zaterdag- en zondagavond richtten op en rond de Graafseweg honderden relschoppers op grote schaal vernielingen aan.


Den Bosch staat al dagen op stelten. Overdag wordt goed zichtbaar hoe er ’s avonds is huisgehouden.
Eerder hadden nabestaanden en vrienden van P. Bouleij, de man die zaterdag bij een uit de hand gelopen burenruzie door politiekogels dodelijk werd getroffen, tevergeefs een oproep gedaan om het geweld te stoppen. De dood van deze FC Den Bosch-supporter vormde de aanleiding voor de rellen.De eerste relschoppers verzamelden zich rond half acht op de Graafseweg. De politie liet zich in eerste instantie niet zien. In de buurt waren de bruggen opgehaald om te voorkomen dat de rellen zouden overslaan naar de binnenstad. De jongeren richtten barricades op, haalden stenen uit de straat en gooiden ruiten in. De politie kwam in actie, toen een molotovcocktail het bedrijfsverzamelgebouw De Godshuizen in brand zette.Rond tien uur zette de ME een waterkanon in om de jongeren te verspreiden. Deze gooiden met vuurwerk, stichtten brandjes op straat en maakten de agenten uit voor moordenaars.

Advocaten
De nabestaanden van P. Bouleij, die zaterdag in Den Bosch door een politiekogel werd gedood, hebben advocaten in de arm genomen.Deze raadslieden twijfelen aan de lezing van de politie en de burgemeester van de stad dat er uit noodweer is gehandeld.De dodelijke schietpartij in de Bossche wijk De Hambaken was dit weekeinde en gisteravond aanleiding voor een veldslag tussen politie en relschoppers. De totale schade van de ongeregeldheden wordt geschat op miljoenen. Er is onder meer voor 60.000 gulden aan straatmeubilair vernield.De nabestaanden van de 31-jarige Bouleij willen de waarheid rond de dood van hun familielid achterhalen. Volgens een van hun advocaten, N. Meijering uit Amsterdam, hebben de schoonzus en een vriend van het slachtoffer sterk de indruk dat Bouleij ‘op koele wijze’ is doodgeschoten."Wij zijn in de woning geweest en hebben geconstateerd dat er dwars door de deur is geschoten. Hoe kan er sprake zijn van noodweer als de deur nog half dicht is? Van noodweer is pas sprake als je een onmiddellijke dreiging probeert af te wenden", zei Meijering gisteren. Hij sluit niet uit dat de politieman ‘strafrechtelijk verwijtbaar’ heeft gehandeld. Bouleij werd zaterdagochtend getroffen door een politiekogel. Een agent loste het schot nadat hij werd bedreigd met een mes.

SBS geeft beelden relschoppers aan politie

De politie heeft tv-zenders gevraagd om beelden die ze kan gebruiken om relschoppers in Den Bosch op te sporen. SBS 6 heeft die inmiddels ingeleverd. Het was het hele weekend onrustig in Den Bosch, nadat de politie een FC Den Bosch-supporter had doodgeschoten.

Er valt niet veel te zien op de SBS-beelden, stelt hoofdredacteur Robbert Leenheers. Als dat wel zo was geweest had hij langer getwijfeld over het inleveren. Omroep Brabant wil haar beelden van de rellen niet inleveren.

Rellen Den Bosch: ME zet opnieuw waterkanon in

De Mobiele Eenheid heeft een waterkanon ingezet om de ongeveer 150 relschoppers op de Graafseweg in Den Bosch te verspreiden. De politie had hen even daarvoor opgeroepen de straat direct te verlaten.

De ingreep van de ME kwam vlak na een noodkreet om het geweld te stoppen. Die oproep werd via een megafoon gedaan door de vrouw en enkele vrienden van de man die zaterdag in Den Bosch door een politiekogel werd gedood. De meeste jongeren leken gehoor te geven aan de oproep. Even was het rustig op straat, tot de ME het waterkanon inzette. Ook zondag moest de ME het waterkanon inzetten tijdens de rellen.

Den Bosch maakt balans op na veldslagen

Den Bosch maakt maandagochtend na twee onrustige avonden de balans op. In de stad woedde het weekeinde een veldslag tussen politie en relschoppers. De schade wordt inmiddels geschat op vele tonnen. De Bossche politie houdt voorlopig teams van de mobiele eenheid achter de hand om eventuele nieuwe ongeregeldheden de kop in te drukken.

Den Bosch was vanaf zaterdag het toneel van ernstige ongeregeldheden, waarbij de politie met inzet van de mobiele eenheid honderden relschoppers in bedwang probeerde te houden. In totaal zijn op beide dagen 31 mensen aangehouden. Vier politiemannen raakten lichtgewond.

Aanleiding was een dodelijke schietpartij in de Bossche wijk De Hambaken. Zaterdagochtend werd daar de 31-jarige P. Boulay dodelijk getroffen door een kogel uit het wapen van een agent. Die greep in nadat hij werd bedreigd met een mes, toen hij een burenruzie wilde sussen.

Aanhangers van FC Den Bosch namen de dood van Boulay, die lid was van de harde kern van supporters, hoog op en gingen zaterdagavond de straat op. Anderen sloten zich daar bij aan. Zondagavond was het weer raak, ondanks sussende woorden van de politie. Er waren wel minder relschoppers dan de driehonderd van zaterdag, maar de politie kon niet voorkomen dat rond de Graafseweg opnieuw vernielingen werden aangericht. In een school en in een café werd brand gesticht. Twee auto's gingen in vlammen op, abri's en telefooncellen moesten het ontgelden en er werden ruiten ingegooid van winkels en het stadhuis. Den Bosch was maandagochtend het werkterrein van glaszetters en verzekeringsexperts. De meeste vernielde panden werden in de nacht van zondag op maandag al dichtgetimmerd om plundering te voorkomen.

Hoewel nog geen officiële bedragen bekend zijn gemaakt, is duidelijk dat de schade vele tonnen bedraagt. Aan een schoolgebouw werd voor tonnen schade aangericht. In de loop van de maandagochtend werd daar al het nog aanwezige bouwmateriaal weggehaald, uit angst voor nieuwe ongeregeldheden. Wie voor de schade opdraait, is nog niet bekend. Niet alle verzekeringsmaatschappijen dekken schade door molest. De Bossche burgemeester Rombouts kondigde zondag aan dat het Crisis Onderzoeks Team van de Universiteit van Leiden gaat onderzoeken hoe de rellen zijn ontstaan.

Verscheidene media zijn door de politie benaderd om beelden af te staan. Probleem voor justitie is dat relschoppers alleen kunnen worden opgepakt als zij op heterdaad worden betrapt, benadrukte hoofdofficier R. Craemer zondag. Boulay wordt vrijdag begraven. Inmiddels zijn op speciale hooligan-websites op internet tientallen condoleances binnengekomen.

3 GBA-FANS ADMINISTRATIEF AANGEHOUDEN

Drie supporters van Germinal Beerschot zijn zaterdagavond administratief aan- gehouden na de match tegen AA Gent.

De wedstrijd is niet ontspoord, meldt de politie van Gent. Dat in tegenstel- ling tot AA Gent-Standard van 2 weken terug, toen niet alleen in maar ook buiten het stadion rellen uitbraken.

Zaterdag waren er zo'n 250 politiemen- sen en rijkswachters opgetrommeld voor een match die geen risicowedstrijd was. Schermutselingen waren er amper, zegt de Gentse politie. "We hebben slechts drie Germinal Beerschot-supporters ad- ministratief moeten aanhouden. Het is relatief rustig gebleven."

CNN slaat plank weer ver mis

De internationale nieuwszender CNN heeft de plank weer ver misgeslagen bij de berichtgeving over een incident in Nederland. Meldde de zender tijdens de dreigende watersnood van '95 al dat Nederland voor de helft onder een vloedgolf was verdwenen, ook in de berichtgeving over de rellen in Den Bosch van afgelopen weekeinde bleek de betrouwbaarheid ver onder de maat.

Een CNN-teletekstbericht -vermeldde gisteren nog dat een 31-jarige supporter om -te leven was gekomen tijdens supportersrellen die voorafgingen aan de wedstrijd -FC Den Bosch-VVV Venlo. -"De politie zag geen andere mogelijkheid dan hem dood te schieten", 'citeerde' CNN de burgemeester van de -stad. De beschrijving van de rellen zelf riep het beeld op van een plunderende menigte die een verwoeste stad achter zich heeft gelaten.

nieuws3 Duurt ff eer dat die er is

© UH


1
Hosted by www.Geocities.ws