LAGET
HUVUDSIDAN
SPELARTRUPPEN
TABELLER
MATCHRAPPORTER
SKYTTELIGAN
MATCHPROGRAM
NYHETER
VECKANS GOIFARE
GÄSTBOKEN
GÄSTBOKEN
NYTTA
LÄNKAR
RESULTATBÖRSEN
BILDARKIV
FOTBOLLS RINGEN
SKICKA VYKORT
KONTAKT
SKICKA ETT MAIL

Seriematcher 2001.

4/5 2001

Gualöv GOIF - Degeberga GoIF 7-1 (4-0)

Då var det dags för Gualövs tredje match denna säsongen , den andra på hemmaplan. Femtio betalande hade hittat ut till Guavallen med förhoppning att se, förutom den fina planen, en bra och rolig match med många mål.
Bra och rolig match kanske det inte blev så mycket av, förutom en liten målvaktstavla och marinaden varning som vi med glädje ska återkomma till senare.
Det är därför som jag, Marcus, är gästskribent idag. Förutom detta så blev det i alla fall många mål.
Motståndet för dagen var Degeberga som hittills i säsongen har kammat noll poäng och därmed harvar sist i tabellen med den mycket imponerande målskillnaden 0-10. Orsaken till detta är att de har tappat en del bra spelare. För det var definitivt inte det bra degebergalaget som vi mötte ifjol. Gualöv ligger desto bättre till i tabellsystemet med en vinst och en oavgjord. Alltså fyra poäng. Men egentligen spelar det föga roll inför en ny match var man ligger i tabellsystemet. Ny match, nya goifartag.

Inför matchen hade Göran bett oss att försöka rulla mer boll på marken istället för att tjonga iväg bollen hela tiden på löpande forwards, dessutom skulle vi löpa mer utan boll och prata med den som har boll och på så sätt skapa lägen för varandra. Detta kan jag bara hålla med om, för om alla är med och rullar boll, så blir det roligt att spela och man blir ett lag där alla är delaktiga. Dessutom är den snabbaste vägen för bollen inte den bästa. Nog med tränar pladder och andra oväsentligheter, istället över till matchen.

Matchen börjar med stor press från Gualövs sida och det syntes klart att dom var tvungna att backa hem redan från början. Dom var knappt över mittplan de första tio minuterna. Målchanserna skulle heller inte utebli för vår del. Den första riktiga målchansen skulle undertecknad ha, då Ivar efter en hörna nickat ner bollen i straffområdet. Jag skjuter på volley, men någon volleykung har man väl aldrig varit. Så tyvärr inget mål där. Daniel N och Ivar skulle dessutom ha ett varsitt skott i ribban. Ivar efter en cykelspark som var värt ett bättre öde, likaså Daniels forcering med vänstran rakt upp i ribban. Goifarspelarna verkade vara mycket imponerade av de skotten för det var ingen som ville slå in returerna. Det dröjde ganska länge in i halvleken innan vi lyckades få hål på Degeberga målvakten.
Det var Fritte som skulle visa vägen i dagens målkavalkad. Det börjar med att han försöker dra ett par spelare i deras straffområde, men det går inte som Fritte vill, men bollen blir på något sätt liggande stilla utan att någon verkar vilja skjuta iväg den. Fritte som verkar undra varför, trollar bort de fysiska naturlagarna som kontrollerar acceleration och hastighet. På ett nafs lyckas han springa förbi två Degeberga spelare och samtidigt runda målvakten. 1-0 skrivs upp av domaren.

Det skulle heller inte dröja länge förrän Lindh är påpassligt framme både framför målet och i målprotokollet. Efter ett inlägg från högerkanten så får Lindh bollen mer av en slump, det blir inget skott direkt utan mer en placering som är otagbar för Degeberga målisen. Gualöv leder därmed med 2-0. Innan pausvila skulle det till den trogna goifarpublikens stora glädje hinna både bli 3-0 och 4-0.
4-0 målet kanske inte är så märkvärdigt, utan det är den hårdjobbande Lindh som tycks har en utmärkt bra känsla för att stå på rätt plats vid exakt rätt tidpunkt. Kanske för att han har en utmärkt bra tendens att springa överallt också :) Målet pangas in som sig bör i det läget, målet påminner om hans första mål, dvs 2-0 målet. Glädjen är total för Lindh.
3-0 målet gör Fritte, men det är inte mer heller. En snigel hade rastat skiten av den bollen som rullade över mållinjen. Så saktade rullade den. Men mål blev det och Fritte tyckte "att målet var ju iskallt" i pausvilan.

I pausvilan tyckte tränar Göran att vi trots 4-0 ledning inte skulle vara nöjda med vårt spel. Vi kan bättre, det vet båda han och vi. Han bad oss tänka på det som vi skulle tänka på innan matchen. Att låta dom springa sig trötta och att vi rullar bollen mellan oss. Vårt spel tenderar ju att hela tiden till ett långbolls spel, där forwards och yttermittfältare springer ihjäl sig för att få en målchans. Att vi sen i andra halvlek passar för passandets skull är ju en annan sak. Med ett mellan läge så kan jag lova att det blir svårt att möta oss i framtiden för vi kan rulla bra. Nåja, inga byten i halvlek utan dom skulle komma en bit in i halvleken.

I andra halvlek börjar vi rulla lite bättre och snacka oss fram, men som sagt två meters pass resulterar bara i ett stillastående fjuttspel. Rejäla och längre pass skapar rörelse som tar sig förbi vilket försvar som helst i dessa divisioner. Andra halvlek på minner mångt och mycket om första halvlek. Det är vi som dominerar matchen och dom har inget direkt farligt att komma med.
Så att vi gör 5-0 känns därmed inte så långt borta.

Efter Micke "Greta Garbo" Ivarsson lyckas filma till sig en straff ännu en gång. Som senare Patrik Andersson säkert rullar in målet tror många att det ska bli mycket folk i målprotokollet. 5-0
Men ingalunda och till allas förvåning är istället dom som gör ett reduceringsmål. Ja, dom och dom är det ju inte heller. Man kan säga att Mange "Marinaden v19 med störst sannolikhet" Håkansson ger dom ett tröstmål. Bollen kommer i en ganska hög båge. En lätt boll som av någon konstig anledning, som inte ens Mange förstår tror jag, studsar mellan benen och in i tom bur. En förbannad men kanske mer besviken Mange får snällt ta emot gliringarna från de egna leden. Det hörs en och annan marinaden också, vilket jag tycker är lite väl i underkant :) Men, man får se det bästa av det. Stor underlättning av nomineringen av marinaden dessutom så var det målet betydelselöst för matchen i sig. Det är värre om det står 1-1 och det är 2 minuter kvar i VM-final. Ja, detta skottet var princip det enda "dom" hade mot Manges mål idag.

Ivar som inte visat sig i målprotokollet idag ville också vara med. Inte för att han saknat chanser, utan tvärtom, missat dom han haft, så var 6-1 målet behövligt. Ännu en kalas pass från Chrille S som hade kunnat hitta Ivar på läppen med förbundna ögon med nio Lapin Kulta i blodet om det skulle vara så. Otroligt i vissa lägen. I andra så byts även Nedsko ut mot Erik på vänsterkanten, Jonas S mot Krille P på högerbacken och efter att Ivar fått en bristning i sitt vänsterlår så kom Tony också in. Detta fungerar bra, då både Erik och Tony har ett varsitt bra läge att trycka in bollen i mål. Vi får alla hoppas att Ivar kryar till sig så att han kan medverka på måndagens drabbing mot Edenryd.
Till sist skulle Daniel senare fastställa slutresultatet 7-1 efter att Putte spelat fri Daniel med en mycket snygg passning. Daniel som smackar in lädret i den bortre burgaveln är den siste som skrivs upp målprotokollet.

7-1 blir därmed slutresultatet i en match som kanske inte kännetecknas av något skönlir direkt, men vi visar att vi kan göra mål och även i vissa stunder spela mycket bra. Det som fungerar bra idag är försvarsspelet, men också anfall och mittfält. Det som önskas mer är lite mer snack och passningsspel mellan lagdelarna, men det fixar vi till nästa match, eller hur killar!!

Marcus

Sammanfattning:
Motståndet denna afton var i svagaste laget, och jag tror alla led lite med Degeberga som inför säsongen förlorat hela A-laget utom två(!) spelare.
Därför var matchen heller ingen större värdemätare på var vi står i dagsläget.

Mange.

Matchens lirare utsedd av Gualövs styrelse:
Patrik Andersson!
Patrik hade iof. den lugnaste matchen på länge, men eftersom "Lill-Arne" alltid håller en hög nivå på sitt spel är han väl värd denna utmärkelse.


Spelare och omdömen
Målvakter
Mange H: MARINADEN!!! .

Försvar
Jonas S: Var som vanligt både tuff och elak!
Macke: Var mycket bra och kom ofta i offensiva löpningar från sin backposition.
Patrik: Hade enligt egen utsago den lugnaste matchen på länge.
Putte: Vann allt i luftrummet, som vanligt.
Krille P: Hoppade in i slutet och visade att han vill vara med i startelvan

Mittfält:
Crille: Visade vad han verkligen kan, hittade Ivar perfekt med sina crosspassningar.
Daniel: Var som vanligt mycket bra och fick som han sa: "Äntligen slut på måltorkan".
Nedsko: Gillar inte vänsterkanten, men hade en hel del finurliga framspelningar.
Erik: Hoppade in och fick ett bra läge att näta.
Lindh: Två strutar var "Lindens" belöning på sitt hårda arbete.

Anfall:
Fritte: Två tjusiga mål med mersmak, löpte som en gasell enkelt ifrån sina bevakare.
Ivar: Oerhört nyttig, ett mål, två målgivande passningar och en ordnad straff var reslutatet innan skadan.
Tony K: Hoppade in, fick läget men träffade en liggande målvakt. Annars ett piggt inhopp.

Matchrapporter för tidigare säsonger:

96/97
97/98
98/99
99/00

Hosted by www.Geocities.ws

1